مرسلون

مسعود طبره

مسعود طبره

جمعه, 30 فروردين 1398 00:49

درسی از رویش

11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111235432 مسعود طبره

از رویش گیاهان در نوروز و بهار باید فراگرفت که هیچ‌گاه نباید ناامید شد و همیشه باید به‌روزی که در آن سختی به‌آسانی و راحتی تبدیل می‌شود امیدوار بود؛ انسان دین‌دار باید بداند که همچنان که گیاهی که خشک است و شبیه جسم بی‌روح، در بهار تبدیل به سرسبزی و موجودی زنده می‌شود، پس او هم اگر مرتکب گناهی شده است باید بداند که اگر مرتکب گناهی شده که نباید، خدای متعال در صورت بازگشت و پشیمانی از آن گناه او را حتماً خواهد بخشید و او را زندگانی نو بعد از مرگ با گناه ارزانی خواهد بخشید.

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ (1): بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته‏اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چراکه خداوند همه گناهان را مى‏بخشد که او آمرزگار مهربان است.


پی‌نوشت:
1) زمر، آیه 53

پنج شنبه, 29 فروردين 1398 00:43

بینش عجایب

111111111111111111111166666666666 مسعود طبره

گاهی با شنیدن یا دیدن پاره‌ای از کارها که نشانه‌ای بر حقیقت یا خدای متعال هستند، بسیار تعجب می‌کنیم و گمان می‌کنیم که این‌ها چقدر عجیب هستند! اما به خود و اطراف اگر نگاهی بیندازیم و در آن‌ها دقت کنیم، بسیار عجیب‌تر ازآنچه شنیده‌ایم یا دیده‌ایم را خواهیم یافت.

مگر رشد تو بدون اینکه حس کنی هرچند تکرار روزانه‌ی زندگی توست اما اگر توجه کنی می‌بینی که چقدر عجیب است؛ کمی توجه و خروج از تکرار و عادت نیاز است تا عجایب را کشف کنی.

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَالرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا (1): یا اینکه گمان کرده‌ای که اصحاب کهف از نشانه‌های عجیب ما هستند؟!


پی‌نوشت:
1) کهف، آیه 9

دوشنبه, 27 اسفند 1397 13:32

دین؛ بعد فردی و روحانیت

972_Copy مسعود طبره

باید دانست که دین اسلام یک دین صرفاً فردی نیست بلکه دینی است که تمامی زوایای زندگی انسانی را برنامه‌ریزی می‌کند و برای آن برنامه‌ای متناسب با ایدئولوژی آن را مطرح می‌کند.

مسیحیت امروز از یک مجموعه عبادت‌های ویژه مانند دعا که بدان نماز می‌گویند تشکیل یافته است؛ البته این عبادت‌ها فقط در عرصه‌ی فردی هستند نه در عرصه‌های اجتماعی یا سیاسی؛ در مسیحیت حضور روحانی شرط عبادات است؛ عقد ازدواج منعقد نمی‌شود مگر به‌وسیله‌ی روحانی مسیحی؛ ولی باید دانست که در دین اسلام چنین امری وجود ندارد و حضور روحانی شرط صحت عبادات و یا انعقاد عقد ازدواج نیست؛ بلکه در همه‌ی اعمال عبادی شرطی به نام شرط روحانیت در کنار عبادات فردی برای صحت یافتن آن‌ها وجود ندارد و هر کس می‌تواند خود، احکام اسلامی فردی را فرابگیرد و بدان عمل نماید و نیازی به حضور روحانی در حین عمل به عبادات فردی نیست.

 

دوشنبه, 12 آذر 1397 21:24

بیماری و گناه

222ebe5ffc6b5262ac8949cd7976cdf5_S_Copy مسعود طبره

خود را حسینی می‌دانست و همیشه در مراسمات حسینی شرکت می‌کرد؛ بیمار شده بود ولی شنیده بود که اگر مثلاً شراب بنوشد، بیماری او بهبود میابد.

به من گفت: آیا می‌توانم شراب بنوشم تا بیماریم خوب شود؟

گفتم: در شرایطی بسیار ویژه و نادر، پاره‌ای از فقها اجازه می‌دهند اما باید بدانی که نباید برای هر کاری حتی اگر بیماری باشد در مسیر حرام برای آن راه‌حل پیدا کنی بلکه باید از طریق حلال به دنبال آن بگردی و بدان که مقصود تو با قدم نهادن درراه حرام نه‌تنها نزدیک‌تر نمی‌شود بلکه دورتر می‌شود.

امام حسین علیه‌السلام: مَنْ حاوَلَ امْراً بِمَعْصیةِ اللَّهِ کانَ افْوَتَ لِما یرْجُو وَ اسْرَعَ لِما یحْذَر (1): هرکس با معصیت به خدا، کاری را انجام دهد، از رسیدن به آرزویش بازمانده و به آنچه از آن می‌ترسد گرفتار می‌شود.


پی‌نوشت:
1) بحارالانوار، جلد 75، صفحه 120

دوشنبه, 12 آذر 1397 20:56

درست خواندن نماز

f8e5b40ce3224c91a78a25a96337aa90_S_Copy مسعود طبره

اگر تو ای کربلایی به نمازت چندان اهمیت نمی‌دهی و هنوز در نمازت، ضالین را زالین تلفظ می‌کنی و الحمدالله را الهمد لله یا الهمدُ رِالله می‌گویی، بدان که اگر تمرین نموده‌ای ولی درنهایت نتوانستی فرابگیری تا آنجا که می‌توانی باید نمازت به جماعت باشد ولی اگر تابه‌حال فرانگرفته‌ای که کلمات نمازت را صحیح تلفظ نمایی و البته سهل‌انگاری می‌کردی و می‌گفتی که خدا می‌پذیرد، بدان که آنچه فقهای معاصر دراین‌باره می‌فرمایند لزوم فراگیری تو است و این یعنی امام حسین علیه‌السلام سهل‌انگاری تو را خوش ندارد و درنهایت تو با سهل‌انگاری‌ات از امام حسین علیه‌السلام فاصله گرفته و دیگر مسیر تو با امام حسین علیه‌السلام دوتاست و نه یکی و دیگر کربلایی هم نیستی؛ چراکه علاقه امام حسین علیه‌السلام به نماز بسیار بود.

و تو اگر به نماز علاقه داری مانند مولایت باید به نماز اهتمام ویژه‌ای داشته باشی ولی تو با تساهل در فراگیری احکام نمازت با رفتار مولایت حسین تفاوت یافته و فاصله‌داری.

دوشنبه, 07 آبان 1397 16:01

محرم و عروسی

6ac240262e3b03826d5cc1b4ed21d85a_XL_Copy مسعود طبره

گفت: بابا دوماهه که محرم و صفره و بعدش مراسمات عزاداری دیگه؛ پس چطوری مردم به عروسیاشون و شادیاشون برسن؟

گفتم: نگاه کن برادر! این‌هایی که از آن‌ها حرف می‌زنی اگه مسلمون نیستند که هیچ ولی اگه مسلمونند حتماً از دینشون پیروی می‌کنند و البته در دستورات دینی واردشده که ماه محرم و صفر ماه حزن اهل‌بیت علیهم‌السلام است و واردشده که امام کاظم علیه‌السلام زمانی که ماه محرم می‌شد کسی ایشان را ضاحک و خندان نمی‌دیدند ولی فقط این دو ماه چنین هستند که مناسب نیست در آن خنده و شادی کرد ولی این به معنای حرمت آن‌ها نیست مگر درصورتی‌که موجب اهانت به امام حسین علیه‌السلام باشه یا وهن اهل‌بیت باشه؛ اما شادی‌ای که این‌طوری نباشه، هرچند اشکالی نداره ولی مناسب یک مسلمونی که پیرو اهل‌بیت است نیست.

گفت: بقیه ماه‌ها تو شهادت اهل‌بیت علیهم‌السلام چطور؟

گفتم: این‌ها همشون یک روز بیشتر نیستند و این دهه‌ها هیچ اساس درستی ندارند و با منطقی سازگار نیستند و شادی در آونها مثل شادی در محرم و صفره.

بعد گفتم: البته بگم که شادی توأم با موسیقی و غنا و شراب‌خواری و اختلاط زن و مرد اصلاً درست نیستند چه در ماه محرم و صفر و چه در غیر این دو ماه و شرعاً ممنوع اعلام شدند.

 

جمعه, 07 دی 1397 02:18

فصاحت و بلاغت در کلام

31063a0dd1ddfdec173e07380e1416db_XL_Copy مسعود طبره

فصیح آن‌کسی است که مطابق قواعد زبان سخن بگوید و بلیغ کسی که طبق شرایط و مخاطب، کلماتش، روش بیانش و تفصیل و اختصار در کلامش و در اندازه فهم مخاطب سخن بگوید.

حسین بن علی علیه‌السلام هم فصیح و هم بلیغ بودند بلکه افصح و ابلغ زمانه‌ی خویش بودند و این یعنی تو که مولایت حسین است باید در سخنت با دیگران و در کلماتی که در سخنان خود استفاده می‌کنی به‌اندازه مخاطبت باشد و به‌گونه‌ای با او به سخن بپردازی که او بفهمد پس تو هم باید در بیان حقیقت برای افراد گوناگون، بلیغ و البته فصیح باشی.

امام حسین علیه‌السلام در نظم (شعر) و نثر (جملات غیر شعری) همانند پدر بزرگوارشان امام علی علیه‌السلام بسیار فصیح و بلیغ بوده‌اند.

 

یکشنبه, 06 آبان 1397 22:24

گریه بر حسین (ع)

11_Copy مسعود طبره

گفت: بابا چه خبره اینقد گریه بر حسین؟!

گفتم: تو که به ادعا می‌کنی امامت، امام رضاست و زیارت امام رضا رفتی، اینو نگو.

گفت: چرا نگم؟!

گفتم: چون این حرفت نشون می ده که نه امام رضا علیه‌السلام رو شناختی و نه پیرو ایشون هستی!

گفت: چطو؟

گفتم: آخه خود امام رضا علیه‌السلام فرموده‌اند: یا بن الشبیب ان کنت باکیا لشیء فابکِ للحسین بن علی بن ابی طالب فانه ذبح کما ذبح الکبش: ای فرزند شبیب! اگر می‌خواهی بر چیزی گریه کنی، بر حسین بن علی بن ابی طالب گریه کن؛ چراکه او به‌مانند یک گوسفند کشته شد؛ و این یعنی تمام گریه‌هایت را در مسیر حسین علیه‌السلام خرج کن و این یعنی همیشه بر حسین گریه کن.

جمعه, 04 آبان 1397 16:29

صحنه و پشت‌صحنه

09989 مسعود طبره

باید به دیدگان خود بیاموزیم که پدیده‌های دنیا معبر و پلی هستند که نباید در آنان توقف نمود؛ باید آموزش دهیم به چشمان خود که دنیا هم گذرگاهی بیش نیست که اگر در آن توقف نماییم به مقصد نخواهیم رسید و باید به چشمان خود بیاموزیم که در پس این ظواهر، پشت‌صحنه‌ها را ببیند و به صحنه‌ها اکتفا نکند.

فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصار (1): ای اهل دیده و بصر، عبرت بگیرید.


پی‌نوشت:
1) حشر، آیه 2

جمعه, 18 آبان 1397 20:49

بخششی بزرگ

8ee7377d2d8f98ea8ac324eff14a32d9_XL_Copy مسعود طبره

 

همیشه مأیوس بود و از گناهان گذشته‌اش اظهار پشیمانی می‌کرد ولی درعین‌حال از بخشش خدای متعال هم مأیوس بود.

گفتم: چرا مأیوسی؟

گفت: آن‌قدر گناهانم زیاده که گمان نمی‌کنم جایی برای بخشش باشه!

گفتم: خدا بزرگتره یا گناهانت؟ عفو خدا بزرگ‌تر از گناهانته یا گناهات بزرگتره؟ مگه نشنیدی خدا گفته: الا الذین تابوا و اصلحوا فان الله غفور رحیم (1): مگر کسانی که بعدازآن توبه کنند و جبران نمایند زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است.

حرفی برای گفتن نداشت و فقط سکوت کرد.


پی‌نوشت:
1) نور، آیه 5

 

استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.