مرسلون

گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

تاریخچه گروه:

از سال 1386 این گروه بصورت فردی با وبلاگ نویسی -وبلاگ انتظار118-  اغاز بکار کرد که به تدریج با عضو گیری و همکاری دوستان طلاب و ... ادامه دادتا اینکه هم اکنون در فضای مجازی - اعم شبکه های اجتماعی و مسنجرهاو ساخت چندین نرم  افرار - بصورت کامل تر و منسجم تر و قوی تر ادامه دارد....

 

اهداف گروه:

تبلیغ اخلاق و دین ناب محمدی صلوات الله علیه و معرفت افزایی هرچه بیشتر و تمام تر

نشانی وبگاه: www.ziaossalehin.ir
شنبه, 10 فروردين 1398 09:26

تبلیغ با خانواده

 c2980488e6e5f8544aaf1fb584f05f97_S_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

همراه بردن خانواده در سفرهای تبلیغی، علاوه بر آثار معنوی، نتایج مثت دیگری نیز دارد؛ از جمله آن‌ها شناساندن سبک زندگی اسلامی به مردم است؛ طبعاً در این سفرهای تبلیغی خانوادگی، مردم‌دوست دارند بیشتر از سلوک مبلغ دین با خانواده خود مطلع شود (قناعت و صبر و...) البته ممکن است مردم، سؤالات جنبی و غیر مرتبط (سؤالات زناشویی) هم بپرسند که لازم است مبلغ دین و مخصوصاً همسر او، هوشیاری لازم را داشته باشند.

شایسته است طلابی که با خانواده خود به تبلیغ می‌روند، توجه ویژه‌ای به سبک زندگی دینی داشته و در سخنرانی‌های خود، مسائلی مثل صله‌رحم، قناعت کردن و احترام به پدر و مادر و... را برای مردم تبیین کنند. به‌عبارت‌دیگر، روحانی مرد برای مردان و همسر او برای بانوان، به‌صورت هدفمند، مصادیقی از سبک زندگی دینی را بیان کنند.

یکی از مسائل سبک زندگی دینی که رعایت نکردن آن باعث مشکلاتی برای افراد می‌شود، قانع نبودن افراد به زندگی خود است که به‌تبع آن، چشم‌وهم‌چشمی افراد نسبت به یکدیگر را در پی دارد. امام سجاد (علیه‌السلام) می‌فرماید: «رَأیْتُ الْخَیْرَ كُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِی قَطْعِ الطَّمَعِ عَمّا فِی أیْدِی النّاس؛ تمام خیرات و خوبی‌های دنیا و آخرت را در چشم‌پوشی و قطع طَمَع از زندگی و اموال دیگران می‌بینم ‏‏(قناعت داشتن). (1)

چه‌بسا کسانی که زندگی متعارف و قابل قبولی دارند، اما چشم‌وهم‌چشمی آن‌ها نسبت به دیگران، سبب حرص‌وجوش خوردن آن‌ها در زندگی شده است. این‌گونه افراد، متأسفانه کم نیستند. این نکته، ظرفیت این را دارد که منبر و یا منبرهایی را به خود اختصاص دهد.


پی‌نوشت:
1) الكافی (ط - الإسلامية)، جلد ‏2، صفحه 320

 5591f41814d4d6f47cf954c512de682f_XL_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

یکی از نقشه‌های دشمنان برای کند کردن ارزش‌های دینی، برچسب سیاسی زدن به آن‌هاست تا ذهن‌ها را دچار تشویش کنند؛ در موضوع پیاده‌روی اربعین نیز این برچسب، در سرلوحه کار دشمنان قرارگرفته است؛ تأسف‌بارتر این است که این برچسب دروغین، موردتوجه افراد روشنفکرنما قرار می‌گیرد و آن‌ها نیز سخنان سخیف دیگری بر آن اضافه می‌کنند و متوجه نیستند که این مردم مشتاق سفر کربلا آنانی هستند که در روزهای منتهی به انتخابات، امثال زیباکلام (روشنفکرنما) شهر به شهر برای تشویق ایشان به حضور در پای صندوق رأی و خصوصاً رأی دادن به کاندیدای موردحمایت خودشان، سفر می‌کند؛ چطور اگر تشویق‌های حکومتی برای شرکت در انتخابات باشد، خوب است و اگر پوشش پیاده‌روی میلیونی اربعین باشد، زیر سؤال است؟ (1)

 

برچسب سیاسی زدن، شگرد دشمنان

واقعیت این است که برچسب سیاسی زدن به پیاده‌روی اربعین، کار دشمنان اسلام است و متأسفانه کسانی در داخل کشور، سخن آن‌ها را تکرار می‌کنند؛ روشنفکرنماهایی که سخنان دشمنان اسلام را در مورد سیاسی بودن پیاده‌روی اربعین تکرار می‌کنند، غافل از آن‌اند که دشمنان دین و اسلام می‌خواهند که با این برچسب‌ها، ابتکار عمل را از دست جامعه اسلامی بگیرند و با موج‌سواری بر احساسات پاک مردمی، افکار مردم را به سمت برنامه‌های شیطانی خود سوق دهند؛ مثل موج‌سواری بر بیداری اسلامی در تونس و مصر و لیبی و منحرف کردن آنان به سمت برنامه‌های خود.

ما فرض کنیم که اگر امنیت مراسم پیاده‌روی اربعین به بهانه سیاسی نشدن مراسم، تأمین نشود، چه خواهد شد؟ آیا میدان برای تروریست‌های تکفیری که موردحمایت شدید دشمنان اسلام‌اند ایجاد نمی‌شود؟ و هکذا؛ همین نکته در قرآن آمده است که اگر یک‌لحظه از دشمنان غفلت کنید، ضربه سختی خواهید خورد: وَدَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ‏ فَيَميلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً (2): كافران دوست دارند شما از سلاح‌ها و سازوبرگ جنگى خود غفلت ورزيد تا يك‏باره به شما هجوم كنند؛ بنابراین نباید از نقشه دشمن برای پیاده‌روی اربعین غافل شد زیرا آنان منتظر غفلت جامعه اسلامی هستند تا برنامه‌های مخرب خود را به‌سرعت پیاده کنند.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/forums/23345
2) نساء، آیه 102

پنج شنبه, 03 آبان 1397 10:15

شعار جبهه مقاومت

 ngshtr1_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

الحمدالله ایران اسلامی هم توانسته است پیام ظلم‌ستیزی امام حسین علیه‌السلام را نسبت به دشمنان خود محقق سازد و هم این پیام را به‌نوبه خود به گوش گروه‌های شیعه از ملت‌های دیگر برساند و با هماهنگی جنبش‌های شیعی از کشورهای دیگر، عزت و اقتداری مثال‌زدنی را درصحنه‌ی گیتی به نمایش بگذارند که طبعاً تحسین ملت‌های آزاده دیگر را در پی خواهد داشت.

عزت و اقتداری که به‌واسطه شعار ظلم‌ستیزی سالار شهیدان (هیهات من الذله) نصیب ایران و دوستان ایران (حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت) شده است، نه‌تنها عاید شیعه بلکه نصیب اهل سنت و گروه‌های دیگری نیز شده است مثل گروه حماس در فلسطین که در دو جنگ 51 روزه و 7 روزه، رژیم صهیونیستی را با ناکامی مواجه ساخت یا مثل الحوثی های زیدی در یمن که دو سه سال است در مقابل هجمه‌های بی‌امان عربستان و حامیان مستکبر او مقاومت کرده است و یا مقاومت ارتش سوریه در مقابل داعش تکفیری؛ این به آن خاطر است که جهاد و مقاومت و ظلم‌ستیزی باعث عزت و اقتدار اسلام خواهد شد؛ چنان‌که در حدیثی از مولا علی علیه‌السلام به آن اشاره‌شده است: فرض الله الجهاد عزا للاسلام (1): خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است.
بدون شک اگر این فریضه از طرف برخی از دولت‌های اسلامی فراموش نمی‌شد، افکار عمومی ملت‌های دیگر، عزت و اقتدار جمیع امت اسلام را (همچون جبهه مقاومت) سر می‌دادند.

ظلم‌ستیزی و عزت و اقتدار ایران و جبهه‌ی مقاومت باوجود مشکلات متعدد که دشمنان اسلام برای آن‌ها درست می‌کنند، باعث تحسین ملت‌های آزاده (آمریکای لاتین و ...) شده است؛ زیرا این همت و این مقاومت جانانه در مقابل زورگویی دشمنان اسلام و بشریت، حقیقتاً تحسین آفرین است.

حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: مَنْ رَقَى دَرَجَاتِ الْهِمَمِ عَظَّمَتْهُ الْأُمَم (2): هر که بر نردبان همت‌ها بالا رود، ملت‌ها او را بزرگ دارند.

به امید قدر دانستن این عزت و اقتدار که در سایه هیهات من الذله سالار شهیدان حاصل‌شده است.


پی‌نوشت:
1) نهج‌البلاغه، محمد دشتی، صفحه 682، حکمت 252
2) تصنیف غررالحکم و درر الکلم، صفحه 448، حدیث 10270

یکشنبه, 29 مهر 1397 15:56

خانواده و غیرت حسینی

photo_20161011_200139696x623_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین 

یکی از مسائل خیلی مهم که باید از کربلا درس گرفت، غیرت ورزی خانواده دینی چه در سطح خانواده و چه در سطح جامعه است؛ بارها از خطبا و مداحان شنیده‌ایم که امام حسین علیه‌السلام هنگامی‌که در آخرین لحظات عمر شریفشان بود تا دید که آن لشکر ملعون رو به سمت خیمه‌ها و اهل حرم می‌روند فرمود: کونوا فی الدنیا احرارا إن لم یکن لکم دین (1): اگر دین ندارید لااقل در دنیا آزاده‌مرد باشید؛ پیام این حدیث برای ما این است که غیرت ورزی بر خانواده جزء مسلمات است و حتی از افراد نامسلمان و بی‌دین نیز انتظاری به‌جز این نمی‌رود (هرچند متأسفانه دنیای غرب و طرفداران گمراهشان، با تبلیغات فریبنده جایی برای این اصل مسلم نگذاشته‌اند).

جامعه حسینی همان‌گونه که باید نسبت به خانواده خود حساسیت و غیرت داشته باشد، باید نسبت به وضعیت جامعه نیز حساس باشد تا هم‌خانواده و هم جامعه از آسیب‌های خطرناک آن (طلاق، خیانت و غیره) در امان بمانند.


پی‌نوشت:
1) در سوگ امیر آزادى (ترجمه مثیر الأحزان)، صفحه 262

95b8e521c4ee537d00178d79cf6c391a_XL_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین 

یکی از واجبات دین اسلام که نهضت حسینی بر مبنای آن شکل گرفت، امربه‌معروف و نهی از منکر است که باعث نهادینه شدن واجبات و خوبی‌های دیگر خواهد شد.

امام باقر علیه‌السلام دراین‌باره می‌فرماید: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْرُ (1): امربه‌معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است و فريضه بزرگى است كه ديگر فرايض به‌واسطه آن بر پا می‌شود، راه‌ها امن می‌گردد و درآمدها حلال می‌شود و حقوق پایمال‌شده به صاحبانش برمی‌گردد، زمين آباد می‌شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته می‌شود و كارها سامان می‌پذیرد.

این فرضیه باید به تأسی از نهضت حسینی در تاروپود جامعه اسلامی جریان داشته باشد.

 

سالار شهیدان و امربه‌معروف و نهی از منکر:

بدون شک حماسه کربلا، امربه‌معروف و نهی از منکری بود که در حد اعلا به وقوع پیوست و تأثیرات شگرف خود را بر آینده اسلام و مسلمانان گذاشت؛ زیرا که قیام کربلا، اسلام را به مسیر صحیح خود برگرداند؛ مسیری که حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام آن را به خاطر امربه‌معروف و نهی از منکر می‌داند: انما خرجت لطلب الاصلاح في‏ امة جدى‏ اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر و اسير بسيرة جدى و ابى (2): جز اين نيست كه من به‌منظور ايجاد صلح و سازش در ميان امت جدم خارج شدم؛ من در نظر دارم امربه‌معروف و نهى از منكر نمايم؛ من می‌خواهم مطابق سيره جدم رسول خدا و پدرم على بن ابی‌طالب علیهم‌السلام رفتار نمايم.

این سخنان سالار شهیدان در مورد امربه‌معروف و نهی از منکر، وظیفه جامعه شیعه و ارادتمند آن حضرت را بیشتر می‌کند. وظیفه‌ای که برخی درراه آن جان خود را فدا کردند و به سالار شهیدان اقتدا نمودند.

 

مرگی سرخ همچون حسین (علیه‌السلام):

در سال‌های اخیر، بیش از هرزمانی، براثر القائات دشمنان در فضای مجازی و غیره، امربه‌معروف و نهی از منکر تحت عناوین فریبنده‌ای (امر به معرف و نهی از منکر، ضد حال است و...) به چالش کشیده می‌شود ولی همواره کسانی هستند که برای دفاع از دین و ارزش‌های جامعه اسلامی، مردانه در این راه می‌ایستند و باتحمل ضرب و شتم اراذل‌واوباش و حتی شهادت در این راه (3)، ثابت می‌کنند که پیرو حقیقی امام حسین علیهم‌السلام هستند، ثابت می‌کنند که مسلمانان برای کسب بهترین امت باید امربه‌معروف و نهی از منکر کنند؛ كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّه‏ (3): شما بهترين امتى هستيد كه [براى اصلاح جوامع انسانى‏] پديدار شده‌اید، به كار شايسته و پسنديده فرمان می‌دهید و از كار ناپسند و زشت بازمی‌دارید و [از روى تحقيق، معرفت، صدق و اخلاص‏] به خدا ايمان می‌آورید. (3)

 

سخن آخر

امربه‌معروف و نهی از منکر سیره حسینی است و کسانی که در این راه قدم می‌گذارند، از شیعیان حقیقی سرور و سالار شهیدان هستند.


پی‌نوشت:
1) الكافی (ط - الإسلامية)، جلد ‏5، صفحه 56
2) در سوگ امیر آزادی (ترجمه مثیر الاحزان ابن نما حلی)، صفحه 28
3) https://www.farsnews.com/news/13921204001062

یکشنبه, 29 مهر 1397 14:59

پیام حر، تفکر و اندیشه

306264ca81514c18b9e07f22d4de5d3f_XL_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین 

گاهی انسان معنی و مفهوم احادیثی را که می‌خواند درنمی‌یابد تا اینکه درگذر زمان برایش حل می‌شود؛ یک حدیثی هست که تفکر ساعتی (یک برهه از زمان) را برابر با عبادت هفتادسال می‌داند؛ (1) برای بنده این حدیث جا نیفتاده بود تا اینکه یک‌بار که در مسجد بودم و قضیه جناب حر در کربلا را از خطیب می‌شنیدم؛ خطیب به همین حدیث اشاره کرد و برای من و امثال من روشن کرد که واقعاً گاهی تفکر و تأمل در عاقبت کار، انسان را نجات می‌دهد؛ همان‌گونه که جناب حر با تفکر ناب خود، خود را نجات داد.

تفکر و تأمل جناب حر در روز عاشورا به اوج رسید هنگامی‌که نزد عمر سعد آمد و گفت آیا قصد جنگ داری؟ و چون از آن ملعون شنید که جنگی را می‌خواهد شروع کند که کمترین آن جدا شدن سرها از بدن‌ها باشد، راه خود را از آن‌ها جدا کرد و به فکر فرورفت که چه‌کار کند؛ هنگامی‌که بعضی از افراد متوجه دودلی او شدند در پاسخ آن‌ها گفت: و الله إنی‏ أخير نفسي بين الجنة و النار فو الله لاأختار على الجنة شيئا و لو قطعت و أحرقت ثم ضرب فرسه قاصدا إلى الحسين علیه‌السلام (2): و الله خود را بین بهشت و جهنم مخیر می‌دانم ولی من چیزی را بر بهشت ترجیح نمی‌دهم اگرچه بدنم پاره‌پاره شود و سوزانده شوم سپس بر اسب خود نهیب زد و به‌سوی سالار شهیدان حرکت کرد. (2)

حر! خوشا به حالت که با تفکر و تأمل، سعادت دنیا و آخرت را برای خود خریدی؛ خدا کند که ما نیز اهل تفکر و تأمل باشیم تا در این دوره‌ی سخت آخرالزمان به بیراهه نرویم و خوب و بد را باهم مخلوط‌کنیم.


پی‌نوشت:
1) مصباح الشريعة، ترجمه مصطفوى، صفحه 423
2) اللهوف على قتلى الطفوف، ترجمه فهرى، صفحه 103

یکشنبه, 29 مهر 1397 15:03

سرمشق زنان

 b91965fca2fe5021753939983c8e2b1d_XL_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

به‌جرئت می‌توان گفت که زنان و بانوان نقش ویژه‌ای در جریانات و حوادث دارند؛ حماسه کربلا نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ شکی نیست هر چه بانوان جامعه از آن حماسه بزرگ و بانوان قهرمانش درس بیاموزند، نسلی پاک و اهل‌بیتی را پرورش خواهند داد و جامعه را به سمت اعتلای معنوی سوق خواهند داد.

در میدان کربلا زنان متعددی بودند که حماسه‌ها آفریدند؛ در حد اعلای این فداکاری و صبر، خواهر بزرگوار امام حسین علیه‌السلام قرار دارد؛ به‌غیراز خواهر سالار شهیدان و بانوان حرم حسینی، بانوان دیگری نیز بودند که توفیق همراهی با کاروان حسینی را به دست آوردند.

می‌دانیم که یکی از شهدای کربلا وهب بود؛ داستان فداکاری او در روز عاشورا و ترغیب او توسط مادرش برای جنگیدن درراه امام حسین علیه‌السلام و شهادت درراه ایشان در منابع مختلف ذکرشده است؛ (1) سخن دراین‌باره زیاد است اما آنچه مهم است الگو قرار دادن آن بانوان بزرگوار در میان جامعه است.
بانوان عاشورایی عصر ما

اگرچه همواره در میان جامعه ایران قبل از انقلاب بانوان متعهد و متدین کم نبوده‌اند (مبارزه بانوان با کشف حجاب رضاخانی و...) اما با دمیدن روح انقلاب اسلامی، جامعه ایران و به‌تبع آن بانوان این مرزوبوم به هویت اصلی خویش دست یافتند و حماسه‌های بزرگی را رقم زدند؛ بانوانی که صبر و شهامت را از زینب کبرا سلام‌الله علیها آموخته بودند و فرزندان خود را برای رفتن به جبهه‌های جنگ بدرقه نموده و آن‌ها را از زیر قرآن رد می‌کردند و شاید سال‌های سال منتظر بودند که جنازه آن‌ها برگردد یا خبری از آن‌ها بیاید و چه‌بسا در این مدت انتظار به سرای باقی شتافتند، مادرانی که امروزه مدافعان حرم را در دامان خود می‌پرورانند و همسران مدافعان حرمی که درس صبر را در مکتب زینب کبرا سلام‌الله علیها آموخته‌اند؛ و بدون شک می‌توان گفت این‌گونه بانوان هستند که بیشترین خیروبرکت را که در احادیث به آن اشاره‌شده است (2) برای جامعه اسلامی به ارمغان می‌آورند.


پی‌نوشت:
1) نفس المهموم، 1379، شیخ عباس قمی، صفحه 258، 259؛ خوارزمی، مقتل‌الحسین، جلد 2، صفحه 16
2) امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: أَكثَرُ الخَيرِ فِى النِّساءِ: بيشترين خیروبرکت در زنان است؛ من لايحضره الفقيه، جلد 3، صفحه 385، حدیث 4352

یکشنبه, 14 مرداد 1397 22:13

معاشرت با همسایه و ثمرات آن

hamsayeh_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

یکی از آداب معاشرت، معاشرت صحیح و برخورد خوب با همسایگان است؛ این صفت پسندیده گویای بار عواطف، انسانی و اسلامی نیز است؛ اسلام تا آن اندازه به حقوق همسایه اهمیت داده که وی را هم‌ردیف خویشاوند شمرده است.

حضرت علی (علیه‌السلام) در وصیت‌نامه ارزشمند خویش فرمودند: اللَّهَ‏ اللَّهَ‏ فِي‏ جِيرَانِكُمْ‏ فَإِنَّهُمْ‏ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا (1): خدا را خدا را در رابطه با همسايگان كه مورد سفارش پیامبر صلی‌الله علیه واله و سلم شمايند، پيوسته به آنان سفارش داشت تا جايى كه گمان برديم ميراث برشان خواهد ساخت!

همسایگان همچون خویشاوندان ارث نمی‌برند، اما همسنگ آن‌هایند.

 

حسن جوار:

یکی از اخلاق زیبا در همسایگی حسن و نیکویی در اخلاق‌مداری و رفتار نیکو داشتن با همسایگان است

 

حسن الجوار چیست؟

امام کاظم (علیه‌السلام) در معنای حسن الجوار می‌فرمایند: لَيْسَ‏ حُسْنُ‏ الْجِوَارِ كَفَ‏ الْأَذَى‏ وَ لَكِنَّ حُسْنَ الْجِوَارِ صَبْرُكَ عَلَى الْأَذَى (2): معاشرت خوب با همسایه، تنها به اذیت نکردن وی نیست، بلکه باتحمل مشکلاتی که از سوی همسایه ایجاد می‌شود، حاصل می‌گردد.

امام علیه‌السلام در این روایت معاشرت خوب را اذیت نکردن همسایه، بیان نمی‌دارند؛ بلکه تحمل مشکلاتی که از جانب همسایگان ایجاد می‌شود را حسن الجوار می‌دانند؛ لذا باید این را به خاطر داشته باشیم که گاهی اتفاق می‌افتد که همسایه‌ی ما میهمانی، مجلس روضه، مجلس ختم، تعمیرات و بنایی و برنامه‌های دیگر دارد که رفت‌وآمدها و سروصداها ما را اذیت می‌کند، اما طبق روایت مذکور باید آن را تحمل کرد؛ زیرا در آینده امکان دارد این برنامه‌ها برای ما ایجاد شود و همسایه‌ها آن را تحمل کنند.

 

ثمره تحمل مشکلات همسایه‌ها:

تحمل مشکلات همسایه‌ها و معاشرت نیکو با آن‌ها، ایجاد رابطه‌ی صمیمی و رفت‌وآمد با همسایه‌ها، چه‌بسا باعث اخوت و برادری و نزدیکی می‌شود؛ همان‌گونه که نداشتن رابطه‌ی صحیح باهم و خبر نداشتن از حال یکدیگر، ممکن است، دوری و عدم ارتباط و بی‌خبری از حال یکدیگر شود.

 

آثار حسن الجوار:

در روایاتی که از معصومین (علیهم‌السلام) بما رسیده است، می‌توان آثاری مانند آبادانی شهرها، طولانی شدن عمر را به دست آورد.

پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) در روایتی در آثار حسن جوار (همسایگی خوب) می‌فرمایند: حُسْنُ‏ الْجِوَارِ يَعْمُرُ الدِّيَارَ وَ يُنْسِئُ فِي الْأَعْمَارِ (3): تعامل صحیح بین همسایگان، آبادانی شهرها و طولانی شدن عمر را در پی دارد.

اسلام خوب همسایگی کردن را دارای آثار معنوی و مادی بسیاری بیان می‌دارد که از آن جمله می‌توان به عمران شهرها و طولانی شدن عمرها بیان داشت؛ چنانچه همسایگان باهم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند، بهتر می‌توانند در مسائل اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی پیشرفت کنند و نتیجه‌ی آن آبادانی شهرها و طولانی شدن عمرها است؛ اما اگر آن‌ها نیروی خود را در اذیت و آزار یکدیگر صرف کنند از هریک از ثمراتی که بیان‌شده است عقب می‌مانند؛ درنتیجه، می‌توان از روایاتی که بیان‌شده است می‌توان فهمید که اسلام چه مقدار بر صلح و صفا و صمیمیت و دوستی تأکید می‌ورزد و یکی از نمونه‌های بارز آن را در حسن الجوار، مشاهده کرد که در تفسیری زیبا از امام کاظم (علیه‌السلام) مصداق این حسن الجوار را می‌توان در تحمل سختی و مشکلات همسایه مشاهده کرد.


پی‌نوشت:

1) شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة (للصبحي صالح)، هجرت، قم، چاپ اول، 1414 ق، صفحه 421
2) كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافی (ط - الإسلامية)، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق، جلد 2، صفحه 667
3) همان، جلد 2، صفحه 668

 

سه شنبه, 22 آبان 1397 19:28

کلیدهای بدی

 d08730e7337499c1bb8589adf93265ac_XL_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

یکی از مهم‌ترین دستوراتی که در جامعه‌ی پزشکی مورد تأکید است، دستور «پیشگیری بهتر از درمان» است می باشد؛ بهترین راه برای اینکه انسان سالم بماند و همچنین با امراض مختلف بیمار نشود، پیشگیری کردن است تا خود را در قبال بیماری‌ها بیمه کرده و از مریض شدن جلوگیری کند.

همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ وسایل نقلیه و ماشین‌سواری، نصب دزدگیر است تا از احتمال هرگونه سرقت، پیشگیری به عمل آید؛ لذا این سفارش مطابق با عقل است که پیشگیری بهتر از درمان است؛ بر همین اساس در رفتارها و برخوردهای ما نیز، نیاز به بعضی کارهای پیشگیرانه است تا از انحراف و مشغول شدن به رذایل اخلاقی، جلوگیری به عمل آید.

مفتاح شرور:

امام محمدباقر علیه‌السلام در روایتی فرمودند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ‏ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِيحَ تِلْكَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَاب (1): خداى عزوجل براى بدى قفل هایى قرار داده و كليدهاى آن‌ها را شراب قرار داده و دروغ بدتر از شراب است؛ در این حدیث، امام دو کلیدی که باعث می‌شود قفل رذایل اخلاقی باز شده و باعث انحراف انسان شود را در شراب و بدتر از شراب یعنی دروغ، بیان می‌دارند.

چرا شراب و دروغ کلید بدی‌ها هستند؟

سِر اینکه باید شراب و دروغ را مفتاح و کلید شرور دانست این‌طور است:

گويا سر‌ش این است كه شراب عقل را زایل می‌کند و با زایل شدن آن تمامى موانع ـ چون شرم از خدا و خلق و تفكر در قبح و عقاب خدا و مفسده‏هاى دنيوى و اخروى ـ برداشته می‌شود؛ پس تمامى اين قفل‌ها بازخواهد شد ولی باید توجه داشت که بدتر از شراب (با همه‌ی بدی‌هایش)، نیز وجود دارد و آن دروغ گفتن است یعنی دروغ نیز کلید تمام بدی‌هاست، چون‌که هیچ گناهی بدون دروغ انجام نمی‌گیرد مثلاً کسی که می‌خواهد جنس خود را باقیمت بیشتری بفروشد بابیان دروغ‌هایی و بیان صفات دروغینی قیمت کالای خود را بالا می‌برد و جنس و کالای غیر مرغوب را به دیگران می‌فروشد لذا تدلیس، خیانت، خوردن مال مردم، فریب دادن پاکان و دیگر گناهان نیز بدون دروغ صورت نمی‌گیرد و اینکه دروغ بدتر از شراب است اینکه مشروب‌خوار بعد از شرب خمر اختیاری از خود ندارد و ناآگاهانه گناه انجام می‌دهد؛ ولی درغگو درحالی‌که هوشیار است، مرتکب گناه می‌شود و خود را به معصیت آلوده می‌کند.

 

موانع شرور و بدی

اما در مقابل این شرور، می‌توان به‌واسطه‌ی کارهایی، سد راه ارتکاب به بدی‌ها شد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) عقل انسان:

عقل به انسان‌ فرمان می‌دهد که کار ناپسند انجام ندهد؛ بنابراین عقل، قفلی است برای قتل و ضرب‌وجرح و تجاوز به ناموس دیگران و خیانت و دروغ و بسیاری از رذایل اخلاقی دیگر.

ب) ایمان و نقوی

انجام دادن برخی از امور شاید از دیدگاه عقل که به حجاب ظلمانی آغشته شده است بدون اشکال باشد ولی از منظر شرع جایز نیست؛ در این‌گونه موارد، ایمان و تقوا مانع ارتکاب بدی‌ها و زشتی‌ها می‌شود.

نتیجه: عقل سلیم به انسان می‌گوید پیشگیری بهتر از درمان است و برای اینکه انسان از رذایل اخلاقی به دور باشد، بهترین راه رجوع به عقل و تقوای الهی است که با پیروی از این دو عامل از کلید شرارت‌ها یعنی شراب و دروغ به دور خواهیم بود.


پی‌نوشت:
1) كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافی (ط - الإسلامية)، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق، جلد 2، صفحه 338

پنج شنبه, 10 آبان 1397 21:23

مدیریت زمان

c148fa3aacc0143b080306e50266354c_XL_Copy گروه تبلیغی ضیاء الصالحین

بزرگی می‌گفت: یک روز از بازار عبور می‌کردم؛ مردم در حال خریدوفروش بودند؛ ناگهان فردی را دیدم که زیر آفتاب دست‌پاچه و غمگین فریاد می‌زد: ای مردم! به من رحم کنید؛ کالایم را بخرید؛ اگر بخرید سرمایه‌ام کم شده و اگر نخرید باز از سرمایه‌ام کم می‌شود و سرمایه‌ام از دست می‌رود و بیچاره می‌شوم.

آن مرد، یخ فروشی بود که در روزهای گرم تابستان، مشغول فروش یخ بود و هرلحظه از سرمایه‌اش کم می‌شد؛ وقتی این داستان را شنیدم، به یاد یک گوهر گران‌بهایی که سرمایه‌ی ماست که هرلحظه در حال از دست رفتن است افتادم.

گوهر گران‌بهایی که امیرالمؤمنین علی علیه اسلام در مورد آن می‌فرماید: الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْر (1): فرصت به‌مانند ابر گذرا مى ‏گذرد پس فرصت‏ هاى نيك را غنيمت دانيد.

این گوهر گران‌بها چیزی نیست جز عمر انسان که امیرالمؤمنین علیه‌السلام تشبیه به ابر گذرا می‌فرمایند که اگر مورداستفاده واقع نشود، سایه‌اش، زودگذر بوده و خسران برای انسان محسوب می‌شود و گذران عمر مانند یخ آن یخ‌فروش، است که هرلحظه بگذرد و مورداستفاده واقع نشود، جبران‌ناپذیر بوده و خسارت‌بار است.

 

مدیریت زمان:

لذا یکی از بهترین کارها در استفاده‌ی بهینه از عمر، مدیریت زمان است؛ در اسلام نسبت به مدیریت زمان و نظم بسیار سفارش شده است به‌طوری‌که در سفارش‌ها معصومین به تقسیم وقت و محدوده‌های مشخص آن بسیار تأکید شده است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در یک روایتی می‌فرمایند: إِنَّ لِلْمُؤْمِنِ ثَلَاثَ سَاعَاتٍ فَسَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ وَ سَاعَةٌ يُحَاسِبُ فِيهَا نفْسَهُ وَ سَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَ بَيْنَ لَذَّاتِهَا فِيمَا يَحِلُّ وَ يَجْمُل‏ (2): مؤمن را سه ساعت است: ساعتى كه در آن با پروردگارش راز و نياز نمايد، ساعتى كه به محاسبه نفس خود پردازد و ساعتى كه به خوشی‌ها و لذّتت حلال و زيباى زندگى دمساز شود.

لذا در زندگی بزرگان و انسان‌های موفق یکی از مهم‌ترین کارها که مؤثر در موفقیت آن‌ها بود، برنامه‌ریزی در زندگی و تعیین وقت برای هر کاری است. مثلاً در زندگی حضرت امام خمینی(ره) آمده است که پلیس فرانسه از روی رفت‌وآمد امام برای نماز، ساعات خود را تنظیم می‌کردند. (3)


پی‌نوشت:
1) محمد بن حسين، شريف الرضي، انصاريان، حسين، نهج‌البلاغه ترجمه انصاريان، ص 751، پيام آزادى، تهران، چاپ: دوم، 1386 ش
2) ابن شعبه، حسن بن على، حسن‌زاده، صادق، تحف العقول، ترجمه حسن‌زاده، صفحه 345، انتشارات آل علی علیه‌السلام قم، چاپ: اول، 1382 ش
3) عاطفه اشراقی (نوه امام)، برداشت‌هایی از سیره امام خمینی، جلد 2، صفحه 31

صفحه1 از3
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.