مرسلون

شفاعت مقبول و غیرمقبول

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شفاعت مقبول و غیرمقبول شفاعت مقبول و غیرمقبول

در این دنیا چنین معمول است كه براى نجات مجرمان از مجازات، از طرق مختلفى وارد مى‏ شوند: گاه یك نفر جریمه دیگرى را پذیرا مى‏ شود و آن را اداء مى ‏كند. اگر این معنى ممكن نشد متوسل به شفاعت مى‏ گردد و اشخاصى را برمی‌انگیزد كه از او شفاعت كنند. باز اگر این هم نشد سعى مى ‏كنند كه با پرداختن غرامت خود را آزاد سازند. و اگر دسترسى به این كار هم نداشت از دوستان و یاران كمك مى‏ گیرد تا از او دفاع كنند تا گرفتار چنگال مجازات نشود.
این‌ها طرق مختلف فرار از مجازات در دنیا است، ولى قرآن مى‏گوید: اصول حاكم بر مجازات در قیامت به كلى از این امور جدا است و هیچ‌یک از این امور در آنجا به كار نمى‏ آید و تنها راه نجات پناه بردن به سایه ایمان و تقوا است و استمداد از لطف پروردگار. كسانى كه جنبه‏ هاى مختلف شفاعت و مفاهیم صحیح آن را از هم تفكیك نكرده‏ اند گاه به‌کلی منكر مسئله شفاعت شده، آن را با توصیه و پارتى‏ بازى در برابر سلاطین و حاكمان ظالم برابر مى‏ دانند! و گاه مانند وهابیان به كلى شفاعت را انكار کرده‌اند.

1- مفهوم واقعى شفاعت:
این لفظ در عرف و شرع به دو معنى متفاوت گفته مى ‏شود:
الف- شفاعت در لسان عامه به این گفته مى‌شود كه شخص شفیع از موقعیت و شخصیت و نفوذ خود استفاده كرده و نظر شخص صاحب قدرتى را در مورد مجازات زیردستان خود عوض كند. گاهى با استفاده از نفوذ خود یا وحشتى كه از نفوذ او دارند و زمانى با پیش كشیدن مسائل عاطفى و تحت تأثیر قرار دادن عواطف طرف و زمان دیگرى با تغییر دادن مبانى فكرى او درباره گناه مجرم و استحقاق او و مانند این‌ها ...
به‌طور خلاصه شفاعت طبق این معنى هیچ‌گونه دگرگونى در روحیات و فكر مجرم یا متهم ایجاد نمى‏ كند، تمام تأثیرها و دگرگونی‌ها مربوط به شخصى است كه شفاعت نزد او مى‏ شود.
این نوع شفاعت در بحث‌های مذهبى مطلقاً معنى ندارد، زیرا نه خداوند اشتباهى مى‏ كند كه بتوان نظر او را عوض كرد و نه عواطفى به این معنى كه در انسان است دارد كه بتوان آن را برانگیخت و نه از نفوذ كسى ملاحظه مى‏ كند و وحشتى دارد و نه پاداش و كیفرش بر محورى غیر از عدالت دور مى‏ زند.

ب)مفهوم دیگر شفاعت بر محور دگرگونى و تغییر موضع شفاعت شونده دور مى‏ زند، یعنى شخص شفاعت شونده موجباتى فراهم مى‏ سازد كه از یك وضع نامطلوب و درخور كیفر بیرون آمده و به وسیله ارتباط با شفیع، خود را در وضع مطلوبى قرار دهد كه شایسته و مستحق بخشودگى گردد و ایمان به این نوع شفاعت در واقع یك مكتب عالى تربیت و وسیله اصلاح افراد گناهكار و آلوده و بیدارى و آگاهى است و شفاعت در منطق اسلام از نوع اخیر است. تمام ایرادها، خرده‌گیری‌ها و حمله‌‏ها همه متوجه تفسیر اول براى شفاعت مى ‏شود، نه مفهوم دوم كه یك معنى منطقى و معقول و سازنده است.(1)


پی نوشت:

1) تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 223

 

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: مقاله اینترنتی
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: بازنشر
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 161 دفعه

آخرین‌ها از رضا دارینی

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.