مرسلون

کار نیک و فاعل آن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کار نیک و فاعل آن کار نیک و فاعل آن

امام (عليه السلام) در اين جمله كوتاه و پرمعنا می‌فرماید: فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَفَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ: انجام دهنده كار نيك از كار نيك او بهتر است و انجام دهنده كار بد از كار بدش بدتر. در اينكه چگونه فاعل خير بهتر از فعل خود است و فاعل شر بدتر از فعل خود؟

وجوهى به نظر می‌رسد:

1) همواره فاعل از فعل قوی‌تر است به همين دليل اگر كار نيك باشد آن فاعل از كارش قوی‌تر و اگر كار بد باشد از كارش بدتر است.

2) ديگر اينكه شخصى كه كارى انجام می‌دهد غالباً داراى ملكه آن است و آن ملكه می‌تواند سرچشمه كارهاى فراوانى بشود، بنابراين اگر كسى را ببينيم كه مثلا يتيمى را نوازش می‌کند و دست افتاده‌ای را می‌گیرد می‌دانیم كه او داراى صفتى است درونى كه می‌تواند سرچشمه ده‌ها و گاه صدها و هزاران از اين گونه كارها شود و به همين دليل از كارش بهتر است. سوم اينكه كسانى كه كار نيكى انجام می‌دهند بسيار می‌شود كه آرزو دارند بهتر از آن را انجام دهند ولى امكانات آن در اختيارشان نيست و به تعبير ديگر همتشان از آنچه انجام می‌دهند بسيار بالاتر است و گاه به زبان جارى كرده می‌گویند: افسوس كه بيش از آن توان نداريم و اگر می‌توانستیم چنين و چنان می‌کردیم؛ همين گونه، شروران بسيار می‌شود كه داراى چنين باطنى هستند؛ يعنى اگر قدرت و توانى داشتند شرارت را به مرتبه بالاترى می‌رساندند.

در حديثى از امام باقر (عليه السلام) می‌خوانیم: نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاِنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لاَ يُدْرِكُهُ وَنِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاِنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَيَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لاَ يُدْرِكُهُ: نيت مؤمن از عملش بهتر است، زيرا كارهاى خيرى در دل دارد كه نمی‌تواند آنها را انجام دهد و نيت كافر بدتر از عمل اوست، زيرا كارهاى بدى در سر دارد كه توان آن را ندارد». وجه چهارمى نيز بعضى براى اين تفاوت ذكر کرده‌اند كه هر كس كار خيرى انجام می‌دهد معمولاً عوامل بازدارنده‌ای از جمله هوا و هوس‌ها را در دل دارد و در برابر آنها مقاومت می‌کند و آن عوامل را به عقب می‌راند و كار خير را انجام می‌دهد به همين دليل از كارش باارزش‌تر است و به‌عکس كسى كه كار بدى انجام می‌دهد نيز عوامل بازدارنده از قبيل فطرت الهى، اوامر و نواهى آسمانى در برابر اوست ولى پشت پا به همه آنها می‌زند و به سراغ شر می‌رود. به همين دليل از عملش بدتر است. البته منافاتى ميان اين وجوه چهارگانه نيست و همه آن ممكن است در معناى حديث جمع باشد.

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: عکس نوشته
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: شبکه های اجتماعی
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 1161 دفعه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.