مرسلون

اتحاد و یكپارچگی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اتحاد و یكپارچگی اتحاد و یكپارچگی

و اعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لا تفرقوا (1): و همه به ریسمان الهی متمسک شوید و پراکنده نشوید.

هر چه شناخت نسبت به جامعه عمیق‌تر می‌شود، انسان به عمق معارف اجتماعی اسلام، مؤمن‌تر می‌شود؛ به برکت این ماه، ماه بهار قرآن، انس بیشتری با معجزه باقی پیامبر اسلام، این نعمت بی‌بدیل الهی... حاصل می‌شود، معدن علمی که چون نار موسی هر چه از آن مستفیض شوی فزونی می‌یابد؛ پراکنده‌گویی نمی‌کنم، آیه را هم به سبک مراسمات صبحگاه، به نحو تشریفاتی ذکر نکردم.

فلسفه خلقت انسان و نزول شرایع آسمانی، برای انسانِ در خلوت نیست (بخوانید دین‌داری فردی)، خدای متعال دستوراتش برای اجرای عمومی و فراگیر شدن نازل‌شده است: تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر؛ (2) آری از فرد شروع می‌شود ولی هدف نهایی جامعه است، دستور، چنگ زدن به حبل‌الله است؛ اما در انتها می‌فرماید: جمیعاً؛ اندکی تأمل کنید!

آیا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پس از غصب خلافت نمی‌توانست به گوشه از مملکت اسلامی رفته و حکومت منظور نظر خود را تأسیس کند؟ می‌تواند اما آنچه خدا می‌خواهد همراه کردن مردم و وحدت امت اسلامی است وگرنه علی علیه‌السلام به‌تنهایی مسیری را برود که فضلی نیست.

امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرماید: إنَّما جُعِلَ یَومُ الفِطرِ العِیدَ لِیَکونَ لِلمُسلِمینَ مُجتَمَعا یَجتَمِعُونَ فیهِ و یَبرُزونَ لِلّهِ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلى ما مَنَّ عَلَیهِم فَیَکُونُ یَوْمَ عِیدٍ وَ یَوْمَ اجْتِمَاعٍ وَ ...فَأَحَبَّ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَنْ یَکُونَ لَهُمْ فِی ذَلِکَ مَجْمَعٌ یَحْمَدُونَهُ فِیهِ وَ یُقَدِّسُونَهُ (3): روز فطر را بدان جهت عید کرده‌اند که مجتمع مسلمانان باشد و مسلمانان در این روز اجتماع کنند و از شهر خارج‌شده و به‌صورت دسته‌جمعی به صحرا روند و خداوند را به‌پاس آنکه بر ایشان منّت گذارده به بزرگی یاد کنند. پس روز عید قرار داده شد و روز اجتماع و گردآمدن مسلمین که یکدیگر را ببینند و از احوال یکدیگر باخبر باشند و ... پس خداوند عزّوجلّ خواست که در آن برای مسلمانان مجمعی باشد که آنان گرد هم‌آیند و خدا را حمد کنند و تقدیس نمایند.

عجیب است! نماز که ارتباط بشر باخدا است و بنا بر ارتباط قلوب بندگان با خالق واحد است، خدای متعال افضلش را در جماعت قرار می‌دهد؛ گاهی اوقات از خود نماز کوتاه می‌کند و به جای آن سخنرانی -آن‌هم از نوع سیاسی‌اش- قرار می‌دهد؛ ماه رمضان پس از یک ماه بندگی و ریاضت کشیدن برای مسلمین عید قرار می‌دهد، عیدی که فلسفه‌اش نشان دادن مجد و عظمت و عزت مسلمین است. و اعتصموا بحبل‌الله جمیعاً....حبل‌الله الولایه


پی‌نوشت:
1) آل‌عمران، آیه 103
2) عصر، آیه 3
3) الوافی، جلد 9، صفحه 1347

 

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 228 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « نکاتی از سوره عصر خلقت زن ومرد »
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.