مرسلون

بالاترین درجه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بالاترین درجه بالاترین درجه

در منابع روایی، فصل مستقلی به‌مراتب و درجات ایمان اختصاص‌یافته است که در آن سخنان و روایاتی از معصومان (علیهم‌السلام) در مورد درجات ایمان و مؤمنان گردآوری‌شده است. ما در این مختصر به چند نمونه از آن احادیث اشاره می‌کنیم و برای تفصیل آن شما را به متون حدیثی آدرس می‌دهیم.
امام صادق (علیه‌السلام) درباره‌ی درجات ایمان می‌فرماید: «خداى عزّ و جلّ ایمان را هفت قسمت کرد: ۱. نیکوکارى، ۲. راست گویى، ۳. یقین، ۴. رضا، ۵. وفا ۶. علم، ۷. بردبارى. سپس آن را میان مردم تقسیم فرمود، به هرکس هفت سهم داد، او کامل است و دربردارنده‌ی ایمان. به برخى از مردم فقط یک سهم داد و به بعضى دو سهم و به دسته‌ای سه سهم تا به هفت سهم قسمت کرد، امام فرمود: به کسى که یک سهم ایمان دارد به‌اندازه‌ی دو سهم تحمیل نکنید و به کسى که دو سهم دارد به مقدار سه سهم که سنگین‌بارشان خواهید کرد، آنگاه فرمود: همچنین تا به هفت سهم برسند (یعنى بر سه سهمى به‌اندازه چهار سهم تحمیل نکنید و بر چهار سهمى به‌اندازه پنج سهم و بر او به‌اندازه شش سهم و بر او به‌اندازه هفت سهم). [۱]منظور امام (علیه‌السلام) در این سخن این است که استعداد و قابلیت اشخاص در پذیرش ایمان مختلف است و خدا هرکس را به‌اندازه‌ی استعدادش تکلیف کرده و بازخواست می‌نماید، شما هم در علوم و اعمال و اخلاق دینى، از هرکس به‌قدر وسع و طاقت و استعداد و قابلیتش انتظار داشته باشید که تحمیل بیش از استعداد و طاقت او را سنگین‌بار و خسته و وامانده می‌کند. [۲]البته این‌یک نوع از تقسیم‌بندی است و ممکن است به اعتبار دیگر، ایمان مراتب و درجات دیگر داشته باشد. این معنا را از قرآن کریم نیز می‌توان برداشت نمود، آنجا که می‌فرماید: «هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ». هر یک از آنان، درجه و مقامى در پیشگاه خدا دارند و خداوند به آنچه انجام می‌دهند، بینا است.
این آیه اشاره به این دارد که نه‌تنها منافقان تن‏پرور و مجاهدان باهم فرق دارند، بلکه هر یک از کسانى که در این دو صف قرار دارند، به تفاوت درجه فداکارى و جانبازى و یا نفاق و دشمنى با حق در پیشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت که از صفر شروع می‌شود و تا مافوق آنچه تصور شود ادامه می‌یابد. [۳] مؤمنان با یکدیگر برابر نیستند. بعضى از ایشان در پاره‏اى جاها به منافقان شباهت دارند و بعضى دیگر در بلندترین قلّه‏هاى ایمان قرار دارند و نیز منافقان را درجات متفاوت است و نباید به یک چوب رانده شوند، بلکه هر فرد یا گروهى از ایشان باید بنابر حساب خاص آن در معرض محاسبه قرار گیرد؛ این بدان روى است که ایمان یا نفاق بیش از آن صورت گفتارى داشته باشد تمرین عملى است و تمرین برحسب اعمال ایمانى یا نفاقى متفاوت می‌شود و خدا درجات مؤمنان و منافقان را می‌داند و برحسب اعمال به‌حساب ایشان خواهد رسید: «هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ؛ براى آنان درجاتى در نزد خدا است و خدا به آنچه مى ‏کنند بینا است». [۴]در تقسیم دیگر؛ رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله و سلم) فرمود: «برترین مقام ایمان یک‌درجه‌ای است که هر کس بدان برسد پیروز و رستگار مى‏گردد و آن این است که آن‌چنان کارهاى مخفیانه انسان، صالح و شایسته بوده که نه باکى از آشکار گردیدن آن داشته باشد و نه از عقوبت آن (در صورت پوشیده ماندن) بترسد». [۵]


پی‌نوشت:
[۱]. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، علی‌اکبر، آخوندى، محمد، ج ۲، ص ۴۲، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق.
[۲]. همان، ص ۷۱.
[۳]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۳، ص ۱۵۵، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۴ ش.
[۴]. مترجمان، تفسیر هدایت، ج ‏۱، ص ۶۴۳، بنیاد پژوهش‌های اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، ۱۳۷۷ ش.
[۵]. مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۳۶۹، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق.

 

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه, عکس نوشته
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: سایت
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 374 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « خیر دنیا و آخرت غریزه‌ی جنسی »

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.