مراد از ملت در سوره‌ی بقره

نوشته شده توسط

f40fc862158b33cc9d5d52e059159163_S_Copy مراد از ملت در سوره‌ی بقره 

«عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِیمَ» مقصود از «ملة»، «دین اسلام» است (1)؛ چرا که

اولا: هر قومی راه و روش عبادیِ ویژه ­ای برای خود داشت، چنان­که در آیه­ ی ۶۷ از سوره ­ی حج می ­فرماید: «لِکُلِّ اُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَکاً» و در آیه­ ی 48 از سوره­ ی مائده نیز چنین فرمود: «لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجا».

ثانیاً‌: ابراهیم علیه السلام از خداوند خواست که آئین حج را به او نشان دهد، چنان­که آیه­ ی 128 از سوره ­ی بقره به این مطلب اشاره کرده و می­ فرماید: «وَ أرِنَا مَنَاسِکَنَا». و خداوند نیز جناب جبرئیل علیه السلام را فرستاد تا به ایشان تعلیم حج نماید؛ بر این اساس، حج امروزی به حج ابراهیمی معروف شد.

با پیوند این دو نکته، به ضمیمه­ی آیه­ ی «وَ مَن یَبْتَغِ غَیْرَ الْاسْلَمِ دِیناً فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ»«آل­ عمران/85»، نتیجه چنین می­ شود که ملت ابراهیم علیه السلام همان دین ابراهیم یعنی «اسلام» بود.

ثالثاً: اگر دو مطلب گذشته هم نبود، آیه ­ی 67 از سوره­ی آل­ عمران به تنهایی بر اثبات مطلوب کافی بود؛ چنان­که فرمود: «مَا کانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیّاً وَ لا نَصْرَانِیّاً وَ لکِن کانَ حَنِیفاً مُّسْلِماً». (2)


پی‌نوشت:

1) میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)، جلد ‏1، صفحه 371؛ ر.ک: بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین(1361هـ ش)، جلد ‏3، صفحه 186؛ همچنین، ر.ک: حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)جلد ‏1، صفحه 360

2) برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)‌، جلد 1، صفحه 119-117

منتشرشده در شرح و تفسیر
محتوای بیشتر در این بخش: « وارث انسان فرق فضل الهی و ثواب »

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید