مرسلون

عقوبت روزه‌خواری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عقوبت روزه‌خواری عقوبت روزه‌خواری

چرا روزه‌خواری؟ خداوند متعال انسان را آفرید و به او قدرت و نعمت‌های فراوانی عطا کرد، ازجمله نعمت‌هایی که به انسان بخشید و او را به آن متمایز از بقیه موجودات قرارداد، نعمت عقل هست؛ باعقل خود بیندیشد و فکر کند که من هیچ نبودم، این دست‌وپا و چشم و گوش و بقیه اعضاء را خدا به من داد تا او را عبادت کنم؛ و آنچه از من خواسته را بجا آورم و عصیان ننمایم.

خداوند متعال دو حجت را برای انسان قرارداد: یکی حجت ظاهری و یکی حجت باطنی؛ حجت ظاهری پیامبران الهی می‌باشند که از سوی پروردگار عالم برای هدایت بشر تمام تلاش خویش را بکار بستند و حجت باطنی وجه متمایز انسان از حیوانات یعنی عقل هست؛ بعد از اتمام‌حجت، انسان اگر راه عصیان را پیش گیرد مورد عذاب الهی واقع خواهد شد.

در قرآن انسان‌ها به سه دسته می‌شوند:

1) و السابقون السابقون (1)

2) اصحاب الیمین

3) اصحاب الشمال و اصحاب شمال همان متخلفانِ از فرمان‌ها الهی می‌باشند، قرآن در این مورد می‌فرماید: وَ أَصحْابُ الشِّمَالِ مَا أَصحَابُ الشِّمَالِ فىِ سمُومٍ وَ حَمِيمٍ وَ ظِلٍّ مِّن يحْمُومٍ لَّابَارِدٍ وَ لَا كَرِيمٍ (2): و اما اصحاب شومى و شقاوت (كه نامه عملشان به دست چپ است) چقدر روزگارشان سخت است! آن‌ها:

1) در عذاب باد سموم.

2) و آب گرم باشند.

3) و سايه‏اى از دود آتش دوزخ.

4) كه نه هرگز سرد شود.

5) و نه خوش‌نسیم گردد.

إِنهَّمْ كاَنُواْ قَبْلَ ذَالِكَ مُترَفِينَ وَ كاَنُواْ يُصِرُّونَ عَلىَ الحْنثِ الْعَظِيمِ وَ كاَنُواْ يَقُولُونَ أَءذَا مِتْنَا وَ كُنَّا تُرَابًا وَ عِظَمًا أَءِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (3): اين عذاب آن‌ها را بدين سبب است كه از اين پيش به ناز و نعمت پرداختند؛ اما باز بااین‌همه نعمت انسان‌ها راه عصیان را پیش می‌گیرند و تخلف از فرمان‌ها و قوانین الهی می‌کنند؛ یکی از واجباتی که ترک آن عقوبت و عذاب الهی را در پی دارد روزه است؛ در قرآن مجید آیات فراوانی در مورد روزه آمده است در جای دیگر قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (4): ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شد همان‏گونه كه بر امت‌های قبلی نیز واجب شده بود (و این وجوب روزه برای این است) که پرهيزگار شويد؛ انجام ندادن این واجب الهی موجب می‌شود که انسان مستحق آن‌همه عذاب گردد؛ آن‌هم عذاب‌هایی که سختی آن با دشواری‌های دنیا قابل‌مقایسه نیست. پس با رجوع به عقل و تفکر درآیات الهی انسان عاقل هیچ‌گاه فکر روزه‌خواری به ذهنش هم نمی‌رسد و خود را موظف به انجام می‌کند.


پی‌نوشت:
1) سوره واقعه آیه 10
2) سوره واقعه آیات 42 تا 45
3) سوره واقعه آیات 46 تا 48
4) سوره بقره، آیه 183

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 283 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « آیه تطهیر محورهای قرآن کریم »
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.