مرسلون

مجتبی مظلومی

مجتبی مظلومی

پنج شنبه, 20 دی 1397 21:05

عید غدیر، عید کفالت

عن امیرالمؤمنین علیه‌السلام قال: فکیف بمن تکفل عددا من المؤمنین و المؤمنات و أنا ضمینه على الله تعالى الامان من الکفر والفقر:چگونه خواهد بود حال کسى که عهده‌دار هزینه زندگى تعدادى از مردان وزنان مؤمن (در روز غدیر) باشد، درصورتی‌که من پیش خدا ضامنم که از کفر و تنگدستى در امان باشد. (1)


پی‌نوشت:

1) وسایل الشیعه، جلد 7، صفحه 328

پنج شنبه, 20 دی 1397 21:14

عید غدیر، از چهار عید الهى

قال ابوعبدالله الصادق علیه‌السلام: اذا کان یوم القیامة زفت اربعة ایام الى الله عز و جل کما تزف العروس الى خدرها یوم الفطر و یوم الاضحى و یوم الجمعة و یوم غدیر خم (1): هنگامی‌که روز قیامت برپا شود چهار روز به‌سرعت به‌سوی خدا می‌شتابند همان‌طور که عروس به حجله‌اش به‌سرعت می‌رود، آن روزها عبارت‌اند از: روز عید فطر و قربان و جمعه و روز غدیر خم.


پی‌نوشت:

1) اقبال سید بن طاووس، صفحه 466

جمعه, 21 دی 1397 09:51

عید غدیر، عید پربرکت

عن الصادق علیه السلام: والله لو عرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقته لصافحتهم الملائکة فى کل یوم عشر مرات و ما اعطى الله لمن عرفه ما لیحصى بعدد (1): به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعى روز غدیر را می‌شناختند، فرشتگان روزی‌ده بار با آنان مصافحه می‌کردند و بخشش‌های خدا به کسى که آن روز را شناخته، قابل‌شمارش نیست.


پی‌نوشت:

1) مصباح المتهجد، صفحه 738

جمعه, 21 دی 1397 09:55

عید غدیر، عید بی‌نظیر

قال على علیه‌السلام: إن هذا یوم عظیم الشأن، فیه وقع الفرج، ورفعت الدرج و وضحت الحجج و هو یوم الیضاح والافصاح من المقام الصراح و یوم کمال الدین و یوم العهد المعهود (1): امروز (عید غدیر) روز بس بزرگى است، در این روز گشایش رسیده و منزلت (کسانى که شایسته آن بودند) بلندى گرفت و برهان‌های خدا روشن شد و از مقام پاک با صراحت سخن گفته شد و امروز روز کامل شدن دین و روز عهد و پیمان است.


پی‌نوشت:

1) بحارالانوار، جلد 97، صفحه 116

جمعه, 21 دی 1397 10:02

عید غدیر، عید آسمانى

قال الرضا علیه‌السلام حدثنى ابى، عن ابیه علیه‌السلام قال: إن یوم الغدیر فى السماء اشهر منه فى الارض (1): پدرم به نقل از پدرش امام صادق علیه‌السلام نقل کرد که فرمود: روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است. (1)


پی‌نوشت:

1) مصباح المتهجد، صفحه 737

جمعه, 23 آذر 1397 19:02

دختر نمونه از منظر اسلام

Miss_Top_012_Copy مجتبی مظلومی

پیش از آغاز اسلام، اعراب عوام دختران خود را زنده‌به‌گور می‌کردند و معتقد بودند که فرزند پسر داشتن بهتر از دختر است؛ اسلام آمد و به دختران ارزش و منزلت بخشید، دشمنان درصدد هستند که با وارونه نشان دادن اصول اسلامی، دختر مسلمان را در محدودیت نمایش دهند.

اصل ارزش زن و دختر اسلامی را به‌وضوح می‌توان در قرآن دید، خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن سوره‌ای را مختص زنان بانام سوره مبارکه نساء قرار داده است که این‌یک منزلت بزرگ برای زنان است، برخی تصور می‌کنند که دختر شایسته و نمونه دختری هست که از زیبایی برخوردار باشند و این زیبایی را به همه نشان دهند، ازنظر اسلام زن همانند مروارید در درون صدف است که باید خود را همانند چیز ارزشمند در زیر حجاب پنهان نماید تا از دسترسی غریبه‌ها به دور باشد؛ اگر به دنبال شاخص‌های دختر نمونه باشیم، باید بدانیم که زیبایی تنها شاخص نیست؛ بلکه اسلام شاخص ایی را مشخص کرده که در این چکیده به نمونه‌هایی از آن به‌صورت مختصر اشاره می‌کنیم.

1) یاد خداوند

قرآن کریم یکی از مهم‌ترین صفات مؤمنان و مؤمنات را ذکر بسیار خدا می‌داند و از آنان این‌گونه تمجید می‌کند.

إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصّادِقِینَ وَ الصّادِقاتِ وَ الصّابِرِینَ وَ الصّابِراتِ وَ الْخاشِعِینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصّائِمِینَ وَ الصّائِماتِ وَ الْحافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذّاکِرِینَ اللّهَ کَثِیراً وَ الذّاکِراتِ أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظِیماً (1): به‌یقین مردان مسلمان وزنان مسلمان، مردان باایمان وزنان باایمان، مردان مطیع فرمان خدا وزنان مطیع فرمان خدا، مردان راست‌گو وزنان راست‌گو، مردان صابر و شکیبا وزنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع وزنان با خشوع، مردان انفاق کننده وزنان انفاق کننده، مردان روزه‌دار وزنان روزه‌دار، مردان پاک‌دامن وزنان پاک‌دامن و مردانى که بسیار به یاد خدا هستند وزنانی که بسیار یاد خدا می‌کنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظیمى فراهم ساخته است.

 

2) ایمان و عمل صالح

یکی دیگر از شاخصه‌های دختر نمونه از منظر اسلام که متأسفانه به فراموشی سپرده‌شده است، وجود در گران‌بهایی همچون ایمان و عمل صالح است، اگر بخواهیم شاهد جامعه‌ای پویا و به‌دوراز گناه باشیم باید این مهم را در مسائل ازدواج به‌دوراز حاشیه و بدون توجه به مسائل مالی به کاربندیم، خداوند در قرآن در تشریح این مسئله می‌فرماید:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (2): هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعاً او را بازندگی پاکیزه‌ای حیات [حقیقى] بخشیم و مسلماً به آنان بهتر ازآنچه انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد.

 

3) پاکی و پاک‌دامنی

یکی از خصوصیات مهمی که هر دختر شایسته مسلمان باید داشته باشد، پاکی و پاک‌دامنی است، یکی از علل مهم به حاشیه رفتن مسئله ازدواج همین عدم اعتماد پسران به دختران است، دختران متأسفانه در سال‌های اخیر کارهایی را در جامعه با طرز پوشش انجام داده‌اند که کمتر جوانان اعتماد دارند، یک دختر مسلمان باید پاک‌دامنی خود را حفظ کند، بداند که مرد ایدئال در کوچه و خیابان نیست که با قرار دادن عفت به دنبال آن باشد، خداوند در قرآن می‌فرماید:

وَ اِذ قالَتِ المَلئَکهُ یامَریمُ انّ اللّه َ اصطَفکِ وَ طَهَرک ِوَ اصطفک ِعَلی نِساء العلَمینَ (3)؛ و یاد کن هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم، خدا تو را برگزید و پاک ساخته و تو را برزنان جهان برتری داده است؛ خداوند در این آیه حضرت مریم سلام‌الله علیها را به دلیل پاک بودنش برزنان جهان برتری داده و از زنان برگزیده و شایسته زمانه برشمرده است.

این مطلب نشان‌دهنده اهمیت و ارزش والای صفت پاکی برای زنان و نیز پیام‌آور این حقیقت است که این صفت، از معیارهای برتری و شایستگی هر زنی است.


پی‌نوشت:

1) احزاب، آیه 35

2) نحل، آیه 97

3) آل‌عمران، آیه 42

شنبه, 28 مهر 1397 20:22

کربلا و حق الناس

8f49366e9586c70e7c9f9ccebda8bc11_XL_Copy مجتبی مظلومی

هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که حق‌الناسی بر ذمه ندارد، معلمی که در کلاس درس حاضر می‌شود، نانوایی که در نانوایی مشغول فعالیت است، اهل منبر و موعظه مردم و به‌طورکلی همه صنوف نمی‌توانند مدعی باشند که حق‌الناسی بر گردن ندارند؛ در جوامع کنونی که همه دم از حقوق بشر می‌زنند چگونه به این اصل اساسی غافل هستند، نکته حائز اهمیت در کربلا این بود که با کشته شدن در رکاب حسین علیه‌السلام نمی‌توانید حق‌الناس را از نامه عمل خویش پاک‌کنید.

موسی بن عمیر از پدرش نقل می‌کند که امام حسین علیه‌السلام فرمود: میان همه یارانم اعلام کن که هر کس بدهی دارد با من کشته نشود؛ زیرا من از رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم شنیدم که فرمود: هر کس از دنیا برود و دینی بر گردن داشته باشد در قیامت از حسنات وی برداشته می‌شود. (1)

عجیب است که انسان در حیاتی‌ترین لحظات زندگی خویش ویارانش به فکر ادای حقوق دیگران باشد، اگر دوست داریم حسینی زندگی کنیم چگونه است که به فکر حقوق سایرین نیستیم و از آن غافلیم.


پی‌نوشت:

1) احقاق الحق، جلد 19، صفحه 429 

پنج شنبه, 09 فروردين 1397 04:51

اهمیت اعتکاف

هرگز نمی‌توان ارزش زمان‌ها و مکان‌ها را یکی دانست، ماه رجب که ماه غفران الهی و زدودن زنگارهای گناه و دوری جستن از طریق شیطان رجیم و تقرب جستن به درگاه احدیت هست هرگز با سایر زمان‌ها یکی نیست؛ ماهی که عبادت خالصانه در آن بسیار ارزشمند است در روایتی وارد شده است:

عن سیف بن المبارک بن یزید مولى أبی الحسن موسى (علیه‌السلام) عن أبیه المبارک عن أبی الحسن قال: رجب شهر عظیم یضاعف الله فیه الحسنات و یمحو فیه السیئات من صام یوما من رجب تباعدت عنه النار مسیرة مائة سنة و من صام ثلاثة أیام وجبت له الجنة (1): سیف بن المبارک از پدرش و او از حضرت موسى بن جعفر (علیه‌السلام) روایت کرده است که فرمود: ماه رجب، ماه بزرگى است که در آن (پاداش) حسنات چند برابر است و گناهان (آدمى) در آن آمرزیده می‌شود، کسى که یک روز در ماه رجب روزه بگیرد، آتش جهنم به‌اندازه یک صد سال از او فاصله می‌گیرد و کسى که سه روز (در این ماه) روزه بگیرد، بهشت براى او واجب می‌شود.

اعتکاف یکی دیگر از اعمال مهم در این ماه پر خیر و برکت است، معتکف در این عبادت خالصانه پله‌پله، به‌سوی پروردگارش قدم بر می‌دارد و از سر سفره ولی نعمتش متنعم می‌شود؛ انسان از ابتدای خلقت را به‌سوی کمال را جستجو می‌کند و این اعتکاف است که او را به کمال مطلق می‌رساند، اعتکافی که پرورش جسم و جان است، پرورش روح و روان است، اعتکافی که انسان را از غفلت به دور می‌کند و سه روز عاشق را با معشوقش قرین می‌سازد؛ در اهمیت اعتکاف همین بس که طریقت انبیاء و اولیای الهی بوده و همه‌ آن‌ها از این عبادت‌های معتکفانه به‌سوی معبودشان پرواز کرده‌اند، اعتکافی که در قرآن از انجام آن معادل با طواف کعبه و سجود و رکوع یاد شده است؛ وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود (2): و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند.

ارزش آدمی را عملش مشخص می‌کند، معتکف به‌اندازه فضیلت عملش انسانی بزرگ است، مقدس اردبیلی در فضیلت اعتکاف می‌گوید: مبادا کسی گمان کند که اعتکاف مقدمه عبادتی دیگر است. کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقیم می‌شود و تعهد قربت در اعتکاف می‌نماید، این عمل عبادت است. اعتکاف عبادتی مستقل است به‌مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل دیگر؛ ایام اعتکاف در پیش است، زمان عرشی شدن فرشیان؛ اعتکاف با همه فضیلتش بندگان الهی را به‌سوی خود می‌خواند، فرصت طلایی عمر در پیش است و ایام در گذر؛ پس همتی باید تا با حضور از همسفران کوی دوست باشیم.


پی‌نوشت:
1) شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، صفحه 54.
2) سوره بقره، آیه 125.

 

سه شنبه, 15 اسفند 1396 13:11

زندگی زناشویی و رعایت حقوق

وفاداری مهم‌ترین رکن زندگی زناشویی هست، زن و مرد با ازدواج و پیوند زناشویی که متعهد زندگی در کنار هم شده‌اند باید این مهم را رعایت کنند، عدم وفاداری هر یک زا طرفین خیانت به‌طرف مقابل ئ بی‌ارزش کردن وی هست؛ وفاداری یعنی حفاظت از پیمان و انجام کار با آرامش و رضایت قلبی، یعنی اگر عهدی بستیم و پیمانی را امضا کردیم، هم درست انجامش بدهیم، هم به‌موقع. وفاداری وقتی است که رضایت قلبی هم برای انجام این کار داشته باشیم، زن و مرد هر دو باید مسئله وفاداری را رعایت کنند تا این پیوند میمون از هم گسیخته نشود؛ وفاداری همسران به همدیگر دارای نشانه‌هایی هست، اینکه اگر ادعا می‌کنند که به همدیگر وفادار هستند باید در عمل هم آ را نشان دهند، پس یکی از نشانه‌های آن راست‌گویی و نشانه دیگرش عمل به گفتار هست؛ نمود دیگر، وفاداری در عشق و محبت است. ازدواج روح انسان را در برابر گناه قوی می‌کند زیرا بسیاری از نیازهای او در محیط خانواده پاسخ داده می‌شود حتی نیاز به عشق و محبت، ازدواج یکی از مهم‌ترین زمینه‌های عشق آفرینی است.

خداوند این رابطه را این گونه توصیف می‌کند: و جعل بینکم موده و رحمه (1)؛ جعل به معنی قرار داد است، فاعل آن خداوند است و موده مشتق از کلمه ود به معنای دوست داشتن چیزی و آرزوی بقای آن است (2)، از ارتباط فعل جعل که فاعل آن خداست و کلمه موده و رحمه که رابطه عاطفی است می‌توان پی برد که خداوند این عشق را در کانون خانواده ایجاد می‌کند و یا به عبارت دیگر با ازدواج خداوند بزرگ‌ترین هدیه آسمانی و سرمایه زندگی را که همان عشق است به همسران هدیه می‌کند.


پی‌نوشت:
1) سوره روم، آیه ۲۱.
2) مفردات راغب، صفحه ۵۱۲.

 

صفحه1 از2
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.