منصور جلیل منش

منصور جلیل منش

سه شنبه, 01 اسفند 1396 18:28

رحلت پیامبر (ص) و حوادث تلخ

پس از رحلت رسول گرامی اسلام، آغاز فصلی جدید برای مسلمانانی بود که چند سالی بود از ظلمت و جهالت بت پرستی خارج شده بودند و نور ایمان را چشیده بودند. روزهاي پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از مهم‌ترين برهه‌هاي تاريخ اسلام است. روزهایی که سقیفه را تشکیل دادند و بشریت را از مسیر هدایت الهی خارج کردند؛ یکی دیگر از این حوادث تلخ هجمه به خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) برای بیعت گیری براي خلیفه اول بود که حتی به روایت عامه این اتفاق افتاده است. شيخ مفيد در ارشاد مي‌گويد: هنوز جنازه پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) بر زمين بود كه این‌ها به آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) رحم نكرده و تعدي و تجاوز كردند و حق آل محمد را غصب كردند. (1)


پی‌نوشت:
1) شيخ مفيد، الارشاد، چاپ دارالمفيد، ج١، صفحه١٨٠

 

سه شنبه, 01 اسفند 1396 06:28

آیه‌ی تطهیر و عصمت اهل بیت (ع)

برخی می‌خواهند آیه‌ی تطهیر را عام و دارای افراد متعدد قلمداد کنند و دلیل می‌آورند که آیه در میان آیات مربوط به زنان پیامبر وارد شده است و به قرینه سیاقیه می‌گوییم مراد از اهل بیت، خمسه‌ی طیبه به‌تنهایی نیست بلکه زنان پیامبر را نیز شامل است، بنابراین آیه فضیلتی برای زهرا (علیهاالسلام) و اهل بیت علیهم‌السلام نیست.
اما به اعتراف تعداد زیادی از علمای اهل سنت و شیعه، آیه منحصر در خمسه‌ی طیبه یعنی پیامبر و علی و زهرا و حسنین علیهم‌السلام است؛ امام صادق علیه السلام در روایتی به ابو بصیر فرمود:اگر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) تعیین مصداق نمی‌کرد، آل فلان و آل فلان می‌گفتند ما هم از اهل بیت هستیم. (1) بعلاوه که پیامبر اسلام اصرار بر تعیین مصداق داشتند و هر روز صبح که می‌خواستند برای نماز به مسجد بروند، درب خانه علی (علیه‌السلام) توقف می‌کرد وان ها را اهل بیت صدا می‌زد (2) و یا مسئله کسای یمانی که ام سلمه درخواست قرار گرفتن در شمار اهل بیت را داشت اما پیامبر ضمن تکریم او فرمود:اهل بیت من و اطرافیان من، این‌ها هستند. (3)


پی‌نوشت:
1) الکافی، شیخ کلینی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۳۶۵ ش، ج ۱، ص ۲۸۷.
2) پژوهشی جدید درباره آیه تطهیر، باقر زاده، ص ۴۰۷ ۴۲۰
3) فاطمیه، تألیف جمعی از نویسندگان مجله مبلغان، نشر حوزه علمیه قم، ۱۳۹۴

 

دوشنبه, 23 بهمن 1396 19:55

شروع فاجعه

در زندگی امروزه‌ی جامعه‌ی ایرانی اسلامی، به سبب عملکرد غرب گرایانه ی دولت‌های غرب زده، گرایش به مدرنیته و فرهنگ غرب افزایش پیدا کرده است و باعث نگرانی متدینین و دلسوزان نظام شده است که چگونه این تعارض میان فرهنگ اسلامی و غربی قابل حل است و آیا خطری بزرگ برای نظام و انقلاب نیست؟! اگر مسئولین وقت به‌جای پرداختن به مظاهر غربی به فرهنگ پاسخگوی اسلامی تکیه می‌کردند شاهد این تعارضات نبودیم و به‌مراتب کشور در وضع مناسب‌تری بود. با این حال انسان مؤمن و معتقد به توحید باید بنگردکه تکیه و دلدادگی به فرهنگ غرب، چیزی جز خسران اخروی ندارد؛ از طرفی مسئولین نظام باید در تدوین سیاست‌های کلی با محوریت اسلام و اجرای آن، شعائر و مظاهر اسلام را در زندگی‌های مردم متبلور کنند.


پی‌نوشت:

1) انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی، طاهرزاده، اصغر، نشر گروه فرهنگی المیزان ١٣٨٨، چاپ اول، صفحه ٧٢

دوشنبه, 23 بهمن 1396 14:27

غرب زدگی و حاشیه رفتن معنویت

هدف معنوی انقلاب، نیل جامعه به سمت ارزش‌های فردی و اجتماعی مانند عدالت اجتماعی بود. هرچه از آغاز انقلاب فاصله گرفتیم اما عده‌ای از مسئولین غرب زده که پیشرفت مادی غرب چشمشان را کور کرده بود و آرزوی پیاده روهای فانتزی و هواپیمای فوق مدرن به دلشان خوش آمده بود، سمت‌وسوی سیاست‌های کلان خود را به سمت نظام بانکی سرمایه داری و خصوصی سازی پیش بردند و اهداف انقلاب را به حاشیه بردند و این مردم فهیم و همیشه در صحنه بودند که مانند همیشه از خود مایه می‌گذاشتند. مردم دیدند که اگرچه زیرساخت‌ها پیشرفت کرده اما عدالت و معنویت کاهش پیداکرده و شکاف طبقاتی زیادی رخ داده است. این بصیرت مردم انقلابی است، مگر می‌شود حتی مادیت و رفاه غرب، روح معنویت و تاریخ یک ملت را محو کند. ممکن است غبار گیرد اما هرگز خاموش نمی‌شود. (1)


پی‌نوشت:

1) انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی، طاهرزاده، اصغر، نشر گروه فرهنگی المیزان ١٣٨٨، چاپ اول، صفحه٧٠

چهارشنبه, 03 آذر 775 14:18

صهیونیسم و انقلاب اسلامی

مگر می‌شود شیطان دست از وسوسه و خرابکاری بردارد! ذات پلید، نیکو نگردد، هرگز...
مقابله‌ی نظام اسلامی شیعی با استکبار جهانی پایانی ندارد مگر اینکه یکی از این دو دست از ماهیت خود بردارد؛ نه شیطان دست از شیطنت برمی دارد، نه انقلابی که حاصل خون هزاران شهید از صدر اسلام تاکنون است حاضر است کوتاه بیاید. مکتب ما، مکتب الهی است که با حکومت ظالم کنار نمی‌آید، والا سر حسین به نیزه نمی‌رفت؛ بنابراین تقابل حق و باطل همیشگی بوده و هست. حضرت امام (ره) فرمودند:"ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، صهیونیست‌ها و امریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی‌مان را لکه دار نمایند. (١)


پی‌نوشت:
1) صحیفه نور، ج٢١، صفحه٩٠

در فضای آزادی اندیشه که به برکت انقلاب به وجود آمده است و جریانات مختلف آزادانه اندیشه‌های خود را ترویج می‌دهند، آحاد جامعه باید اطلاعات و آگاهی خود را از جریانات مختلف بالا ببرند، چه‌بسا رجال سیاسی که در انقلاب حضور دارد لکن اندیشه‌های او با مبانی اصیل انقلاب زاویه دارد و این امر نیازمند شناخت اندیشه‌ها و تفکرات جریانات سیاسی در جامعه است؛ خصوصاً در جامعه‌ی سیاسی ما که روشنفکران ما، ادامه‌ی انقلاب را در فرهنگ غرب جستجو می‌کنند؛ بنابراین شخصیت فردی و فضائل شخصی نباید ملاک و معیار تبعیت قرار گیرد؛ چه‌بسا رجال دینی که در معرض خطرند و گاهی فرسنگ‌ها از مبانی انقلاب دورند و تاریخ مثال این افراد را بسیار به خود دیده است. (1)


پی‌نوشت:

1) انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی، طاهرزاده، اصغر، نشر گروه فرهنگی المیزان ١٣٨٨، چاپ اول، صفحه ١٣

یکشنبه, 22 بهمن 1396 17:36

ثمرات انقلاب اسلامی در منطقه

پیام انقلاب اسلامی ایران، به‌سرعت به کشورهای اسلامی خصوصاً کشورهای حوزه خلیج فارس و بخشی از شمال افریقا نفوذ کرد و ثمره عملی آن در کشورهای مختلف به‌وضوح دیده شد؛ در لبنان که تقریباً تمام کشورهای قدرتمند بلوک غرب، پایگاه نظامی داشتند، از این کشور مجبور به کوچ شدند. در ترکیه، ندای اسلام بیش از پیش به گوش می‌رسید، در فلسطین، انتفاضه‌ها یکی پس از دیگری به وقوع پیوست وامان امپریالیسم را بریده بود و در افغانستان و الجزایر و کشورهای مختلف اسلامی، اسلام دوباره گل کرد و این بخشی از تأثیر انقلاب اسلامی در فراسوی مرزها بود. ملل اسلامی خودشان را باور کردند و دریافتند که با تکیه بر اسلام ناب و اتحاد می‌توانند، امپریالیسم و صهیونیسم جهانی را به‌زانو درآورند؛ اما دشمن تا دندان مسلح، دست‌وپابسته نبود و اقدامات خود را برای مقابله با گسترش نفوذ انقلاب اسلامی ایران و جلوگیری از بیداری اسلامی آغاز کرد. یکی از مهم‌ترین اقدامات، حضور نظامی در خاورمیانه به‌عنوان مهد اسلام و ایجاد تفرقه میان ممالک اسلامی است که باید با هوشیاری نخبگان اسلام از جمله علماء فرق و مذاهب مختلف اسلامی و تأکید بر وحدت خنثی وبی اثر گردد. (1)


پی‌نوشت:

1) انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، فصل نامه علمی پژوهشی انقلاب اسلامی، مرتضی شیرودی، سال پنجم ١٣٨٨، صفحه ٨-٩

یکشنبه, 22 بهمن 1396 17:24

به حاشیه رفتن تفکر آزاد

کسانی که بادید غربی به انقلاب اسلامی نگاه نمی‌کنند، یقیناً در استدلالات خود روح آزاداندیشانه‌ای نخواهند داشت و در نتیجه وقتی آرمان‌های نظام را در تعارض با مطالبات خود می‌بینند، واقعیات انقلاب و زیبایی‌های آن را انکار می‌کنند. علت شکست چنین تفکری این است که آنان با پذیرش و دلدادگی به اصول غربی به انقلاب نگاه می‌کنند و این اسارت است نه آزادی و آزادگی. البته که چنین افرادی خطری بزرگ برای انقلاب‌اند و حضرت امام (ره) فرمودند:اگر چه انقلاب از دست استکبار نجات پیدا کرده است اما همچنان درگیر تربیت شدگان غرب هستیم لکن غنای مبنایی و فرهنگی انقلاب، چنین تفکراتی را در خود هضم می‌کند و همچنان به لطف الهی انقلاب اسلامی به مسیر خود ادامه می‌دهد. (1)


پی‌نوشت:
1) انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی، طاهرزاده، اصغر، نشر گروه فرهنگی المیزان ١٣٨٨، چاپ اول، صفحه١۴

 

یکشنبه, 22 بهمن 1396 17:10

انقلاب اسلامی و اداره‌ی جهان

انگیزه‌های متفاوتی ممکن است از ایجاد انقلاب مطرح شود، به‌طور مثال ممکن است گفته شود که انقلاب اسلامی تلاشی برای بازگشت به مدرنیسم و تجدد است، تجددی که حکومت شاهنشاهی با ضعف خود و خودباختگی به سردمداران غربی مانع از این امر می‌شدند و بیشتر نقش گاو شیرده را برای غرب داشت. در این نگاه انقلاب همچنان پایبند به اصول مدرنیسم در مبنا و رفتار خواهد بود؛ اما نگاه دیگری که تفاوت ماهوی با نظر قبل دارد این است که انقلاب برگشت از تفکر مدرنیسم است با تحفظ بر پیشرفت مادی. خصوصیت این نگاه تکیه بر معنویاتی است که مدرنیسم اساساً نسبت به آن کور و نابینا است. لکن به معنای درجا زدن و عقب ماندگی نیست، بلکه انقلاب طالب پیشرفت با اصول و الگوی اسلامی است؛ روشن است انقلاب اسلامی ایران، بر اساس تفکر الگوی اسلامی که در تضاد با اصول مدرنیسم است، شکل گرفت و اتفاقاً ندای مبارزه با جگرخواران بشر را بلند کرد. (1)


پی‌نوشت:

1) انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی، طاهرزاده، اصغر، نشر گروه فرهنگی المیزان,١٣٨٨، چاپ اول، صفحه٢٣

یکشنبه, 22 بهمن 1396 16:43

تحلیل صحیح از انقلاب

در ابتدای انقلاب تشکل‌های متعددی شکل گرفت که می‌توان گفت کسی نبود مگر اینکه در یکی از این تشکل‌ها جای می‌گرفت. هر کدام از این تشکل‌ها مانند احزاب و گروه‌هایی مثل مجاهدین و ملی مذهبی‌هایی مثل نهضت آزادی و جبهه‌ی ملی باانگیزه‌ای خاص شکل گرفته بود و همین تفاوت باعث جدایی عده‌ای از کشتی انقلاب شد و نتوانستند انقلابی را که ذات اصیلی دارد را تحریف کنند. عده‌ای انقلاب را مصادره می‌کردند برای نزدیک شدن به غرب و انقلاب در نظر آن‌ها غیر از آن چیزی بود که حضرت امام می‌فرمود:که این انقلاب متعلق به حضرت ولی عصر (عج) است.
بنابراین باید با توجه به انگیزه‌ها و خط مشی افراد و گروه‌ها باید نگاه آن‌ها به انقلاب را شناخت تا اسیر سیاسی کاری‌ها نشویم. (1)


پی‌نوشت:

1) انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی، طاهرزاده، اصغر، نشر گروه فرهنگی المیزان ١٣٨٨، چاپ اول، صفحه ٢۴

صفحه1 از6