مرسلون

مهدی قیاسی کارگر مقدم

مهدی قیاسی کارگر مقدم

چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1397 04:27

استاد طبسی و وحدت با اهل سنت

گفتگو تفصیلی آیت‌الله نجم الدین طبسی:

از خواندن نماز جماعت و روضه حضرت قمر بنی‌هاشم در فلسطین تا شبکات ماهواره‌ای که توسط یکسر تراش با پول انگلیس مدیریت می‌شود؛ این شبکات ماهواره‌ای که تسنن پررنگ را مطرح می‌کنند یا شبکاتی که تشیع پررنگ را تبلیغ می‌کنند هر دو از انگلیس و یهود تأمین می‌شوند؛ برای اینکه این آتش تنور را روشن نگه‌دارند تا بتوانند به خواسته‌های خودشان برسند.

حضرت استاد نجم الدین طبسی مدیر موسسه پژوهشی ولاء صدیقه کبرا در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصرنیوز در رابطه با وحدت اهل تشیع و تسنن فرمودند: اصل وحدت و یا تقارب به معنای نزدیک شدن را خداوند عزوجل حتی نسبت به اهل کتاب هم بیان نموده‌اند، یعنی نسبت به اهل کتاب هم باید نقاط مشترک را دید و بر روی نقاط مشترک وحدت و تقارب داشت.

حضرت استاد نجم الدین طبسی مدیر موسسه پژوهشی ولاء صدیقه کبرا در گفتگو با بصرنیوز در رابطه با وحدت اهل تشیع و تسنن فرمودند: اصل وحدت و یا تقارب به معنای نزدیک شدن را خداوند عزوجل حتی نسبت به اهل کتاب هم بیان نموده‌اند، یعنی نسبت به اهل کتاب هم باید نقاط مشترک را دید و بر روی نقاط مشترک وحدت و تقارب داشت؛ اختلاف در برخی مسائل اصلی و فرعی با اهل سنت وجود دارد ولی ما نقاط مشترک زیادی همچون معاد یا نبوت یا اصل توحید باهم داریم؛ استاد نجم الدین طبسی فرمودند: ائمه اطهار علیهم‌السلام بسیار بر مسئله‌ی وحدت پافشاری داشتند که این وحدت برقرار گردد؛ و نواصب در طول تاریخ اصرار داشتند که خودشان را سخنگوی اهل سنت معرفی نمایند و جامعه تسنن را از تشیع جدا کنند و مرزبندی نمایند؛ هرچه ائمه معصوم تلاش می‌کردند که این‌ها را به هم نزدیک نمایند و می‌فرمودند بروید به عیادت مریض‌هایشان یا در نمازهای آن‌ها شرکت کنید تشییع‌جنازه‌هایشان شرکت نمایید؛ یا این مسئله‌ی مهم فقهی که می‌فرمایند در بازار مسلمین گوشت یا چیزی خریداری کنید اماره‌ی تذکیه است یا ملکی از دست کسی بخری اماره‌ی ملکیت است در اینجا سؤال پیش می‌آید که منظور بازار شیعه است؟ مگر در زمان امام صادق علیه‌السلام دنیا همه شیعه بوده است؟ اصلاً در آن زمان بازارها دست شیعه بوده است؟ در آن زمان بازارها و حکومت دست اهل سنت بوده است وقتی می‌گوید اماره‌ی تذکیه برای همین بازارهای اهل سنت بوده است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم فرمود: اینکه می گویند ید در فقه اماره ملکیت است آیا منظور فقط ید شیعه است؟ مگر اکثریت شیعه بوده‌اند این‌ها نکاتی است که ائمه معصوم و فقه ما بر آن بسیار تأکید دارد و ائمه بسیار تلاش کردند که آنچه تنش داشت در جامعه مطرح نشود؛ اگر حرف تنش‌زا مطرح شود شیعه متضرر می‌شود؛ امام باقر علیه‌السلام فرمودند: نگویید جبت و طاغوت (تعریض به بعضی صحابه) و سخن از رجعت به میان نیاورید و اگر بما بگویند قبلاً این واژه‌ها را به کار می‌بردید، بگویید آری ولی امروز نمی‌گوییم؛ مرحوم مجلسی در مقام بیان این روایت می‌فرماید: یعنی از آن دو نفر تعبیر جبت و طاغوت نکنید و هرگز به آن دو تعرض نداشته باشید (1)

عضو هیئت‌علمی مرکز تخصصی مهدویت گفت: در کتاب مقیاس الهدایة در علم درایه مرحوم مامقانی در مبحث غلو نقل می‌کنند که امام علیه‌السلام تبری می‌جویند از کسانی که تندروی می‌کنند و می‌فرمایند: خلق فی المسجد یشهرونا و یشهرون انفسهم یعنی عده‌ای در مسجد و مجامع، ما و خودشان را انگشت‌نما و تشهیر می‌کنند، آن‌ها از ما نیستند و ما از آنان نیستیم (اولئک لیسوا منا ولا نحن منهم) من می‌روم مدارا و پنهان‌کاری و به‌اصطلاح روفو می‌کنم ولی آنان می‌روند و پرده‌دری می‌کنند، خداوند آنان را رسوا کند (حتک الله ستورهم) از من دم می‌زنند، به خدا قسم من فقط امام کسی هستم که از من اطاعت کند ولی آنکه سرپیچی کند من امام او نیستم (انطلق فاداری و استر فیهتکون ستری حتک الله ستورهم یقول: امام؛ و الله ما أنا بامام الا من اطاعنی فاما من عصانی فلست له بامام) چرا نام مرا یدک می‌کشند و به‌اصطلاح از من مایه می‌گذارند (لِمَ یتعلقون باسمی الا یکفون اسمی من افواهم) چرا بس نمی‌کنند؟ چرا نام مرا از زبانشان حذف نمی‌کنند؟ به خدا قسم خداوند ما و این‌ها را در یکجا جمع نخواهد کرد (فوالله لا یجمعنی الله و ایاهم فی دار) اینکه حرف تنش‌زا در جامعه نباید مطرح شود فقط به پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌گویم، چون پیروان واقعی مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام همچون ائمه خود پیرو و منادی وحدت هستند من به‌طرف مقابل برادران اهل سنت هم‌عرض می‌کنم که روی نقاط اشتراک حرکت کنید. حرف‌های اختلافی فقط باید در جوامع علمی مطرح گردد. (2)

مرحوم آیت‌الله خوئی می‌فرمایند: در مسائل فقهی اشتراکات ما با اهل سنت بسیار زیاد است (لأن الاحکام المتفق علیها بین الفرقین کثیرة فی‌نفسه). (3)

مرحوم زنجانی در کتاب «رحله» مطلبی را از قاضی نورالله شوشتری صاحب احقاق الحق نقل می‌کند که ایشان بیست‌وپنج سال قاضی اهل سنت بود و طبق فقه شیعه حکم می‌کرد؛ منتهی با فقه خودشان تطبیق می‌داد؛ یعنی کمتر مسئله‌ای اختلافی با فقه کل اهل سنت پیدا می‌شود؛ (4) سجستانی عده‌ای از خوارج را می‌کشت امام علیه‌السلام تا مدت‌ها او را به منزل خود راه ندادند و هرکسی به‌جز او هم این‌گونه تندروی می‌کرد امام علیه‌السلام با او مقابله می‌نمودند. (5)

استاد نجم الدین طبسی افزود: خدمت آیت‌الله خرسان یکی از علمای نجف و از شاگردان خوب آیت‌الله خوئی بودم می‌گفت تمام کتاب‌های سید مرتضی را نگاه کنید یک لعن در آن‌ها پیدا نمی‌کنید؛ نمی‌خواهم بگویم لعن از آموزه‌های ما نیست لعن در قرآن و در لسان پیامبر هست ولی لعن علنی به‌ندرت دیده‌شده است که ائمه علیهم‌السلام علنی لعن نمایند؛ آیا این لعن‌های علنی به نفع شیعه است؟

استاد طبسی گفتند: امروز که وهابیت و شیطان بزرگ و اسرائیل کمر همت بر نابود کردن شیعه بسته‌اند آیا این‌گونه توهین‌ها و لعن‌های علنی به نفع شیعه است یا در راستای کمک به دشمنان شیعه است؟

استاد نجم الدین طبسی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بصرنیوز که عده‌ای در شبکات خود در حال ناصبی خواندن مردم فلسطین و نامیدن روز قدس به نام روز سامرا بودند گفت: یادمان نرود که شام مرکز امویان بوده است و نواصب در آنجا تقویت شدند حریز بن عثمان حمصی روزی ۱۴۰ مرتبه مولا امیرالمؤمنین را لعن می‌کرد؛ هنر این است که بتوانی در این پایگاه‌ها نفوذ کنید؛ و الحمدالله انقلاب اسلامی نفوذ کرد؛ حال اینکه یک نفر بگوید درب خانه‌های مردم فلسطین لعن امیرالمؤمنین است این دروغ محض است؛ علی ابن ابی‌طالب امام چهارم اهل سنت است؛ جز نواصب کسی به اهل‌بیت علیهم‌السلام توهین نمی‌کند؛ در فلسطین مساجدی بنام حضرت علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام دارند.

استاد طبسی فرمودند: بنده برای همین مردم فلسطین منبر رفته‌ام و روضه خوانده‌ام؛ من در محرم‌های گذشته برا آن‌ها در شب قمر بنی‌هاشم، در جنوب لبنان منبر رفتم و روضه حضرت قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام را خواندم و آن‌ها گریه می‌کردند؛ در مسجد الوحده این مراسم برگزار شد و امام جماعت این مسجد اهل سنت بود که شیعه شده بود من از جمعیت بیرون این مسجد ۷۰۰ متری خبر نداشتم که امام جماعت این مسجد گفت دو برابر این جمعیت در بیرون مسجد نشسته‌اند.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: خود بنده برای عده‌ای از مردم فلسطین نماز جماعت خواندم و آن عده از مردم فلسطین به من اقتدا کردند؛ و خیلی از این مردم به تشیع گرایش پیدا کردند من خودم شاهد بر این مسائل بوده‌ام. در مدینه منوره آقایی دست پسرش را گرفته بود و نزد من آمد گفت می خواهم پسرم طلبه شود ما همه شیعه شده‌ایم و درب خانه‌مان در خان یونس (از شهرهای فلسطین) نام پنج‌تن را نوشته‌ایم؛ همین چندی پیش با آیت‌الله کورانی بودم فرمودند در اربعین در غزه برای امام حسین علیه‌السلام عزاداری داشتند؛ البته از مقاماتشان فشارهایی هست چون بالاخره آن‌ها هم می‌خواهند از سعودی امتیازاتی بگیرند چون فشارها به آن دولت زیاد است.

عضو هیئت‌علمی مرکز تخصصی مهدویت گفت: یکی از اهالی غزه به من گفت صدها نسخه دعای کمیل و ابوحمزه را کپی کردیم و می‌خوانیم؛ یک عده‌ای از بعضی احزاب اسلامی اعلام کرده‌اند شیعه هستند؛ من از شصت یا هفتادسال قبل حرف نمی‌زنم من از الآن فلسطین حرف می‌زنم که شیعه در حال گسترش است؛ الآن بروید در این کشورها نوع نگاه به تشیع و حزب‌الله را ببینید؛ بر طبل مخالف کوبیدن در راستای کمک به دشمن است.

حضرت استاد نجم الدین طبسی گفت: این شبکات ماهواره‌ای که تسنن پررنگ را مطرح می‌کنند یا شبکاتی که تشیع پررنگ را تبلیغ می‌کنند هر دو از انگلیس و یهود تأمین می‌شوند؛ برای اینکه این آتش تنور را روشن نگه‌دارند تا بتوانند به خواسته‌های خودشان برسند.

استاد طبسی افزود: مگر اهل سنت کانال صفا یا کانال کلمه را قبول دارند؟ همان‌طور که اهل سنت این‌ها را قبول ندارند ماهم این کانال‌های اهل‌بیت و فدک و … را قبول نداریم این‌ها سابقه علمی در حوزه‌های شیعه ندارند این‌ها که بوده‌اند؟ یک سلمانی یا مأمور پلیس در کشورش بوده است که امروز یک شبکه ماهواره‌ای راه انداخته است. این‌ها خدمت به تشیع نیست بلکه خیانت به تشیع است.

ایشان گفتند: آیا مرجعیت نجف اجازه این توهین‌ها را می‌دهد؟ حضرت آیت‌الله سیستانی برای اهل سنت تعبیر انفسنا به‌کاربرده‌اند؛ آیا ایشان اجازه می‌دهد به اهل سنت این‌گونه در این شبکات توهین شود؟ یا مرجعیت قم اجازه می‌دهند به اهل سنت توهین شود؟ استاد ما آیت‌الله وحید خراسانی در درسشان اجازه لعن به بعضی از رموز اهل سنت را نمی‌دادند و در جلسات خصوصی که خدمتشان بودیم می‌فرمودند من اجازه نمی‌دهم نام رموز اهل سنت را ببرند (توهین کنند)؛ این‌ها علمای دین و مراجع تقلید ما هستند و اهل درایت‌اند و نمی‌گذارند به اهل سنت توهین و سپس تنش ایجاد شود؛ ولی آنکه از شبکات ماهواره‌ای آن‌گونه صحبت می‌کند تابع چه کسی هست؟ جز اینکه بگوییم تابع دشمنان هستند.

استاد طبسی: در اینکه سامرا ناموس شیعه است، حرفی نیست ولی وقتی سامرا تخریب شد چه کسی برای بازسازی آن اقدام کرد؛ این‌هایی که روز سامرا را مطرح می‌کنند از حرمین عسگریین دفاع کردند و داعش را سرکوب کردند یا جمهوری اسلامی ایران و مرجعیت نجف و همچنین در اقدام به بازسازی نمودن؛ شعار دادن آسان است، سامرا که تخریب شد آیا شما که شعار می‌دهید سامرا را ساختید؟ داعش که به سامرا حمله کرد چه کسی سامرا را نجات داد؟ شما که شعار می‌دهید یا آن جان‌برکفان حقیقی اهل‌بیت علیهم‌السلام چقدر شهید شدند؛ چند نفرشان از شما هستند؟

حضرت استاد طبسی گفتند: شکی نیست که سامرا در قلب ما است ولی امروز صحبت از قدس صحبت از مرزبندی میان اسلام و کفر است؛ صحبت از قدس یعنی نجات یک سرزمین مقدس از دست یهود است؛ این صنف شعارهای تغییر روز قدس به‌روز سامرا فقط شعار است و تحریف حقایق است؛ و در عمل ثابت کرده‌اند که فقط در حد شعار هستند.

استاد نجم الدین طبسی خطاب به علمای الازهر مصر گفت: علمای ما از قدیم تا امروز دم از تقارب و وحدت زدند و در این مسیر قدم برداشتند شیخ طوسی کاری کرد که پای درسش سیصد طلبه‌ی اهل سنت بود. علامه حلی کتاب فقه مقارن نوشتند تطبیق فقه شیعه و مکاتب فقهی دیگر در اسلام را نوشتند. سید مرتضی و محقق حلی هر دو فقه مقارن نوشته‌اند علمای ما از قدیم دست وحدت و دست مودت به سمت اهل سنت دراز کرده‌اند و اهل سنت هم در بینشان بوده‌اند علمائی که دست وحدت دراز کرده‌اند مثل مرحوم شلتوت ایشان هم به مرحوم بروجردی لبیک گفت؛ حرف من این است علمای الازهر باید حقیقت وحدت‌آفرینی خود را حفظ کنند و این در سایه استقلال است نه گوش به حرف عربستان دادن چون عربستان حیاتش در به جان هم انداختن مسلمین است و ما از احمد الطیب درخواست داریم کمتر تحت تأثیر حرف‌های آنان قرار بگیرد و مستقل باشد من صحبت‌های ایشان قبل از اذان را گوش می‌دهم و متأسفم که در حساس‌ترین لحظات یعنی قبل از اذان مغرب ماه رمضان از تلویزیون مصر، ایشان شعارهای تحریک‌آمیز می‌دهد الازهر این نبود. الازهر منادی وحدت بود و ما از این‌ها می‌خواهیم الآن هم به همان وضعیت زمان شلتوت برگردند و تحت تأثیر تحریکات وهابیت قرار نگیرند و مستقل باشند.

ایشان فرمودند امیدوارم امت اسلام از این فراز و نشیب‌ها و تلخی‌هایی که در این چند سال اخیر پیش‌آمده درس بگیرند و به‌سوی وحدت و تقارب گام بردارند و حرکت کنند. اللهم عجل فی فرج المهدی.


پی‌نوشت:
1) بحارالانوار، جلد 53، صفحه 40
2) مقیاس الهدایه، در جلد 2، صفحه 410، روایتی از کافی، جلد 8، صفحه 562
3) کتاب مصباح الاصول، جلد 3، صفحه 419
4) کتاب «رحله»، صفحه 39، چاپ نجف
5) تنقیح المقال، جلد 18، صفحه 202

سه شنبه, 26 دی 1396 10:24

تقلید گزینشی از غرب

دوست عزیز! دقیقاً زمانی که اینجا با توهم ‎خوشبختی و ‎شادی و ‎ روشنفکر بودن مشغول انس با ‎سگ و حیوانات خانگی‌ات هستی، جوان غربی در زندگی حقیقی خود با ‎فرزند بیشتر در حال تجربه کردن زندگی بهتر و شادتر و قشنگ‌تر می‌باشد.

طرف فقط از ‎غرب و آمریکا شلوار پاره و حیوان خانگی داشتن رو یاد گرفته ولی یک‌لحظه هم به ذهنش فشار نمیاره چرا ‎رشد ‎جمعیت اونجا بالاتره !!

استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.