سید حسین سیدی

سید حسین سیدی

یکشنبه, 27 مهر 1399 18:47

ظهر عاشورا و نماز

11211_Copy.jpg

برای ما ارادتمندان و سوگواران سالار شهیدان زیبنده نیست فکر کنیم که سینه زنی برای امام حسین علیه السلام جایگزین نماز و روزه و سایر احکام دینی می شود؛ بله! سوگواری برای آن حضرت، فوق العاده ارزش دارد اما... 

باید بدانیم که سالار شهیدان در ظهر عاشورا و در زیر تیرباران آن فاسقان، نماز را برپا داشتند؛ که به ما عزاداران بفهماند که من برای اصلاح امت جدم و برپایی سیره جدم وپدرم قیام کردم؛ اسير بسيرة جدى و ابى‏ (1): سیره جد و پدم ا احیا کنم.

سیره جد و پدر ایشان، اهتمام به نماز و سایر فرایض بود؛ مگر مولا امیرالمومنین علیه السلام را با زبان روزه و در محراب نماز شهید نکردند؟ بنابراین خدای ناکرده با بی توجهی به نماز و یا کاهلی در نماز (نماز و روزه دست و پا شکسته) اجر عزاداری خود را کم نکنیم؛ زیرا «أوَّلُ ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ الصَّلاهُ فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاهُ صَحَّ ماسِواها وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها (2): اولین عملى كه از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مى گردد وگرنه مردود خواهد شد.  نکته قابل تامل: یک مداح در حین مداحی می گفت حیف است ما که این همه وقت برای عزاداری سیدالشهداء علیه السلام می گذاریم، نماز نخوانیم تا آن موقع اهل سنت به طعنه بگویند: اینان نماز را ـــ که مورد تاکید قرآن است ــ رها کرده اند.  بیاییم همان گونه که به عزاداری ابی عبدالله علیه السلام اهتمام داریم، به نماز نیز اهتمام داشته باشیم.


پی نوشت:
1) در سوگ امیر آزادی، صفحه 28
2) بحار الأنوار (ط - بيروت)، جلد ‏80، صفحه 20

یکشنبه, 27 مهر 1399 18:37

تظاهر به شادی گناهکاران

ir.mfa.gonahkar_512x512_Copy.png

هر کسی در اطراف خود کسانی را می شناسد که بر اثر گناه و معصیت، زندگی خود را تباه کرده اند؛ این نکته را سالار شهیدان در حدیثی بیان می کند: مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَ اَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ (1): آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانی ها به او رو می آورد.  همگان پیام حدیث فوق از امام سوم را کم و بیش درک می کنند؛ زیرا که برخی از گناهان (سرقت، اعمال منافی عفت) آخر و عاقبت خوشی را برای انسان به تصویر نمی کشند.

در این بین ممکن است کسی سوال کند کسانی نیز هستند که علیرغم اشتهار به گناه، گرفتاری ودردسر برایشان پیش نمی آید و هر رو نیز گستاخ تر می شوند؛ چرا؟ بدون شک آن ها نیز در عمق وجود خود، احساس پوچی و ناامیدی می کنند؛ اما خود را پشت ظواهر (خنده و قهقهه، تفریح، برتری جویی بر دیگران و امثالهم) پنهان می کنند؛ دقیقا مثل دانش آموزان درس نخوان و تنبلی که ــ با آن که احساس بی ارزشی در مدرسه می کنند ــ اما قافیه را نباخته و شلوغ کاری را سرلوحه کار خود قرار می دهند.

نکته مهم:

طبعا فردی که مواد مخدر می فروشد؛ ولی استفاده نمی کند، در ظاهر، کمتر در معرض تباهی، نسبت به مصرف کنندگان مواد مخدر است؛ اما این گونه نیست که نجات پیدا کند؛ چه بسا او بیشتر گرفتار مشکلات باشد (عذاب وجدان به خاطر معتاد شدن دیگران) اما خود را پشت خنده های به ظاهر مستانه و فخر فروشی به خاطر مادیاتِ حاصل از فروش مواد، پنهان می کند؛ بدون شک، ناامیدی و گرفتاری او در لحظه مرگ از مصرف کنندگان مواد مخدر، بیشتر ایست؛ شاید منظور امام از رو آوردن ناامیدی به انسان همین باشد؛ لحظه ای که دیگر هیچ کس الا خدا به فریاد انسان نمی رسد؛ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ (2): روزى كه نه كسى (براى آسايش خود) چيزى تواند خريد و نه دوستى و شفاعتى به كار آيد. 


پی نوشت:
1) الکافی، جلد 2، صفحه 373
2) بقره، آیه 254

یکشنبه, 27 مهر 1399 18:27

بخشش در عین قدرت

95_abartazeha_ir-2757_Copy_Copy.jpg

اگر انسان، قدرت و شوکتی داشته باشد و با دیگران با انصاف رفتار کند؛ و حتی آن ها را ببخشد؛ هنر کرده است؛ همان طور که سید و سرور شهیدان می فرماید: اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَ قُدرَتِهِ (1): بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

معمولا انسان ها در حال قدرت، غرور و نخوت پیدا کرده و از دایره اعتدال خارج می گردند.

حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید: يَنبَغى لِلعاقِلِ اَن يَحتَرِسَ مِن سُكرِ المالِ وَ سُكرِ القُدرَةِ... فإن لكل ذلك رياح خبيثة تسلب العقل و تستخف الوقار (2): سزاوار است كه عاقل، از مستى ثروت، قدرت، ... بپرهيزد؛ چرا كه هر يك را بادهاى پليدى است كه عقل را نابود مى كند و وقار و هيبت را كم مى نمايد. طبق حدیث فوق، مستی قدرت، وقار و سنگینی انسان را از بین می برد و باد به غبغب می اندازد (پادشاهان و امثال آن)؛ اما افراد شایسته و معنوی، سعی می کنند که قدرت خود را مدیریت کنند. بهترین انسان کامل (رسول خدا) در روز فتح مکه، فرمان عفو عمومی صادر کرد و الگویی شد برای مسلمانان و جهانیان.

سبط رسول خدا نیز در صحرای کربلا با آن که می توانست از نابود کند؛ اما از این قدرت، استفاه نکرد و راضی به رضای خدا(شهادت) شد؛ (3) به عبارت دیگر حضرت می توانست دشمنان خود را نابود کند ولی بسیاری از آن ها را بخشید (تا روزی که خدا صلاح بداند). بنابراین، بخشش دیگران در عین قدرت، همواره باید مد نظر پیروان اهل بیت علیهم السلام و سالار شهیدان باشد؛ اگر این گونه باشد بسیاری از نزاع ها و اختلافات، به آشتی تبدیل می گردد.


پی نوشت:
1) الدره الباهره، جلد 71، صفحه 400
2) تصنیف غررالحکم و درر الحکم، صفحه 66، حدیث 875
3) لهوف، ترجمه میز ابوطالبی، صفحه 110

دوشنبه, 21 مهر 1399 16:15

تجربه های شیر زنان امروز

11111_Copy.jpg

برخی از صحنه های کربلا در زمان نیز ما تجسم پیدا می کنند وگرنه چه بسا ما می گفتیم: مگر می شود مادری، فرزند خود را روانه میدان کند تا کشته شود؟

جدا از عقیله بنی هاشم که فرزندان خود را تشویق به جهاد کرد، شیر زنان دیگری هم بودند که فرزندان خود را تشویق به مبارزه با لشکر شامیان کردند. یکی از آن شیر زنان، مادر وهب بن حباب کلبی بود؛ که چون به نزد مادر برگشت و گفت مادر از من راضی شدی؟ گفت از تو راضی نمی شوم مگر وقتی که در رکاب امام حسین علیه السلام به شهادت برسی. همسر وهب نیز می خواست به میدان جنگ برود که امام فرمود: خدا به شما خانواده جزاى خير دهد، به نزد زنان بازگرد؛ (1) نقش همسر زهیر بن قین نیز در تشویق همسر خود به پیوستن به کاروان حسینی وعاقبت به خیری او غیر قابل انکار است. (2) در جنگ تحمیلی ما نیز شیر زنان این مرز و بوم به تاسی از عقیله بنی هاشم و زنان قهرمان دیگر در کربلا، فرزندان خود را روانه میدان های حق علیه باطل نموده و آن ها را از زیر قرآن رد می کردند؛ در قضیه مدافعان حرم نیز این صحنه های بی بدیل رخ می داد؛ چه بسا آن مادران و همسران فداکار و ایثارگر نبودند؛ این همه پیروزی به دست نمی آمد.

از همین روست که امام صادق عليه السلام می فرماید: اَكثَرُ الخَيرِ فِى النِّساءِ (3): بيشترين خير و بركت در زنان است.


پی نوشت:
1) لهوف، ترجمه میر ابوطالبی، صفحه 143
2) نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا، صفحه 99
3) من لايحضره الفقيه، جلد 3، صفحه 385

دوشنبه, 21 مهر 1399 16:04

نرمش و تندی

1002733_Copy.jpg

باید راه و روش حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در برخورد با دشمن، برای ملت و کشور ما و کشورهای اسلامی دیگر(سیاست خارجی) الگو شود؛ آن حضرت اگر چه از مواضع خود کوتاه نیامدند؛ اما نصییحت های لازم را نیز نسبت به لشکر یزید فاسق اعلام کردند؛ چنان که آن حضرت در روز عاشورا ابتدا بریر بن حصین را برای پند و اندرز به سوی لشکر دشمن فرستادند و وقتی نصایح او کارگر نیفتاد خود حضرت زبان به نصیحت آن قوم گشود؛ (1) یا جریان امان نامه شمر ملعون برای حضرت عباس علیه السلام و برادرانش که سالار شهیدان فرمود: جواب او را بدهید هر چند فاسق است. (2) مطلب فوق (نرمش و تندی) در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است: وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلاَّ بِالَّتی‏ هِی أَحْسَنُ‏ إِلاَّ الَّذينَ ظَلَمُوا (3): و با اهل كتاب جز با نيكوترين شيوه مجادله و گفتگو مكنيد، مگر با كسانى از آنان كه [در مجادله با شما] ظالمانه به ميدان آيند.

پیام آیه فوق این است که با دشمنان غیر مسلمان خود، در عین داشتن مواضع خود، در صلح و صفا باشید چنان که در آیات دیگر قرآن به آن تصریح شده است؛ (4) مگر با غیر مسلمانان متخاصم، که باید سیاست خارجی ما با آن ها بر مبنای تندی و هشیاری باشد.

نکته مهم:

هر چند در کربلا، سالار شهیدان در ظاهر با غیر مسلمانان روبرو نبوده است؛ اما برای مطلب ما فرقی نمی کند؛ زیرا آن ها دشمن اهل بیت بودند و چه بسا از غیر مسلمانان آن زمان نیز شقی تر بودند. نکته قابل تامل: بحث مذاکره سالار شهیدان با دشمن، یک بحث سیاسی بود که مبنای درستی نیز ندارد.


پی نوشت: 1) لهوف، ترجمه مير ابو طالبى، صفحه 138
2) همان، صفحه 134
3) عنکبوت، آیه 46
4) ممتحنه، آیه 8؛ خدا شما را از نيكى كردن و عدالت نسبت به كسانى كه دركار دين با شما نجنگيدند و شما را از ديارتان بيرون نكردند باز نمى ‏دارد؛ زيرا خدا عدالت پيشگان را دوست دارد.

دوشنبه, 21 مهر 1399 15:55

تربیت مردان حماسه ساز

5d9198c0-d2c0-4c45-8bb8-687ef6815fea_Copy.jpg

بی تردید باید برای مبارزه با ظالمان و مستکبران، نیروی مبارز و پرانگیزه تربیت کرد؛ این نکته را باید از ابوذر غفاری یاد گرفت که غلام آزاد شده او در کربلا حماسه آفرید؛ ما هم باید به تاسی از این یار مبارز مولا امیرالمؤمنین علیه السلام نسلی را تربیت کنیم که در مقابل مستکبران زمانه بایستند. خدای بزرگ در کلام جاودانش می فرماید: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ (1): بگو که شما را تنها به يك چيز اندرز مى‏ دهم و آن اينكه: دو نفر دو نفر يا يك نفر يك نفر براى خدا قيام كنيد.

مطابق این آیه، پیامبر مامور می شود که امت اسلامی را به قیام (کار) برای خدا ترغیب کند؛ نکته اصلی این جاست وقتی می گوییم دو نفر برای خدا قیام کنند؛ یعنی دو نفری که طبعا بر روی همدیگر تاثیر دارند و هم دیگر را ترغیب؛ و به نحوی تربیت می کنند. تربیتی که مفاومت در برابر هوای نفس و شیطان درونی ؛ و مقاوت در برابر شیاطین بیرونی را در پی دارد.

یکی از افراد مقاومی که در مکتب مولا علی علیه السلام تربیت شده بود؛ و شیطان درنی و شیاطین بیرونی را مغلوب کرد ابوذر غفاری بود؛ این شخصیت مقاوم نیز به نوبه خود غلامی را تربیت کرد که در حماسه کربلا حضور داشت؛ هنگامی که این غلام آزاد شده ابوذر شنید که سالار شهیدان به او می گوید: تو می توانی بروی؛ با شور و حرارتی مثال زدنی گفت: در زمان رفاه و خوشی بر سر خوان شما بودم حالا در سختی، شما را رها کنم؟ (2) کم نبودند شیرمردانی که ابوذر و جون وار، در دفاع مقدس، سر به ارادت مولای خویش ساییدند؛ و البته باز هم از این مردان مجاهد کم نیستند.

خدا رحمت کند سردار دلاور ضد تکفیری ما را که کاری کرد کارستان، و جوانانی را تربیت کرد که خواب را از چشم وهابیون تکفیری و صهیونیست ها و سایر مستکبران ربوده اند.


پی نوشت:
1) سبا، آیه 46
2ـ) غم نامه کربلا، صفحه 132

پنج شنبه, 17 مهر 1399 12:09

موشک حاج قاسم

5251bd93642be45908fc63bbddc0c82a_Copy.png

در روزهای اخیر، بحث فعل شدن مکانیسم ماشه توسط آمریکا، به صدر اخبار سیاسی روز تبدیل شده است؛ مکانیسمی که به خاطر خروج آمریکا از برجام، به او ربطی ندارد؛ در این گیر و دار، آزمایش دو موشک توسط ایران به نام حاج قاسم و ابو علی المهندس، به آمریکا فهماند که ایران قبل از او، ماشه را چکانده است. خط و نشان کشیدن ایران برای آمریکا در قضیه مکانیسم ماشه، این آیه از قرآن را یادآور می شود: فَإِمَّا تَثْقَفَنهَّمْ فىِ الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (1): اگر آنها را در (ميدان) جنگ بيابى، آن چنان به آنها حمله كن كه جمعيت هايى كه پشت سر آنها هستند، پراكنده شوند؛ شايد متذكر گردند (و عبرت گيرند)!

این آیه شریفه به مسلمانان(ایران) یادآور می شود که چندان برای کافران خط و نشان بکشید(در هر جنگی اعم از نظامی و دیپلماسی) که آن ها حساب کار خود را بکنند و متوجه باشند که حرکت بعدی برای آنان هزینه بردارتر است. واقعیت این است هر چه ما در مقابل مستکبران کوتاه بیاییم، آن ها گستاخ تر می شوند؛ مسئله ای که بارها خود را نشان داده است؛ با وجود این مسئله، برخی عامدانه و غیر عامدانه بر رفتار دیپلماسی(خواهش و تمنا و گفتگو) اصرار دارند. در حالی که اگر با گفتگو و دیپلماسی حل می شد؛ نباید آمریکا از برجام خارج می شد و نباید اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام، ماه ها کارشکنی می کرد.

 

نکته:

اروپا و آمریکا یکی هستند؛ اگر الان می بینیم که اروپا در قضیه مکانیسم ماشه، به ظاهر مخالف آمریکاست، به دلیل طرفداری اروپا از ما نیست؛ بلکه می ترسد ایران از برجام خارج شده و عواقب ناگواری برای اروپا در پی داشته باشد.


پی نوشت
1ــ انفال/57

جمعه, 19 ارديبهشت 1399 11:49

بهداشت روان و بعد معنوی

156997639_Copy333 سید حسین سیدی

بدون شک یکی از عوامل مؤثر بر بهداشت روح و روان در این روزهای کرونایی، تکیه بر بعد معنوی است.

همان گونه که انسان نیاز به بهداشت جسم دارد، نیاز به بهداشت روان نیز دارد.

وَ مِنْهُم مَّن یَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فىِ الدُّنْیَا حَسَنَهً وَ فىِ الاَخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ (1): و گروهى از آنان می‌گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکى و در آخرت هم نیکى عطا کن و ما را از عذاب آتش نگاه‌دار.

این آیه به ما می‌آموزد که هم باید به فکر دنیا (بهداشت جسم و ظواهر زندگی) بود و هم به فکر آخرت (بهداشت روان).

شاید برخی ناآگاهان یا شبهه افکنان، اهتمام به بعد معنوی و بهداشت روانی در این روزها را منکر شوند در حالی که کشوری مثلاً کشور اسپانیا بعد از 500 سال به مسلمانان اجازه داده است که در مساجد، اذان بگویند؛ (2) زیرا آن‌ها هم دریافته‌اند که در بلایی گرفتار شده‌اند که به غیر از بهداشت جسم، باید به بهداشت روان (یاد خدا) نیز تمسک کرد.

نکته

خدا نکند کسی در این روزها کرونایی، ذهن و فکر او گرفتار مشکلات روحی و روانی (اخلاقی، اعتقادی) باشد؛ خدا نکند ذهن پدر و مادری در این ایام گرفتار منحرف بودن فرزندانشان باشد؛ فرزندانی که چه بسا در فضای مجازی به شایعه پراکنی علیه کشور و متهم ساختن آنان در قضیه کرونا مشغولند.


پی‌نوشت:
1) بقره، آیه 2
2) کلیک کنید.

جمعه, 19 ارديبهشت 1399 11:23

احتیاط یا وسواس

1398122114153470719893884_Copy سید حسین سیدی

یکی از مشکلات خانواده‌ها در این ایام کرونایی، داشتن وسواس است؛ وسواسی که چه بسا آرامش خانواده‌ها را تحت شعاع قرار دهد.

درست است که در این روزها کرونایی نباید احتیاط لازم را از دست دهیم (ماسک و دستکش)؛ اما این به معنی وسواس نیست؛ وسواس از ناحیه شیطان است؛ در سوره ناس از شر شیطان به خدا پناه می‌بریم: مِن شَرِّ الوَسواسِ الخَنّاس اَلَّذى یُوَسوِسُ فى صُدورِ النّاس مِنَ الجِنَّهِ والنّاس (1): از شر وسوسه‌گر پنهان‌کار که در درون سینه انسان‌ها وسوسه می‌کند؛ خواه از جن باشد یا از انسان.

گاهی انسان در بهداشت جسم وسواس است و طوری خود را به زحمت می‌اندازد که حتی از نظر خانواده‌اش نیز وسواسی به خرج می‌دهد در حالی که نباید به بهداشت جسم، بی‌اعتنا باشیم و نباید زیاد احتیاط کنیم (وسواس)؛ گاهی هم دوستان و اطرافیان انسان، انسان را وسوسه می‌کنند که مثلاً فلان دارو را بخور تا در مقابل کرونا بیمه شوی؛ شاید برخی از افرادی که بر اثر خوردن محلول‌های الکلی، جان خود را ازدست‌داده‌اند؛ به‌واسطه وسوسه شیاطین انسی، این کار را انجام داده‌اند.

خدایا! ما را در این ایام از شیاطین جنی و انس نجات بده.


پی‌نوشت‌:
1) ناس، آیه 4 و 5 و 6

جمعه, 19 ارديبهشت 1399 10:01

شکست کرونا با آرامش معنوی

unnam999997ed_Copy سید حسین سیدی

علیرغم سخنان بی‌اساس دشمنان اسلام، تنها آرامش‌دهنده انسان‌ها، یاد خداست؛ مخصوصاً در این روزها که کرونا دنیا را درنوردیده است و کشورهای به ظاهر پیشرفته غربی در مقابل آن درمانده‌اند و راه چاره را در به صدا درآوردن ناقوس کلیساها می‌دانند.

قرآن در مورد تنها آرامش‌دهنده قلب‌ها می‌فرماید: أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ‏ الْقُلُوبُ (1):آگاه شوید که تنها با یاد خدا آرام ‏بخش دل‌هاست.

این روزها که مصادف با ماه شعبان است و ماه مبارک رمضان را نیز در پیش رو داریم، فرصت مناسبی برای توسل به خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام و کسب آرامش است؛ آرامشی که دنیا دریافته است در این روزهای کرونایی، آن را کم دارد.

یکی دیگر از اسباب آرامش در این روزها، در کنار هم بودن خانواده‌هاست.

وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون (2): و یکى از آیات (لطف) او آن است که براى شما از جنس خودتان جفتى بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانى برقرار فرمود. در این امر نیز براى مردم با فکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.

نکته

البته بین آرامشِ حاصل از یاد خدا و آرامش حاصل از مودت بین زوجین، منافاتی وجود ندارد؛ زیرا آرامش بین زوجین، یکی از آیات خداست.

ان‌شاءالله که خانواده‌ها با آرامش کامل در کنار هم و با آرامش حاصل از عبادت خدا در این ماه‌های خوب خدا، کرونا را شکست دهند.


پی‌نوشت:
1) رعد، آیه 28
2) روم، آیه 21