مرسلون

رضا مرادی

رضا مرادی

یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397 18:34

انتظار و تکلیف

ای مهدی یاوران! انتظار رفع تکلیف نیست، انتظار شناخت تکلیف و عمل به‌موقع است.

سه شنبه, 14 فروردين 1397 14:14

روز طبیعت

13 فروردین امسال مصادف با 15 رجب، روز وفات همین زینب است؛ زینبی که نه فقط پرستار اسیران دشت کربلا، بلکه پرستار دین خدا بود. پیام‌بر و سفیر مکتب کربلا،  فدای قلب زینب صبور، زینبی که بر آفتاب رویش سنگ خورد؛ باز هم برای «ما» دعا کرد؛ اسلام با شادی و خوشی خانواده‌ها مخالف نیست. ابداً لکن حرمت اهل بیت علیهم‌السلام را حفظ کنیم؛ در جمع اقوام و دوستان در این روز یادی هم از حضرت زینب علیهاالسلام داشته باشیم و کاری نکنیم که در روز قیامت ما را از صف محبین اهل بیت جدا و در صف دشمنان ایشان قرار دهند! لکن ما در آن روز یعنی سیزده به در چه خواهیم کرد؟ فارغ از ریشه تاریخی این روز، به سیره محبین و عُشاق رفتار کنیم؟ یا به سیره بنی‌امیه؟! صادق آل محمد علیه‌السلام فرمودند: شیعیان ما در شادی ما شاد و در اندوه ما غمگین‌اند. (1) در نقطه مقابل، بنی‌امیه در غم اهل بیت، شادی می‌کردند؛ آن چنانکه روز عاشورا و ایام محرم را مبارک دانسته؛ عید گرفتند و به جشن و پای‌کوبی می‌پرداختند؛ (2) چه کنیم؟ به سیره آنان رفتار کنیم؟! حیف است که شیعه راه بنی‌امیه را برود؛ حرمت نگه داریم، نه اینکه در خانه بمانیم.

فارغ از خرافی بودن یا نبودن آن، نَفسِ حضور در طبیعت و به یاد آوردن نعمت‌های خدا و شکرگزاری موجب برکت در جان و مال و حیات مادی و معنوی انسان است؛ قرآن امر به اندیشه در جهان هستی می‌کند و از سویی دیگر شکر نعمت را از بندگان مطالبه می‌کند؛ (3) اسلام با شادی و خوشی خانواده‌ها مخالف نیست. ابداً؛ ولی حرمت اهل بیت علیهم‌السلام را حفظ کنیم؛ در جمع اقوام و دوستان در این روز یادی هم از حضرت زینب علیهاالسلام داشته باشیم و کاری نکنیم که در روز قیامت ما را از صف محبین اهل بیت جدا و در صف دشمنان ایشان قرار دهند!


پی‌نوشت:
1) يَنْصُرُونَنَا وَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَيَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَيَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَأَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَاِلَيْنا... علامه محمدباقر مجلسی، بحار الأنوار، تحقیق: محمدباقر بهبودی، لبنان: انتشارات موسسه الوفاء، 1403 هـ ق، جلد 10، صفحه 114.
2) آن چنانکه در فرازی از زیارت عاشورا می‌خوانیم: اَللَّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبَرَّكَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّةَ وَ ابْنُ آكِلَةِ الْاَكْبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ
3) البقره: 152؛ البقره: 172؛ الاعراف: 10؛ ابراهیم: 7؛ النحل: 14 و 114.

 

جمعه, 10 فروردين 1397 11:46

ایجاد ارتباط و آشتی

امام علی علیه‌السلام: بر شما باد ایجاد ارتباط و آشتی با یکدیگر و زنهار از قطع رابطه و قهر کردن با یکدیگر. (1)


پی‌نوشت:
1) غررالحکم، حدیث 6152

 

یکشنبه, 05 فروردين 1397 16:33

ارتباط با خدا

یادمان باشد ارتباط با مردم ما را از ارتباط باخدا غافل نکند.

یکشنبه, 05 فروردين 1397 16:25

صله رحم و محبت

امام علی علیه‌السلام: صله رحم محبت آور است و دشمن را خوار می‌گرداند. (1)


پی‌نوشت:
1) غررالحکم، جلد 4، صفحه 209

 

به احترام سنت‌های باستانی نوروز دل از فضای مجازی بکَنیم! امروزه شبکه‌های اجتماعی و اینترنت افراد رو جمع گریز کرده است و مهم‌ترین مسئله در مورد شب نشینی ها و دید و بازدیدها این است که صاحب خانه متصل به اینترنت باشد و اگر این‌گونه نبود بعضاً برخی افراد مایل به حضور در آن جمع نیستند و این یک نوع اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را به ما نشان می‌دهد؛ بنابراین در عید نوروز می‌توان با برگزاری مراسم‌های مختلف و دعوت از بستگان برای بیرون رفتن از منزل و حضور در پارک‌ها فضاهای باز فارغ از اینترنت و تلفن همراه در کنار یکدیگر روابط اجتماعی فرزندانمان را تقویت نماییم. متأسفانه حضور در شبکه‌های اجتماعی و انزوا طلبی یکی از دلایلی که موجب کمرنگ شدن صله رحم شده است در حالی که دین مبین اسلام صله رحم را بسیار مورد تأکید و توجه قرار داده است رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلم: هر كس با جان و مال خود در راه صله رحم كوشش كند، خداوند عزّوجلّ پاداش یک‌صد شهيد به او می‌دهد. (1)

حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام فرمودند: از مصاحبت کسی که قطع رحم کرده است بپرهیز که در کتاب آسمانی مورد لعن و نفرین قرار گرفته است. (2)

صله رحم یعنی ارتباط اجتماعی و دیدن همدیگر. دید و بازدید خصوصاً در سال نو باعث ترشح ماده‌ای در مغز به نام (فنتیلامین) می‌شود که این ماده موجب سرخوشی افراد شده و به دلیل تحریک نورون‌های خاصی به نام نوروتروفین مغز را جوان نگاه داشته و موجب باز شدن افکار و تغییر دیدگاه‌ها می‌شود. اگر ما از لحاظ بیوشیمی مغز به صله رحم بنگریم در می‌یابیم افرادی که دارای تعاملات اجتماعی با خانواده هستند به لحاظ تکامل شخصیتی افرادی وارسته می‌باشند که در امور شغلی و زندگی نسبت به دیگران موفق‌تر هستند، زیرا دیدوبازدید و ایجاد مهر و محبت، بازی با دیگران و عشق ورزیدن به دیگران موجب می‌شود مغز از آسیب‌های بسیار زیادی من‌جمله بیماری‌های روحی-روانی و اعتیاد را در امان بماند.


پی‌نوشت:
1) من لايحضره الفقيه، جلد 4، صفحه 16
2) تحف العقول، صفحه 279

 

سه شنبه, 29 اسفند 1396 12:06

اسلام و نوروز

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: نوروز، روزى است كه خداوند از بندگانش پیمان‌هایی گرفت كه تنها خداى يكتا را بپرستند و براى او همتا قرار ندهند و ايمان به رسولان و حجت‌های خدا و امامان (علیهم‌السلام) بياورند و روزى است كه كشتى نوح (علیه‌السلام) بر كوه جودى نشست.

مجوسيان نيز از قديم، به نوروز اهميت می‌دادند و در آن روز به همديگر تبريك می‌گفتند و براى همديگر هديه می‌فرستادند. هم چنين گفته‌اند: در عصر خلافت امیرمؤمنان على (علیه‌السلام) مجوسيان چند ظرف نقره كه در آن (شكر) ريخته بودند، در نوروز به آن حضرت هديه كردند، آن حضرت هديه آن‌ها را پذيرفت و شكرها را بين ياران خود تقسيم كرد و آن ظروف را به‌عنوان جزيه (ماليات سرانه آن‌ها) قبول كرد.

نيكو داشت نوروز پس از اسلام
پس از اسلام نيز طبق پاره‌ای روايات، از اين روز تجليل شده است. هم چنين بروز رخدادهايى مهم موجب افزايش عظمت و احترام آن شده است. معلّى می‌گوید: در صبحگاه نوروز به حضور امام صادق علیه‌السلام رسیدم؛ حضرت از من پرسیدند: معلّى آیا از امروز چیزى می‌دانی؟ گفتم: خیر، لیکن ایرانیان امروز را بزرگ می‌دارند، به همدیگر تبریک می‌گویند؛ امام فرمود: گرامیداشت امروز به سبب وقایعى است که براى تو بازگو می‌کنم: نوروز «همان روزى است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بنده خدا باشند، براى او شریک قائل نشوند و غیر از خداوند کسى را عبادت نکنند؛ یعنى روز آزادى است. نوروز همان روزى است که براى اولین مرتبه خورشید طلوع نمود؛ یعنى روز روشنایى و درخشش است. نوروز روزى است که کشتى نوح بر» جودى نشست؛ یعنى روز نجات از عذاب الهى است.

اسلام وقتى كه ظهور كرد، در دوران جاهليت مراسمى وجود داشت، اكثر آن‌ها برخلاف عقل، منطق و وجدان بود، خط بطلان بر همه آن‌ها كشيد ولى مراسمى نيز وجود داشت مانند تحريم جنگ در چهار ماه (رجب، ذی‌قعده، ذی‌حجه و محرم) اين رسم را كه دربرگيرنده امنيت و آرامش است، امضا نمود؛ رسم دختركشى را مردود دانست ولى سنت ديه قتل انسان را كه صد شتر بود، امضا كرد؛ نوروز ستوده و مورد توجه امامان (علیهم‌السلام) بود و اختصاصى به ايرانيان ندارد بلكه براى همه مسلمانان روز جشن و روز شگفت انگيزى است مشروط بر اين كه با مراسم صحيح و سازنده همراه باشد و از هرگونه باطل انديشى و گناه پرهيز گردد؛ در اين صورت حتى می‌توان آن را (عيد) ناميد.

بدان دليل كه اميرمؤمنان على (علیه‌السلام) فرمود: كُلُّ يَومٍ لايُعْصَى اللّهُ فِيه فَهُوَ عید: هر روزى كه در آن روز گناه نشود، آن روز، روز عيد است

 

صفحه1 از3
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.