مرسلون

سید حمید مشتاقی نیا

سید حمید مشتاقی نیا

چهارشنبه, 28 فروردين 1398 10:09

ایران و ظرفیت بزرگ منابع طبیعی

11111111111111111111111111111111111111111777777777 سید حمید مشتاقی نیا

«لایکلف الله نفساً الا وسعها» (1) فقط به این معنی نیست که خداوند انجام تکلیفی که در طاقت ما نباشد را انتظار ندارد؛ البته یک معنایش قطعاً همین است که مثلاً کسی که توان ایستادن ندارد، واجب نیست نمازش را ایستاده بخواند، باید بنشیند؛ اما کسی که توان ایستادن دارد هم نباید نماز را نشسته بخواند؛ این معنای دیگر عبارت «لایکلّف الله نفساً الا وسعها» است.

ما بابت امکاناتی که در اختیارداریم باید پاسخ‌گو باشیم؛ شکر نعمت‌های الهی، بهره‌گیری به‌جا و صحیح آن است؛ کسی که می‌تواند ده کار خوب انجام بدهد، نباید به انجام یکی دو کار خوب قانع باشد.

یکی از تکان‌دهنده‌ترین جملات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در همین باره است: گفته‌شده‌ است که ایران ازنظر ظرفیت‌های استفاده‌نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اول جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید.

ایران مستعد پیشرفت است؛ باید از وسعت امکانات مادی و معنوی خود نهایت بهره را برای رشد کشور گرفته و ظرفیت‌های موجود را قدر بدانیم؛ خدمات و پیشرفت‌هایی که در جمهوری اسلامی به‌رغم همه موانع و مشکلات صورت گرفته با هیچ‌یک از دوره‌های تاریخ این کشور قابل قیاس نیست؛ اما باید فهرستی از کارهای بر زمین‌مانده و ظرفیت‌های دست‌نخورده را نیز تهیه کرد و درراه بهره‌گیری مناسب از آن همت نماییم.


پی‌نوشت:
1) بقره، آیه 286

چهارشنبه, 28 فروردين 1398 10:18

رونق اقتصادی و کار فرهنگی

111111111111111111111111111111111111111111111111111111115555555555555555 سید حمید مشتاقی نیا

رونق اقتصادی، راهکار نجات کشور از وابستگی و مسیر پیشرفت و توسعه این مرزوبوم است؛ یک کشور با اقتصاد قوی و مستقل می‌تواند در قبال همه فشارها و تحریم‌های دشمنان مقاومت نشان داده و اهداف و آرمان‌هایش را پیش ببرد؛ دراین‌بین باید دقت داشت که رونق تولید ملی به‌عنوان شرط اصلی رشد اقتصادی ممکن است با موانعی مواجه باشد که برای رفع آن باید چاره‌ای اندیشید و به بعضی ضرورت‌ها توجه نشان داد:

• واردات بی‌رویه کالای خارجی که مشابه داخلی دارد، سمّی مهلک برای حیات اقتصادی کشور است.

• با قاچاق کالا باید مقابله‌ای جدی صورت بپذیرد.

• بی‌کیفیتی در بعضی تولیدات داخلی، منجر به بی‌اعتمادی نسبت به محصولات ساخت کشور می‌شود.

• سیاست‌های بانکی و اقتصادی کشور باید دارای ثبات بوده و از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت نماید.

• فرهنگ حمایت از تولید داخل باید در سطح جامعه گسترش پیداکرده و مردم‌باور کنند که اگر از بیکاری جوانان گله‌دارند باید به مصرف محصولات داخلی اهتمام بیشتری نشان بدهند. مردم‌باور کنند که پیشرفت و رفاه کشور درگرو نشاط و استقلال اقتصادی است.

• تفاخر به خرید کالای خارجی و برندهای معروف، فرهنگی ویرانگر در راستای نابودی اقتصاد کشور است.

• تن دادن به کارهای سخت و روحیه خودباوری به‌منظور ورود به عرصه‌های دشوار تولید اعم از صنعتی و کشاورزی باید به‌عنوان یک افتخار و باور در جامعه ترویج شود.

• مفاسد اقتصادی، ناامیدی را در فعالان عرصه تولید دامن خواهد زد.

• سرمایه‌های خرد و کلان نباید در مسیرهای بیهوده و گاه مضر مثل دلالی و یا سرمایه‌گذاری‌های غیر مولّد مانند خرید املاک و ارز به کار گرفته شود؛ در این خصوص به مشوّق‌هایی برای ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری‌های سالم نیازمندیم.

با این وصف به نظر می‌رسد رونق تولیدات داخلی، نیازمند تقویت مؤلفه‌هایی چون اندیشه و فرهنگ در مسئولان و مردم است.

 

یکشنبه, 25 فروردين 1398 07:36

سنگ محک مدعیان

99498204423c675ead28a674821bbc72_S_Copy سید حمید مشتاقی نیا

نهضت عاشورا یک پیام بزرگ برای تاریخ بشریت داشت؛ شعار «هیهات منّا الذله» یک رجز حماسی صرف نبود، تصویری از استراتژی آزادگان جهان بود که نشان داد عزت و پایمردی در راه حق به‌رغم همه فشارها و سختی‌ها راه ماندگار همه آنانی است که دل درگرو انسانیت و شرافت دارند.

«هیهات منّا الذله» را باید شاخص و معیاری برای سنجش میزان صحت ادعای مبارزان همه نهضت‌های عالم دانست؛ هر جا که با کفر و بی‌عدالتی سازشی صورت گرفت و عزت و رشادت و شرف، دستخوش معامله با اصحاب سلطه و ستم گردید، بدانید آزادی‌خواهی و استکبارستیزی و عدالت‌طلبی، شعار و بازیچه‌ای بیش نبوده است.

حسین بن علی علیه‌السلام را از این باب سرور آزادگان جهان لقب داده‌اند که همه داشته‌های مادی خود را در راه هدف و آرمان حق‌طلبی به قربانگاه عشق برد و در برابر زیاده‌خواهی دربار ظلم تا پای جان ایستاد و کمترین لغزشی از خود نشان نداد؛ انقلاب اسلامی مردم ایران برخاسته از مکتب عاشوراست «و هیهات منّا الذله» راهبرد خدشه‌ناپذیر آن در همه عرصه‌ها تلقی می‌شود.

در تمام این چهل سال، تسلیم‌ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته‌ی آن در مقابل دولت‌های متکبر و مستکبر، خصوصیت شناخته‌شده‌ی ایران و ایرانی به‌ویژه جوانان این مرزوبوم به شمار می‌رفته است؛ (1) این انقلاب در گام‌های بعدی خود نیز متأثر از آموزه‌های نورانی نهضت عاشورا، برمدار عزت طلبی و نفی سلطه اجانب و سازش‌ناپذیری با جبهه باطل حرکت نموده و استراتژی الهام‌بخش قیام اباعبدالله را شاخص همه جهت‌گیری‌های خود قرار داده و عدول از آن را انحراف از مبانی انقلاب اسلامی می‌داند.


پی‌نوشت:
1) مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب

یکشنبه, 25 فروردين 1398 19:58

نه شرقی، نه غربی

111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111166666666 سید حمید مشتاقی نیا

آیه «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» (1) یکی از سیاسی‌ترین آیات قرآن مجید است.

خدا هیچ راهی را که منجر به تسلط کفار بر مسلمانان شود به رسمیت نمی‌شناسد؛ این آیه تأکیدی است بر ضرورت استقلال جامعه اسلامی در همه وجوه اقتصادی و فرهنگی و نظامی و سیاسی و نفی هر نوع وابستگی به کفار که ممکن است درنهایت منجر به باج‌خواهی و استیلای جهان خواران و مستکبران بر جوامع اسلامی شود.

همان شعار راهبردی انقلاب که با نفی سلطه شرق و غرب، جمهوری اسلامی را مستقل و خودکفا و آزاد توصیف نموده است.

در چهل‌ساله نخست عمر پربرکت انقلاب به‌رغم همه فراز و نشیب‌ها از قبیل کودتا، ترور، جدایی‌طلبی، نفوذ، جنگ، تحریم، فتنه نظام اسلامی توانست اصل نه شرقی و نه غربی را به‌عنوان خط‌مشی اصلی خود حفظ نماید؛ در گام دوم انقلاب اسلامی نیز باید با بهره‌گیری از تجربه این چهل سال و الهام از استقامت مردم متدین و انقلابی، همه نقاط و روزنه‌هایی که ممکن است منجر به استقرار تفکر بیگانه و یا وابستگی به کشورهای دیگر شود از رهگذر خودکفایی و خودباوری مسدود نماییم.

دشمن تاکنون در اثبات دشمنی و خیانت خود از هیچ رفتار ناجوانمردانه‌ای فروگذار نکرده است؛ این تجربه تلخ اما آموزنده، ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی و درون‌زا را برای مواجهه با شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی و دشوارتر گوشزد می‌نماید؛ از سوی دیگر لزوم الگودهی به جوامع آزادی‌خواه عالم، ارائه نظامی مستقل، سرافراز، پیشرفته و متمدن را باهمت مرد و زن مسلمان و انقلابی ایران ضروری ساخته است.

استقلال نظام اسلامی، یک توصیه قرآنی و توحیدی است.


پی‌نوشت:
1) نساء، آیه 141

یکشنبه, 25 فروردين 1398 22:13

نظام یا انقلاب

111111111111111111111111111111111111100009 سید حمید مشتاقی نیا

بین انقلابی گری و انضباط اجتماعی منافاتی وجود ندارد. نظام اسلامی مبتنی بر انقلابی برخاسته از باورهای دینی مردم است. اگر انقلابی گری را مخل نظام بدانیم در حقیقت حاکمیت را از محتوا و درون‌مایه خود تهی نموده‌ایم. از سوی دیگر انقلابی گری منهای قانون نیز نظم حاکم بر جامعه را مختل می‌سازد.

انقلابی گری وجوه مختلفی دارد و لزوماً به معنای قانون‌شکنی نیست؛ انقلاب اسلامی روح نظام جمهوری اسلامی است و انقلابی گری، شرطی بایسته برای پیشبرد اهداف آن؛ به‌عبارت‌دیگر انقلابی گری به‌عنوان یک روحیه و فرهنگ، نظام را از حالت رکود و سستی خارج نموده و نشاط مؤمنانه را در جهت دستیابی به تمدن نوین اسلامی و تحقق آرمان‌ها تضمین می‌نماید.

در این راستا دو عنصر اساسی را باید وجه شاخص نیروهای انقلاب دانست:

1) دغدغه مندی

2) مسئولیت‌پذیری

یک نیروی وفادار و دلسوز انقلاب از بی‌تفاوتی به دور است و درد جامعه و کشور را درد خود می‌داند؛ مکمل این دردمندی و دغدغه، احساس مسئولیت و انگیزه برای ورود عملی به میدان بوده و تلاش از هر راه ممکن برای تقابل با کژی‌ها و رفع مشکلات و تحقق اهداف انقلاب از ویژگی‌های آن است. سهم داشتن در انقلاب با سهم خواهی از انقلاب تفاوت دارد؛ ما همه در انقلاب اسلامی سهیم هستیم و در قبال حفظ و تقویت آن به سهم خود باید علاوه بر دغدغه و دلسوزی، گامی مؤثر در عرصه‌های مختلف برداریم. این معناست که رابطه بین انقلابی گری و نظام‌مندی را ضرورت می‌بخشد.

انقلاب اسلامی پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند بلکه از نظریه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند. (1)


پی‌نوشت:
1) مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب

یکشنبه, 25 فروردين 1398 22:39

کار خود را درست انجام بده

11111111111111111111111111111111111111111111111111111234321 سید حمید مشتاقی نیا

معروف است یک روز رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم مشغول مرمت قبر مؤمنی بود؛ کسی گذر می‌کرد و وقتی وسواس و دقت رسول‌الله را موقع کار کردن دید با تعجب پرسید: این‌همه حوصله و وسواس در مرمت یک قبر چه ضرورتی دارد؟ مدتی نگذشته دوباره گل‌های سطح بیرونی آن فرومی‌ریزد.

پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم لبخندی زد و فرمود: رَحِمَ اللهُ امرَءً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه (1): خدا دوست دارد کاری که انجام می‌شود، کامل و محکم باشد.

رمز استقلال کشور، تقویت اقتصاد داخلی است که آن‌هم مبتنی است بر رونق تولید و حمایت از کالای داخلی؛ رونق تولید دو وجه دارد؛ یک عنصر مربوط می‌شود به حمایت مردم از کالای تولیدی کشورشان که تحقق این امر منجر به فعالیت بیشتر صنایع کشور و اشتغال‌زایی و بی‌نیازی از بیگانه خواهد شد، یک وجه دیگر آن مربوط است به وجدان کاری تولیدکنندگان.

مطابق حدیث فوق، اسلام از تولیدگران خواسته کالای خود را باکیفیت بالا و بدون نقص ارائه بدهند؛ عقل نیز حکم می‌کند کالای بی‌کیفیت درنهایت منجر به بی‌رغبتی مشتری برای خرید آن خواهد شد؛ در این میان علاوه بر فرهنگ‌سازی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده، ضرورت نظارت بیشتر از سوی نهادهای ذی‌ربط به‌منظور جلب اعتماد عمومی نسبت به رعایت استانداردهای تولید، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.


پی‌نوشت:
1) الكافی، ثقة الاسلام کلینی، جلد ‏3، صفحه 263

یکشنبه, 25 فروردين 1398 22:52

کلیشه‌های کهنه

111111111111111111111111111111111141021be3f86717957083f82b5016ad47_S سید حمید مشتاقی نیا

یک مزرعه چه خاصیتی برای کشاورز دارد؟

هم نیازهای خودش را با بهره‌گیری از محصول زمین، تأمین می‌کند و هم بخشی از محصولش را می‌فروشد تا سرمایه‌ای شود برای آینده‌ای که پیش رو دارد.

عده‌ای گفتند: دین افیون ملت‌هاست! اگر دین‌دار باشید نمی‌توانید پیشرفت کنید!

عده‌ای هم گفتند: لازمه آخرت‌گرایی، ترک دنیا و بی‌اعتنایی به امور مادی است!

اسلام گفت: دنیا مزرعه آخرت است؛ از نعمت‌های دنیا بهره می‌گیریم و از لذت‌های حلال آن استفاده می‌کنیم و دل درگرو طاعت خدا داشته و نعمات و فضایل مادی را اسبابی برای آبادانی آخرت خویش می دانیم؛ دنیا را دوست داریم اما به خاطر دنیا، آخرت خود را نمی‌فروشیم و می دانیم که پیشرفت و سعادت مادی و دنیوی در راستای شکرگزاری نعمات خالق یکتا بوده و وسیله‌ای برای خدمت به خلق و جلب رضایت معبود و ذخیره روز حساب است.

جمهوری اسلامی ایران، نه دنیا را نفی نموده و نه آخرت را بلکه آبادانی هر دو را در سایه لطف و رضایت خداوند، طلب می‌کند؛ ازاین‌رو پیروزی انقلاب اسلامی را باید سرآغاز دوره‌ای دانست که سعادت بشر را ورای مکاتب مادی و طبقه محور و خودکامه، در پرتو فلسفه عالم خلقت تعریف نموده و مدیریت جوامع انسانی را به محوریت دو اصل توحید و معاد فرامی‌خواند؛ بر این اساس است که تمدن نوین اسلامی دین و دنیای مردم را مورد اهتمام قرار خواهد داد.

آن روز که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم‌شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌برد، انقلاب اسلامی ایران با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد، چهارچوب‌ها را شکست، کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. (1)


پی‌نوشت:
1) مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

یکشنبه, 25 فروردين 1398 23:07

دوستی با گرگ

1111111111111111111111111111111234562a615e19246225b6393ab24a9c5f567a_S_Copy سید حمید مشتاقی نیا

مصدق از گل نازک‌تر به آمریکا نگفت؛ دنبال تقویت بنیه نظامی کشور نبود؛ کاری با سیاست‌های استثماری ابرقدرت‌ها در خاورمیانه نداشت؛ آرمانی در حمایت از مستضعفین عالم و دفاع از محرومان و آزادی خواهان مطرح نکرد؛ شعار مرگ بر اسرائیل نداد؛ حرفی از انرژی هسته‌ای و خودکفایی اقتصادی و استقلال صنعتی و علمی نزد؛ شاه سرسپرده آمریکا را سرنگون نکرد.

فقط خواست نفت را ملی کند که زدند و ناکارش کردند! همین آمریکایی که اتفاقاً جناب مصدق روی خوش به آن نشان داده بود، در 28 مرداد 1332 در ایران کودتا کرد و دولت مصدق را زمین زد.

آن‌وقت عده‌ای بدون توجه به وقایع تاریخی و ماهیت پلید کاخ سفید و همدستانش گمان می‌کنند اگر از انرژی هسته‌ای دست‌برداریم، شعار مرگ بر اسرائیل سر ندهیم، از کنار مظلومیت کودکان بی‌گناه غزه و یمن و بحرین و نیجریه به‌سادگی عبور کنیم، صنایع نظامی را تعطیل کنیم، دیگر آمریکا دست از سر ما برداشته و کاری به کارمان نخواهد داشت!

کودتای 28 مرداد ثابت کرد تا زمانی که تسلیم محض ایالات‌متحده نبوده و استقلال و شرف خود را به مستکبران نفروشیم، دشمنی با ملت ایران ادامه خواهد داشت.

به‌جای چشم دوختن به دست یاری دشمن حیله‌گر روی پای خود بایستیم و باور کنیم باغیرت و همت خویش می‌توانیم مشکلات را از سر راه برداریم.

اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضد استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است. (1)


پی‌نوشت:
1) مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

چهارشنبه, 21 فروردين 1398 19:16

تیر خلاص

tire-khalas_Copy سید حمید مشتاقی نیا

برای از بین بردن یک نظام مبتنی بر انقلاب، ایجاد تغییر در ماهیت و رویکرد آن و دگرگونی در سبک زندگی مردم، مؤثرتر از جنگ نظامی است؛ مبانی اخلاقی در غرب با هنجارهای دینی و ملی ما فاصله دارد. بی‌حیایی و بی‌عفتی در زن و مرد یکی از مصادیق اخلاق غربی است.

تفکر لیبرالیسم اقتصادی مبتنی بر شکاف طبقاتی و خرد شدن کمر فقرا در چرخه‌ای است که جز به تأمین منافع سرمایه سالاران نمی‌اندیشد. مصرف‌گرایی یک ارزش شمرده می‌شود.

دین در اندیشه غرب تا جایی معتبر است که آزادی‌های فردی به معنای غریزه محوری را نادیده نگیرد؛ تفکر غرب سیاست را برمدار قدرت‌طلبی و منفعت‌طلبی استوار دانسته و دستیابی و حفظ آن را به هر قیمتی حتی اگر به ظلم و فساد و خیانت منجر شود مشروع می‌شمارد.

نفوذ مبانی فکری غرب در جامعه‌ای که قرار است با محوریت اندیشه اسلام حرکت نموده و آخرت‌گرایی، انسانیت و شرف و عزتمندی را یک ارزش دانسته و رفع محرومیت و عدالت‌خواهی را اولویتی غیرقابل‌اغماض محسوب نموده و با اشرافی گری و تجمل‌پرستی و فخرفروشی و خودمحوری و قبیله گرایی و پول‌پرستی به ستیز برخیزد، نتیجه‌ای جز تغییر ماهیت دینی جامعه و فروپاشی نظام اخلاقی و مکتبی و اجتماعی به همراه نخواهد داشت.

اهمیت تقابل با این نفوذ فرهنگی است که باعث شد رهبر معظم انقلاب جوانان را در گام دوم انقلاب به جهادی بزرگ و حساب‌شده فرابخواند: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.

چهارشنبه, 21 فروردين 1398 19:25

بی‌بی‌سی و هدف از انتقاد

images_Copy سید حمید مشتاقی نیا

ما از بعضی کارهای مسئولین انتقاد می‌کنیم، بی‌بی‌سی هم انتقاد می‌کند.

ما انتقاد می‌کنیم که برسیم به اسلام، بی‌بی‌سی انتقاد می‌کند که برسیم به انگلیس!

فرق انتقاد ما با نق و نقدهای رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب در این است که ما معتقدیم هر جا اگر نقص و تعللی وجود دارد به خاطر فاصله گرفتن از ارزش‌ها و عمل نکردن به دستورات اسلام است.

فرق انتقادی که دلسوزان نظام مطرح می‌کنند با آنچه ذیل عنوان انتقاد؛ اما با رویکرد سیاه نمایی توسط عناصر خودباخته مطرح می‌شود در این است که ما منکر دستاوردها و پیشرفت‌ها نیستیم و یک تار موی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را به حکومت‌های وابسته و اشرافی و فاسد نمی‌دهیم.

ما معتقدیم انقلاب اسلامی سرمنشأ پیدایش فرهنگ عدالت‌خواهی در جامعه است و در این راستا توانسته در یک دوره چهل‌ساله، قله‌هایی از رشد و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی و رفاهی و خدماتی و ... را فتح کند که با هیچ‌یک از دوره‌های تاریخی این مرزوبوم قابل قیاس نیست و بر این باوریم که استمرار و مجاهدت در این مسیر، طعم برقراری و بسط عدالت در همه نقاط و عرصه‌ها را بیش‌ازپیش بر کام مردم می‌نشاند.

آنچه تاکنون به‌رغم همه دشمنی‌ها و مانع‌تراشی‌ها در چهارچوب نظام اسلامی رخ داد چند سر و گردن از کارنامه همه سلاطین و حکمرانان این کشور بالاتر است؛ اما هنوز برای آنچه باید ذیل پرچم مقدس اسلام محقق شود تلاشی همه‌جانبه نیاز است.

نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است؛ واقعیت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل‌مقایسه نیست. (1)


پی‌نوشت:
1) مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب

صفحه1 از3
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.