مرسلون

سید حسین سیدی

سید حسین سیدی

سه شنبه, 05 دی 1396 09:51

جامعه نیازمند اخلاق او

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا (1) در آستانه میلاد پیامبر اعظم (صلی الله و علیه وآله وسلم) هستیم؛ پیامبری که او را بااخلاق زیبا و معنوی‌اش می‌شناسیم. اگر اخلاق و منش آن پیامبر رحمت را نسبت به هم بجا آوریم، بدون شک جامعه پویاتر و ارزشمندتری خواهیم داشت. خدا خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُم‏(2) ترجمه: و به سبب رحمتى از جانب خدا، با مردم نرم‏خو شدى؛ و اگر (برفرض) تندخويى سخت‏دل بودى، حتما از پيرامونت پراكنده مى‏شدند. مهربانی رسول خدا با مردم، باید برای جامعه ما درس باشد. وقتی در یک خانواده، اعضای آن نسبت به هم مهربانی و گذشت و اخلاق، داشته باشند، قطعاً جامعه صاحب خانواده‌هایی با درگیری‌ها و اختلافات کمتر، خواهد بود. وقتی‌که در ادارات ما رفتار کارمندان با ارباب‌رجوع، همراه با مهربانی و اخلاق باشد، اثرات روانی مثبت بسیاری در فضای ادارات جامعه بر جا خواهد گذاشت و کاغذبازی و موازی کاری در ادارات را کمتر شاهد خواهیم بود؛ و همین‌طور در تمام ارکان جامعه.


پی‌نوشت:
1) دیوان حافظ، با مقدمه و تصحیح اسماعیل خدابنده، چاپ: اقبال 1387، ص 4

2) آیه 159، آل‌عمران

 

جمعه, 10 آذر 1396 17:34

جامعه نیازمند اخلاق او

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا [1]در آستانه میلاد پیامبر اعظم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) هستیم؛ پیامبری که او را بااخلاق زیبا و معنوی‌اش می‌شناسیم. اگر اخلاق و منش آن پیامبر رحمت را نسبت به هم بجا آوریم، بدون شک جامعه پویاتر و ارزشمندتری خواهیم داشت.
خدا خطاب به پیامبرش می‌فرماید: فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُم‏[2]: و به سبب رحمتى از جانب خدا، با مردم نرم‏خو شدى؛ و اگر (برفرض) تندخويى سخت‏دل بودى، حتما از پيرامونت پراكنده مى‏شدند.
مهربانی رسول خدا با مردم، باید برای جامعه ما درس باشد. وقتی در یک خانواده، اعضای آن نسبت به هم مهربانی و گذشت و اخلاق، داشته باشند، قطعاً جامعه صاحب خانواده‌هایی با درگیری‌ها و اختلافات کمتر، خواهد بود. وقتی‌که در ادارات ما رفتار کارمندان با ارباب‌رجوع، همراه با مهربانی و اخلاق باشد، اثرات روانی مثبت بسیاری در فضای ادارات جامعه بر جا خواهد گذاشت و کاغذبازی و موازی کاری در ادارات را کمتر شاهد خواهیم بود. و همین‌طور در تمام ارکان جامعه ...


پی‌نوشت‌ها:
1 ــ دیوان حافظ، با مقدمه و تصحیح اسماعیل خدابنده، چاپ: اقبال 1387، ص 4
2 ــ آیه 159 آل‌عمران

 

17b301a9eaaea28033c8225451a773ca_XL_1_Copy سید حسین سیدی

در این عصر ما که فریاد علمی بودن آن، گوش فلک را پرکرده است؛ باید نخبگان مسلمان سعی کنند که مذهب و بایسته‌های آن را به‌صورت علمی تبیین کنند تا در جامعه بیشتر نهادینه شود؛ پیاده‌روی عظیم اربعین یکی از آن‌هاست که الحمدالله نشست دوم آن نیز در کربلا برگزار شد؛ این نشست علمی با حضور نهادهای علمی و فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق برای رایزنی و تبادل علمی و برنامه‌ریزی همکاری‌های اجرایی و پژوهشی برگزارشده است؛ این همایش با برگزاری ۱۲ میزگرد تخصصی و ارائه ۴۴ مقاله با موضوعاتی همچون «اربعین و همگرایی»، «وحدت جهانی و تعاملات بین فرهنگی و اجتماعی»، «تحلیل جامعه‌شناختی پدیده اربعین»، «اربعین و آینده‌پژوهی چالش‌ها»، «آسیب‌ها، فرصت‌ها و کارکردها» و «اربعین و رسانه‌های جمعی (آسیب‌ها و کارکردها) و با حضور نخبگانی از کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار شد؛ اگر نخبگان ایرانی و عراقی، موفق به پژوهش علمی درباره مسائل فوق (درباره اربعین) شوند و زوایای پیدا و پنهان آن را درست تبیین کنند، همان‌گونه که نخبگان سایر کشورها را به میزگرد علمی اربعین کشانده‌اند، در جهانی ساختن بهتر پیاده‌روی اربعین، قدم بزرگی بر خواهند برداشت.

 

همراهی ایمان و علم در همایش علمی اربعین:

چنانکه قبلاً نیز گفته شد برگزاری همایش‌های علمی در گسترش فرهنگ پیاده‌روی اربعین و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آن، می‌تواند نقش ارزنده‌ای داشته باشد؛ زیرا که در این همایش‌ها، علم و ایمان، دوشادوش هم حضور دارند.

خداوند در قرآن درباره ترفیع رتبه مؤمنان دارای علم و دانش می‌فرماید: يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ (1): خداوند كسانى را كه ايمان آورده ‏اند و كسانى را كه علم به آنان داده‌شده درجات عظيمى می‌بخشد؛ تفسیر المیزان در ذیل این آیه می‌نویسد: آيه شريفه دلالت می‌کند بر اينكه مؤمنين دو طايفه هستند، يكى آن‌هایی كه تنها مؤمن‌اند، دوم آن‌هایی كه هم مؤمن‌اند و هم عالم و طایفه دوم بر طایفه اول برتری دارند ؛(2) البته برتری داشتن گروه مؤمنان داری علم طبعاً وظایف آن‌ها را دو برابر می‌کند و تبیین و فرهنگ‌سازی بحث‌های مذهبی در جامعه (مثل پیاده‌روی اربعین)، بر دوش آن‌ها بیشتر سنگینی می‌کند.

سخن آخر اینکه باید نخبگان ایران و عراق، بحث‌های علمی پیاده‌روی اربعین را برای زائران سالار شهیدان و آحاد جامعه اسلامیِ مشتاق، تبیین کنند تا فرهنگ‌سازی بیشتری بر روی این حرکت عظیم مردمی صورت بگیرد.


پی‌نوشت‌:
1) مجادله، آیه 11
2) ترجمه تفسير الميزان، جلد ‏19، صفحه 327

 

fedc90db8b13be1183c785d7eb0335c9_XL_Copy سید حسین سیدی

پیاده‌روی عظیم اربعین علاوه بر اثرات بزرگ معنوی برای زائران و برای جامعه اسلامی، اثر بزرگ دیگری دارد و آن خشمگین نمودن دشمنان اهل‌بیت و دشمنان اسلام است؛ چنانکه امام صادق علیه‌السلام در ضمن دعایی برای زائران سالار شهیدان به همین مطلب اشاره می‌کند؛ خدایا من و برادران و زائرین قبر پدرم حسین علیه‌السلام را بیامرز، آنان که اموالشان را انفاق کرده و بدن‌هایشان را به‌سختی انداخته، به خاطر اشتیاق در نیکى به ما ... و خشمگین ساختن دشمنان ما. (1)

بدون شک پیاده‌روی عظیم اربعین، قدرت شیعه را به رخ دشمنان اسلام و وهابیت تکفیری خواهد کشاند و اثر این قدرت نرم اگر از قدرت نظامی بیشتر نباشد کمتر نیست؛ بنابراین هر چه این همایش جهانی، باشکوه‌تر و منسجم‌تر برگزار شود، بر قدرت و شوکت شیعه در دنیا افزوده می‌شود.

 

 

پیاده‌روی اربعین، مقابله با جبهه فرهنگی دشمن

خدای بزرگ در کلام جاودانش، مسلمین را به آمادگی همه‌جانبه در برابر دشمنان دعوت می‌نماید: و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان داريد از نيرو [و نفرات و سازوبرگ جنگى‏] و اسبان ورزيده [براى جنگ‏] آماده كنيد تا به‌وسیله آن‌ها دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانيد. (2)

تفسیر نمونه بعد از اشاره به تقویت جبهه نظامی طبق مفاد این آیه، می‌نویسد: از قدرت‏هاى اقتصادى، فرهنگى، سياسى، كه آن‌ها نيز در مفهوم " قوة " مندرج هستند و نقش بسيار مؤثرى در پيروزى بر دشمن دارد نيز نبايد غفلت كرد؛ (3) پیاده‌روی اربعین، قدرت فرهنگی شیعه را به رخ دشمنان اهل‌بیت و دشمنان قسم‌خورده اسلام و مسلمین می‌کشاند؛ قدرت فرهنگی پیاده‌روی اربعین در این است که سیره و پیام حسینی را (ظلم‌ستیزی) در کشور اسلامی تقویت کرده و کشور را در مقابل دشمنان اسلام و اهل‌بیت، یاری می‌دهد.

امروزه اقتداری که ایران اسلامی در مقابل گروه‌های تروریستی و اربابان وهابی و نیز اربابان غربی آن دارد، حاصل پایبندی ایران اسلامی به فرهنگ حسینی است و پیاده‌روی عظیم اربعین در راستای تداوم همین فرهنگ ذی‌قیمت است.


پی‌نوشت:
1) بحارالانوار، جلد 98، صفحه 51
2) انفال، آیه 60
3) تفسير نمونه، جلد ‏7، صفحه 222

سه شنبه, 17 مهر 1397 12:40

معنویتِ پیاده‌روی اربعین

c2ff80da91ee5dbb2c1264f28a25a8c3_XL_Copy سید حسین سیدی

این روزها شور پیاده‌روی حسینی در کوی و برزن طنین‌انداز شده است؛ پیاده‌روی اربعین حسینی، ثواب‌های زیادی را همچون غفران الهی، نصیب زائران خواهد نمود؛ بدون شک برای حفظ این ثواب‌ها باید تلاش نمود.

امام صادق علیه‌السلام درباره فضایل زائران حسینی می‌فرماید: مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً فَإِذَا أَتَاهُ وَکلَ اللَّهُ بِهِ مَلَکینِ یکتُبَانِ مَا خَرَجَ مِنْ فِیهِ مِنْ خَیرٍ وَ لَایکتُبَانِ مَا یخْرُجُ مِنْ فِیهِ مِنْ سَیئٍ وَ لَاغَیرِ ذَلِک فَإِذَا انْصَرَفَ وَدَّعُوهُ وَ قَالُوا یا وَلِی اللَّهِ مَغْفُورٌ لَک أَنْتَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ وَ حِزْبِ رَسُولِهِ وَ حِزْبِ أَهْلِ بَیت رَسُولِهِ وَ اللَّهِ لَاتَرَی النَّارَ بِعَینِک أَبَداً وَ لَاتَرَاک وَ لَاتَطْعَمُک أَبَدا (1): کسی که به زیارت ایشان برود، خداوند به ازای هر قدمی، حسنه‌ای برایش می‌نویسد و از او گناهی را پاک می‌کند و یک درجه ارتقای رتبه پیدا می‌کند. پس وقتی به مرقد حسین علیه‌السلام رسید، خداوند دو فرشته را بر او مأمور می‌کند تا هرچه از خیر و خوبی و صلاح از دهانش خارج می‌شود، برایش بنویسند و اگر چیزی خواست که به صلاحش نبود، برایش ثبت نکنند و هنگامی‌که از زیارت بازمی‌گردد، با او وداع کرده و می‌گویند: ای دوست خدا! بخشیده شدی؛ تو از حزب خدا و حزب پیامبرش و حزب اهل‌بیتش هستی؛ به خدا سوگند هرگز به چشم خودت آتش را نخواهی دید و آتش نیز تو را نمی‌بیند و نمی‌سوزاند.

پیام حدیث فوق این است که آتش جهنم بر زائر سیدالشهدا علیه‌السلام حرام است؛ زیرا که او با این زیارت، بخشیده شده و ارتقاء درجه می‌یابد تا درنهایت به بهشت الهی درآید؛ قرآن کریم در مورد کسانی که غفران الهی شامل حالشان خواهد شد، می‌فرماید: إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبيرٌ؛ مگر كسانى كه [در خوشی‌ها و مشکلات] شكيبايى ورزيدند و كارهاى شايسته انجام دادند، اینان‌اند كه براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ است؛ (2) این آیه، کسانی را اهل غفران الهی می‌داند که اهل اعمال صالح باشند؛ یکی از بزرگ‌ترین اعمال صالح، نماز است که پیروان سالار شهیدان، باید توجه شایسته و بایسته‌ای به برپایی آن داشته باشند؛ عمل صالحی که سالار شهیدان به خاطر اهمیت به آن، شب تاسوعا را از آن لشکر ملعون مهلت گرفت و در بحبوحه ظهر عاشورا نیز از آن غافل نشد.

بنابراین باید زائران و شیعیان سالار شهیدان برای حفظ و ارتقاء رتبه معنوی، اعمال صالحی مثل نماز را در سرلوحه کار خود قرار دهند تا در دنیای آخرت، مغفرت و آمرزش الهی شامل حالشان شود.


پی‌نوشت‌:
1) بحارالانوار، جلد 97، صفحه 24
2) هود، آیه 11

 

دوشنبه, 10 مهر 1396 07:08

پیام جاریِ کربلاء

بدون شک انسان عاقل به دنبال این است که از هر حادثه و جریانی، پیامی را دریافت کند و در بهبود زندگی خود از آن استفاده کند. هرچند از آن حادثه و جریان، سال‌ها گذشته باشد. حادثه جان‌سوز کربلا، گر چه سال‌ها و قرن‌ها از آن می‌گذرد؛ اما سال‌به‌سال بر عظمت و پویایی آن افزوده می‌شود. به قول شاعر:
دنیا هزار خرقه عوض کرد و هنوز
بحث کهنه پیراهن تو پابرجاست حسین (علیه السلام)
شهادت امام حسین (علیه‌السلام) نه‌تنها کهنه نمی‌شود؛ بلکه پیام ظلم‌ستیزی آن، حتی به گوش غیرمسلمانان (مسیحیان) هم رسیده است.
چه انسان باوجدانی است که یاری خواستن سالار شهیدان را از آن قوم نابکار شنیده باشد و بر آن قوم فاسق و بی‌خبر از خدا نفرین نفرستد؟ چه انسانی باوجدانی هست که تعرض لشکریان یزید به خیام حرم را ناپسند و شرم‌آور نداند؟ سالار شهیدان به آن لشکر فاسق و بی‌رحم فرمود: «ويلكم‏ يا شيعة آل‏ ابى‏ سفيان‏ ان‏ لم‏ يكن‏ لكم‏ دين‏ و كنتم لا تخافون المعاد فكونوا احرارا في دنياكم‏؛ وای بر شما ای پیروان ابوسفیان! اگر دین ندارید و از معاد و قیامت می‌ترسید، لااقل آزادمرد باشید.»[1] حضرت در ادامه می‌فرماید که شما با من جنگ دارید، زن‌ها چه گناهی دارند؟ این سخنان سالار شهیدان را هر انسان باوجدان و منصفی درک می‌کند.
اگر ما شیعیان بر عزاداری سیدالشهداء (علیه‌السلام) تأکیدداریم، قسمت عمده آن به خاطر بزرگداشت پیام‌های بلند عاشورا است. بدون شک اگر ما بر عزاداری صرف تأکید داشته باشیم و از اهداف و پیام‌های فرهنگ کربلا غفلت کنیم، نتیجه مطلوب را به دست نخواهیم آورد.
درک کردن پیام‌های عاشور توسط ملت ایران، باعث پایداری در جنگ نابرابر هشت‌ساله شد. سرازیر شدن جوانان ایران اسلامی برای دفاع از حرم‌های اهل‌بیت در سوریه و مبارزه با ظلم تکفیری‌ها، نمونه بارز دیگری از فرهنگ عاشوراست.


پی‌نوشت‌ها
1)غم‌نامه كربلا، ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف،  145

 

یکشنبه, 09 مهر 1396 07:03

یک مبارزه‌ی تاریخی

امام حسن (علیه‌السلام) در موقع شهادتش به برادرش فرمود: لا یوم کیومک یا اباعبدالله (علیه‌السلام) هیچ روزی به‌سختی روز تو نمی‌شود یا حسین (علیه‌السلام). از طرف دیگر مشهور است (و در مجالس مداحی هم کم‌وبیش گفته می‌شود) جمله «کل یوم عاشوراء و کل أرضٍ کربلاء» هرروز عاشوراست و همه زمین‌ها کربلاست.
سؤال اینجاست اگر عاشورا سخت‌ترین روز است؛ پس نباید همه روز، عاشورا باشد (کل یوم عاشوراء) و در مورد کربلا هم همین‌طور
عبارت «کل یوم عاشوراء و کل أرضٍ کربلاء» حدیث نیست البته برخی سخن فوق را بدون مدرک و مأخذ از زبان امام صادق (ع) نقل کرده‌اند [1]ولی واضح است که این عبارت، تعبیر درستی از نبرد همیشگی بین حق و باطل است.
همین جنگ داعش تروریست بی‌رحم ــ که دوستدار معاویه و یزید و شمر و... (لعنةالله علیهم اجمعین) هستند ــ با مسلمانان دیگر (چه شیعه و چه سنی) تعبیری از عبارت کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا است.
دشمنی آمریکا و اروپا و اسراییل، با مسلمانان، مصداق دیگری از عبارت فوق می‌باشد.


پی‌نوشت‌ها:
1)پیام عاشورا، عباس عزیزی، ص 28؛ فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، ص 371

 

جمعه, 07 مهر 1396 18:38

شور عزای حسینی

باز این چه شورش است کز خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
دوباره شور عزای حسینی در کوچه و خیابان طنین‌انداز شده است. دوباره لباس‌های سیاه بر اندام بچه هیئتی‌ها خودنمایی می‌کند. ما پیرو امامی امام رضا (علیه‌السلام) هستیم که فرمود: «کانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ الْمُحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكاً» [1] ترجمه: چون ماه محرم فرامی‌رسید، كسى پدرم را خندان نمی‌دید. ان‌شاءالله که این لباس سیاه پوشیدن‌ها و عزاداری‌هایمان بر سید و سالار شهیدان موردقبول خدای بزرگ قرارگرفته و محبت ما را به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بیشتر کند.


پی‌نوشت‌ها:
1)بحارالانوار (ط-بیروت) ج 44، ص 284

 

جمعه, 30 شهریور 1397 10:33

پیوند شور حسینی و شعور حسینی

43c64cd6991f13e859e760792e964750_S_Copy سید حسین سیدی

ماه محرم، بهترین فرصت برای کمک به نیازمندان است؛ محرم امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان است، این همزمانی، فرصتی را برای کمک عزاداران حسینی به دانش آموزان نیازمند فراهم کرده است تا شور حسینی را به شعور حسینی پیوند زنند.

 

نعمتی به اسم برآوردن نیازهای دیگران:

محرم ماهی است که با شهادت سالار شهیدان عجین شده است؛ امامی که طبق سیره جدش، در روایاتی درباره کمک به فقیران می‌فرماید: إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ: نیاز مردم به شما از نعمت‌های خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. (1)

در ماه محرم خیلی از افرادی که ناتوانی مالی دارند دوست دارند که نذر و نذوراتی برای سالار شهیدان داشته باشند؛ ممکن است همسایه انسان و رفیق و خویشاوند انسان، از این دسته باشند؛ یکی از مصداق‌های کمک به نیازمندان، همین موضوع است؛ اگر کسی اعتقاد محکمی به راه امام حسین (علیه‌السلام) داشته باشد و توانایی مالی نیز داشته باشد، می‌تواند هم از طرف خودش، برای سالار شهیدان، سفره اِطعام بیندازد و هم با کمک مالی به دیگران (هدیه دادن به آن‌ها)، دیگران را در نذر کردن برای امام حسین (علیه‌السلام) یاری کند.

نکته مهم: شاید افرادی کم‌اعتقاد بگویند: کسی که فقیر است و شاید محتاج به نان شب باشد، حالا ما پول به او بدهیم تا نذرش را ادا کند؟ باید بدانیم: خیلی از افراد مؤمن فقیر هستند که اهل‌بیت و امام حسین (علیهم‌السلام) را بیشتر از خود دوست دارند و مایل هستند که حتی پس‌انداز کنند و بانی مجلس امام حسین (علیه‌السلام) شوند.

مورد دیگر کمک کردن به فقیران، با توجه به آغاز سال تحصیلی و مصادف شدن آن با محرم حسینی، کمک کردن جهت خرید لوازم‌التحریر دانش آموزان نیازمند است.

مورد دیگر کمک به فقیران و نیازمندان در ایام عزای حسینی، کمک به آوارگان مسلمان میانمار است؛ این سه موردِ کمک به نیازمندان، در پیوند زدن شور حسینی باشعور حسینی، نقش بسزایی دارند.

 

ایران اسلامی و کمک به نیازمندان:

سرور و سالار شهیدان در حدیثی می‌فرماید: لاتَرفع حاجَتَک إلاّ إلی أحَدٍ ثَلاثة: إلى ذِى دینٍ (2): جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار؛ آموزه‌های دین ما تأکیدات بسیار زیادی بر کمک به خلق، مخصوصاً نیازمندان دارد و بر همین اساس است که ایران اسلامی سردمدار کمک به ملت‌هایی همچون مسلمانان میانمار می‌شود، البته برخلاف سخنان برخی مغرضان، ایران از وضعیت مردم خودش غافل نیست و مراسم‌های گل‌ریزان در ماه رمضان، روز احسان و نیکوکاری در انتهای سال و کمک به دانش آموزان نیازمند در ابتدای سال، نمونه‌ای از اهتمام ایران اسلامی به ملت خود است؛ کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت در اوایل سال تحصیلی که با محرم حسینی همراه شده است، فرصت مناسبی است که سخنرانان مذهبی، آن را به سیره حسینی پیوند زده و شعور حسینی را به مخاطبان خویش عرضه کنند.

 

سخن آخر:

محرم حسینی ماه مناسبی برای کمک به نیازمندان است؛ مخصوصاً امسال که مسلمانان آواره میانمار، محتاج کمک‌های کشورهای اسلامی و جهانیان هستند؛ کمک عزاداران حسینی به دانش آموزان بی‌بضاعت در ابتدای سال تحصیلی که با محرم حسینی قرین شده است، مصداق دیگری از کمک به نیازمندان است که شور حسینی را به شعور حسینی پیوند می‌دهد.


پی‌نوشت‌:
1) نزهه الناظر، صفحه 81
2) تحف العقول، صفحه 247

همواره دشمنان اسلام، در فکر تخریب اسلام و جایگاه مسلمانان هستند. واکنش یا عدم واکنش مسلمین به این قضیه، تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر قضیه دارد. دشمنان اسلام در یک اوقاتی، سعی خود را بر تخریب بیشتر مسلمین قرار می‌دهند. ماه محرم یکی از آن اوقات است که ماه تقابل حق و باطل است، این روزها که ماه محرم است، دنیای کفر، با انواع و اقسام جنایات، سرگرم کشتار و پاک‌سازی قومیتی مسلمانان میانمار است. جالب است بدانیم که یکی از جنگ‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، همزمان با ماه محرم بود. «محمد گورمز، رییس سازمان امور دیانت ترکیه، حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را به حادثه کربلا تشبیه کرد. وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و آغاز سال جدید هجری قمری گفت: حوادثی که در کربلا رخ‌داده بود، این بار توسط نیروهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه تکرار می‌شود.»
هشداری که باید جدی گرفت
خداوند در سوره آل‌عمران بعد از هشدار به مسلمانان در زمینه‌ی اعتماد به غیر مسلمین می‌فرماید: «لا يَأْلُونَكُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّم‏؛ آنان از هيچ توطئه و فسادى درباره شما كوتاهى نمی‌کنند؛ شدت گرفتارى و رنج و زيان شما را دوست دارند.» [1] در این آیه، خداوند به مسلمان هشدار می‌دهد که حتی در صورت ایجاد دوستی با غیر مسلمین و دشمان اسلام، آن‌ها از دشمنی شما دست بر‌نمی‌دارند و به صورت‌های مختلف، سعی در تخریب شما دارند.
متأسفانه در اثر دوستی و اعتماد مسلمین به دشمنان اسلام، روزبه‌روز قدرت مسلمانان در نظر آن‌ها کمرنگ شده و دست تجاوز خود را به حقوق مسلمانان در اقصی نقاط دنیا دراز می‌کنند. جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و دولت قانونی آن (ظاهراً جنگ 50 روزه بود) که در محرم سال‌های قبل و با انفعال و سکوت کشورهای مسلمان منطقه همراه شد، نمونه‌ای از تجاوزات دشمنان اسلام به حقوق مسلمانان بود. تجاوزات این روزهای ارتش و بودائیان افراطی میانمار، به مسلمانان مظلوم آن کشور، در آستانه ماه محرم، نمونه‌ای دیگر از تجاوزات دشمنان اسلام به حقوق مسلمانان است.
دستی پلید در دو بحران
هنگامی قضیه جالب‌تر می‌شود که بدانیم بین جنگ و کشتار غزه و کشتار مسلمانان میانمار، علاوه بر اشتراک در ماه محرم، نقطه اشتراک دیگری هم وجود دارد و آن نقطه، دست داشتن رژیم صهیونیستی در این بحران است. «حکومت میانمار، قراردادی با شرکت صهیونیستیِ متخصص در برگزاری دوره‌های آموزش نظامی و امنیتی، امضا کرده که به‌موجب آن، این شرکت آموزش نیروهای ویژه ارتش و نیروهای مسلح کشور میانمار در ایالت «آراکان» را بر عهده دارد، ایالتی که شاهد وحشیانه‌ترین و خشونت‌آمیزترین پاک‌سازی‌های نژادی علیه مسلمانان این ایالت بوده است.» و در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «سال ۱۹۵۵ میلادی شاهد سفر «یونو»، نخست‌وزیر وقت میانمار به «تل‌آویو» هستیم تا اولین سفر یک رهبر آسیایی به سرزمین اشغالی در تاریخ کشورهای این منطقه باشد، در عرصه منطقه‌ای و در حوزه سیاسی یو نو (مقام میانماری) تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرد تا زمینه مشارکت رژیم صهیونیستی در اجلاس بین‌المللی باندونگ را فراهم کند که قرار بود با حضور ۲۹ کشور آفریقایی و آسیایی در کشور اندونزی برگزار شود و بعدها پیش‌زمینه شکل‌گیری «جنبش عدم تعهد» را فراهم کرد؛ اما تمام تلاش‌ها و اقدامات یو نو از بیم تحریم و قطع مناسبات سیاسی و روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با کشور میانمار با شکست مواجه شدند.»
حلقه مفقوده‌ای به نام واکنش مثبت اسلامی
دربند اخیر این مقاله، به نکته‌ی خیلی مهمی اشاره‌شده است و آن، ناکام شدن نقشه‌های مقامات میانمار از ترس قطع روابط کشورهای عربی با این کشور است. چرا اکنون دولت میانمار بدون هیچ واهمه و کمترین مانعی، رابطه خود را با رژیم صهیونیستی برای کشتار مسلمانان، مستحکم و مستحکم‌تر می‌کند؟ آیا کشورهای اسلامی و مخصوصاً عربی، نمی‌توانند از طریق فشار اقتصادی و فشار دیپلماتیک بر میانمار، آن کشور را از تجاوز به حقوق مسلمانان بازدارند؟
واقعیت این است که سکوت و انفعال کشورهای اسلامی، کفه‌ی ترازو را به نفع دشمنان اسلام، سنگین کرده است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا الَّذينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ‏؛ اى اهل ايمان! اگر از كافران فرمان بريد، شما را به [عقايد و روش‏هاى كافرانه‏] گذشتگانتان بازمی‌گردانند، درنتیجه زيانكار خواهيد شد.»[2] وقتی‌که کشورهای اسلامی، آن‌چنان‌که بایدوشاید در قضیه میانمار دخالت نمی‌کنند و حتی از برخی کشورهای غیرمسلمان نیز منفعل‌تر هستند، آیا این را باید در جهت همسویی با دشمنان اسلام و راضی نگاه‌داشتن آن‌ها ندانیم؟ هر چه باشد به نفع دشمنان اسلام و قرآن ازجمله رژیم سفاک صهیونیستی است.
یک نکته قابل‌تأمل: می‌دانیم که میدان کربلا صحنه رویارویی حق و باطل بود، این تقابل در همه زمان‌ها و مکان‌ها وجود دارد. رویارویی ارتش و بودائیان افراطی میانمار با مسلمانان این کشور، تقابل حق و باطل است. تقابلی که مداحان و سخنرانان مذهبی، نباید از آن غافل شوند.


پی‌نوشت‌ها:

1)آیه 118 آل‌عمران 1)آیه 149 آل‌عمران

 

استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.