مرسلون

وهابیت؛ استغاثه و تأثیر آن بر تکفیر‌

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

2d905cac065bd7263b23cf06dbcfe494_S_Copy وهابیت؛ استغاثه و تأثیر آن بر تکفیر‌

از آنجا که امروزه موتور محرک جریان‌های تکفیری، افکار وهابیت است؛ به جا است که افکار ایشان مورد بازخوانی قرار بگیرد؛ وهابیت و گروه‌های تکفیری با عقاید واهی و به‌دور از فکر اسلامی در پی بدنام کردن نظرات اسلام در باب بزرگان دین هستند؛ بزرگان هر دینی مایه برکت و دستگیری از پیروان آن آئین خوانده‌شده و مورداحترام و تقدس قرار می‌‌گیرند؛ دین اسلام نیز از این قاعده مستثنی نیست و به پیروان خود دستور به کمک خواهی از پیشوایانی که از دنیا رفته‌اند می‌دهد؛ اما وهابیت با بهره‌گیری از افکار محمد بن عبدالوهاب به این فراخوان کمک خواهی از پیشینیان که در ادبیات دینی استغاثه خوانده می‌شود، دست‌درازی کرده و آن را سبب شرک می‌داند و پس‌ازآن حکم تکفیر را بر مسلمانان جاری می‌داند.

محمد بن عبدالوهاب با استناد به کلام ابن‌قیم دراین‌باره می‌نویسد:‌ و من أنواعه طلب الحوائج من الموتى و الاستغاثة بهم و التوجه إليهم و هذا أصل شرك العالم فإن الميت قد انقطع عمله و هو لايملك لنفسه نفعا و لاضرا فضلا لمن استغاث (1): از انواع شرک، طلب نیاز از مردگان، استغاثه از ایشان و توجه به آنان است؛ این اصل شرک در دنیاست، کسی که از دنیا رفته است، عملش از این دنیا قطع‌شده است و او مالک نفع و ضرر خود نیست چه برسد به این‌که طلب نیاز از وی شود. (1)

تکفیر در کلام بالای محمد بن عبدالوهاب برگرفته از یک قیاس است که در ذیل می‌آید:

صغری: استغاثه از مردگان شرک است.

کبری: شرک به خداوند مجاز نیست.

نتیجه: پس استغاثه به مردگان، مجاز نیست.

در کبرای قیاس که بحثی نیست و همه مسلمانان، شرک به خداوند را مجاز نمی‌دانند؛ اما صغری محل بحث است؛ محمد بن عبدالوهاب در کلام خود، صغری را به‌گونه‌ای بیان می‌کند که گویا موردپذیرش تمام علمای اسلام است؛ درحالی‌که از سویی چنین نیست که عالمان دین اسلام به صغرای قیاس پایبند باشند و از سویی دیگر چون مسئله اجماعی با پایبند نبودن علمای اسلام به صغری اجماعی نشد، هر کس می‌تواند به اجتهاد خود عمل کند و کسانی که این استغاثه را شرک نمی‌دانند، می‌توانند به بزرگانی که از دنیا رفته‌اند، استغاثه کنند.

اما این‌که هر کس می‌تواند در مسئله‌ای که اجماعی نیست به اجتهاد خود عمل کند نیز مورد تائید محمد بن عبدالوهاب است. وی دراین‌باره می‌گوید: «اگر مسئله‌ای اجماعی بود، در آن بحثی نیست و اگر مسئله‌ای اجماعی نبود و اجتهادی بود، هر کس می‌تواند بنا بر مذهب خود عمل کند و انکار نمی‌شود. (2)


پی‌نوشت‌:
1) نجدی، محمد بن عبدالوهاب، مفید المستفید فی کفر تارک التوحید، محقق: اسماعیل انصاری، ریاض، انتشارات محمد بن سعود، بی‌تا، صفحه 296
2) همان، الرسائل الشخصیه، محقق: صالح الفوزان، ریاض، انتشارات ملک سعود، بی‌تا، صفحه 41

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ج
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 68 دفعه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.