مرسلون

حکمت روزه داری

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

چون خالق جهان هستی دارای تدبیر هست هیچ فعلی در دنیا بدون حکمت نیست، مرد و زن مسلمان برای انجام هر عملی به دنبال یافتن حکمت‌های آن است، مثل‌اینکه چه حکمتی در عبادات وجود دارد که خداوند دارای تدبیر یک ماه روزه‌داری را بر مرد و زن مسلمان دارای شرایط واجب کرده است.
در بیان حکمت‌های روزه‌داری به روایات وارده از پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) تمسک می‌جوییم.
۱- بریدن از شهوات
بهترین مخلوق خداوند تبارک‌وتعالی بر روی زمین حضرت ختمی‌مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) می‌فرمایند: علَیکُم بِالصَّومِ؛ فإنّهُ مَحسَمَهٌ للعُرُوقِ و مَذهَبَهٌ للأشَرِ (۱)؛ بر شما باد روزه گرفتن که آن رگ‌ها را می‌برد [شهوت را کم می‌کند] و سرمستى را می‌برد.
یکی از مواردی که انسان را به سراشیبی سکوت می‌کشاند نفس سرکش آدمی است، اگر بخواهیم از مخلوق بریده‌شده و به خدای خود برسیم، روزه‌داری بافضیلت ترین عمل هست، بسیاری از انسان‌ها درروی زمین مبتلابه شهوات هستند، تفاوتی نیست که این شهوت چیست، برخی مبتلابه شهوت ثروت هستند، برخی مبتلابه شهوت جنسی و هزاران شهوت دیگر.
خداوند باتدبیر انسان را به روزه‌داری دعوت کرده تاکمی در این ماه با تأمل در رفتار و کردار خود از این نفس سرکش دوری جسته و به اطاعت معبود خود بپردازد.
۲- دوری از آتش دوزخ
آدمی از زمانی که پای در وادی دنیا نهاده هست، باتدبیری که خالق متعال در امور نموده است، دنیا را محلی برای امتحان و ابتلا قرار داده است، هرکس در این آزمون زندگی چندین ساله خود روزه شود، به وعده الهی که همان آتش دوزخ است، مبتلا خواهد شد، حال در روایتی که از نبی مکرم اسلام (ص) وارد است می‌فرمایند: الصَّومُ یَدُقُّ المَصیرَ و یُذِیلُ اللَّحمَ و یُبَعِّدُ مِن حَرِّ السَّعیرِ (۲)؛ روزه، روده را باریک می‌کند، گوشت را می‌ریزد و از گرماى سوزان دوزخ دور می‌گرداند.
۳- آزمون اخلاص
واژه اخلاص، مصدر باب افعال از ریشه خلوص و خلاص به معنای پاک شدن و سالم گشتن از آمیختگی است (۳)، در اصطلاح فقهی هر عملی که در آن قصد قربت باشد را عمل دارای اخلاص می‌گویند، حکمت دیگری که در روایات مختلف از ائمه معصومین (ع) در باب روزه‌داری واردشده است، محک اخلاص است، اینکه انسان به خاطر امتثال امر معبود خویش از اذان صبح تا اذان مغرب را امساک کند.
امام علی (ع) می‌فرمایند: الصِّیامَ ابتِلاءً لإخلاصِ الخَلقِ (۴)؛ [خداوند] روزه را براى آزمودن اخلاص بندگان، واجب کرد.


پی‌نوشت‌ها:
۱- میزان الحکمه، ج ۶، حدیث ۱۱۰۶۸.
۲- کنز العمّال، حدیث ۲۳۶۲۰.
۳- لسان العرب، ج ۳، ص ۱۷۳، واژه خلص.
۴- نهج‌البلاغه، حکمت ۲۵۲٫

 

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: سایت
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب برای درج در «سایتهای رسمی و معتبر» مثل ایکنا، ایسنا، حوزه، بلاغ, مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
منتشرشده در رمضان
محتوای بیشتر در این بخش: « نکنه فردا پشیمون بشیم ... دعای مستجاب »

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.