حمید ژولانژاد

حمید ژولانژاد

پنج شنبه, 10 اسفند 1396 18:14

انسان، حریص و کم طاقت

اگر مواظب خودش نباشد، غرق دنیا می‌شود.

إِنَ‌ الْإِنْسَانَ‌ خُلِقَ‌ هَلُوعاً (1): به‌یقین انسان حریص و کم‌طاقت آفریده شده است، همانا انسان، بى‌تاب و حریص آفریده شده است. هرگاه بدى به او رسد، نالان است؛ و هرگاه خیرى به او رسد، بخیل است. مگر نمازگزاران. آنان كه بر نمازشان مداومت دارند.


پی‌نوشت:

1) سوره معارج، آیه 19

پنج شنبه, 10 اسفند 1396 18:06

اهل پرسش

اهل سؤال باش

لَقَد كانَ فى یوسُفَ وَ إِخوَتِهِ إیٰتٌ لِلسّائِلینَ (1): به‌راستی در [سرگذشتِ‌] یوسف و برادرانش نشانه‌ها- نشانه‌هاى قدرت و حكمت خداوند یا هدایت- و عبرت‌ها براى پرسش کنندگان است.

هر کسی که بخواهد، هر کسی که سؤال داشته باشد از این قرآن بهره‌ی بیشتری می‌برد. اصلا به اذعان برخی مفسرین پیدایش سؤال‌هایی درباره علم و حکمت خداوند و امتیازات یوسف (علیه‌السلام)، باعث طرح داستان یوسف (علیه‌السلام) در قرآن (إن ربک علیم حکیم. لقد کان فى یوسف و إخوته آیات للسائلین) شده. یک بار دیگر داستان یوسف نبی را بخوان، این بار با این نگاه که حکمت خدا را در برابر اراده‌های بشری ببینی. برادرانش، زلیخا، بت پرستان و هزارانی دیگر پی به زمین زدنش بودند و خدای (جل و علا) عزیز مصرش گردانید.

همیشه سؤال کن، دنبال سؤال باش و جواب‌هایت را از قرآن بگیر.


پی‌نوشت:

1) سوره یوسف، آیه 7

 

پنج شنبه, 10 اسفند 1396 17:55

تقوا، ملاک برتری

بی‌خیال همه‌ی آدم‌ها!

تو بگو در چشم خداوند چگونه باید باشم؟

یَا أَیُّهَا النَّاسُ‌ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ‌ مِنْ‌ ذَکَرٍ وَ أُنْثَى‌ وَ جَعَلْنَاکُمْ‌ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ‌ لِتَعَارَفُوا إِنَ‌ أَکْرَمَکُمْ‌ عِنْدَ اللَّهِ‌ أَتْقَاکُمْ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ عَلِیمٌ‌ خَبِیرٌ (1): ای مردمان! ما شما را از مرد و زنی (به نام آدم و حوّاء) آفریده‌ایم و شما را تیره تیره و قبیله قبیله نموده‌ایم تا همدیگر را بشناسید (و هر کسی با تفاوت و ویژگی خاص درونی و بیرونی از دیگری مشخص شود و در پیکره‌ی جامعه انسانی نقشی جداگانه داشته باشد). بی‌گمان گرامی‌ترین شما در نزد خدا متقی‌ترین شما است. خداوند مسلماً آگاه و باخبر (از پندار و کردار و گفتار شما و از حال همه‌کس و همه چیز) است. بعضی برای اینکه بقیه به آن‌ها بگویند لاکچری یا بگویند باکلاس و ... تظاهر به آن چیزی که نیستند می‌کنند. چقدر خوب است که آدم بی‌خیال ارزش‌های تو چشم آدم‌ها بشود و بچسبد به خدای خودش. تنها ملاکی که خدا برای برتری افراد مشخص کرده تقواست، تقوا یعنی اینکه بتونی در برابر وسوسه‌های نفس و شیطان مقاومت کنی. کسی که دنبال برتری پیش خدا باشد، بارها عزیزتر است. آدم‌های باتقوا را همه‌ی ما دوست داریم. همان‌هایی که همیشه می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد. حتی اگر لاکچری نباشند.


پی‌نوشت: 

1) سوره حجرات، آیه 13

پنج شنبه, 10 اسفند 1396 06:45

کلید حل مشکلات

کلید مشکلات دست خداست، نه کدخدا حتی اگر 100 برجام دیگر هم امضا شود، حرف قرآن یکی است.

وَ لَنْ‌ تَرْضَى‌ عَنْکَ‌ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصَارَى‌ حَتَّى‌ تَتَّبِعَ‌ مِلَّتَهُمْ‌ قُلْ‌ إِنَ‌ هُدَى‌ اللَّهِ‌ هُوَ الْهُدَى‌ وَ لَئِنِ‌ اتَّبَعْتَ‌ أَهْوَاءَهُمْ‌ بَعْدَ الَّذِی‌ جَاءَکَ‌ مِنَ‌ الْعِلْمِ‌ مَا لَکَ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ مِنْ‌ وَلِیٍ‌ وَ لاَ نَصِیرٍ (1): هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آن‌ها شوی و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: هدایت، تنها هدایت الهی است! و اگر از هوی و هوس‌های آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود. کلمه‌ی (لن) دلالت بر نفی ابد دارد؛ یعنی تا ابد این‌چنین است که یهودیان و مسیحیان از تو راضی نمی‌شوند. ضد هلوکاست حرف بزنی، تحریم می‌شوی و از فتنه گران سال 88 حمایت می‌کنند. برجام امضا کنی و با جان کری مک دونالد بخوری باز هم از فتنه گران 96 حمایت می‌کنند و یک موضوع داخلی را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برند. فرقی بین این و آن نیست. آن‌هایی که در زندگی سیاسی و اجتماعی‌شان راهی به‌جز قرآن پیش گرفته‌اند و الگوی موفق را غرب می‌پندارند بدانند، خدا به‌مراتب از غرب توانمندتر است. بجای اینکه سراغ مبانی سیاسی و اجتماعی نئولیبرالیسم بروند، برگردند به متن قرآن و اقتصاد مقاومتی و ...


پی‌نوشت:

1) سوره بقره، آیه 120

دوشنبه, 07 اسفند 1396 12:17

زندگی و اعراض از یاد خدا

اگر در زندگی‌ات گره هست، ببین خدا هم هست؟!

وَ مَنْ‌ أَعْرَضَ‌ عَنْ‌ ذِکْرِی‌ فَإِنَ‌ لَهُ‌ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ‌ یَوْمَ‌ الْقِیَامَةِ أَعْمَى‌ (1): و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم!

معاویة بن عمار عن أبى عبدالله (علیه‌السلام) قال: سألته عن رجل لم یحجّ قطّ و له مال قال: هو ممّن قال اللّه: «و نحشره یوم القیامة أعمى» قلت: سبحان اللّه أعمى؟ قال: أعماه اللّه عن طریق الجنّة (2): معاویة بن عمار گوید: از امام صادق (علیه‌السلام) در باره کسى که مالى داشته و به حج نرفته است سؤال کردم؟ فرمود: او در زمره کسانى است که خداوند فرموده: «و نحشره یوم القیامة أعمى». گفتم سبحان اللّه نابینا؟ فرمود: خداوند او را از [دیدن] راه بهشت نابینا کرده است.


پی‌نوشت:
1) آیه 124، سوره طه
2) تفسیر قمى، ج ۲، صفحه ۶۶; نورالثقلین، ج ۳، صفحه ۴۰۶، ح ۱۷۳.

 

دوشنبه, 07 اسفند 1396 12:02

یاد خدا

دوست داری خدا به یادت باشد؟

فَاذْکُرُونی‏ أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لی‏ وَ لا تَکْفُرُونِ (1): پس مرا به یاد آرید تا به یادتان آورم و شکرم بگذارید و کفران نعمتم مکنید امام صادق (علیه‏ السلام‏) فرمودند: خدای تعالی می‌فرماید: کسی که مشغول به ذکر من باشد و ذکرم او را از درخواست حاجتش باز دارد، من به او بهتر از آنچه بخواهد می‌دهم. (2)


پینوشت:

1) سوره بقره، آیه 152

2) محاسن برقی، ج 1 صفحه 39، حدیث 43 و دعوات راوندی.

دوشنبه, 07 اسفند 1396 08:19

نیرنگ شیطان و لباس

این شیطان بود که لباس از تن آدمی بیرون کشید؛ چه لباس معنوی تقوا و چه لباس ظاهری انسان را.

یا بَنی‏ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ (1): ای فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، آن گونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد و لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتشان را به آن‌ها نشان دهد! چه اینکه او و همکارانش شما را می‌بینند از جایی که شما آن‌ها را نمی‌بینید (امّا بدانید) ما شیاطین را اولیای کسانی قرار دادیم که ایمان نمی‌آورند!

آیه‌ی قبل، از لباس به‌عنوان نعمت یاد کرد، اینجا هشدار می‌دهد که مواظب باشید شیطان این لباس و نعمت را از شما سلب نکند. شیطان گرچه اهل ایمان را نیز وسوسه می‌کند و به لغزش می‌اندازد، ولى نمی‌تواند ولایت و سلطه‌ای کامل بر آن‌ها پیدا نماید، «و ماکان لى علیکم من سلطان» زیرا مؤمن، با توبه و پناه بردن به خدا نجات می‌یابد. آرى، شیطان تنها بر کافران سلطه دارد. از اینکه ما شیطان را می‌بینیم گمان نکنیم که او هم ما را نمی‏بیند، بلکه او در هر مکان که زمینه‌ی گناه فراهم باشد حاضر است و به دنبال فتنه و فریب می‌باشد. (2)


پی‌نوشت:
1) سوره‌ی اعراف، آیه 27
2) تفسیر نور

 

یکشنبه, 06 اسفند 1396 20:49

خواص و فتنه

از انحراف طلحه و زبیرها هم تعجب نکن

تعجب ندارد، این موج فتنه‌های آخرالزمان

أَحَسِبَ‌ النَّاسُ‌ أَنْ‌ یُتْرَکُوا أَنْ‌ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ‌ لاَ یُفْتَنُونَ‌ (1): آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها می‌شوند و آزمایش نخواهند شد؟!

عن معمر بن خلاّد، قال: سمعت أباالحسن (علیه‌السلام) یقول: الم. أحسب الناس أن یترکوا أن یقولوا آمنّا و هم لایفتنون. ثمّ قال لى: ما الفتنة؟ قلت: جعلت فداک! الذى عندنا الفتنة فى الدین. فقال: یفتنون کما یفتن الذهب! ثم قال: یخلصون کما یخلص الذهب! معمر بن خلاّد می‌گوید: از امام رضا (علیه‌السلام) شنیدم که گفت: الم. أحسب الناس... سپس از من پرسید: آیا معناى «فتنه» را می‌دانی؟ عرض کردم: فدایت شوم! آنچه ما از «فتنه» می‌فهمیم، «فتنه در دین» است. امام فرمود: مردم، در کوره امتحان قرار می‌گیرند، آن گونه که طلا، در کوره ذوب قرار می‌گیرد؛ و آن گاه فرمود: خالص می‌شوند آن گونه که طلا، خالص می‌شود. (2)


پی‌نوشت:
1) سوره‌ی عنکبوت، آیه 2
2) کافى، ج ۱، صفحه ۳۷۰، ح ۴; نورالثقلین، ج ۴، صفحه ۱۴۸، ح ۵.

 

یکشنبه, 06 اسفند 1396 15:15

ظالمان و خسارت

ظرفت که سمی باشد، هر آب پاکی را که در آن بریزی، غیر از مرگ چیزی عایدت نمی‌کند.

وَ نُنَزِّلُ‌ مِنَ‌ الْقُرْآنِ‌ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ‌ وَ لاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ‌ إِلاَّ خَسَاراً (1): و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می‌کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی‌افزاید.

انسان‌ها خود، در بهره بردن یا محرومیت از هدایت قرآن نقش اصلى را دارند. (من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لایزید الظلمین إلاّ خسارًا) وصف «مؤمنین» و «ظالمین» مشعر به علیت است; یعنى، روحیه حق پذیرى مؤمن، زمینه بهره‌وری وى از شفا و روحیه حق ناپذیرى ظالم، عامل محرومیت وى از قرآن است. ظالمان نه تنها از رحمت و شفاى قرآن بهره‌ای نمی‌گیرند; بلکه تنها، مایه خسران و زیان آنان می‌شود.


پی‌نوشت:
1) سوره‌ی الإسراء، آیه ٨٢

شنبه, 05 اسفند 1396 15:47

قبله‌ی انسان

بی‌راهه مرو، مستقیم بیا درب این خانه

آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟

أَلَیْسَ‌ اللَّهُ‌ بِکَافٍ‌ عَبْدَهُ‌ وَ یُخَوِّفُونَکَ‌ بِالَّذِینَ‌ مِنْ‌ دُونِهِ‌ وَ مَنْ‌ یُضْلِلِ‌ اللَّهُ‌ فَمَا لَهُ‌ مِنْ‌ هَادٍ (1): آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده‌اش کافی نیست؟! اما آن‌ها تو را از غیر او می‌ترسانند؛ و هر کس را خداوند گمراه کند، هیچ هدایت‌کننده‌ای ندارد!

 یک‌بار هم نشد که از خودمان بپرسیم که چرا به خدا اعتماد نداری؟! به این روزمرگی عادت کرده‌ایم. درب خانه‌ی هر کسی می‌رویم الا او!


پینوشت:

1) سوره‌ی زمر، آیه 36

صفحه1 از3