حجت پناه زاده

حجت پناه زاده

یکشنبه, 21 ارديبهشت 1399 16:44

فرق مسافت شرعی با حد ترخص

دو مورد از اصطلاحاتی که در رساله‌های توضیح‌المسائل و مسائل شرعی فراوان با آن‌ها مواجه می‌شویم، اصطلاح «مسافت شرعی» و اصطلاح «حدّ تَرَخُّص» است.

«مسافت شرعی» مقداری است که لازم است مسافری که سفرش (رفت‌وبرگشتش) به‌اندازه‌ی آن مسافت یا بیشتر از آن است، نماز ظهر و عصر و عشا را شکسته به جا آورد و نباید روزه بگیرد (مشروط به اینکه شرایط دیگر مسافر شرعی را نیز داشته باشد)؛ این مسافت، هشت فرسخ است و برابر با حدود 44 کیلومتر (بر اساس نظرات مختلف مراجع) می‌باشد. (1) «حدّ تَرَخُّص» جایى است که از آنجا دیوار شهر را دیده نمی‌شود و اذان شهر به گوش نمی‌رسد.

کسى که قصد سفر شرعی (رفت و برگشت مجموعاً هشت فرسخ و بیشتر) را دارد، اگر به جایى برسد که دیوار شهر را نبیند و اذان آن را نشنود باید نماز را شکسته بخواند و روزه‌اش را افطار نماید، اگر چه هنوز به مسافت شرعی (حدود 22 کیلومتر) نرسیده باشد. (2)


پی‌نوشت:

1) توضیح المسائل مراجع، جلد 1، صفحه 683 و 951، نشر دفتر انتشارات اسلامى قم، چاپ هشتم، 1424 ه‍ ق
2) همان منبع، صفحه 689 و 951

به نظر مراجع محترم تقلید اگر روزه‌دار به‌قدری تشنه شود که بترسد از تشنگى بمیرد یا مبتلا به مرض و سختی شدید شود، مى‌تواند به‌اندازه‌ای که از مردن نجات پیدا کند آب بیاشامد.

سؤال اول: حال که ناچار است به مقدار ضرورت آب بخورد، آیا در این صورت روزه باطل است؟

پاسخ: بله! روزه‌ی این شخص باطل است؛ هرچند به خاطر باطل کردن روزه مرتکب گناهی نشده است. سؤال دوم: حال که روزه‌ی این شخص باطل شده است، می‌تواند در ادامه‌ی روز مرتکب کارهای دیگری که روزه را باطل می‌کنند شود؟

پاسخ: اگر ماه رمضان باشد، باید در بقیه روز از بجا آوردن کارى که روزه را باطل مى‌کند، خوددارى نماید.

نکته

به نظر آیت‌الله شبیری زنجانی بنا بر احتیاط در روزه واجب غیر ماه رمضان نیز در بقیه روز از به‌جا آوردن کارى که روزه را باطل مى‌کند، خوددارى نماید. (1)


پی‌نوشت:

1) توضیح المسائل مراجع، جلد 1، ص 894، مسئله 1581؛ نشر دفتر انتشارات اسلامى قم، چاپ هشتم، 1424 ه‍ ق

یکشنبه, 14 ارديبهشت 1399 11:08

تکیه گاه سختی ها و آسانی ها

حیف که در آسانی‌ها تو را فراموش می‌کنیم!

چقدر بد است که وقتی گرفتاریم به یاد تو می‌افتیم؛ تا مشکلی، مرضی و یا گرفتاری دیگری به سراغمان نیایده، سراغ دعا و توسل به درگاه تو را نمی‌گیریم؛ غافل از اینکه تو همان خدایی هستی که آسانی‌ها در سایه‌ی لطف آسان شده‌اند؛ وگرنه همان رفاه و گشایش‌ها می‌توانست تبدیل به گرفتاری و مشکلات بزرگی شود.

وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاء (1): تویى تکیه‌گاه در سختى و آسانى.


پی‌نوشت:

1) المزار الکبیر، صفحه 591

چهارشنبه, 10 ارديبهشت 1399 13:29

سپاهیان خدا

این روزها چقدر ماجرای ابابیل و سپاه ابرهه برایم قابل‌درک‌تر شده است؛ پرندگانی کوچک با سنگریزه‌هایی در منقار که سپاهی مجهز را از بین بردند؛ و عجیب نیست اگر ویروسی که وزن آن در کل دنیا پنج گرم است، زندگی بشر مدرن را مختل کرده باشد؛ این بیماری عالم‌گیر به خاطر گناهان بشر باشد یا یک آزمایش الهی فرقی نمی‌کند، یک چیز مسلم است:

پای قدرت خدا که در میان باشد، تمام موجودات آسمان‌ها و زمین سرباز خدا می‌شوند:

وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏ (1): سپاهیان آسمان‌ها و زمین از آنِ خداست‏.


پی‌نوشت:

1) فتح، آیه 7

چهارشنبه, 10 ارديبهشت 1399 13:20

قدرت بی همتا

حتماً شما هم این خبر را شنیده‌اید که «مجموع وزن ویروس کرونا در کل دنیا فقط پنج گرم است»!

آری! انسان ضعیف است؛ صاحب هر تکنولوژی و ثروتی هم که باشد، در مقابل خواست خدا عاجز است.

وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (1): اگر خدا به تو زیانى برساند، کسى جز او برطرف‌کننده‌ی آن نیست و اگر خیرى به تو برساند پس او بر هر چیزى توانا است.


پی‌نوشت:

1) یونس، آیه 107

جمعه, 05 ارديبهشت 1399 15:05

مفسر قرآن

گفت: برای شناخت حقیقت، قرآن ما را بس است و وجود امام لزومی ندارد!

گفتم: هم داعش و هم شیعه و سنی، قرآن واحد دارند؛ در حالی ‌که هر کدام خود را پیرو قرآن می‌داند و با قرآن علیه دیگران احتجاج می‌کند! اگر قرآن کفایت می‌کند چرا این‌ همه اختلاف در فهم قرآن وجود دارد و از کجا معلوم کدام تفسیر مطابق واقع است؟! پس باید امامی باشد تا تفسیر حقیقی قرآن را بیان کند. (1)


پی‌نوشت:

1) قال الامام الصادق علیه‌السلام: فَنَظَرْتُ‏ فِي الْقُرْآنِ‏ فَإِذَا هُوَ يُخَاصِمُ بِهِ الْمُرْجِئُ‏ وَ الْقَدَرِيُّ وَ الزِّنْدِيقُ‏ الَّذِي لَا يُؤْمِنُ بِهِ حَتَّى يَغْلِبَ الرِّجَالَ بِخُصُومَتِهِ‏ فَعَرَفْتُ أَنَّ الْقُرْآنَ لَا يَكُونُ حُجَّةً إِلَّا بِقَيِّم‏؛ الكافی، چاپ إسلامية، جلد 1، صفحه 169

جمعه, 05 ارديبهشت 1399 13:19

آمدی ولی نبودیم

ما را ببخش!

بابت اوقاتی که تو را دیدیم و نشناختیم.

بابت بهانه‌هایی که به دست ما دادی تا به تو نزدیک شویم ولی ضایع کردیم.

بابت دل‌هایی که محبت ما را آن‌ها انداختی ولی آن‌ دل‌ها را شکستیم.

بابت نعمت‌هایی که به یُمن وجودت به ما ارزانی شد ولی ما آن‌ها را در خلاف رضای تو خرج کردیم.

و بابت تمام الطافی که در حق ما نمودی ولی ما قدر آن‌ها را ندانستیم.

آمدی نبودیم! ما را به خوبی خودت ببخش.

شنبه, 30 فروردين 1399 11:16

اگر تو نبودی

هر جور که حساب می‌کنم می‌بینم اگر از نعمتی برخوردار شده‌ام، اگر ایمانی در دلم باقی‌مانده است، اگر سر از نا کجا آبادها درنیاورده‌ام، من استحقاق آن‌ها را نداشته‌ام.

اینجاست که ایمان می‌آورم کسی پشت پرد‌ه‌ی غیب هوایمان را دارد؛ کسی که ایمانمان را، دنیایمان را و همه‌ی زندگیمان را مدیونش هستیم.

ای حضرت صاحب!

چه نعمت‌هایی که به یُمن وجود تو از آن‌ها بهره‌مند شده‌ایم بی‌آنکه استحقاق آن‌ها را داشته باشیم، چه دسیسه‌هایی که برای ربودن ایمانمان کشیده شد ولی تو در امانمان داشتی و چه بلاهای بزرگی که با دعای تو از ما دفع شد بی‌آنکه از آن خبری داشته باشیم؛ امیدمان به تو است در این روزهای سخت؛ توئی که فرمودی: ما شما را بی‌سرپرست رها نمی‌کنیم و یاد شما را فراموش نمی‌کنیم و اگر غیر از این بود، رنج و سختى و بلا بر شما نازل می‌شد و دشمنان شما را نابود می‌کردند. (1)


پی‌نوشت:

1) إِنَّا غَیْرُ مُهْمَلِینَ‏ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ‏ لْأَعْدَاءُ؛ توقیع شریف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به مرحوم شیخ مفید؛ الخرائج و الجرائح، جلد ‏2، صفحه 903

جمعه, 29 فروردين 1399 21:35

پشتیبانی مهدوی

یادش به خیر! وقتی در مقابل چشم بزرگترمان بازی می‌کردیم! پشتمان گرم بود به اینکه کسی مراقبمان است؛ کسی که اگر زمین خوریم بلندمان می‌کند و اگر کسی زور گفت حقمان را می‌گیرد.

بی‌جهت نیست که اکنون هم همان حس کودکیم را دارم؛ چون تو مراقبم هستی!

توئی که وقتی زمین می‌خورم دستم را می‌گیری و اگر صدایت می‌کنم یاریم ‌می‌کنی؛ چرا که خودت فرمودی: ما به اخبار شما علم داریم و هیچ چیزی از احوال شما براى ما پوشیده نیست. (1)


پی‌نوشت:

1) إِنَّا نُحِیطُ عِلْماً بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ‏ عَنَّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُم‏؛ توقیع شریف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به مرحوم شیخ مفید، الخرائج و الجرائح، جلد ‏2، صفحه 902

پنج شنبه, 28 فروردين 1399 21:06

آسان کننده مشکل ها

تو همان خدایی هستی که نوح علیه‌السلام و همراهانش را از حادثه طوفان‏، ابراهیم علیه‌السلام را از آتش نمرود، موسی علیه‌السلام و بنی‌اسرائیل از شر فرعون، عیسى علیه‌السلام را از دست دشمنان، محمد صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله وسلم را از توطئه‌ی شبانه‌ی کفار مکه، لوط علیه‌السلام را از شر قوم زشتکار، صالح علیه‌السلام را از عذاب نازل شده بر قوم ثمود، ایوب علیه‌السلام را از بیماری‌های سخت و یونس علیه‌السلام را از شکم ماهی نجات دادی.

سابقه‌ی امدادهای تو به بندگانت، ما را به یاری و رحمت تو امیدوار کرده است.

گرفتاری‌ها هرچقدر هم سخت باشند، در مقابل خواست و قدرت تو آسان خواهند شد: ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَاب (1): کارهاى دشوار با قدرت تو آسان شده‏ است.


پی‌نوشت:

 1) صحیفه سجادیه، قسمتی از دعای هفتم