مرسلون

عباس حيدری سودجانی

عباس حيدری سودجانی

شنبه, 17 شهریور 1397 10:09

دنیای ارتباطات

فریاد می‌زنند الآن دنیا، دنیای ارتباط است!

بگذارید بگویم که دین ما هم دین ارتباطات و رابطه است؛ ولی با این تفاوت که قرار نیست، جوانان را فریب داده و آن‌ها را به اهداف موردنظر خود هدایت کنیم؛ و البته قانونی برای ارتباطات وضع کرده که به نفع جامعه و بشریت و به‌تبع تک‌تک افراد است؛ دین ما با ارتباط مخالف نیست؛ و اگر جاهایی پاره ای از ارتباطات را منع کرده، یقیناً مصلحتی دارد که بعداً اشاره خواهیم کرد.

قرآن که کتاب زندگانی است، نکاتی را درباره‌ی رابطه زن و مرد در قالب داستان برای ما بیان می‌کند که امیدوارم آموزنده باشد: وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَیْخٌ کَبِیرٌ؛ فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ؛ فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ؛ قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ؛ قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِکَ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِی إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ؛ قَالَ ذَلِکَ بَیْنِی وَبَیْنَکَ أَیَّمَا الْأَجَلَیْنِ قَضَیْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَیَّ وَاللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَکِیلٌ (1)

دختران جوان حضرت شعیب (علیه السلام) در گوشه‌ای به انتظار فرصتی مناسب برای سیراب کردن گوسفندانشان ایستاده‌اند! حضرت موسی (علیه السلام) که برای رفع تشنگی به سمت چاه رفته بود جلو می‌رود، سؤال می‌کند و جواب می‌شنود: به علت حضور مردان در کنار چاه (آبشخور گوسفندان) سیراب کردن گوسفندان را به تأخیر انداخته‌ایم؛ پدر ما هم پیر است و برای کار کردن ناتوان. لذا ما به این کار همت گمارده‌ایم؛ حضرت موسی(علیه السلام) که در نیکوکاری و طرفداری از مظلومان پیشرو بود به دختران حضرت شعیب (علیه السلام) یاری می‌رساند تا دام‌های خود را سیراب کنند؛ [کار بدون چشم‌داشت، فقط برای رضای خدا و حفظ عفت و پارسایی در ارتباط با افراد غیر هم‌جنس، بدون انگیزه‌های غریزی] دختران حضرت شعیب (علیه السلام) از حضرت موسی(علیه السلام) خواستند تا برای کار با پدرشان ملاقات کند؛ شعیب پیامبر(علیه السلام)، وقتی موسی را جوانی برومند، حق‌شناس، خویشتن‌دار و صالح یافت پیشنهاد: کار در مزرعه، ازدواج با یکی از دخترانش، سکونت در محل کار را داد، بدین ترتیب اشتغال، ازدواج، مسکن، [سه لازمه مهم زندگی جوانان] برای حضرت موسی(علیه السلام) در فرآیند ارتباطی و حفظ عفت و کرامت و تقوا حاصل شد.(2)


پی‌نوشت:
1) قرآن کریم، سوره قصص، آیات 23 تا 28
2) پایگاه تبیان، سایت حجةالاسلام انصاری

پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1397 15:12

حضرت مهدی و جاهلان

امام صادق (علیه‌السلام): آزاری که قائم به هنگام قیام خویش، از جاهلان آخرالزمان می‌بیند، به‌مراتب سخت‌تر است از آن‌همه آزار که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) از مردم جاهلیت دید.

دوشنبه, 29 آبان 1396 05:47

بندگی خدا

امام حسن مجتبی (علیه‌السلام): هر كس خدا را بندگى كند، خداوند همه‌چیز را بنده او گرداند.

یکشنبه, 20 خرداد 1397 06:16

وحدت، در لسان پرچمدار وحدت

هیچ‌کس همانند من وجود ندارد كه به وحدت امت محمد (صلی اللّه عليه وآله وسلم) و به انس گرفتن آنان به هم ديگر، از من دلسوزتر باشد. (1)

چه کسی می‌تواند این‌قدر صبر و تحمل داشته باشد! خار در چشم و استخوان در گلو! به خاطر اینکه میان امت رسول‌الله تفرقه و جدایی نیفتد، بیعت می‌کند؛ آن‌وقت برخی از ما، ادعای پیروی آن امام معصوم داریم ولی تفکرمان تفکر تکفیری‌هاست! کدام امام گفته که اهل سنت کافرند! کدام مرجع تقلید تاکنون گفته اهل سنت کافرند!

آری هرکس که دشمن اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد قطعاً کافر است؛ و منظور ما وحدت با اهل سنتی است که محب اهل‌بیت‌اند.


پی‌نوشت:
1) نهج‌البلاغه، نامه 78

صفحه2 از2