مرسلون

بیزاری از عمل یزیدیان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

762f883018d31c31ac59cd3230d65fc9_XL_Copy بیزاری از عمل یزیدیان

تجلی آیات قرآن در سخنان امام حسین علیه‌السلام از مدینه تا کربلا امام حسین علیه‌السلام در بیانات خود آیاتى از قرآن کریم را به مناسبت‌های مختلف مورداستفاده قرار داده است که در این یادداشت با اندکى شرح به بررسى یک از آن‌ها می‌پردازیم امام حسین علیه‌السلام از ابتدای حرکت از مدینه تا سرزمین کربلا، براى اینکه مردم را با احکام قرآن آشنا کند و به دوست و دشمن بفهماند که حرکت و قیام او بر اساس معارف قرآن است، بیزاری از عمل یزیدیان در تاریخ آمده، یزید بن معاویه نامه‌ای نوشت و آن را از شام به مدینه براى مردم و قریش و بنی‌هاشم فرستاد.

در آن نامه اشعارى ضمیمه‌شده بود که طى آن‌ها وى خود را با حضرت حسین بن على علیه‌السلام قوم‌وخویش معرفی کرده خود را از گناه و انحراف تبرئه نموده و از مردم می‌خواهد همراه حسین علیه‌السلام نشوند و خود را به هلاکت نیندازند؛ وقتى این نامه و اشعار به دست مردم مدینه رسید خود آن‌ها هم نامه‌ای ضمیمه آن کردند و براى امام حسین علیه‌السلام فرستادند، وقتى این نامه به دست آن حضرت رسید، درحالی‌که می‌خواست از مکه به عراق حرکت کند در جواب نامه یزید پس از بسم‌الله الرحمن الرحیم نوشت: وَ إِنْ کَذَّبُوکَ فَقُلْ لِی‏ عَمَلِی‏ وَ لَکُمْ عَمَلُکُمْ أَنْتُمْ بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِی‏ءٌ مِمَّا تَعْمَلُون‏: و اگر تو را تكذیب كردند پس بگو: عمل من براى من و عمل شما براى شما باشد (و هر یك از ما و شما، جزاى كار خود را خواهد دید)؛ شما ازآنچه من انجام می‌دهم بیزارید و من نیز ازآنچه شما انجام می‌دهید، بیزارم؛ (1) آنگاه امام حسین علیه‌السلام به همراه یاران خویش به‌سوی عراق حرکت کردند. (2)

از پیام‌های آیه چنین به دست می‌آید که رهبر باید خود را براى تكذیب گروهى از مردم آماده كند؛ «وان كذّبوك» پیامبر در برابر تکذیب کنندگان موضع‏گیرى قاطعى داشت؛ فقل لى عملى و لكم عملكم، سود و زیان هركس تنها به خود او برمی‌گردد؛ لى عملى و لكم عملكم، کلمه‌ی «لى» و «لكم» مقدم بر «عملى» و «عملكم» آمده است؛ اسلام دین استدلال و اخلاق است، نه سازش با كفار؛ اگر حق را پذیرا نشدند، بیزارى خود را از رفتار و عقاید آنان اعلام كنیم؛ انتم بریئون و انا برىء و رضای به كار دیگران، انسان را شریك در پاداش یا كیفر می‌کند؛ انتم بریئون، وانا برى؛ دلیل آنكه مزد هر كس مخصوص خود اوست، این است كه من و شما هیچ‌یک به كار دیگرى راضى نیستیم؛ (4) سیدالشهدا علیه‌السلام با تمسك به آیه شریفه سوره یونس، (5) اعلان برائت از كفار و مشركین و منافقین و همه دشمنان اسلام مى‌نماید كه اصولاً هیچ راه مصالحه و سازش با آن‌ها وجود ندارد و درواقع این آیه اجمالى است ازآنچه در سوره كافرون آمده كه شش نفر از كفار به رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم پیشنهاد كردند كه: یك سال تو خدایان ما را عبادت كن، یك سال هم ما خداى تو را پرستش مى‌كنیم، درنتیجه اگـر مسلك ما بهتر بود، تو ضرر نكرده‌اى و اگر دین تو بهتر بود، ما ضرر نكرده‌ایم و شریك در كیش تو شدیم؛ (6) اما در این حال سوره كافرون نازل شد و پاسخ محكمى به همه این پیشنهاد‌ها داد، زیرا قرآن كریم هرگونه همكارى و مساعدت و مودت و دوستى و مطاوعه و سازش با كفار و مشركین و دشمنان اسلام را ممنوع كرده است؛ خداوند مـتعال می‌فرماید: یا ایها الذین امنوا لاتتخذوا عدوی و عدوكم اولیا تلقون الیهم بالمودة و قد كفروا بما جاءكم من الحق (7): اى مؤمنین! دشمنان من و خودتان را، دوست نگیرد، شما نسبت به آن‌ها اظهار محبت مى‌كنید درحالی‌که به آنچه از حق براى شما آمده كافر شده‌اند.


پی‌نوشت‌:
1) یونس، آیه 41
2) موسوعة کلمات الامام الحسین علیه‌السلام، صفحه 327
3) کتاب‌نامه‌ها و ملاقات‌هاى امام حسین علیه‌السلام، على نظرى منفرد
4) تفسير نور، جلد ‏3، صفحه 575
5) مقتل خوارزمى، جلد 1، صفحه 218؛ تاریخ ابن عساكر، صفحه 203؛ ناسخ، جلد 2، صفحه 28
6) مجمع‌البیان، جلد 10، صفحه 552؛ تفسیر فخر رازى، جلد 32، صفحه 144
7) ممتحنه، آیه 1

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: مقاله اینترنتی
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: بازنشر
  • محیط انتشار: شبکه های اجتماعی
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
  • طرح مجازی: سوگواره 97
خواندن 394 دفعه
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.