مرسلون

خمس از نظر شیعه و سنی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

c90f9cb5b6c899b93e2212c4c36920a2_S_Copy خمس از نظر شیعه و سنی

سؤالی که این روزها در اذهان بدان توجه شده است این است که تفاوت بین احکام اهل تسنن و اهل تشیع چه منشأ و مأخذی دارد؟

یکی از احکامی که بین شیعه و سنی دارای اختلاف است مسئله‌ی خمس است که خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن به آن صراحتاً اشاره‌کرده است:

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آَمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. (1)

 

جواب اجمالی:

اهل تشیع معتقدند که موارد خمس متعدد است مثل غنیمت جنگی، گنج، معادن طلا و نقره، هزینه‌ی اضافه از درآمد یک سال؛ اما اهل تسنن معتقدند که خمس تنها یک مورد است و آن غنیمت جنگی است.

خمس حتي از زمان امير مؤمنان علی علیه‌السلام طبق نظر شيعه ترجمه می‌شده است.

علت اختلاف اهل تسنن وجود رواياتی است که ادعا دارند خمس را فقط در جنگ واجب کرده است؛ اما آن روايات دلالت بر مقصودشان نداشته و حتی در بعضي مخالف مقصودشان است.

روايات بسيارى از پيامبر اكرم صلی‌الله علیه وآله وسلم نقل‌شده كه به اصحاب خويش دستور به گرفتن خمس داده‌اند و يا هنگامی‌که افرادى به ايشان مراجعه می‌کردند در ضمن دستورات دينى، وجوب پرداخت خمس را يادآور می‌شدند، در حالی‌که هيچ جنگ و نبردى هم در كار نبود تا غنيمت جنگى از آن برداشت شود و بطلان برداشتشان بسی واضح است.

از طرفی در آیه شریفه‌ی مذکور تنها لفظ «غنم» آمده است و چگونه می‌توان از این کلمه آن مواردی را که شیعیان اراده کرده‌اند و ثابت کرده‌اند را اثبات کرد؟ پاسخ: باید توجه داشت همان‌گونه كه از گفتار و تصريح لغت شناسان به دست می‌آید اين است كه «غنم» در لغت معناى وسیع‌تری از غنيمت جنگى دارد و به معناى مطلق فایده‌ای است كه انسان بدون مشقت و سختى به دست آورده باشد ولى بعدها پس از نزول قرآن به خاطر جنگ‌هایی كه پيش آمد غنيمت بيشتر در معناى اموالى استعمال شد  كه از مشركان گرفته می‌شد.

بنابراين لفظ غنيمت در آيه بر همان معناى لغوى آن حمل می‌شود مگر این‌که قرينه قطعى وجود داشته باشد كه مقصود از آن غنيمت جنگى باشد که قرینه دال بر آن وجود ندارد.


پی‌نوشت:

1) انفال، آیه 41

2) لسان العرب، ماده غنم.

3) سلسلة الينابيع الفقهيه، جلد 5، صفحه 224

4) صحيح البخارى، جلد 4، صفحه 250

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: پرسش و پاسخ
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: شبکه های پیام رسان
  • سطح قالب: سطح ج
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 10 دفعه
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.