مرسلون

انکار مرجعیت علمی امام حسین (ع)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

farspedia-tasua-ashura1_Copy انکار مرجعیت علمی امام حسین (ع)

آیا امام حسین علیه‌السلام مرجعیت علمی داشتند؟

 

پاسخ:

یکی از راه‌های معرفی شخص صالح، معرفی او به‌عنوان عالم و دانشمند و مرجع می‌باشد؛ اینکه یک دانشمند و فقیهی مقلدین خود را در مواردی به شخصی ارجاع دهد؛ یعنی اعلام مرجعیت علمی او و معرفی او به‌عنوان دانشمند.

رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم در مواردی، مردم را به فرزندان معصوم خود ارجاع می‌دادند و از سائل می‌خواستند که جواب سؤال خود را از اهل‌بیتش بپرسد. (1) بعد از رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم، امیرمومنان علیه‌السلام مرجع دینی و علمی بودند و تعبیر معنادار خلیفه دوم: لولا علی لهلک عمر. (2) مؤید همین کلام است.

لیکن در زمان امام حسین  این مرجعیت نیز سلب شد و مفتیانی که به تعبیر امام صادق علیه‌السلام یک حرف از قرآن بلد نبودند. (3)

سرکار آمدند و با تقدیم اراذل؛ افاضلی چون امام حسین علیه‌السلام از مرجعیت علمی نیز ساقط شدند.

کار به‌جایی رسید که در دوران امامت این امام مظلوم حتی یک سؤال فقهی و شرعی از ایشان نقل نشده است. این یعنی انکار مرجعیت علمی حضرت...

شخصیتی که در کودکی عالم به صدای حیوانات (منطق‌الطیر) بود.

امامی که به‌عنوان حجت الهی، عیش علم و موت جهل بود. (4) 

مفاتیح حکمت و معدن علم و موضع رسالت بود. (5)

علم این‌چنین امامی با تبلیغات و نقشه‌های دشمن در جامعه اسلامی مورد غفلت و انکار قرار گرفت.


پی‌نوشت:

1) تفسير القمی، جلد 2، صفحه 44

2) الاستيعاب، جلد 3، صفحه 39؛ الإصابة، جلد 2، صفحه 509؛ أسد الغابة، جلد 4، صفحه 23

3) مصباح الشريعة، صفحه 17، الباب السادس فی الفتيا

4) الكافی، جلد ‏8، صفحه 391

5) بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله عليهم، جلد ‏1، صفحه 57

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: پرسش و پاسخ
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: شبکه های پیام رسان
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 10 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « تبلیغ معروف یه حرف خودمونی »
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.