مرسلون

حقیقت روح

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
حقیقت روح حقیقت روح

«وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً؛ تو را از حقیقت روح پرسش می‏ کنند، جواب ده که روح از سنخ امر پروردگار من است (و بدون واسطه جسمانیات بلکه به امر الهی به بدن‌ها تعلق می‏ گیرد) و آنچه از علم به شما روزی شده بسیار اندک است» [1]کلمه هیجان‌انگیز «روح» که می‌خواهیم بحث کنیم، غیر از روح مردگان  است که ان شاءالله قرار است امشب برایشان فاتحه‌ای بخوانیم. موضوع ما بیان مقدمه‌ای برای شناخت حقیقت روح است که به معنای مبدأ حیات است (یعنی آن قوه و نیرویی که جانداران به‌وسیله آن قادر به حرکت و احساس ارادی می‌شوند, ویا  اسمی است برای نفس یا جزئی که به‌وسیله آن حیات و جنبش و تحرّک حاصل می‏ شود.) [2]خداوند در آیه فوق«روح»را به امری مربوط کرده که این« امر» متعلق به اسم مبارک رب است که خودش جای بحث جدایی دارد که چرا«امر» زیرمجموعه اسم رب پروردگار قرارگرفته است، که موضوع بحث ما نیست.
 خداوند درآیات دیگر قرآن کریم توضیحی اجمالی درباره این کلمه «امر» که «روح» به آن مربوط می‌شود را بیان کرده «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون؛ کار او وقتی چیزی را اراده کند فقط همین است که بدو بگوید: باش پس وجود یابد» [3]حالا اینکه بحث روح چه ارتباطی به بحث امر و اراده پروردگار دارد بحثی پیچیده است که علامه طباطبایی(رحمه‌الله علیه) در کتاب شریف تفسیر المیزان اشاره‌ای داشته است:
«از همه آنچه گفته شد این معنا به دست آمد که امر عبارت است از کلمه ایجاد آسمانی، یعنی فعل مختص به ذات او و اسباب و علل واسطه و تخلل نیستند و این امر به مقیاس زمان و مکان و هیچ خصیصه مادی دیگری اندازه ‏گیری نمی‏ شود، و در درجه دوم این معنا را خاطرنشان می ‏سازد که امر او در هر چیز عبارت است از ملکوت آن چیز، و فراموش نشود که ملکوت، ابلغ ازملک است بنابراین برای هر موجودی ملکوتی و امری است.» [4]همان‌طور که می‌بینید اطلاعات ما در مورد «حقیقت روح و بحث امر پروردگار» اطلاعات کامل و اغناءکننده‌ای نیست و در آیه 85 سوره مبارکه اسراء خداوند به پیغمبر اکرم(صلی‌الله علیه وآله وسلم) می‌فرماید که در جواب برای  اینکه از این پاسخ تعجب نکنند، اضافه کند که:«آنچه از علم به شما روزی شده بسیار اندک است»
ما فقط در این حد فهمیدیم که:« روح، ساختمانی مغایر و متفاوت با ساختمان ماده دارد و اصول حاکم بر آن غیر از اصول حاکم بر ماده و خواص فیزیکی و شیمیایی است» [5]


پی‌نوشت:
1). سوره مبارکه اسراء آیه85
2). ترجمه تفسیر المیزان، سوره مبارکه اسراء آیه85
3). سوره مبارکه یس آیه82
4). ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 274، ناشر: دار الکتب الاسلامیه، مکان چاپ: تهران
5). برگزیده تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 665، ناشر: دار الکتب الاسلامیه، مکان چاپ: تهران، سال چاپ: 1382 ش

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: فرآوری
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ج
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 115 دفعه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.