علی اسماعیلی

علی اسماعیلی

سه شنبه, 28 شهریور 1396 05:05

آرامستان

یکی از آداب مستحبی که در دین اسلام به آن سفارش فراوان شده رفتن به آرامستان‌ها هست. دلیل بر این سفارش‌ هم این است که انسان با رفتن بر سر مزارها یاد مرگ خواهد افتاد. این یاد مرگ سبب می‌شود که فرد آماده شود. تا انسان تصمیم بر سفری نگیرد برای آن سفر آماده نمی‌شود، بنابراین یاد مرگ موجب می‌شود که جلوی بسیاری از طغیان‌ها و ظلم‌ها و خلافکاری‌ها گرفته شود زیرا انسان می‌داند روزی زندگی‌اش به پایان می‌رسد و زمان آن‌هم مشخص نیست مخصوصاً در دنیای امروز که مملو از حوادث گوناگون است. آن‌هم مرگی که بسیار راحت مثلاً با لخته شدن ذره‌ای خون در رگ‌های مغزی ایجاد می‌شود و موجب فلج شدن و یا مرگ می‌گردد. بسیاری از افراد هستند که تمایل ندارند به فکر مرگ باشند. درحالی‌که این نهایت نادانی است. امیر مؤمنان علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: «وَ كَيْفَ غَفْلَتُكُمْ عَمَّا لَيْسَ يُغْفِلُكُم؛ شما چگونه غافل می شوید از چیزی که آن از شما غافل نمی‌شود»؟ بنابراین عقل می‌گوید، یاد مرگ را فراموش نکنید.» [1]

راه و رسم عقلا این است که به پایان زندگی خود بیندیشند. در روایت است که رسول خدا(صلی‌الله علیه وآله و سلم) فرمود : «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَكْيَسَكُمْ أَكْثَرُكُمْ ذِكْراً لِلْمَوْت[2]: باهوش‌ترین شما کسی است که بیش از همه به یاد مرگ باشد».

 


پی‌نوشت:

1- نهج‌البلاغه لابن ابی الحدید: ج 13 ص 99.

2- بحارالانوار، علامه مجلسی ج 74، ص 176 چاپ بیروت.

سه شنبه, 10 مرداد 1396 08:29

آثار و برکات پرداخت خمس

بسیاری از آموزهای دینی ما دارای ثمرات مادی و معنوی هستند و به طور کلی هر دستور خدا اعم از واجبات و محرمات آثار فراوانی در زندگی بشر دارد چون از خدای حکیم کار لغو و بیهوده صادر نمی شود.
نمونه‌ای از این آموزه‌ها  بحث «خمس» می‌باشد. پرداخت خمس فواید  زیر را دارد:
1. پرداخت خمس سبب پالایش روح از زنگارها و پاداشهای معنوی را در پی دارد.
2. خمس سبب رضا و خشنودی خداوند می‌شود.
3. خمس سبب افزایش رزق و روزی و سامان دادن به اقتصاد انسان ها می شود.
درباره فایده پرداخت خمس، امام رضا‌(علیه‌السلام) می‌فرماید: «کَتَبَ رَجُلٌ مِنْ تُجَّارِ فَارِسَ مِنْ بَعْضِ مَوَالِی أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا‌(علیه ‌السلام) یسْأَلُهُ الْإِذْنَ فِی الْخُمُسِ فَکَتَبَ إِلَیهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ کَرِیمٌ ضَمِنَ عَلَى الْعَمَلِ الثَّوَابَ وَ عَلَى الضِّیقِ الْهَمَّ لَا یحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِینِنَا وَ عَلَى عِیالَاتِنَا وَ عَلَى مَوَالِینَا وَ مَا نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرِی مِنْ أَعْرَاضِنَا مِمَّنْ نَخَافُ سَطْوَتَهُ فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَیهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِکُمْ وَ تَمْحِیصُ ذُنُوبِکُمْ وَ مَا تُمَهِّدُونَ لِأَنْفُسِکُمْ لِیوْمِ فَاقَتِکُمْ وَ الْمُسْلِمُ مَنْ یفِی لِلَّهِ بِمَا عَهِدَ إِلَیهِ وَ لَیسَ الْمُسْلِمُ مَنْ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْبِ وَ السَّلَام.

مردی از بازرگانان فارس که از پیروان امام رضا‌(علیه‌السلام) بود، به آن حضرت نامه‌ای نوشت و درباره خمس اجازه خواست. حضرت در پاسخ او را نوشت: به نام خداوند بخشنده و مهربان. همانا خداوند، وسعت دهنده و کریم است؛ در مورد عمل و کار ضامن ثواب هست و در تنگی، ضامن غم و اندوه. هیچ مالی حلال نیست جز از راهی که خدا آن را حلال کرده است، و همانا خمس، کمک ماست بر دین، عیالات و دوستان ما، و وسیله بذل و بخشش ما و مایه حفظ آبروی ما از کسی که از او بیم داریم. آن را از ما دریغ ندارید و خود را تا آنجا که می‌توانید از دعای ما محروم نسازید. به‌درستی که پرداخت خمس، کلید روزی شما است، و مایه پاک شدن گناهان شما، و چیزی است که برای روز بینوایی خود آماده می‌کنید، و مسلمان کسی است که به عهدی که خدا با او کرده وفا کند؛ و مسلمان نیست آن‌کس که با زبان اجابت کند و در قلب مخالفت نماید. والسلام.»(1)


پی‌نوشت:
1). اصول کافی، ثقه الاسلام کلینی، ترجمه: سید جواد مصطفوی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، ج2، ص 504.

سه شنبه, 12 ارديبهشت 1396 11:36

خدا ما را برای بازی خلق نکرده؟!

یکی از اصحاب امام رضا (علیه‌السلام) می‌گوید: می‌خواستم خدمت امام جواد (علیه‌السلام) بروم و چون سن مبارک امام ازلحاظ ظاهری در ایام طفولیت بود بهتر دیدم که برای او اسباب‌بازی ببرم و ایشان را خوشحال کنم کمی اسباب‌بازی بردم و خدمت امام روی زمین قراردادم و عرضه داشتم این اسباب‌بازی‌ها را برای شما آورده‌ام امام (علیه‌السلام) ابرو در هم کشید و فرمود: «مَا لِهَذَا خَلَقَنِي‏ اللَّهُ‏، مَا أَنَا وَ اللَّعِبَ؟!» (1) خدا ما را برای بازی خلق نکرده است. من از این سخن امام جواد نکته‌ای را برداشت کردم که خدا هم ما را در این دنیا برای بازی کردن خلق نکرده، برای تفریح و عیش و نوش و خوردن و خوابیدن خلق نکرده او ما را خلق کرده که از نعمت‌های دنیا استفاده کنیم و از جنبه‌ی حیوانیت خود کاسته و جنبه انسانیت خود را تقویت کنیم. پس این دنیا محل بازی و خوش‌گذرانی نیست این دنیا محل جمع‌آوری توشه برای جهان دیگر است. موفق باشید.


پی نوشت:

1- دلایل الإمامة (ط - الحديثة)؛ ص 402؛ بحارالانوار ج 50 ص 5.