مرسلون

بدترین خلق خدا

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ebec906973a12dc1df3489e8f73ec1cd_XL_Copy بدترین خلق خدا

هشداری در مورد غُلات:

امام صادق علیه‌السلام: مواظب جوانان خود باشید که غالیان آن‌ها را به فساد نکشانند؛ پس همانا که غالیان بدترین خلائق خدا هستند، عظمت خدا را کوچک شمرند و برای بندگان خدا ادعای ربوبیت نمایند؛ به خدا سوگند غالیان از یهود، نصاری، مجوس و مشرکان بدترند؛ سپس فرمود: غالی به‌سوی ما می‌آید پس او را نمی‌پذیریم ولی مقصر به ما ملحق می‌شود و او را می‌پذیریم؛ زیرا غالیان بر ترک نماز و زکات و روزه و حج، عادت کرده‌اند لذا هرگز نمی‌توانند این عادت را ترک کنند و به طاعت خدا بازگردند؛ اما مقصر هرگاه حق را بشناسد، بدان عمل کرده و اهل اطاعت می‌شود. (1)

بدون ترديد ائمّه علیهم‌السلام غاليان را طرد و تكفير مى ‏كردند و شيعيان را همواره از غاليان و تماس با آن‏ها بر حذر مى ‏داشتند.

 

غلو چيست و چه كسانى غالى هستند؟

در روايتى از پيامبر خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم مى ‏خوانيم كه حضرتش صلی‌الله علیه وآله وسلم می‌فرماید: لاترفعونی فوق حقّی فإنّ اللَّه تبارك تعالى اتّخذنی عبداً قبل أن يتّخذنی نبيّا (2): مرا بيش ازآنچه هستم بالاتر نبريد؛ چراکه خداى تعالى پيش از آن‌که مرا به پيامبرى برگزيند، به بندگى برگزيده است.

اين روايت نشان مى‏ دهد كه برخى از مردم در زمان پيامبر خدا صلی‌الله عليه وآله وسلم به الوهیت آن حضرت صلی‌الله علیه وآله وسلم معتقد شدند و نيز از اين روايت معناى غلو معلوم مى‏ شود.

هم‏چنين امير مؤمنان على علیه‌السلام مى‏ فرمايد: إيّاكم والغلوّ فينا قولوا: إنّا عبيد مربوبون و قولوا فی فضلنا ما شئتم (3): هرگز در مورد ما غلو ننماييد. بگوييد: ما بندگان تربیت‌یافته خدا هستيم و در مورد برترى ما آنچه خواستيد بگوييد.

بديهى است كه اين روايات به ما ميزان مى‏ دهند.

 

نظر شيخ صدوق رحمه‌الله در مورد غلات:

اعتقادنا فی الغلاة والمفوّضة أنّهم كفّار باللَّه تعالى و أنّهم أشرّ من اليهود والنصارى والمجوس (4): اعتقاد ما درباره غاليان و تفويض كنندگان اين است كه آنان به خداى سبحان كفر ورزيده ‏اند و همانان از يهوديان، مسيحيان و مجوسيان بدتر هستند.

 

نظر علامه مجلسى رحمه‌الله در مورد غلو:

إعلم أنّ الغلوّ فی النبی والأئمّة عليهم السلام‏ إنّما يكون بالقول بألوهيتهم أو بكونهم شركاء للَّه تعالى في المعبوديّة أو فی الخلق والرزق أو أنّ اللَّه تعالى حلّ فيهم أو اتّحد بهم ... أنّهم كانوا أنبياء ... أو القول بأنّ معرفتهم تغني عن جميع الطاعات ولا تكليف معها بترك المعاصی و القول بكلّ منها إلحاد وكفر وخروج عن الدين كما دلّت عليه الأدلّة العقليّة والآيات والأخبار السالفة وغيرها (5): بدان كه غلو درباره پیامبر صلی‌الله علیه واله و ائمّه علیهم‌السلام منحصر است در این‌که كسى قائل به الوهیت آنان يا شريك بودن آنان با خداوند متعال در معبود بودن، آفرينش، رزق و روزى بشود يا بگويد خداوند در آن بزرگواران حلول كرده است يا خداوند متعال با آنان متحد شده يا بگويد ائمّه پيامبر هستند و يا بگويد شناخت آنان انسان را از همه اطاعات بى‏نياز مى‏ سازد و باوجوداین تكليفى به ترك گناهان نيست؛ همه اين مطالب الحاد، كفرورزى و خروج از دين است؛ آن‌سان كه دليل‏ هاى عقلى و آيات قرآنى و روايات گذشته بيان‏گر اين معناست. (6)


پی‌نوشت:
1) الأمالی (للطوسي)، صفحه 650/ 1349- 12: أَخْبَرَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارُ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ، عَنْ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ، قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ‏ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُونَهُمْ، فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ، يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ، وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ، وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ شَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصارى‏ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): إِلَيْنَا يَرْجِعُ الْغَالِي فَلَا نَقْبَلُهُ، وَ بِنَا يَلْحَقُ الْمُقَصِّرُ فَنَقْبَلُهُ؛ فَقِيلَ لَهُ: كَيْفَ ذَلِكَ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؛ قَالَ: لِأَنَّ الْغَالِيَ قَدِ اعْتَادَ تَرْكَ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْحَجِّ، فَلَا يَقْدِرُ عَلَى تَرْكِ عَادَتِهِ، وَ عَلَى الرُّجُوعِ إِلَى طَاعَةِ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَبَداً، وَ إِنَّ الْمُقَصِّرُ إِذَا عَرَفَ عَمِلَ وَ أَطَاعَ.
2) بحارالانوار، 25/ 134، 265 و 272
3) الخصال، صفحه 614؛ بحارالانوار، 10/ 92 و 25/ 270
4) الاعتقادات فى دين الاماميّه، صفحه 97، به نقل از بحارالانوار: 25/ 342
5) بحارالانوار، 25/ 346
6) برای اطلاع بیشتر به کتاب با پيشوايان هدايت‏گر، جلد1، صفحه 78 به بعد مراجعه نمایید.

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: مقاله اینترنتی
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: سایت
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 99 دفعه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.