مرسلون

سید حسین سیدی

سید حسین سیدی

یکی از صفت‌های خیلی خوب در انسان مؤمن و متقی، رازدار بودن اوست. خداوند پوشاننده‌ی عیب‌هاست و دوست دارد که بندگانش هم این‌گونه صفتی را دارا باشند.
امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرماید: «لا یَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً إلاّ أنْ یَكُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال: سُنَّهٌ مِنَ اللهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ نَبیِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ وَلیّهِ، أمَّا السَّنَّهُ مِنَ اللهِ فَكِتْمانُ السِّرِّ، أمَّا السُّنَّهُ مِنْ نَبِیِّهِ مُداراهُ النّاسِ، اَمَّا السُّنَّهُ مِنْ وَلیِّهِ فَالصَّبْرُ عَلَى النائِبَهِ مؤمن، حقیقت ایمان را درك نمی‌کند مگر آن‌که 3 خصلت را دارا باشد: خصلتى از خداوند، كه كتمان اسرار افراد باشد، خصلتى از پیغمبر اسلام (صلی‌الله علیه وآله وسلم) كه مدارا كردن با مردم باشد، خصلتى از ولی خدا كه صبر و شکیبایی در مقابل شداید و سختی‌ها باشد.» [1] در عصر ما با ورود گوشی‌های متنوع همراه و راه یافتن فضای مجازی در زندگی‌ها، نگهداری اسرار دیگران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. چه دوستانی که براثر برملا شدن اسرار آن‌ها توسط دوست دیگر در فضای مجازی، بینشان نزاع و درگیری صورت گرفته و می‌گیرد و چه خانواده‌هایی که زندگی آن‌ها براثر همین موضوع به کشمکش و تلخ‌کامی می‌انجامد مرد خانه، اسراری دارد که توسط دوستانش لو داده می‌شود و همسر این مرد از قضایا باخبر می‌شود و...
پوشاندن عیب‌های دیگران، نه موافق عیب‌های آنان بودن
پوشاندن اسرار دیگران کار خیلی خوبی است، اما باید در یک‌روال طبیعی و متعارف و اعتقادی، به وقوع بپیوندد. هرکسی به‌طور طبیعی دوستانی دارد و آن دوستان هم طبعاً اسراری نزد این شخص دارند که باید رازدار باشد؛ اما باید بدانیم: اعتقادات ما به ما می‌آموزد که ما در انتخاب دوستان خود ملاک‌های انسانی و شرعی را در نظر بگیریم تا انسان به‌زعم خود مجبور به تبعات ناشی از دوستی خود (پوشاندن گناهان دوستان) نباشد. انسان نباید با هر گناهکاری دوست شود و آن موقع اگر مشکلی برای او پیش آمد و کسی (مثلاً پلیس) از او راجع به آن گناهکار و خلاف‌کار پرسید، بگوید: من پوشاننده عیب دیگران هستم و او را لو نمی‌دهم. در این حالت که انسان به دوستان خلاف‌کارش وفادار است، بهتر است بگوییم موافق خلافکاری دوستان خود هست تا پوشاننده عیب آنان.
برگشت دو صفت اخیر به صفت اولی
گر چه در این حدیث، سه صفت بیان گردیده است، اما دوتای اخیر به نحوی به اولی (کتمان اسرار دیگران) برمی‌گردند.
مدارا کردن با مردم که صفتی پیامبرگونه است، جز با چشم‌پوشی از خطاها و عیب‌های متعارف دیگران امکان‌پذیر نیست.
سومین صفت که صبر بر مشکلات زندگی است و صفتی از ولی خداست، نیز با کتمان اسرار و عیب‌های دیگران همراه است. می‌دانیم که مشکلات زندگی نتیجه تعاملات با دنیای بیرون است. خیلی از مشکلات، منشأ خانوادگی و فامیلی دارد و انسان باید برای مدیریت صحیح مشکلات، خیلی از اسرار و خطاهای آ
ن را فاش نکرده و تحمل نماید.
سخن آخر اینکه؛ پوشاندن عیب‌ها و خطاهای دیگران، یکی از صفت‌های خوب انسان‌های مو من است که به تأسی از ستارالعیوب بودن خدا، آن را در زندگی خود پیاده می‌کنند. باید بدانیم؛ همان‌گونه که خدا موافق خطاها و اشتباهات بندگان نیست ولی آن‌ها را می‌پوشاند، ما هم باید این‌گونه باشیم.


پی‌نوشت‌:
1) بحارالانوار (ط ـــ بیروت) ج 75، ص 334

 

 

دوشنبه, 13 شهریور 1396 02:22

خداوند، دوست‌دار مقاومت

این‌ روزها خبرهای خوشی از جبهه مقاومت به گوش می‌رسد. جبهه مقاومت موفق شد بار دیگر، کارایی و ثمربخش بودن خود را به جهانیان ثابت کند. «نیروهای مقاومت با همکاری ارتش لبنان علیه جبهه النصره که سه سال ارتفاعات عرسال را در اشغال خود قرار داده بود، دست به عملیات زدند که درنهایت نیروهای جبهه النصره پس از آنکه بیش از 90 درصد از مناطق تحت کنترل خود را از دست دادند برای مذاکره جهت خروج از منطقه اعلام آمادگی کردند.»
آری، هرگاه عده‌ای در برابر دشمنان خدا و منافقان(تروریست‌های به‌ظاهر مسلمان، ولی مسلمان کش)، فرهنگ مقاومت را پیش گیرند، نتیجه همین است که در عرسال لبنان می‌بینیم. قرآن در وصف مجاهدان مستحکم در برابر دشمنان خدا می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ‏؛ خدا كسانى را دوست دارد كه صف زده درراه او جهاد می‌کنند [و از ثابت‌قدمی] گويى بنايى پولادين و استوارند.» [1]خداوند نه‌تنها انسان‌های بااراده و مقاوم در برابر دشمنان دین را دوست دارد؛ بلکه آن‌ها را به‌سوی عزت و سربلندی سوق می‌دهد. «أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً؛ و اگر بر طريقه (اسلام و ايمان) پايدار بودند آب (علم و رحمت و رزق) فراوان نصيبشان می‌گردانیدیم.» [2] در آیه فوق، لفظ(اسْتَقامُوا) استقامت کنند، بکار رفته است، و استقامت یعنی مقاومت و پایداری، و استقامت و مقاومت نظامی در مقابل دشمنان دین، یکی از اقسام مقاومت است.
آیه به ما می‌آموزد که اگر عده‌ای درراه خدا استقامت کنند، خداوند آن‌ها را از نعمات زیادی برخوردار می‌کند، و امروز آزادی عرسال لبنان،  نتیجه استقامت و پایداری حزب‌الله لبنان است.


پی‌نوشت:
1). صف/4.
2). جن/16. ترجمه الهی قمشه‌ای، ص537

دوشنبه, 13 شهریور 1396 02:15

تدبیر، همراه توکل

یکی از وجوه تمایز انسان‌های متقی با انسان‌های مادی نگر، بحث توکل به خداست. موضوع توکل به خدا در همه‌ کارهای اهل ایمان، خود را نشان می‌دهد (و باید خود را نشان دهد)؛ مخصوصاً در بحث ازدواج و تشکیل خانواده، البته توکل به خدا، به معنی دست روی دست گذاشتن نیست، توکل از ماده وکالت به معنای اعتماد است. [1] یعنی کسی که توکل بر خدا کرده و به او اعتماد نموده، در حقیقت خدا را وکیل امورات خود قرارداده است. «الله خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَكيلٌ‏[2] و خداوند آفريننده (بلا واسطه و باواسطه) همه اشياء است، و او متكفل تدبير همه‌چیز است.» [3]وقتی انسان اشرف مخلوقات است، خداوند که متکفل امورات همه موجودات است، به‌طریق‌اولی  متکفل امورات انسان است و صدالبته انسان باید سعی و تلاش خود را هم بکار گیرد.
نکته: باید توجه داشت کسی که بر خدا توکل می‌کند، مخصوصاً در بحث ازدواج، اگر توکل او، به معنی دست روی دست گذاشتن باشد، درواقع خود را به تمسخر گرفته باشد. در حدیث داریم که امام رضا(علیه‌السلام) فرمود: «من سأل الله التوفيق و لم يجتهد فقد استهزأ بنفسه؛ هرکسی توفیق خود را از خدا بخواهد و درعین‌حال،  کوشش و تلاش نکند، خود را تمسخر کرد است.» [4]مطابق این حدیث، کسی که بر خدا در امر ازدواج توکل کند و خواستار موفقیت کارش باشد؛ اما نه تحقیقی کند و نه دنبال کار مناسب و سایر مقدمات ازدواج برود، و باانگیزه‌ای احساسی صرف، وارد میدان شود، درواقع، خودش را فریب می‌دهد.


پی‌نوشت
1)لسان العرب‏، ابن منظور، ص 388.

2)زمر، 62

3). ترجمه مشکینی، ص465.

4). بحار الأنوار( ط- بيروت)،مجلسى، محمد باقر بن محمدتقی، محقق / مصحح: جمعى از محققان، ناشر: دار احیاء التراث العربي‏، مكان چاپ: بيروت‏، سال چاپ: 1403 ق‏،ج‏75، 356

دوشنبه, 13 شهریور 1396 02:06

ببالیم به آنچه خود داریم

اگر ما مسلمانان و شیعیان، دستورات پیشوایان خود راجع به تندرستی و سلامت بدن را رعایت کنیم، علاوه بر کم شدن خیلی از مشکلات در جامعه نظیر اضافه‌وزن و غیره، متوجه می‌شویم که باید به فرهنگ غنی شیعی خود ببالیم و شاهد مثال این نیم بیت از حافظ شیرازی نشویم: آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می‌کرد.
اسلام عزیز، همه‌چیز را بحث کرده، و جامعه اسلامی یا براثر غفلت و یا...  آن‌چنان از دستورالعمل‌های علمی معصومین(علیهم‌السلام) فاصله می‌گیرد که تا بحث جدیدی پیش می‌آید، لب به تحسین گشوده و آن را ارمغان دنیای مدرن و از این قبیل سخنان می‌داند، درحالی‌که همان بحث جدید چه‌بسا در احادیث معصومین(علیهم‌السلام) مفصلاً به آن پر اخته شده باشد.
امام رضا(علیه‌السلام) می‌فرماید: «لَوْ أنَّ النّاسَ قَصَّرَوا فِى الطَّعامِ، لاَسْتَقامَتْ أبْدانُهُمْ؛ چنانچه مردم خوراك خویش را كم كنند و پرخورى ننمایند، بدن‌های آن‌ها دچار امراض مختلف نمی‌شود.» [1]کسی منکر استفاده از دستاوردهای پزشکی و بهداشتی دنیای  جدید نمی‌شود، و آن‌هم به‌جای خود بسی ارزشمند است؛ اما باید بدانیم که غافل شدن از فرهنگ غنی شیعی و همه‌چیز را از بیگانه دانستن، کار قابل قبولی نیست.
وقتی صداوسیمای جامعه اسلامی، شبکه‌ای به اسم شبکه سلامت دارد، باید درزمینهٔ معرفی احادیث بهداشتی معصومان بیش‌ازپیش اهتمام داشته باشد، که البته اهتمام هم دارد ان شا الله.
بزرگی می‌گفت: اگر دنیای غرب به‌جای ما بودند، و احادیث بهداشتی معصومین(علیهم‌السلام) و نکاتی که امروزه کشف می‌شود، را در پیشینه خود داشتند، چه بوق و کرنایی به پا می‌کردند که ببینید در هزارن سال پیش، بزرگان ما چه نکات دقیق علمی را بازگو کرده‌اند.
 قدر تمدن اسلامی خود را بیشتر بدانیم.


پی‌نوشت:
1ـ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏16 ، ص452

یکشنبه, 12 شهریور 1396 14:10

اکمال دین

عید غدیر و انتصاب مولا امیرمؤمنان(علیه‌السلام) روز اکمال دین است. «يَأَيهُّا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس؛ اى پيامبر! آنچه از سوى پروردگارت [درباره ولايت و رهبرى على بن ابی‌طالب اميرالمؤمنين علیه‌السلام] بر تو نازل‌شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهى پيام خدا را نرسانده‏اى. و خدا تو را از [آسيب و گزند] مردم نگه مى ‏دارد. [1]تفسیر نمونه دراین‌باره می‌نویسد: اين موضوع(انتصاب مولا)مخالفان سرسختى داشته كه پيامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) از مخالفت آن‌ها كه ممكن بوده است مشكلاتى براى اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تأمین می‌دهد [2] به‌عنوان‌مثال در آن زمان یکی از مخالفان به پیامبر گفت: اگر این انتصاب حرف خداست؛ خداوند مرا عذاب کند، و سنگی از آسمان آمد و او را کشت [3] گویا این تأمینی که برای پیامبر هست برای کسانی که مرام و راه پیامبر و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را داشته باشند؛ هم هست. کشور ایران بحمدالله که پیرو امیر مؤمنان(علیه‌السلام) هست؛ در میان این‌همه خطرات جهانی و تهدیدات قدرت‌های بزرگ ولی پوشالی، توانسته است به‌پیش برود، و باوجود مشکلاتی که دارد و همه جای دنیا هم کم‌وبیش هست؛ الحمدالله حرفه‌ای زیادی برای گفتن در دنیا دارد.
به امید اقتدار روزافزون پیروان امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در کشور ایران و همه اقصی نقاط جهان. ان‌شاءالله


پی‌نوشت‌ها
 1ـ مائده/67
2ــ تفسير نمونه، ج‏5،  ص 3   
3ــ آیه یکم معارج، مراجعه شود به تفسير نمونه، ج‏25، ص 9   

یکشنبه, 22 مرداد 1396 02:56

جاهلیتی که بازگشته است

اگر ضرب‌المثل "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو" را در دید کلان و جهانی بحث کنیم؛ آنگاه به جاهلیت مدرن خواهیم رسید، جاهلیتی که چنان رنگ و لعاب دارد که این رنگ و لعاب، نبودن اخلاق و وجدان را برای بعضی بی‌خبران توجیه می‌کند.
با جاهلیت به جنگ بعثت می‌روند. خدای بزرگ در سوره احزاب می‌فرماید: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ‏ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى؛ و در خانه‏ هاى خود بمانيد (ای زنان)، و همچون دوران جاهليت نخستين (در ميان مردم) ظاهر نشويد».(1) تفسیر المیزان می‌نویسد: كلمه" تبرج" به معناى ظاهر شدن در برابر مردم است، همان‌طور كه برج قلعه براى همه هويدا است، و كلمه" جاهلیت اولى" به معناى جاهليت قبل از بعثت است، پس درنتیجه مراد از آن، جاهليت قديم است‏.(2) این آیه گر چه در مورد نهی زنان از خودنمایی در میان مردم است اما یک نکته کلی را به مسلمانان گوشزد می‌کند که به دوران قبل از بعثت که جاهلیت بود برنگردید، در این صورت گرفتار جاهلیت جدید می‌شوید.
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار روز مبعث پیامبر اسلام(صلی‌الله علیه و آله وسلم) با سفیران کشورهای اسلامی، با اشاره به استمرار دو جریان «بعثت» و «جاهلیت» از صدر اسلام تاکنون، شاخصه اصلی جریان بعثت را خردورزی هدایت یافته به‌وسیله پیامبران الهی و مهم‌ترین شاخصه جریان جاهلیت را شهوت و غضب دانستند و گفتند: امروز مهم‌ترین وظیفه امت اسلامی، مقابله با جریان جاهلیت به سرکردگی امریکا است و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشتاز جریان بعثت در راهی که امام بزرگوار(رحمةالله علیه) آغازگر آن بودند، بدون هراس از قدرت‌ها به حرکت خود ادامه خواهد داد.(3)
جالب اینکه آمریکا و استکبار جهانی با تمسک به گزاره‌های غیراخلاقی و شبکه‌های خلاف عفت که نقش زنان در آن به پایین‌ترین حد می‌رسد؛ به جنگ بعثت و آموزه‌های اسلام ناب می‌آیند. رهبر انقلاب در ادامه بیاناتشان با اشاره به تعابیر امام بزرگوار که «اسلام متحجر» را در کنار «اسلام آمریکایی» قراردادند و این دو اسلام را در مقابل «اسلام ناب» دانستند، افزودند: گروه‌های فاسد و مفسدی که امروز به نام اسلام بدترین و فجیع‌ترین جنایت‌ها را انجام می‌دهند، مورد حمایت و پشتیبانی قدرت‌های غربی هستند، جنگ‌ها و فتنه‌هایی که امروز در منطقه غرب آسیا در جریان است نیز نتیجه عملکرد جبهه جاهلیت و شیطان است.(4) اسلام مورد حمایت آمریکا، اسلام تکفیری و وهابی گری است، چون این اسلام با اهداف نامشروع او چنان تضادی ندارد، مگر می‌شود گروهی با حمایت کشوری استعمارگر به وجود بیاید و اهداف او را به نحوی تأمین نکند؟(5)
متأسفانه امروز عربستان با منش وهابی گری، امت اسلام را وارد نزاع‌های خونینی نموده است، و جالب اینکه وقتی حمایت‌های آمریکا و انگلیس و سایر دشمنان اسلام را متوجه خود می‌بیند؛ به‌جای اینکه به علت این حمایت‌ها و خباثت‌ها پی برده و طرف مسلمین را بگیرد؛ بر دامنه‌ی تکفیر و تفرقه‌ی خود می‌افزاید.

سخن آخر:
قرآن کریم ما را از افتادن در ورطه‌ی جاهلیت، بعد از اسلام و مسلمانی بازمی‌دارد، این جاهلیت مدرن، امروزه باعث کشت و کشتارهایی به اسم آزادی و دموکراسی شده است. جاهلیت مدرن (دشمنان اسلام)، تکفیر و تروریست را هدایت می‌کند و متأسفانه بعضی دولت‌های مسلمان، خود را با آن هماهنگ نشان می‌دهند.


پی‌نوشت:
1) احزاب/33.
2) ترجمه تفسير الميزان؛ ج‏16ص462
3) بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، سفیران کشورهای اسلامی، 16/2/1395.
4) همان
5) برای مطالعه در مورد تاریخچه وهابیت تکفیری به کتاب " مزدوران انگلیس در ممالک اسلامی، مترجم: موسسه اسلامی ترجمه چاپ 1386 مراجعه کنید.

بدون شک شور و حرارت شهادت امام حسین (علیه‌السلام) بر دل‌های شیعیان، نیرو محرکه‌ی مناسبی برای آمادگی شیعیان برای ظهور است.
پیامبر اسلام فرمود:«اِنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَداً» [1]: كشته شدن حسين (علیه‌السلام) چنان داغى در دل مؤمنان است كه هرگز سرد نشود.
می‌دانیم که نمک هر مجلس دینی، ذکر اباعبدالله (علیه‌السلام) آن شهید فدا شده در راه دین است. شاید هیچ اجتماعی به بزرگی اربعین حسینی در جهان سراغ نداریم. مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم گریه کن جد غریب و عطشان خود است: حضرت می‌فرماید: «لأَندُبَنَّكَ صَباحاً و مَساءً و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً» [2]: هر صبح و شام بر تو گريه و شيون می‌کنم و در مصيبت تو به جاى اشك، خون می‌گریم.
حضرت حجت برای آن کس می‌گرید که برای زنده ماندن دین قیام کرد و جان خود را فدا نمود، تا زمینه برای روزی فراهم شود که امام غائب از نظر قیام کرده و جهان را پر از عدل و داد کند.
ما هم اگر به وظایف اسلامی خود عمل کنیم (همین مجالس امام حسین علیه‌السلام، در پایبندی به آن ارزش‌ها نقش مهمی دارد) ان‌شاءالله جامعه‌ای را خواهیم ساخت که زمینه ساز ظهور خواهد بود.


پی‌نوشت‌ها
1)مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج 10، ص 318
2)بحار الأنوار (ط-بیروت) ج 98، ص 238

 

پنج شنبه, 28 ارديبهشت 1396 08:24

کلاس بندگی

ماه روزه آمد و ای دل چقدر آماده‌ای
عذر خالی بی‌اثر باشد، نگو شرمنده‌ای
همتت را بیش باید جزم این میدان کنی
تا به‌جای آری طریق بندگی، تو بنده‌ای [1]واقعاً هم همین است اگر انسان اهل بندگی خدا باشد در وهله اول، همتش را بر روی روزه گرفتن (و سایر فرمان‌ها الهی) قرار می‌دهد و اگر به عللی (که در دین مشخص است) نتوانست روزه بگیرد؛ در پی جبران آن در مواقع دیگر برمی‌آید.
البقرة: 184 «أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
ترجمه آیه: روزهايى به شماره معين روزه‌دارید (تمام ماه رمضان) و هرکسی از شما مريض باشد يا مسافر، به شماره آن از روزهاى غير ماه رمضان روزه دارد و كسانى كه روزه را به‌زحمت توانند داشت عوض هرروز فدا دهند آن‌قدر كه فقير گرسنه‏اى سير شود و هر كس بر نيكى بيفزايد آن براى او بهتر است؛ و (بی تعلل) روزه داشتن براى شما بهتر خواهد بود اگر (فوايد آن را) بدانيد. [2]برای تقریب به ذهن مثالی بزنیم؛ دانش‌آموزی که به عللی نتوانست در امتحانات خرداد قبول شود؛ این دانش‌آموز گوش‌به‌زنگ می‌ماند که امتحانات جبرانی شهریور چه زمانی هست تا او بتواند جبران مافات کند.
ما هم در این دنیا در سر کلاس بندگی قرار داریم، باید به فکر بوده و اهمیت بدهیم وگرنه وظیفه مسلمانی خود را به‌جا نیاورده‌ایم.
خدا همه ما را کمک کند تا وظیفه بندگی خود را شایسته و بایسته انجام دهیم.


پی‌نوشت‌ها
1 ــ اشعار سید حسین سیدی
2 ــ ترجمه الهی قمشه‌ای ص 28

 

صفحه4 از4
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.