مرسلون

مختصری از روز عرفه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مختصری از روز عرفه مختصری از روز عرفه

روز نهم ماه ذی الحجه، روز عرفه  است،و روزي است که خداوند تعالي بندگان خويش را به عبادت و طاعت خود خوانده و سفره ی  احسان خود را براي بندگانش  گسترانيده است.و اما این مطلب که چرا این روز روز عرفه نام گرفته است؟ سرزمین عرفات، نام منطقه وسيعى است با مساحت حدود 18 كيلومتر مربع در شرق مكه معظمه، اندكى متمايل به جنوب كه در ميان راه طائف و مكه قرار گرفته است وزائران بيت ‏الله الحرام در نهم ذى الحجه، از ظهر تا غروب در اين منطقه حضور دارند.

 در نقلى آمده است كه آدم و حوا علیهم السلام پس از هبوط از بهشت و آمدن به كره خاكى، در اين سرزمين یکديگر را يافتند و به همين دليل، اين منطقه «عرفات» و اين روز «عرفه» نام گرفته است.

نقل دیگر گفته كه جبرئيل عليه السلام هنگامي كه مناسك حج را به ابراهيم مي‌آموخت، چون به اعمال عرفه رسيد به او گفت :«عرفت» و او پاسخ داد آري، لذا به اين نام خوانده شد .

نقل دیگری گفته سبب آن اين است كه مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف مي‌كنند و بعضي آن را جهت تحمل صبر و رنجي مي‌دانند كه براي رسيدن به آن بايد متحمل شد. چرا كه يكي از معاني «عرف» صبر و شكيبايي و تحمل است.

واما اعمال این روز مبارک عبارت است از :

اول: غسل

 دوّم: زیارت سیدالشهدا(عليه‌السلام ) که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است .

 سوم: پس از نماز عصر، پيش از آن‌که مشغول به خواندن دعاهاي عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زير آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالي به گناهان خود تا فائز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزيده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعيه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه عليهم ـ روايت شده است.(1)


پی نوشت:

1)برگرفته از کتابهای اسرار و معارف حج و مفاتيح الجنان

 

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: فرآوری
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 617 دفعه
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.