مرسلون

دلیل اطاعت از خداوند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

1111111111112345678911111111111111111111112345678_Copy دلیل اطاعت از خداوند

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: وَ آتاکُمْ مِنْ کُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ (1): از هر چه از خدا خواستید به شما عطا کرد؛ و اگر بخواهید نعمت خدا را بشمارید، نمى ‏توانید؛ قطعاً انسان ستم‏ پیشه ناسپاس است.

همین نعمت‌های خداوند کافی است برای اینکه انسان پروردگارش را اطاعت کند و از فرمانش سرپیچی ننماید؛ همچنان که امام رضا علیه‌السلام فرمودند: لَوْ لَمْ‏ یُخَوِّفِ‏ اللَّهُ‏ النَّاسَ‏ بِجَنَّةٍ وَ نَارٍ لَکَانَ الْوَاجِبَ أَنْ یُطِیعُوهُ وَ لَا یَعْصُوهُ لِتَفَضُّلِهِ عَلَیْهِمْ وَ إِحْسَانِهِ إِلَیْهِمْ وَ مَا بَدَأَهُمْ بِهِ مِنْ إِنْعَامِهِ الَّذِی مَا اسْتَحَقُّوهُ (2): اگر خداوند مردم را به بهشت وعده نداده بود و با جهنم نترسانیده بود، بر ایشان واجب بود که او را اطاعت کنند و معصیت و نافرمانى او ننمایند، به جهت تفضل و احسان و اظهار نعمت‌هاى خود بر ایشان، درحالی‌که استحقاق آن را ندارند.

شبیه این روایت از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل‌شده که فرمودند: لَوْ لَمْ یَتَوَعَّدِ اللَّهُ [سُبْحَانَهُ‏] عَلَى مَعْصِیَتِهِ لَکَانَ یَجِبُ أَلَّا یُعْصَى شُکْراً لِنِعَمِه (3): اگر خداوند مردم را بر معصیت و نافرمانى خود نترسانیده بود، براى سپاسگزارى از نعمت‌هاى او واجب بود که او را معصیت نکنند.

حضرت علی علیه‌السلام در این روایت، اطاعت از خداوند را مصداق شکر نعمت‌های او معرفی کرده است.


پی‌نوشت:
1) ابراهیم؛ آیه 34
2) عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، جلد ‏2، صفحه 180
3) نهج البلاغة (نسخه صبحی صالح)، حکمت 290، صفحه 527

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: فرآوری
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 62 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « فتوکلیپ؛ دیدن خدا آثار معنوی نماز »

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.