مرسلون

تبعیض بین زن و مرد در فرقه بهائیت

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)
تبعیض در بهائیت تبعیض در بهائیت

تعالیم بهاء اصول فرقه بهائیت را تشکیل می‌دهند،
هشتمین آن‌ها، «وحدت رجـال و نساء است، زیرا ممکن نیست سعادت‌ عالم‌ انسانی‌ کامل گردد مگر به مساوات کاملۀ زنان و مردان». (1)
شوقی افندی‌ نیز در لوح مشهور خود (مورخ نوروز 111 بدیع) مدّعی وجود «مساوات تام» بین زنان و مردان در آیین بهائیت، شده است. (2)
این ادعاها و اظهارات، در‌ حالی‌ است کـه احـکام فـقهی و مقررات حقوقی بهائیت، جابه‌جا، بر «تبعیض و عدم‌تساوی» بین زن و مـرد استوار است. مثلاً طبق آنچه در کتاب اقدس نوشتۀ بهاء آمده است، حج، بر مردان واجب است، ولی‌ این‌ تکلیف‌ از زنان برداشته شده است: «قد حکم اللّه لمن استطاع مـنکم حـج البـیت‌ دون‌ النساء عفی اللّه منهنّ رحمة من عنده.»(3)
همچنین سهم‌الارث زنـان و مردان در این مسلک، یکسان نیست‌ و مردان‌ و زنان در میان طبقات هفتگانۀ ارث، بدین گونه سهم متفاوت دارند: پدر،5/5 سهم؛ مادر،4/5؛ سهم؛ برادر 3/5‌ سهم؛ خواهر،2/5‌ سهم؛ (4) به‌ تعبیر دیگر: از مـجموع 2520 سهم‌الارث، سهم پدر 420، سهم مادر 360 و سهم برادر 300 و سهم‌ خواهر‌ 240 می‌شود. حتی ارث برادر أبی با بـرادر امّی -چنانکه ارث خواهر ابی و امّی- با یکدیگر‌ تفاوت دارد‌ و برادر و خواهر امّی، با وجود برادر و خواهر ابی و امّی، ارث نمی‌برند. نیز‌ خانۀ مسکونی‌ میّت‌ و لباس‌های مـخصوص وی (چنانچه میّت دربارۀ آن‌ها وصیتی نکرده باشد) مخصوص فرزند ارشد ذکور وی‌ خـواهد‌ بود. (5)
اگر رهبران بهائیت واقعاً قائل بودند نباید بین مرد و زن فرق گذاشته شود و آن‌ها در جمیع امتیازات مساوی‌اند، چرا خود بین آن دو این‌همه فرق گذاشته‌اند؟! حتی از شرکت زنان در بیت العدل ممانعت کرده‌اند!


پی‌نوشت:
(1). خطابات مبارکه، عبد البهاء،144/2-150. نیز در‌ نطق‌ دیـگر‌ مـی‌گوید: بهاء در تـعلیمات خود، «وحدت نوع [بشر] را اعلام نمود که نساء و رجال، کل در‌ حقوق، مساوی، به‌هیچ‌وجه‌ امتیازی در میان نیست»(همان، ص 134).
(2). ر.ک: آهنگ بدیع، سال دهم، ش 2 و 3، ص 8.
(3). گنجینۀ حـدود و احـکام، عبدالحمید اشراق‌ خاوری، ص‌ 67.
(4). نظری اجمالی در دیانت بهائی، ص 47.
(5). ر.ک: گنجینۀ حدود و احکام، ص 118-119 و 125-130؛ آهنگ‌ بدیع، سال‌ 22، ش 6-9، آذر 1346، ص 383.

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب برای درج در «سایتهای رسمی و معتبر» مثل ایکنا، ایسنا، حوزه، بلاغ, مناسب جهت درج در «کتب پژوهشی،آموزشی یا تبلیغی »مانند ره توشه تبلیغی دفتر تبلیغات, مناسب جهت«پاسخ به شبهات»

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.