مرسلون

انکار، مساوی کفر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 img_20161212_210933_Copy انکار، مساوی کفر

بسیار دیده‌اید یا شنیده‌اید که زمانی که در مورد امامت حضرت امیر علیه وآله السلام صحبت می‌کنید، می‌گویند چرا امامت ایشان در قرآن صریحاً نیامده؟

جواب این سؤال را موسسه‌ی دائمی بحوث علمی و افتاء عربستان سعودی داده است: ... به اجماع اهل تسنن اگر خبری (آحاد) از رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم، ثابت شود، حجت است، چه در مسائل اعتقادی باشد یا عملی؛ و اگر کسی احتجاج و استناد به اخبار (آحاد) را بعد از تبیین ادله‌ی آن، منکر شود، کافر است.

اگر به جواب دقت کنید، جواب این سؤال که چرا خدای سبحان صریحاً نام حضرت امیر علیه‌السلام را با لفظ امام و خلیفه در قرآن ذکر نکرده است (با اینکه این مسئله از مسائل بسیار مهم عقیدتی است) را خواهید یافت؛ چراکه طبق این پاسخ هیچ فرقی بین قرآن و سنت نبوی در قابلیت استدلال و حجیت وجود ندارد و آنچه در سنت تبیین شده کأنه در قرآن تبیین شده و از لحاظ ارزشی همان ارزش آیات قرآن را دارد؛ لذا برادران وهابی باید حواسشان جمع باشد که موقعی که به حدیثی در باب امامت استدلال می‌شود، نمی‌توانند بگویند که ما قبول نداریم و فقط آیات قران را می‌پذیریم؛ چراکه طبق مذهبشان منتهی به کفرشان می‌شود!

نکته: البته باید عرض کنم که اخبار آحاد (غیر متواتر) در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام طبق نظر مشهور در مباحث فقهی حجت است اما در مباحث کلامی عقیدتی، حجت نیست بله اخبار مستفیض آحاد در فروعات مسائل کلامی قابل استنادند اما در اصول مباحث کلامی چنین نیست.


پی‌نوشت:
1) فتاوی اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة و الإفتاء، جلد 5، بخش الفقه و الطهارة، صفحه‌ی 13

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ج
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.