مرسلون

سر درس امامت ۱۲ (پیام دوم آیه ابتلاء، عصمت امام در تمام عمر)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

گذشت که امام در تمام عمر اهل عدالت است و ذره‌ای ظلم و ستم در کارنامه او دیده نمی‌شود.

ممکن است سؤال شود: «آیا عادل بودن امام در تمام عمر با عصمت امام تفاوت ندارد؟» به دیگر سخن آنچه گفتیم این بود که امام در تمام عمر عادل است اما گویا عصمت امام مدعای دیگری است زیرا معصوم کسی است که کوچک‌ترین خطایی را حتی از سر سهو و فراموشی انجام نمی‌دهد بنابراین ممکن است کسی در تمام عمرش عادل باشد و هیچ ظلمی را مرتکب نشود اما درعین‌حال در برخی از موارد اشتباهات و خطاهایی حداقل از روی فراموشی از او سر بزند بنابراین از آیه «عدالت» امام ثابت‌شده است نه «عصمت امام».

حقیقت این است که این‌گونه نیست و عدالت به معنای حقیقی کلمه همان عصمت به معنای حقیقی کلمه است. اگر در معنای واژه «عدل» و «ظلم» توجه نماییم این امر روشن می‌شود.

عدل به معنای «قرار دادن اشیاء در جای خویش» و متقابلاً ظلم به معنای «قرار دادن آن‌ها در جای دیگر» است. اگر به زمامداری که حقوق مردم را به آن‌ها می‌دهد عادل می‌گویند به همین جهت است زیرا حق مردم را در جای خودش قرار می‌دهد و اگر به اختلاس گران و رشوه گیران ظالم می‌گویند به همین دلیل است زیرا حق را در جای خویش قرار نداده به ملکیت خود درمی‌آورند.

علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «عدالت هر چیزی را در جای خودش می‌نشاند» (1)

بنابرآنچه گفت مشخص می‌شود هر خطایی، بزرگ باشد یا کوچک، عمدی باشد یا سهوی و … مصداق ظلم است زیرا هر خطایی در حقیقت «قرار دادن یک شیء در غیر جای خودش است» مثلاً هنگامی‌که یک معلم حتی بدون عمد مطلب اشتباهی را به دانش‌آموز یاد می‌دهد به یک معنا ظلم کرده است زیرا مطلب اشتباه نباید در ذهن کودک دانش‌آموز جای می‌گرفت و جای او آنجا نبود.

بنا بر آنچه گفته شد معلوم می‌شود امام در تمام عمرش عدالت‌پیشه است به این معنا که تمام امور را به‌جا انجام می‌دهد و درنتیجه هیچ خطای کوچک یا بزرگی از او سر نمی‌زند و این چیزی جز عصمت نیست.

در نکات بعد به پیام جدیدی از آیه ابتلاء اشاره خواهیم کرد.


پاورقی:

1- نهج‌البلاغه، ص ۵۵۳.

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه, عکس نوشته
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: سایت
  • سطح قالب: سطح الف
  • قالب انتشار: مناسب برای درج در «سایتهای رسمی و معتبر» مثل ایکنا، ایسنا، حوزه، بلاغ, مناسب جهت درج در «کتب پژوهشی،آموزشی یا تبلیغی »مانند ره توشه تبلیغی دفتر تبلیغات, مناسب جهت درج در «نرم افزار» و انتشار آن, مناسب جهت تهیه «پیام یا پیامک فرهنگی»مانند پیامک های مناسبتی یا شبکه تله تکس صدا و سیما, مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 655 دفعه
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.