فَأیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (1) جمله‌ی «فَأیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» یک مفهومِ عام بوده و از شمول و اطلاق برخوردار است؛ زیرا فیضِ مطلقِ…
وَ لِلَّهِ المَشْرِقُ وَ المَغْرِبُ؛ چرا دو کلمه‌ی «مشرق» و «مغرب» به‌صورت مفرد آمده است؛ با این که در آیه‌ی 40 از سوره‌ی معارج جمله‌ی «رَبِّ المَشَارِقِ وَ المَغَارِب‏» به…
در نور الثقلین (1) و سایرِ منابع تفسیری (2) و روایی (3) وارد شده است که می‌فرماید: پس از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم یکى از علماى…
وَ لِلَّهِ المَشْرِقُ وَ المَغْرِبُ (1)؛ لام در «لِلّه»، ملکیت است؛ بر این اساس، معنای آیه چنین خواهد بود: همه جهات براى خدا و در حیطه‌ی علم و قدرت و…
أَنَّ اللَّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ وَ رَسُولُهُ: به همه اعلام کنید که خداوند و فرستاده او از مشرکان بیزارند. درباره اعراب رسوله سه قول است: 1) نصب: چون عطف بر…
درباره یوم الحج الاکبر دو بحث است: 1) چرا حج اکبر می‌گویند؟ به دو جهت: اول: حضور مسلمانان و مشرکان در آن سال بسیار بوده است؛ و بعد از اعلام…

تکبر و غرور

نوشته شده توسط
عده‌ای آن‌قدر متکبر و مغرور و جسورند که همه چیز را زیر پا می‌گذارند و حاضرند همه چیز و همه کس را مسخره کنند؛ گروهی از افراد نادان نیز سخنان…
معروف به معانی متعددی در قرآن آمده است که از آن جمله معروف به معنی «شناخته شده» است؛ مانند خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ (1) علامه…
قال الله تعالی: أتَتَّخِذُنَا هُزُواً سؤال: سرچشمه‌ی «استهزاء» چیست؟ جواب: سرچشمه‌ی لفظ مزبور، عداوت، تکبّر و تحقیر مردم است؛ و این، يك صفتِ درونی است كه از نگاه قرآن، مطرود…
صفحه1 از5