مرسلون

مرتضی رضایی

مرتضی رضایی

دوشنبه, 21 آبان 1397 19:50

رسوایی دشمن

93d3773306d19c5b513d6a3e5e44bbfc_XL_Copy مرتضی رضایی

دشمن بارها ثابت کرده که با هر قدم به عقب، انگیزه بیشتری برای نابودی ما پیدا خواهد کرد؛ چراکه هر عقب‌نشینی ضعفی است، اما صلابت امام علیه‌السلام و اصحاب در کربلا، دشمن را در اهداف خود ناکام گذاشت و او را رسوا کرد.

دوشنبه, 21 آبان 1397 19:37

بستن راه‌های نفوذ دشمن

93a5c06c6985834ae863e75908c01fd0_XL_Copy مرتضی رضایی 

در شرایط جنگی یکی از مهم‌ترین عوامل بستن راه نفوذ دشمن است؛ به همین دلیل امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا دستور به حفر خندق در اطراف خیام و انداختن آتش در آن را به اصحاب دادند.

وضعیت فعلی جامعه نیز همین‌گونه است، در آن زمان شرایط جنگ نظامی بوده ولی الآن جنگ در عرصه‌های مختلف رخ می‌دهد من‌جمله در عرصه فرهنگی و عرصه اقتصادی؛ آموزش استفاده صحیح از پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی، آموزش سواد رسانه‌ای یکی از راه‌های مقابله بانفوذ دشمن است.

در عرصه اقتصادی نیز عدم توجه به شایعه‌ها و برخورد قاطع با شایعه‌پراکنی‌ها توسط مسئولین ازجمله اقداماتی است که می‌تواند برای جلوگیری از نفوذ مؤثر باشد؛ البته توجه به خودفروختگان داخلی نیز نباید فراموش شود؛ برخورد با آن‌ها و کسانی که فضای جامعه را به هر صورت وارد تشنج می‌کنند ضروری است.

دوشنبه, 21 آبان 1397 19:27

امام حسین (ع)؛ دین و سیاست

1dd4feb89d36beca1f0e8bcb73f775e1_XL_Copy مرتضی رضایی 

جدایی دین از سیاست مقوله‌ای است که حتی در کشورهای اسلامی نیز طرفداران بسیار دارد؛ واقعه کربلا نشان داد که دین از سیاست جدا نمی‌شود و همواره با هم هستند؛ آنچه در قیام امام حسین علیه‌السلام مشهود است این است که حضرت علیه‌السلام یکی از علت‌های قیام را امربه‌معروف و اصلاح امت جد خود بیان می‌فرمایند، آنچه نیاز به نهی از منکر داشت، شخص حاکم وقت یعنی یزید بود که با لاابالی‌گری خود دین اسلام را در اذهان همگان وارونه جلوه می‌داد؛ انتقاد و تلاش در اصلاح جامعه آن‌وقت که خود نیز اموی شده بودند، امری سیاسی است و کسی که دستور به اجرای این اصلاحات را داده شارع مقدس یا همان دین اسلام است؛ پس دین از سیاست جدا نمی‌شود چون برخی از احکام دینی درباره جلوگیری از فساد در حکومت‌ها و جوامع است.

سه شنبه, 17 مهر 1397 20:01

جریان سقیفه و مسیر امامت

cd5476ff13af0a2f2bd4cdb4c3863229_XL_Copy مرتضی رضایی

جریان سقیفه تحریفی در خصوص بستر امامت در میان مردم بوده و اگر رخ نمی‌داد مردم ذیل هدایت ظاهری و باطنی امام از جهت مادی و معرفتی به برخورداری بیشتری رسیده و جامعه اسلامی در سرازیری‌های متعدد قرار نمی‌گرفت و مسلماً تغییرات محسوسی در جریان ظهور امام عصر علیه‌السلام رخ می‌داد.

 

 c5a4461fee4022be77a2b6baf7c44bdf_XL_Copy مرتضی رضایی

رویکرد اشرافی گری در هر جامعه‌ای بخصوص جامعه اسلامی مانند یک زهر مُهلِک برای آن جامعه است. نفی این رویکرد توسط پیامبر اسلام صلی‌الله علیه وآله وسلم در میان اعراب تا حدودی توانست این روحیه را از آنان دور کند ولی با به قدرت رسیدن امویان در جامعه اسلامی، با همین رویکرد جاهلی را رواج دادند؛ تا جایی که سرداران درجه‌یک سپاه امام‌ حسن علیه‌السلام را به همین ترتیب خریدند؛ یکی از عمده دلایل حادثه عاشورا، رویکرد اشرافی گری در جامعه آن روز بود که خیلی از کسانی که در مقابل امام علیه‌السلام ایستادند، به وعده پول و منصب بود.

آنچه مسلم است این روحیه جامعه را دچار انحطاط فکری می‌کند بدین معنی که اگر اشرافی گری در جامعه اولویت داشته باشد، از هر راهی برای رسیدن به آن حتی کشتن پسر پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم استفاده می‌شود تا به مال و منصبی برسند.

 

دوشنبه, 07 آبان 1397 12:10

ترس از خداوند

250e70eabf298a81c937414dedee0427_XL_Copy مرتضی رضایی

ترس یکی از مقوله‌هایی است که شاید بتوان گفت که همه انسان‌ها دچار آن شده‌اند؛ مثلاً ترس از حیوانی یا ترس از تاریکی؛ در آیات و روایات اسلامی دستور به خوف از خداوند داده‌شده است؛ آیا ترس از خداوند مانند مابقی ترس‌ها است؟

خداوند در قرآن می‌فرماید: فَلَاتَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِی (1): پس از آنان نترسید و از من بترسید.

در این آیه خداوند ترس از بندگان و مقهور شدن نسبت به آنان را نهی می‌کند و دستور به ترس از خود می‌دهد؛ ترس از خداوند به این معنا که انسان باید در مقابل خداوند دارای خضوع و خشوع باشد و از هرگونه گردن‌فرازی خودداری کند؛ البته در جای دیگر از قرآن می‌فرماید: نَبِّئْ عِبادِي أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (2): به بندگان من خبر بده که من بخشنده مهربان هستم.

پس از همان خدایی که باید ترس داشت، باید به او نیز امید داشت.


پی‌نوشت:

1) بقره، آیه 150

2) حجر،  آیه 49

سه شنبه, 27 شهریور 1397 11:59

همراهی اهل بیت امام حسین (ع)

40c0ab0503e2c8d4bcdb9156f95a5ba9_XL_Copy مرتضی رضایی

هیچ نقطه تاریخی بیان ننموده است که اهل‌بیت امام علیه‌السلام در مسیر کربلا و دشواری‌های آن، با جبر پا به این مصائب گذاشتند؛ بلکه اهل‌بیت علیهم‌السلام ایشان با درک از حقیقت اهداف کربلا باکمال طوع، پا به عرصه سخت‌ترین ابتلائات هستی گذاشتند و در این مسیر، دشمن از صبر و بردباری ایشان متعجب مانده بود؛ شاهد این همراهی و آمادگی قلبی اهل‌بیت امام حسین (علیه‌السلام)، در عمل ایشان کاملاً متجلی بوده و کوچک‌ترین عملی که نهضت مقدس کربلا را تحت شعاع خود قرار دهد و از اثرات و عظمت آن بکاهد، از ایشان صادر نشده است.

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1397 03:34

انتظار، مایه امید شیعه

انتظار، واژه‌ای است که هر شیعه معنای آن را به‌خوبی درک می‌کند؛ عاملی که قوه محرکه شیعه و امید آنان بعد از تحمل رنج‌های شدید می‌باشد و به همین دلیل یکی از نقاطی است که دشمن برای ضربه زدن به آن وارد میدان شده است؛ جامعه شیعی بلکه تمامی جوامع همیشه منتظر شخصی بودند که عدل را در جهان تحقق بخشد‌؛ یکی از دلایل پویا بودن جامعه شیعی، توجه به مقوله انتظار است. به همین دلیل در روایات متعدد و با تعابیر مختلف، انتظار فرج را ممدوح دانسته و به آن امر کرده‌اند.

 

صفحه1 از8
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.