مرسلون

روابط دختر و پسر در قرآن کریم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روابط دختر و پسر در قرآن کریم روابط دختر و پسر در قرآن کریم

قرآن صراحتاً از ایجاد و برقراری رابطه‌ی دوستی میان دختران و پسران نهی فرموده و آن را حرام اعلام می‌کند؛ تا آنجا که می‌گوید یک زن و دختر مؤمن هرگز نباید با یک مرد یا پسر رابطه‌ی دوستی داشته باشد؛ یعنی این کار را حرام اعلام می‌کند: وَلامُتَّخِذاتِ أَخْدان‏ (1) و یا وَ لا مُتَّخِذی أَخْدان‏. (2)

اما نکته‌ای که بسیار مهم است این است که قرآن به‌شدت از برقراری رابطه جنسی میان دختر و پسر نهی فرموده و حتی نزدیک شدن به این نوع از رابطه جنسی نامشروع را نیز حرام اعلام می‌کند و می‌فرماید که به زنا نزدیک نشوید؛ و این خود نشان می‌دهد که مسئله چقدر مهم است که حتی نباید به آن نزدیک شده، چه برسد به این‌که این کار را انجام داد: وَلاتَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً. (3)

 

قرآن و مسئله زنا:

همان‌طور که بیان شد، قرآن حتی از نزدیک شدن به زنا نهی می‌کند؛ اما اگر دختر و پسری تن به این گناه دهند و زنا کنند، قرآن برای آن‌ها تنبیه و مجازاتی دنیوی در نظر گرفته و آن 100 ضربه شلاق است و این‌که مؤمنان در دین خدا نباید نسبت به آن‌ها رأفت داشته باشند: الزَّانِیَةُ وَ الزَّانی‏ فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لاتَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فی‏ دینِ اللَّهِ. (4)

اما در مورد زنای محصنه قضیه فرق می‌کند؛ زنای محصنه به زنایی گفته می‌شود که در آن دو طرف زنا (مرد و زن) هر دو متأهل باشند؛ که در این صورت مجازات آن‌ها ازنظر اسلام، سنگسار می‌باشد؛ زیرا آن‌ها علاوه بر اینکه متأهل هستند، از شهوت‌های خود تبعیت کرده و به همسر خود خیانت نموده و با دیگری هم‌بستر شده‌اند؛ البته حکم زنای محصنه در قرآن نیامده است؛ ولی ازنظر اسلام حکم زنای محصنه سنگسار است؛ در سنگسار اگر شخص زانی (زناکار) خود به گناه خود اعتراف نکرده باشد و قاضی به‌وسیله شاهد یا قرائن و شواهد دیگر به جرم وی پی ببرد، شخص زناکار را در گودال برای سنگسار قرار می‌دهند به‌طوری‌که وی بتواند از آن خارج شود؛ و اگر خارج شد، باید دوباره به گودال برگردانده شده و سنگسار شود تا بمیرد؛ اما اگر خودش به گناهش اعتراف کرده باشد و از گودال فرار کند، دیگر نیازی به برگرداندنش به گودال و سنگسار او نیست و او آزاد است.

 

قرآن و مسئله لواط:

قرآن از لواط به‌شدت نهی کرده و در مورد قوم لوط، خبر از عذاب شدید آن‌ها می‌دهد؛ قرآن مسئله لواط را قطع راه تولید نسل و مسیر طبیعی زادوولد بشر می‌داند: تَقْطَعُونَ السَّبیل (5)؛ و در مورد قوم لوط و از زبان حضرت لوط (علیه‌السلام) می‌فرماید که هیچ‌کس از جهانیان نسبت به قوم لوط در این کار (لواط) سبقت نگرفته است: وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَکُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمین‏. (6)

ازنظر اسلام، مجازات کسی که لواط کند و یا لواط دهد این است که یا با شمشیر گردنش زده شود و یا از کوه پرت شود و یا این‌که در درون آتش انداخته شود و از همه سخت‌تر افکنده شدن درون آتش است؛ البته در هیچ جای قرآن به این حکم اشاره‌ای نشده است.

 

قرآن و مسئله ازدواج:

قرآن کریم در مورد ازدواج تکیه اصلی و اساسی را بر تقوا گذاشته است و آن را ملاک و معیار می‌داند؛ حتی می‌گوید که اگر زن زیبا و با کمالاتی وجود داشت اما مشرک بود، نباید با آن ازدواج کرد و کنیزی که زیبایی ظاهری ندارد اما ایمان دارد، از آن زن مشرک بهتر است: وَ لاتَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُم‏. (7)

در مورد انتخاب همسر هم می‌گوید که نباید ترس از فقر مانع از ازدواج شما شود؛ بلکه ازدواج کنید تا خدا از فضل خودش آن‌ها را درصورتی‌که فقیر باشند، بی‌نیاز کند: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ. (8)

در مورد اینکه زن در برخورد با مرد غریبه و یا خواستگار چگونه باید رفتار کند، قرآن نظرش بر حیا و خویشتن‌داری است؛ نه مثل برخی که با دیدن خواستگار، خود را باخته و محو او شده و خود را و زیبایی‌های ظاهری خود را بر او عرضه می‌کنند؛ قرآن در مورد دختر شعیب (علیه‌السلام) که با موسی (علیه‌السلام) برخوردی داشته بود و او را به نزد پدرش می‌برد می‌گوید که او باحیا راه می‌رفت: تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ (9)؛ پس تقوا و حیاء عامل مهمی در زندگی زناشویی و انتخاب همسر است.


پی‌نوشت:

1) نساء، آیه 25

2) مائده، آیه 5

3) اسراء، آیه 32

4) نور، آیه 2

5) عنکبوت، آیه 29

6) عنکبوت، آیه 28

7) بقره، آیه 221

8) نور، آیه 32

9) قصص، آیه 25

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: فرآوری
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 243 دفعه

آخرین‌ها از سجاد انجام

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.