رمز شایستگی امام برای خلافت

نوشته‌شده توسط

راهنمای-سفر-به-کربلا1.jpg

امام حسین علیه‌السلام پس‌ از اینکه مروان، ایشان را به بیعت با یزید دعوت کرد و آن حضرت را تهدید نمود، خطاب به او فرمود: وای بر تو ای مروان! از من دور شو! تو پلید هستی و ما خاندانی پاک هستیم که خداوند در مورد ما فرموده است: انَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً (1): خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند. 

خلافت به معنای حکمرانی سیاسی بر جامعه مسلمین، شرط امامت امام نیست؛ امام اگر در شرایط مساعد باشد، شایسته‌ترین فرد برای تصدی این مقام است؛ اما اگر اقبال عمومی به سمت او نباشد و در روزگار رواج فتنه، ادعای خلافت او موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، خانه‌نشین می‌شود و عطای حکومت را به لقای آن می‌بخشد و مانند 25 سال سکوت امام علی علیه‌السلام، خلافت را به دیگران واگذار می‌کند؛ اما در مورد یزید بن معاویه، سکوت در قبال خلافت او نه‌تنها به نفع اسلام و مسلمین نبود؛ بلکه به دلیل بی‌پروایی یزید و شرک آشکاری که ابراز می‌کرد و مخالفت علنی که با دستورات مسلَّم اسلامی داشت، پذیرش خلافت او موجب سستی اسلام و مسلمین و رسمیت بخشی به خاندان بنی امیه می‌شد ـ که عملاً مسیر خلافت را نیز به سلطنت تغییر دادند و هدفی جز تهی کردن حقیقت اسلام از درون خود نداشتند؛ اینجاست که سکوت امام صلاح نیست؛ به همین دلیل سیدالشهدا علیه‌السلام، قیام می‌کند تا مخالفت علنی خود با خلافت او را به جهان اسلام اعلام کند.

در این میان یکی از مهم‌ترین دلایل برتری و حقانیت امام در قبال یزید و هر حاکم فاسقی مثل او، آیه شریفه تطهیر است؛ آیه‌ای که هرگونه ناپاکی و پلیدی را به اراده اختصاصی خداوند متعال، از خاندان اهل‌بیت دور کرده و عصمت را برای آن‌ها اثبات کرده است؛ این جایگاه الهی و رفیع اختصاصی، سند محکم برتری ایشان در امر خلافت از قرآن کریم است.


 پی نوشت:

1) احزاب، آیه 33

منتشر شده در محرم
مطالب بیشتر از این مجموعه: « اشک فرشتگان پیروزی خون »

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید