مرسلون

گروه تبلیغی فائزون معرفت

گروه تبلیغی فائزون معرفت

تاریخچه گروه:

گروه فائزون معرفی از سال 1390 تشکیل و اقدام به فعالیت و تبلیغ دینی در فضای مجازی کرده است . این گروه در زمینه تامین محتوا در قالب فیش های منبر فعالیت میکند.

 

اهداف گروه:

آماده سازی محتوای تبلیغی با دسترسی از طریق فضای مجازی. (با رویکرد تعاملی مبلغان)
تولید آثار مکتوب تبلیغی.
تولید نرم افزار های تبلیغی.
تولید طرح ها و قالبهای مذهبی و ترویج در فضای مجازی.

نشانی وبگاه: http://www.menbarnegar.ir/
پنج شنبه, 02 آذر 1396 08:10

اهمیت تعلیم جوانان

وظیفه کدام است وقتی دوره سطح را در حوزه تمام کردم، متحیّر مانده بودم که چه برنامه‌ای برای خودم داشته باشم. دوستانم به درس خارج فقه رفتند، امّا من سرگردان بودم. بالاخره تصمیم گرفتم جوان‌های محل را به خانه‌ام دعوت کنم و برای آنان اصول دین بگویم. تخته‌سیاهی تهیه کردم و مقداری هم میوه و شیرینی خریدم و شروع به دعوت کردم. بعد دیدم کار خوبی است ولی یکدست صدا ندارد، طلبه‌ها مشغول درس هستند و جوان‌ها رها و مفاسد بسیار، در فکر بودم که آیا کار من درست است یا کار دوستان، من درس را رها کرده‌ام به سراغ جوان‌ها رفته‌ام و آن‌ها جوان‌ها را رها کرده به سراغ درس رفته‌اند. تا اینکه یکی از فضلای محترم روزی به من گفت: در خواب دیدم که به من گفتند: لباست را بپوش تا خدمت امام زمان علیه‌السلام برسی. به محضر آقا رسیدم، امّا زبانم گرفت، به شدّت ناراحت شدم تا اینکه زبانم باز شد. از آقا سؤال کردم: الان وظیفه چیست؟ فرمودند: وظیفه شما این است که هرکدام تعدادی از جوان‌ها را جمع کنید و به آن‌ها دین بیاموزید. امیدوار شدم و به کارم ادامه دادم.(1)


پی نوشت:

1)خاطرات حجت‌الاسلام محسن قرائتی/ تدوین جواد بهشتی.

پنج شنبه, 09 آذر 1396 19:30

تعلیم، هدف بعثت

تعلیم، هدف بعثت است
راجع به رسول خدا ـ صلی اللّه‏ علیه وآله و سلّم ـ در قرآن کریم است که: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُْمِیّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیْاتِهِ وَ یُزَکّیهمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَ»: انگیزۀ بعث را در این آیه شریفه ذکر می‌فرماید که: خدای تبارک‌وتعالی است که در بین این امیین و بی‌سوادها و کسانی که تربیت و تعلیم الهی نداشته‌اند رسول فرستاده است تا اینکه آیات خدا را بر آن‌ها قرائت کند و آن‌ها را با قرائت آیات قرآن و تربیت‌هایی که خود او شده است در تعلیمات الهی، آن‌ها را به مردم عرضه کند و تزکیه کند آن‌ها را و تعلیم کند بر آن‌ها کتاب و حکمت را. در این آیه نکات زیادی هست راجع به اهمیت تربیت‌معلم و اهمیت تعلیم و تعلم.(1)


پی‌نوشت:

(1). سوره جمعه، آیه 2: اوست خدایی که میان مردم امی، پیامبری از خودشان برانگیخت تا بر آنان آیات وحی خدا را تلاوت کند و آن‌ها را پاکیزه سازد و کتاب و حکمتشان بیاموزد.

دوشنبه, 06 آذر 1396 11:05

ارزش و اهمیت پاسخگویی

امام حسن عسكری علیه‌السلام نیز می‌فرماید:
زنی نزد حضرت زهرا سلام‌الله علیها آمد و عرض کرد: مادری پیر، ضعیف و ناتوان دارم، مسئله‌ای در امر نماز برای او پیش‌آمده است، مرا نزد شما فرستاده تا پاسخ آن را بگیرم. حضرت به سؤال او پاسخ داد. سؤال دوّم را مطرح کرد، حضرت پاسخ داد. تا ده سؤال را مطرح کرد و پاسخ گرفت، سپس عرض کرد: «بیش از این شمارا به‌زحمت نیندازم!» حضرت فرمود: «هرگاه خواستی نزد من بیا و از من بپرس که جواب خواهم داد. به من بگو اگر کسی خود را یک روز اجیر کرده باشد تا بار سنگینی را در برابر صد هزار دینار روی بام ببرد، آیا برای او مشقّت دارد؟» زن عرض کرد: «خیر» حضرت فرمود: «من در برابر هر پرسش پاداشی بیش از مرواریدهای انباشته‌ی میان زمین تا عرش می‌گیرم، پس سزاوار است که [پرسش تو] بر من دشوار نیاید.» (1)


پی نوشت:

1) بحارالانوار، ج 2، ص 3

یکشنبه, 17 دی 1396 08:28

برتری علم بر عبادت!

رسول اکرم و دو حلقه جمعیت‏:
رسول‏ اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) وارد مسجد (مسجد مدینه) شد، چشمش به دو اجتماع افتاد که از دودسته تشکیل‌شده بود و هر دسته‌ای حلقه‌ای تشکیل داده سرگرم کاری بودند:
یک دسته مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تعلّم و یاددادن و یادگرفتن سرگرم بودند، هر دودسته را ازنظر گذرانید و از دیدن آن‌ها مسرور و خرسند شد.

به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود: «این هر دودسته کار نیک می‌کنند و بر خیر و سعادت‌اند». آنگاه جمله‌ای اضافه کرد: «لکن من برای تعلیم و دانا کردن فرستاده‌شده‌ام»، پس خودش به‌طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلّم اشتغال داشتند رفت و در حلقه آن‌ها نشست.(1)


پی نوشت:

1)داستان راستان ج 1، بحارالانوار، ج 1، ص 206.

 

چهارشنبه, 24 آبان 1396 08:39

آزادی از اسارت، پاداش علم‌آموزی

اسلام، دین علم و دانش است، اسلام دین تعقل و تفکر است، مکتب اسلام دارای فرهنگ انسان‏سازی است و هادی مردم به راه تعالی و تکامل است. اسلام می‏خواهد پیروانش دانا و بینا بار آیند و حداقل از معلومات ابتدایی و قدرت خواندن و نوشتن برخوردار باشند. پیشوای اسلام صلی‌الله علیه وآله و سلم بین مردم بی‏سواد عصر جاهلیت مبعوث به نبوت گردید. مردمی که از کتاب و درس و از خواندن و نوشتن بهره‌ای نداشتند و جز از افتخارات احمقانه و تعصبات جاهلانه سخن نمی‏ گفتند. در چنین محیط عقب‌افتاده و منحطی اولین آیاتی که از طرف باری‌تعالی به نبی اکرم صلی‌الله علیه وآله و سلم وحی شد، حاوی مطالبی پیرامون علم و قلم و هدایت‌کننده به مردم به خواندن و نوشتن بود:
بسم‌الله الرحمن الرحیم اقرأ باسم ربک الذی خلق خلق الانسان من علق اقرأ و ربک الاکرم الذی علّم بالقلم علّم الانسان ما لم یعلم؛ (1)
بخوان به نام خداوند کریم‏تر از هر کریم. خداوندی که با قلم تعلیم داد و به آدمی آموخت آن را که نمی‏ دانست. رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله و سلم برای آنکه از طفولیت کودکان مسلمین را به راه تحصیل علم سوق دهد و آنان را به درس خواندن مأنوس سازد، به پدران فرمود: از حقوقی که فرزندانتان به شما دارند، این است که به آنان کتابت را بیاموزید.
و قال رسول الله صلی‌الله علیه وآله و سلم: مِن حق الولد علی والده ثلاثه یحسن اسمه و یعلمه الکتابة و یزوجه اذا بلغ؛ (2) رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله و سلم فرمود: سه چیز ازجمله حقوقی است که فرزند به پدر دارد. اول اینکه برای او اسم نیکو انتخاب نماید. دوم آنکه کتابت را به وی بیاموزد. و سوم اینکه موقعی که بالغ شد، وسایل ازدواجش را فراهم آورد.

به شرحی که در کتب تاریخ آمده، مسلمانان در جنگ بدر بر مشرکین پیروز شدند و جمعی از آنان را به اسارت گرفتند و با خود به مدینه آوردند. بنابراین شد که هر اسیری مبلغی را فدیه بدهد و آزاد شود و چون اسیران ازنظر تمکن مالی متفاوت بودند، مقرر گردید که هر اسیری به‌قدر استطاعت خویش فدیه بپردازد. حداقل فدیه، هزار درهم بود و حداکثرش از چهار هزار درهم تجاوز نمی‏کرد. برای آنکه بدانیم خواندن و نوشتن اطفال مسلمین در نظر پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه وآله و سلم تا چه حد ارزنده و مهم بود، به این جمله که عین عبارت ناسخ التواریخ است، توجه نمایید. آنگاه پیامبر صلی‌الله علیه وآله و سلم به اصحاب فرمود: اسیران را نیکو بدارید و نیکویی کنید و از مساکین فدیه نخواهید و حضرت صلی‌الله علیه وآله و سلم حکم فرمودند که هر یک از آن مسکین آنکه صنعت کتابت می‏دانستند، ده تن از کودکان انصار را خط بیاموزند و آنگاه آزاد شوند. (3) آیا چنین امری در دنیا سابقه دارد که لشکر غالب، از لشکر مغلوب، یاددادن، خواندن و نوشتن را به‌عنوان غرامت جنگ بپذیرد و اسیران دشمن را آزاد نماید؟ علم برای بشر کمال واقعی وبرتری حقیقی است. علم با جوهر ذات عالم، آمیخته است و در همه احوال با او هست. اطلاعات و معلومات بشر در چهارده قرن قبل، محدود بود و از اسرار نهفته جهان آفرینش آگاهی نداشت. اولیای گرامی اسلام در همان زمان کلمه علم را درباره دانسته‌های محدود آن روزبه کار برده و فواید و آثارشان را ذکر نموده‌اند. (4)


پی نوشت:

1) سوره مبارکه علق، آیات ابتدایی.
2) مستدرک الوسایل، ج 2، ص 625.
3) ناسخ التواریخ، حالات رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله و سلم، چاپ قدیم، ص 125.
4) شرح و تفسیر دعای مکارم الاخلاق، ج 3، ص 283.

استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.