مرسلون

پاداش غیرقابل بیان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
پاداش غیرقابل بیان پاداش غیرقابل بیان

عاشورا از ریشه عشر به معنای ده و دهم و تاسوعا از ریشه تسع به معنای نه و نهم است؛ این لفظ فقط بر نهمین و دهمین روز محرم اطلاق شده است؛ به لحاظ آنکه حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم‌الحرام اتفاق افتاد، این دو روز را برجسته‌تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا یعنی روز نهم و دهم محرم‌الحرام در فرهنگ مسلمانان به‌ویژه شیعیان از جایگاه خاصی بهره‌مند شد.

ابن اثیر در کتاب «نهایه» می‌گوید: عاشورا یک اسم اسلامی است؛ (1) همین مطلب را طریحی در «مجمع البحرین» گفته است. (2)

البته پیش از واقعه کربلا، هم پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه وآله وسلم) و هم حضرت علی (علیه‌السلام) شهادت امام حسین (علیه‌السلام) را در کربلا پیشگویی کرده بودند؛ امام حسین (علیه‌السلام) نیز شهادت خود را پیشگویی کرده، به برخی از پیامبران پیشین نیز شهادت آن حضرت وحی‌شده بود. (3)

پس‌ازآنکه حضرت امام در کربلا به شهادت رسید، روز عاشورا میان مردم به‌روز حزن و اندوه شناخته شد و شیعیان علی (علیه‌السلام) آن روز را روز عزا و عزاداری قراردادند؛ ازاین‌رو به نام عاشورای حسینی شهرت یافت.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: و امّا یوم عاشورا فیوم أصیب فیه الحسین (علیه‌السلام) صریعاً بین أصحابه و أصحابه حوله صرعی عراة؛ (4) عاشورا روزی است که حسین (علیه‌السلام) میان یارانش کشته شد و بر زمین افتاد. یاران او نیز پیرامون او به خاک افتاده و عریان بودند.

روز نهم محرّم، تاسوعای سال 61 هجری امام حسین ویارانش در محاصره نیروهای دشمن بودند. در این روز دشمن آب را به روی اهل‌بیت امام حسین (علیه‌السلام) ویاران او بسته بود.

این روزبه دلیل اینکه بر اهل‌بیت سخت گذشت و شاید یکی از روزهای بسیار سخت و مصیبت‌بار برای خاندان پیامبر بود،به‌عنوان تاسوعای حسینی، موردتوجه شیعیان قرار گرفت.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «تاسوعا روزی است که حسین (علیه‌السلام) و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شامیان بر ضد آنان گرد آمد. ابن زیاد و عمر سعد از فراهم آمدن آن‌همه سوار خوشحال شدند و آن روز، حسین (علیه‌السلام) ویارانش را ناتوان شمردند و یقین کردند دیگر برای او یاوری نخواهد آمد و عراقیان او را پشتیبانی نخواهند کرد. (5)

در مقابل شیعیان، بنی‌امیه و پیروانشان روز عاشورا را روز جشن و سرور قراردادند. به‌تدریج دشمنان درباره عاشورا احادیثی ساختند تا آن روز را بافضیلت نشان بدهند، درحالی‌که آن روز، روز غم و اندوه و مصیبت است؛ روزی است که بهترین انسان را کشتند، جگر رسول خدا را پاره کردند وزنان و کودکان پیامبر را به اسارت بردند، آیا این روز می‌تواند روز مبارکی باشد؟!


پی‌نوشت:

1) ابن اثیر، النهایه فی غریب الحدیث، جلد 3، صفحه 240

2) طریحی، مجمع البحرین، ماده عشر، جلد 3، صفحه 186
3) بحارالانوار، جلد 44، صفحه 223 و صفحه 250
4) کافی، جلد 4، صفحه 147؛ بحارالانوار، جلد 45، صفحه 95
5) سفینه البحار، جلد 1، صفحه 312 (ماده تسع)

 

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: عکس نوشته
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: بازنشر
  • محیط انتشار: شبکه های اجتماعی
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
  • طرح مجازی: سوگواره 97
خواندن 120 دفعه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.