مرسلون

حیله‌ی یهود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
حیله‌ی یهود حیله‌ی یهود

حیله یهود در فرار از تكالیف شرعى و عذاب آنان‏:

«وَسْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتى كانَتْ حاضِرَةَ الْعَبْرِ اذْ یَعْدُونَ فِى السَّبْتِ اذْ تَأْتیهِمْ حیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لا یَسْبِتُونَ لا تَأْتیهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا یَفْسُقُونَ ...(1).
و از آن‌ها درباره (سرگذشت) شهرى كه در ساحل دریا بود، سؤال كن (و به خاطر بیاور) هنگامى را كه آن‌ها روز شنبه (به قانون الهى) تجاوز می‌کردند، هنگامی‌که ماهی‌هایشان روز شنبه كه روز تعطیل و استراحتشان بود، آشكار می‌شدند، امّا در غیر روز شنبه به سراغ آن‌ها نمی‌آمدند، این‌گونه آن‌ها را به چیزى آزمایش كردیم كه در برابر آن نافرمانى نمودند و (به یادآور) هنگامى را که گروهى از آن‌ها (به گروه دیگر) گفتند چرا جمعى را اندرز می‌دهید كه سرانجام، خداوند آن‌ها را هلاك خواهد كرد و یا به عذاب شدیدى گرفتار خواهد ساخت! (آن‌ها را به حال خود واگذارید تا نابود شوند) گفتند: انى اندرزها- براى اعتذار (و رفع مسؤولیت) در پیشگاه پروردگار شماست و شاید آن‌ها تقواپیشه كنند. ظاهر مطلب این است که روز شنبه کار و کسب بر یهود حرام بوده است .(2)
و این مردم در ساحل زندگی می‌کردند و شغل آن‌ها ماهی گیری بود خداوند آنان را امتحان كرد و روزهاى شنبه ماهیان بر سطح آب و جویبارها ظاهر می‌شدند و در دسترس بودند و روزهاى دیگر به عمق آب فرومی‌رفتند آن‌ها از این امتحان سرافراز بیرون نیامدند. دچار وسوسه شدند و آمدند استخرها و آبگیرهایی درست کردند و روز شنبه ماهی‌ها را هدایت به این آبگیرها می‌کردند و در روزهای دیگر به‌راحتی آن‌ها را جمع‌آوری می‌کردند و درواقع به مخالفت خداوند پرداختند. البته عده‌ای، آن‌ها را امربه‌معروف و نهی از منکر کردند و گروه دیگری هم بودند که مرتکب این کار نشدند و به کسانی که امربه‌معروف می‌کردند می‌گفتند چرا این‌ها را اندرز می‌دهید، این‌ها كه دست‌بردار نیستند و خداوند آن‌ها را هلاک می‌کند. جواب دادند که ما به دو دلیل آن‌ها را اندرز می‌دهیم؛ اوّل براى عذر و اتمام‌حجت به پیشگاه پروردگار كه ما به وظیفه خود عمل كردیم و دوم شاید اندرز ما در آنان اثر گذارد د از این کار دست‌بردارند و توبه کنند.
درواقع آن‌هایی که خلاف کردند و کلاه‌شرعی برای خود درست کردند که ظاهر این گناه را بپوشانند ولی چهره واقعى گناه، با دگرگون ساختن ظاهر آن، دگرگون نمی‌شود. این مطلب را نفهمیدند که کار نشدنی است و در آخر مسخ شدند.(3)
از آیه «فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئینَ»(4) استفاده می‌شود كه كیفر مسخ (تبدیل‌شدن به میمون) منحصر به گناهكاران بود.

نکته:
درست است که صید ماهی حلال است اما خداوند برای اینکه عده‌ای را آزمایش کند، آن‌ها را در روز شنبه نهی فرمود و این آزمایش ها همه‌وقت بوده و خواهد بود، منتهی برای همه، این آزمایش‌های الهی یکسان نیست.


پی نوشت:

1)اعراف، آیه 163- 166

2) الكاشف، ج 3، ص 410.

3) المیزان، ج 8، ص 383- 385 (تلخیص) و تعالیم قرآنى، ج‏2، ص:118 و 119

4)اعراف، 166

اطلاعات تکميلي

  • قالب تولید: مقاله اینترنتی
  • مخاطب: عمومی
  • قالب های محتوا: تولیدی
  • محیط انتشار: شبکه های اجتماعی
  • سطح قالب: سطح ب
  • قالب انتشار: مناسب جهت انتشار در «شبکه های اجتماعی», مناسب جهت«پاسخ به شبهات»
خواندن 206 دفعه

آخرین‌ها از سید مصطفی اسماعیلی

محتوای بیشتر در این بخش: یهود و حجاب »

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.