مرسلون

حقیقت سعادت و شقاوت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
حقیقت سعادت و شقاوت حقیقت سعادت و شقاوت

سعادت که گمشده همه انسان‌ها است و هر کس آن را در چیزى می‌جوید و درجایی می‌طلبد، به‌طور خلاصه عبارت است از فراهم بودن اسباب تکامل براى یک فرد یا یک جامعه و نقطه مقابل آن، شقاوت و بدبختى است که همه از آن متنفرند و آن عبارت است از نامساعد بودن شرایط پیروزى و پیشرفت و تکامل؛ بنابراین هر کس ازنظر شرایط روحى، جسمى، خانوادگى، محیط و فرهنگ، اسباب بیشترى براى رسیدن به هدف‌های والا در اختیار داشته باشد، به سعادت نزدیک‌تر یا به تعبیر دیگر سعادتمندتر است؛ و هر کس گرفتار کمبودها، نارسایی‌ها، از جهات بالا بوده باشد، شقاوتمند و بی‌بهره از سعادت خواهد بود؛ ولى باید توجه داشت پایه اصلى سعادت و شقاوت، اراده و خواست خود انسان است، اوست که می‌تواند وسایل لازم را براى ساختن خویش و حتى جامعه‌اش فراهم سازد و اوست که می‌تواند با عوامل بدبختى و شقاوت به مبارزه برخیزد و یا تسلیم آن شود.

در منطق انبیا سعادت و شقاوت چیزى نیست که در درون ذات انسان باشد و حتى نارسایی‌هاى محیطِ خانوادگى و وراثت، در برابر تصمیم و اراده خود انسان، قابل‌تغییر و دگرگونى است؛ مگر اینکه ما اصل اراده و آزادى انسان را انکار کنیم و او را محکوم شرایط جبرى بدانیم و سعادت و شقاوتش را ذاتى و یا مولود جبرى محیط و مانند آن بدانیم که این نظر به‌طورقطع در مکتب انبیا و همچنین مکتب عقل محکوم است؛ جالب اینکه در روایاتى که از معصومین علیهم‌السلام نقل‌شده انگشت روى مسایل مختلفى به‌عنوان اسباب سعادت یا اسباب شقاوت گذارده شده که مطالعه آن‌ها انسان را به طرز تفکر اسلامى در این مسئله مهم، آشنا می‌سازد و به‌جای اینکه براى رسیدن به سعادت و فرار از شقاوت، به دنبال مسایل خرافى، پندارها و سنت‌های غلطى که در بسیارى از اجتماعات وجود دارد برود و مسایل بی‌اساسی را اسباب سعادت و شقاوت پندارد، به دنبال واقعیات عینى و اسباب حقیقى سعادت خواهد رفت.

به‌عنوان نمونه امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: حقیقت سعادت این است که آخرین مرحله زندگى انسان با عمل سعادتمندانه‌ای پایان پذیرد و حقیقت شقاوت این است که آخرین مرحله عمر با عمل شقاوتمندانه اى خاتمه یابد؛ (1) این روایت با صراحت می‌گوید: مرحله نهایى عمر انسان و اعمال او در این مرحله، بیانگر سعادت و شقاوت او است و به‌این‌ترتیب سعادت و شقاوت ذاتى را به‌کلی نفى می‌کند و انسان را درگرو اعمالش می‌گذارد و راه بازگشت را در تمام مراحل تا پایان عمر براى او باز می‌داند.


پی‌نوشت:
1) معانی الأخبار، صفحه 345

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: عکس نوشته
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: شبکه های اجتماعی
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 183 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: گمشده انسان »
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.