مرسلون

روح الله عجمی

روح الله عجمی

شنبه, 17 فروردين 1398 18:59

جهیزیه‌ی بهترین عروس عالم

4f145a78bc78bd8c7c6dd827def9866e_S_Copy روح الله عجمی

حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نمونه‌ی بارز تمام زنان عالم از اول تا به آخر است، بهترین دخترهای عالم، فاطمه‌ی زهرا علیهاالسلام بود؛ هرگز دختری و زنی به آن خوبی، به آن شرافت و به آن عظمت نیامده است؛ همه‌ی زن‌های عالم از اول تا آخر در مقابل او مثل خدمت کارهایی هستند؛ مثل ذراتی هستند در مقابل خورشید جهان‌افروز؛ شوهرش هم امیرالمؤمنین علیه‌السلام، بهترین مردان عالم؛ اگر چنانچه همه فضایل و مکارمشان را جمع کنیم؛ همه‌ی مردان عالم به یک ناخن او هم نمی‌رسند؛ این دو مظهر عظمت، مظهر زیبایی و فضیلت، با همدیگر ازدواج کردند.

جهیزیه‌شان همان چند قلم ارزان‌قیمتی بود که در کتاب‌ها نوشته‌اند و ضبط کرده‌اند: یک‌تکه حصیر، یک‌تکه لیف خرما، یکدست رختخواب و یک دستاس، یک کوزه، یک‌کاسه. (1)

همه‌اش را اگر چنانچه به پول امروز روی همدیگر بگذارند، معلوم نیست که چند هزار تومان مختصری بیشتر بشود.

حالا ما نمی‌گوییم دخترهای ما مثل فاطمه‌ی زهرا علیها السلام جهیزیه بگیرند؛ نه دخترهای ما مثل فاطمه زهرا علیها السلام هستند و نه خود ماها مثل پدر ایشان هستیم و نه پسرهای ما مثل امیرالمؤمنین علیه‌السلام، شوهر فاطمه زهرایند؛ ما کجا و آن‌ها کجا؟! زمین تا آسمان باهم فرق داریم؛ اما معلوم می‌شود راه، آن راه است؛ جهت، آن جهت است؛ جهیزیه را مختصر بگیرید؛ به این‌وآن نگاه نکنید؛ کار را برای کسانی که ندارند مشکل نکنید.

جهیزیه فاطمه زهرا علیها السلام به‌قدری بود که شاید دو نفر آدم با دست می‌توانستند از این خانه بردارند ببرند آن خانه؛ ببینید افتخار این‌هاست؛ ارزش این‌هاست؛ آیا پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم نمی‌توانستند یک جهیزیه مفصل تشکیل دهند؟ اگر پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم اشاره‌ای می‌کردند، این مسلمانانی که در اطراف ایشان بودند، بعضی‌هایشان هم آدم‌های متمکنی بودند، پول هم داشتند، از خدا می‌خواستند که بیایند یک هدیه‌ای بدهند کمکی بکنند، نکردند؛ چرا نکردند؟ این برای این است که من و شما یاد بگیریم؛ و الآن بنشینیم و تعریف کنیم و خوشمان بیاید و بعد هم یاد نگیریم، چه فایده‌ای دارد؟ استفاده‌اش را نمی‌بریم؛ نسخه‌ی طبیب را که انسان نباید بگذارد روی طاقچه تماشا کند؛ باید عمل کنیم تا بهره‌اش را ببریم؛ رژیم غذایی صحت جامعه است؛ صحت خانواده است؛ باید عمل شود لذا ساده برگزار کنید. (2)


پی‌نوشت:
1) بحارالانوار، جلد 43، باب 5، صفحه 94
2) بروید باهم بسازید، محمدرضا حدادی، صفحه 78-79

شنبه, 17 فروردين 1398 19:25

دایره عفت

d973e37f0d9bdf13c90aa76876854927_S_Copy روح الله عجمی

آنچه پیرامون «عفت زن» مطرح است، ربطی به پوشش و لباس زن ندارد و به‌طورکلی در دو بخش از آن بحث می‌شود:

1) عفت زن در پیش محارم خود و اندرون خانه

2) عفت زن در جامعه و یا در معرض دید غیر محارم

علی‌رغم تصور برخی از بانوان که عفت و حجاب را تنها در بیرون از خانه مهم می‌دانند حتی در خانه و در نزد محارم نیز «عفت» یک امر ضروری است و آن بدین معناست که یک زن شیعه و مسلمان نباید خواه و یا نا خواه پوشش، آرایش، رفتار و رابطه خود با شوهرش را آن‌چنان در خانه و یا در نزد سایر محارمش آشکار سازد که موجب انحراف آن‌ها و یا-معاذ الله- باعث ایجاد مفسده‌هایی گردد که گاهی از گوشه و کنار جهان به گوش می‌خورد و یا حداقل موجب آن شود که فرزندان و یا برادران و یا سایر محارم خردسال یک زن، از هم‌اکنون مسائلی و یا روابطی را درک کنند که درکشان برای آن‌ها زود است البته تمام این مباحث شامل مردان نیز به‌گونه‌ای می‌شود و لکن چون ما به‌تناسب کلام حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام سخن می‌گوییم فلذا تنها از حجاب و عفت زنان بحث می‌کنیم.

و اما عفتی که زن باید در بیرون از منزل و یا در معرض دید غیر محارمش دارای آن باشد، خود بر شش قسم است:

1) عفت در زبان و دهان

2) عفت در نگاه: نگاه کردن زن به مرد نامحرم از روی شهوت و یا اظهار تمایل، همچون نگاه مرد نامحرم به زن حرام است و اینکه حضرت زهرا علیها السلام در این حکمت فرمود: «و لاتری رجلا» دلیل محکمی بر این مدعاست.

3) عفت در رفتار و عملکرد: زن نباید در رفتار و عملکرد خویش به‌گونه‌ای حرکت کند که نامحرمان را در جامعه به خود جذب کند.

4) عفت در آرایش: یک زن مسلمان نباید در اجتماع و در معرض دید نامحرمان، هرگونه آرایشی، همچون طلا و رژ و سرمه و غیره برای خود داشته باشد.

5) عفت در حفظ حریم: مهم‌تر از اقسام دیگر است به این معنا که زن و مرد نباید مادامی‌که ضرورت ایجاب نکرده با یکدیگر اختلاط داشته باشند.

6) عفت در مرام و آرمان: یعنی علاوه بر مراعات تمام جوانب عفت و حجاب باید از یک عفت قلبی و درونی نیز برخوردار باشد.

خلاصه باید یک زن مسلمان با عبادت و ریاضت‌های شرعی به‌تدریج دلش را ازآنچه غیر خداست قطع کند و بداند که با هرگونه بی‌عفتی که به‌وسیله آن می‌خواهد خود را به نحوی در قلب نامحرمی جای دهد درواقع سعی در غصب خانه خداوند دارد؛ چراکه قلوب انسان‌ها همگی حرم‌های الهی هستند که فرمود: «القلب حرم الله»؛ و علاوه بر این، یک زن مسلمان باید بداند که امام زمانش-روحی له الفداء- برای احیای همین حدود و مرزهای اسلامی ظهور خواهد فرمود و تنها نفوسی در فردای ظهور از یاران و یاری کنندگان و مطیعان امام زمان خواهند بود که امروز بتوانند خود را برای همین حدود و دستورات دین رام کنند. (1)

اما آن‌ها که هم‌اکنون پشت به مسائل دین و حرام و حلال آن نموده‌اند و تا حرف از چادر و حجاب و عفت می‌شود پوزخند می‌زنند و یا به نحوی سعی در تحریف و یا انحراف آن دارند، در فردای ظهور نیز پشت به امام زمان خود خواهند نمود و معاذ الله همچون امام حسین علیه‌السلام در کربلا، این‌ها نیز امام خود را مسخره خواهند نمود و احیاناً سنگ به او خواهند زد؛ آری خواهرم:

ای زن به تو از فاطمه این‌گونه خطاب است *** ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است


پی‌نوشت:
1) صحیفه فاطمیه، حمید احمدی جلفایی، صفحه 119-120-121-122

پنج شنبه, 24 خرداد 1397 10:21

علامه طباطبایی (ره) و یک نصیحت

امام علی علیه‌السلام: ألذّكر يونس اللّبّ و ينير القلب و يستنزل الرّحمة (1): یاد خدا عقل را آرامش می‌دهد، دل را روشن می‌کند و رحمت او را فرود می‌آورد.

 

آیت‌الله جوادی آملی (دام عزه): زمانی عازم حج بودم؛ مصادف بازمستان بود؛ آن روز هم هوا سرد بود و برف می‌بارید؛ برای عرض سلام و تودیع و خداحافظی محضر علامه طباطبایی رفتم، در زدم؛ تشریف آوردند کنار در؛ عرض کردم عازم بیت‌الله هستم، خداحافظی می‌کنم؛ بعد عرض کردم: نصیحتی بفرمایید که به کار من بیاید و در این سفر، توشه راه من باشد؛ این آیه مبارک را به‌عنوان نصیحت و به‌عنوان زاد راه قرائت کردند فرمودند که خدای سبحان می‌فرماید: فَاذْكُرُوني أَذْكُرْكُم (2): به یاد من باشید تا به یاد شما باشم؛ فرمود: به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد؛ اگر خدا به یاد انسان بود، انسان از جهل نجات پیدا می‌کند؛ اگر در کاری مانده است، اگر خدای قدیر به یاد انسان بود، هرگز انسان عاجز نمی‌شود و نمی‌ماند؛ و اگر در مشکل اخلاقی گیر کرد، خدایی که دارای اسمای حسنی است و متصف به صفات عالیه، به یاد انسان خواهد بود؛ گره اخلاقی راهم می‌گشاید و انسان را از آن مشکل رهایی می‌بخشد؛ این بود که فرمودند: این آیه را به یاد داشته باشید که خدا فرمود: فَاذْكُرُوني أَذْكُرْكُم. (3)


پی‌نوشت:
1) غررالحکم، صفحه 101، حدیث 1881، انتشارات دارالکتاب اسلامی
2) بقره، آیه 152
3) داستان و حکایت‌های حج، رحیم کارگر، صفحه 73

 

صفحه1 از5
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.