مرسلون

شناخت و معرفت امام، واجب همگانی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شناخت و معرفت امام، واجبی همگانی شناخت و معرفت امام، واجبی همگانی

زراره گويد: به امام باقر(علیه‌السلام) عرضه می‌داشتم: «أخبرني عن معرفة الإمام منكم واجبة على جميع الخلق؟ آيا شناخت امام از شما خاندان بر همه مردم لازم است؟ حضرتش فرمود:

إنّ اللّه عزوجل بعث محمّداً صلى اللّه عليه وآله وسلم إلى الناس أجمعين رسولاً وحجّة للّه على جميع خلقه في أرضه; فمن آمن باللّه وبمحمّد رسول اللّه واتبعه وصدَّقه فإنّ معرفة الإمام منّا واجبة عليه; به‌راستی‌که خداوند متعال حضرت محمد(صلى الله عليه وآله و سلم) را براى همه مردم به عنوان پيامبر و حجّت خود درروی زمين و براى تمامى آفريدگانش برانگيخت. پس، هر كه مؤمن به خدا و به محمد رسول‌الله باشد و از او متابعت كرده و او را تصديق نمايد، معرفت امام از ما اهل‌بیت نيز بر او واجب است.» [1]

روى اين نکته‌ای كه تأكيد شده، اگر معرفت مقامات و حقّانيّت امام(علیه‌السلام) بر تک‌تک ما واجب باشد، بايد در پى معرفت باشيم و اگر معرفت داريم، بايستى در پى افزايش آن باشيم و جالب است كه اين مضمون از فرمايشات رسول اكرم و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در كتب اهل سنّت نيز روایت‌شده است.
حافظ طبرانى به سند خود از امام مجتبى(علیه‌السلام) آورده كه رسول‌الله(صلی‌الله عليه وآله و سلم) در حديثى فرموده:
«والذي نفسي بيده لا ينفع عبداً عمله إلاّ بمعرفة حقنا» [2] اگر وظيفه ما چنين مقرّر شده و اگر اين زیارت‌ها اين اثر را در پى دارد، پس بايستى به اين زیارت‌ها ملتزم بود; چراکه زيارت جنبه مقدّمیت را براى آن امر واجب دارد.
در روايت ديگرى جابر گويد: از مولايم امام باقر(علیه‌السلام) شنيدم كه می‌فرمود:
«إنّما يعرف اللّه عزّوجلّ ويعبده من عرف اللّه وعرف إمامه منّا أهل البيت. ومن لا يعرف اللّه عزّوجلّ ولا يعرف الإمام منّا أهل البيت; فإنّما يعرف ويعبد غير اللّه; تنها كسى به خداى تعالى شناخت دارد و او را می‌پرستد كه خدا را بشناسد و امامش را از ما خاندان بشناسد. كسى كه خدا را نمی‌شناسد و با امامى از خاندان ما اهل‌بیت نيز آشنا نيست، درواقع غير خدا را می‌شناسد و می‌پرستد.» [3] با توجّه به اين روايت زيبا، اگر معرفت و شناخت به ائمه(علیهم‌السلام) نباشد، عبادت غير الله خواهد بود.
ازاین‌رو معرفت امام واجب است تا عبادت خدا انجام پذيرد.
از طرفى، اگر زيارت امام(علیه‌السلام) موجب معرفت امام است، پس بايستى به زيارت رفت.

روى همين اصل بعضى از فقهاى ما فتوا می‌دهند كه قدر متيقّن اين است كه زيارت حضرت سيّدالشهداء(علیه‌السلام) در كربلا در طول عمر براى كسى كه تمكّن دارد یک‌مرتبه واجب است.
شيخ بزرگوار ابن قولويه در كتاب كامل الزيارات، روايات بسيارى را در اين زمينه نقل كرده است. لذا در زمان‌های قديم مردم با همه سختی‌ها براى زيارت به كربلا می‌رفتند و علما فقهای ما نه تنها آن ها را منع نمی‌کردند، بلكه تشويق هم می‌نمودند;
زيرا تحمّل اين مسير موجب افزايش معرفت به امام علیه‌السلام است و افزايش معرفت امام، همان عبادت خداى متعال است.
در روايت جالب ديگرى می‌خوانیم كه حضرتش می‌فرماید: «إنّكم لا تكونون صالحين حتّى تعرفوا ولا تعرفوا حتى تصدّقوا ولا تصدّقوا حتى تسلّموا; شما هرگز در زمره شايستگان قرار نخواهيد گرفت مگر معرفت داشته باشيد و معرفت نمی‌یابید مگر به مقام تصديق برسيد و به مقام تصديق نمی‌رسید مگر تسليم باشيد.» [4]


پی‌نوشت:
1). الكافى: 1 / 181 ـ كتاب الحجة ـ باب معرفة امام، حديث 3.
2). المعجم الاوسط: 3 / 122 ـ 2251.
3). همان: حديث 4.
4). همان: 181 و 182، حديث 6.

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: سایت
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 524 دفعه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.