مرسلون

افضلیت علما

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

987543 افضلیت علما
آیا علمای شیعه، افضل از پیامبران بنی‌اسرائیل هستند؟

طبق حدیثی که پیامبر خاتم صلی‌الله علیه وآله وسلم فرمودند: علماء امتی أفضل من انبیاء بنی‌اسرائیل (1): علماء امت من افضل و برتر از پیامبران بنی‌اسرائیل هستند.

البته برخی نسخه‌ها تعبیر (کانبیاء بنی‌اسرائیل) دارد (2)

پاسخ روشن می‌شود و می‌توان گفت که این مطلب مورد تائید احادیث معصومین علیهم‌السلام است؛ اما چند نکته دراین‌بین وجود دارد:

اول اینکه: مراد از علما کیستند؟

دوم اینکه: وجه توجیه این افضلیت چیست؟

اما مطلب اول اینکه قدر متیقن از علما در این حدیث اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشند و قطعاً اهل‌بیت علیهم‌السلام که امیر مؤمنان علیه‌السلام و فرزندان معصوم ایشان که ائمه اثنی عشر علیهم‌السلام ما می‌باشند، افضل از پیامبران می‌باشند؛ اما اینکه آیا علما و فقهای شیعه که (صائنا لنفسه و مخالفا لهواه و مطیعا لامر مولاه) بوده و هستند؛ آیا شامل این افضلیت هستند؟

به نظر ما هستند و اطلاق این حدیث "علماء" شامل آن‌ها نیز می‌شود. اما وجه توجیه این افضلیت:

اگر اهل‌بیت علیهم‌السلام معصوم، باشند که حرفی در آن نیست و در جای خود ثابت‌شده که چنین می‌باشند؛ چراکه از پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم بلکه جان پیامبر صلی‌الله علیه وآله بوده‌اند. (3)

اما علمای ربانی شیعه نیز به نظر ما بالا و افضل هستند؛ چراکه متصل به اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده و به مقام معیت با ایشان رسیده‌اند و با همرنگ شدن و همراهی و ذوب شدن در ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌تصریح خود اهل‌بیت علیهم‌السلام به درجه ایشان رسیده و با ایشان هم‌درجه خواهند بود و چون اهل‌بیت علیهم‌السلام برتر از انبیاء هستند پس ایشان هم بااتصال به اهل‌بیت علیهم‌السلام بالا رفته و برتر از پیامبران می‌شوند.

روایت از ميثم (رضى) است كه امير مؤمنان علیه‌السلام مرا خواست و فرمود: اى ميثم چگونه باشى چون بى‏پدر بنى اميه عبیدالله بن زياد تو را بخواند كه از من بیزاری‌جویی؟

من گفتم: به خدا از تو بيزارى نخواهم جست يا امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: در اين صورت به خدا تو را می‌کشد و بدار می‌کشد، گفتم: صبر می‌کنم اين درراه خدا كم است فرمود: در اين صورت تو همراه منى در درجه‏ام. (4)

دختر رشید هجری گوید به پدرم گفت شما چقدر تلاش و مجاهدت درراه حق‌دارید؟ گفت: کسانی خواهند آمد که افضل از ما باشند. (5)

روى أحمد بن حنبل فی «مسنده» أن النبی صلى اللّه عليه وآله وسلم أخذ بيد الحسن و الحسين و قال: من أحبنی و أحب هذين و أباهما و أمهما كان معی فی درجتی يوم القيامة. (6)

درنتیجه و لو چه‌بسا ازنظر سندی، سند قابل دفاعی نداشته باشد لکن مشکل دلالی ندارد؛ و قابل توجیه بوده و با توجه به اصول و مبانی شیعه، قابل‌طرح و حل می‌باشد و برای همین از مرگ عالمی؛ ابلیس و شیاطین بسیار خوشحال می‌شوند.


پی‌نوشت:
1) كتاب المزار، مناسك المزار (للمفيد)، صفحه 6
2) تحرير الأحكام، جلد 1، صفحه 3؛ عوالی اللئالی العزيزية فی الأحاديث الدينية، جلد ‏4، صفحه 77
3) آل‌عمران، آیه 61؛ كامل الزيارات، صفحه 52
4) رجال الكشی، جلد ‏1، صفحه 296؛ الهداية الكبرى، صفحه 133
5) الإختصاص، صفحه 78
6) مسند أحمد، جلد 1، صفحه 77؛ فضائل الصحابة، لأحمد، جلد 2، صفحه 863، حدیث 1185؛ زوائد عبد اللّه بن أحمد، 420، حدیث 203؛ سنن الترمذی، جلد 5، صفحه 599- 600، حدیث 3733؛ المعجم الكبير، جلد 3، صفحه 50، حدیث 2654

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: پرسش و پاسخ
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: شبکه های پیام رسان
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 31 دفعه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.