مرسلون

دلایلی بر عصمت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دلایلی بر عصمت دلایلی بر عصمت

دلیلی دیگر بر عصمت، اقتدا و پیروی در سایه عصمت است؛ در کتاب خدا، قرآن کریم آیاتی وجود دارد که به انسان گوشزد می‌کند که از پیامبر اکرم صلی‌الله علی وآله وسلم پیروی و تبعیت کنید؛ به دو آیه به‌عنوان نمونه اشاره می‌کنیم:

 

آيه اول

وَما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (1): آنچه را كه پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم آورده است برگيريد و انجام دهيد و آنچه را كه پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم از آن نهى كرده است وانهيد و ترك كنيد؛ طبق این آیه شریفه ما مأمور تبعیت و پیروی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم بدون هیچ قید و شرطی هستیم؛ حال اگر ما احتمال خطا و اشتباه در گفتار و رفتار پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم دهیم دیگر نمی‌توانیم از دستورات ایشان پیروی کنیم و به فرض تبعيت از وى، در صورت خطا و اشتباه در امرى كه ابراز مى ‏دارد، ما نيز به امر الهى اطاعتِ از حجت، مرتكب خطا و اشتباه خواهيم شد كه اين ناقصی است آشكار؛ پس امر خداوند به پيروى مطلق از دستورات پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم دليل روشنى است بر لزوم عصمت ايشان.

 

آيه دوم:

خداوند سبحان در آيه ديگرى مى ‏فرمايد: لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّه أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (2): هرآینه رسول خدا براى شما الگويى نيكو است.

در این آیه شریفه پیامبر صلی‌الله علیه واله و سلم الگوی حسنه معرفی‌شده است و روشن است که کسی می‌تواند اسوه حسنه باشد که از خطا و فراموشی مصون باشد و الا ما نمی‌توانیم او را به‌عنوان اسوه حسنه انتخاب کنیم؛ پنجمین دلیل بر عصمت، اعتبار بازخواست الهى در پرتو عصمت‏ است؛ خداوند متعال انبيا و اوصيا را فرستاده است و براى هر يك از ايشان شريعتى قرار داده تا دين الهى را برپا كنند و به‌تبع حجت را بر بندگان تمام؛ در قسمتى از دعاى ندبه اشاره‌شده است كه اگر نبى يا امام علیه‌السلام معصوم نباشد، احتیاجی باطل ميان خداوند و مکلفین صورت خواهد گرفت. در قسمتى از دعاى ندبه مى‏ خوانيم: و كلٌّ شرعت له شريعة و نهجت له منهاجاً و تخيّرت له أوصيا مستحفظاً بعد مستحفظ اقامة لدينك وحجةً على عبادك و لئلّايزول الحق عن مقرّه ويغلب الباطل على أهله ولا يقول أحد لو لا أرسلت إلينا رسولًا منذراً وأقمت لنا علماً هادياً فنتّبع آياتك من قبل أن نذل ونخزى‏ (3): و به پيامبران شريعت، طريقت و آيينى عطا كردى و براى آنان اوصيا و جانشينانى برگزينى تا يكى پس از ديگرى، از مدتى تا مدتى معين نگهبان دين و پاسدار آيين و شريعت و حجت بر بندگان تو باشد تا آن‌که دين حق از قرارگاه خود خارج نشود و اهل باطل غلبه پيدا نكنند و تاکسی نتواند بگويد: اى خدا، چرا به‌سوی ما رسول نفرستادى تا ما را از جانب تو به نصيحت ارشاد كند و چرا پيشوا نگماشتى كه ما از آيات و رسولانت پيروى كنيم؟

ما باید حجت داشته باشیم و اگر این حج خطا و نسیان داشته باشد دیگر احتیاجی به حجت نیست چراکه در این صورت یعنی باوجود احتمال خطا در اعمال، گفتار و تقرير امام، احتیاج با بندگان باطل است؛ از همين رو بايد در قول، فعل و تقرير امام علیه‌السلام احتمال سهو و فراموشى و خطا راه نداشته باشد.

 

دليل دیگر بر عصمت، سرپرستى دين و شريعت‏ است:

علامه حلی می‌نویسد: لأنّهم حفظة الشرع والقوّامون به (4): رهبران [هدايت‏] نگاهبانان شريعت و سرپرستان آن هستند.

القوامون جمع قيّم است؛ قيم كسى را گويند كه كفالت و سرپرستى ديگرى را به عهده گرفته و از منافع وى محافظت مى‏ كند و اجازه دارد به نفع او در اموالش تصرف كند؛ پيشوايان، محافظين و مرزبانان حدود شريعت و مدافع حقوق و منافع دين هستند و اجازه نمى ‏دهند زياده و نقصانى در شريعت راه يابد؛ روشن است كه تنها كسى مى‏ تواند از دين محافظت كند كه معصوم باشد؛ پس جانشين پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم بايد معصوم باشد و اگر جانشين پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم آيه‏ اى را اشتباه معنا كند و يا به‌غلط حكمى از او صادر شود و يا درست‌کار نباشد، مسلماً چنين كسى به خود، جامعه و دين ضربه مى‏ زند و زيان ناشى از اين ضربه تا ابد باقى خواهد ماند.


پی‌نوشت:
1) سوره حشر، آيه 7
2) سوره احزاب، آيه 21
3) اقبال الأعمال، جلد 1، صفحه 505؛ بحارالأنوار، جلد 99، صفحه 105
4) نهج الحق و کشف الصدق، صفحه 164؛ عقائد الإمامية، صفحه 67

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: متن کوتاه
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: وبلاگ
  • سطح قالب: سطح ج
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی»
خواندن 315 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « تشیع و عصمت مخالفت دشمن با حج رفتن »

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.