مرسلون

سید مرتضی موسوی

سید مرتضی موسوی

خیلی‌ها دوست دارند نامشان را در زمره‌ی یاران و اصحاب امام زمان(عج الله تعالی فرجه) ثبت کنند اما نمی‌دانند چگونه
برای دست یافتن به چنین هدف مقدسی، باید حرکت و جنبشی در وجودمان به جریان بیفتد، چراکه با حرف‌ها و شعارها، راه به‌جایی نمی‌بریم. طبق روایات، خدای متعال در سوره‌ی مائده آیه ۵۴ ، به چند ویژگی اصحاب امام زمان اشاره می‌فرماید:
۱. هم خدا آن‌ها را دوست دارد و هم آن‌ها خدا را دوست دارند.
۲. در برابر مؤمنان خاضع و مهربان‌اند.
۳. در برابر مشرکان و دشمنان، سرسخت و نیرومندند.
۴. در راه خدا سخت تلاش می‌کنند و از همه‌چیز مایه می‌گذارند.
۵. در مسیر انجام‌وظیفه، از سرزنش هیچ سرزنش کننده‌ای نمی‌هراسند.
فکر می‌کنی چقدر از این ویژگی‌ها، در وجودت جای گرفته است؟ منتظر واقعی کسی است که شب و روزبه دنبال تثبیت کردن این ویژگی‌ها در درونش است.[1]


پی‌نوشت:
1)تفسیر البرهان، سیدهاشم بحرانی، ج۱، ص۴۹۷

سه شنبه, 31 مرداد 1396 16:42

حرف مردم و غم و غصه‌ها

خیلی‌ها از حرف مردم دلشان می‌گیرد، غصه تمام وجودشان را دربرمی گیرد و شاید آرامش زندگی‌شان را به هم می‌ریزد. این غم‌ها و غصه‌ها با قرص و آرام‌بخش تسکین نمی‌شود. تنها راه آن این است، هر وقت دلت از حرفه‌ای مردم و... گرفت، غصه‌ها به تو هجوم آورد، خودت را بی انداز به دامان خدا. سجده کن و غم‌های دلت را با ذکر لا اله الا آنت سبحانک انی کنت من الظالمین پاک‌کن [1] یونس نبی با همین ذکر از غم و غصه‌ها نجات پیدا کرد. پیامبر(صلی‌الله علیه و اله وسلم) هم گاهی دلش از حرفه‌ای مردم می‌گرفت. آیه نازل شد و فرمود: «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ؛ ﻣﺎ می‌دانیم سینه‌ات ازآنچه آن‌ها می‌گویند ﺗﻨﮓ می‌شود (ﻭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ می‌کنند).(ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻓﻊ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﻰ ﺁﻧﺎﻥ) ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻭ ﺣﻤﺪ ﮔﻮ! ﻭ ﺍﺯ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺎﺵ! ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﻦ ﺗﺎ ﻳﻘﻴﻦ ( ﻣﺮﮒ) ﺗﻮ فرارسد!» [2]


پی‌نوشت:
۱.سوره انبیا،آیه۸۷
۲.سوره حجر، آیات۹۷-۹۹

 

دوشنبه, 30 مرداد 1396 06:06

راه‌های فریب شیطان

معمولاً آدم‌های مذهبی، کم‌تر گول و فریب شیطان را می‌خورند و به گناه آلوده می‌شوند؛ تا حرف از غیبت و تهمت پیش می‌آید، سریع خودشان را جمع می‌کنند، از دروغ فرار می‌کنند و... اما گاهی اوقات از دیگر راه‌های شیطان غافل می‌شوند.
برای درک بهتر این حرف، به این قضیه دقت کنید:
شیخ مرتضی زاهد که از عرفای به نام تهران بود، چند روزی حال روحی‌اش خراب شد؛ به‌گونه‌ای که رکعات نمازش را هم اشتباه می‌کرد. اطرافیان شیخ گفتند، حتماً شیخ مرتضی مشکلی یا بیماری خاصی پیداکرده. یکی از دوستان نزدیک شیخ، علت این پریشانی را از او پرسید. شیخ مرتضی جواب داد: راستش چند روز پیش، حدیثی را خواندم؛ در آن حدیث، پیامبر خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) به حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: یا علی به‌اندازه‌ای که تو با خوبی‌ها و راه‌های هدایت آشنایی داری، شیطان نیز به همان اندازه با همه بدی‌ها و راه‌های گمراهی و ضلالت در زمین و آسمان آشنایی دارد... و سپس آقا شیخ مرتضی زاهد با نگرانی و اضطراب، به‌آرامی و زیر لب گفت: «... و من با این شیطان چه کنم؟»(1)
شیطانی که به این اندازه مسلط به فریب دادن ما انسان‌هاست، هیچ‌وقت آرام نمی‌گیرد، پس مواظب باشیم با امید بستن به رحمت و کرامت الهی، فریب شیطان را نخوریم.


پی نوشت:

1) کتاب آقا شیخ مرتضی زاهد، محمدحسن سیف اللهی، ص 153.

 

دوشنبه, 29 خرداد 1396 23:19

اجلی که معین است

برای هر کسی مهلتی مشخص کرده است؛ عده‌ای با کارهای خوب خود و رفتارشان، خودشان را به آن مهلت مشخص شده می‌رسانند. عده‌ای هم با گناهان و رفتار بدشان، از آن زمان معین، زودتر بارشان را می‌بندند و می‌روند.
امام صادق (سلام‌الله‌علیه) می‌فرماید: مردم بيش از آن كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خويش زندگی می‌کنند و بيش از آن كه به سبب فرا رسيدن اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خويش می‌میرند.(۱)
امیرالمؤمنین (سلام‌الله‌علیه) در دعای کمیل می‌فرماید: اللهم اغفر لی الذنوب التی تغییر النعم. خدایا ببخش گناهانی را که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد.
گناه باعث می‌شود، عمر ما، این نعمت بزرگ الهی، کوتاه شود و تغییر کند.


پی نوشت:
۱)بحارالانوار، ج ۷، ص ۱۴۰

 

چهارشنبه, 24 خرداد 1396 12:42

محاسبه‌ی نفس

کاسب و تاجری در تجارتش موفق عمل می‌کند که هر شب سودها را محاسبه کند و ضررها را در نظر گیرد در غیر این صورت، دیر یا زود ورشکست می‌شود چرا که از سود و زیان تجارتش بی‌اطلاع است.
حیات و زندگی تک‌ تک آدم‌ها، نوعی تجارت است. تجارتی که می‌تواند سودآور باشد یا ضرر بار. کسانی در این تجارت موفق عمل می‌کنند که هر شب، سرمایه‌هایشان را محاسبه کنند؛ اما اگر کسی حساب و کتابی نداشت، نه از سرمایه‌های خودش خبردار می‌شود و نه از سود و زیان سرمایه‌ها، اطلاعی به دست می‌آورد.
یکی از بزرگ‌ترین توصیه‌ها برای اصلاح نفس، همین محاسبه‌ی نفس است که علمای اخلاق توجه ویژه‌ای به آن داشته‌اند به طوری که یکی از علمای اخلاق می‌فرمود: بزرگان و گذشتگان صالح ما عقیده داشتند که هرکس اهل محاسبه‌ی نفس نیست، یا اصلا به جهان دیگر ایمان ندارد و یا آنکه عقل سلیم ندارد و إلا چگونه می‌شود کسی ایمان و اعتقاد به اصلی که قرآن می‌گوید: اگر به وزن ذره‌ای انسان، عمل نیک یا عمل بد داشته باشد در آن جهان آن عمل را می‌بیند و به آن ملحق می‌شود و در عین حال بی‌حساب کالای عمل را پیش بفرستد و نفهمد چه کرده و چه می‌کند.
محاسبه‌ی نفس در حقیقت همان چیزی است که فرموده‌اند: هر شب همه‌ی کارهای روزانه‌ی خود را مدنظر بگیر. اگر گناه و معصیتی بود، طلب مغفرت کن از خدا و سعی کن آن کار را دیگر انجام ندهی و اگر کار خیر و ثوابی بود، شکر الهی را بجای بیاور و از خدا بخواه تا توفیق دوباره‌ی آن کار خیر را به تو بدهد.(1)


پی نوشت:
1)برداشتی از کتاب حکمت‌ها و اندرزها، شهید مطهری، ص ۶۵-۶۷

 

چهارشنبه, 24 خرداد 1396 12:15

جایگاه عقل در معارف اسلامی

هرچند بعضی با عقل و فلسفه، میانه‌ی خوبی ندارند اما این مشکل، چیزی از فضل و ارزش عقل، کم نمی‌کند. این عده که تعدادشان کم هم نیست، با هر کسی که سر و کارش با عقل است (مثل دانشجویان فلسفه) به بحث و جدل، می‌پردازند تا بفهمانند، مشغول شدن به فلسفه و عقلیات، کار اشتباهی است. بعضی از تازه واردهای علوم عقلی هم که مورد هجوم این افراد قرار می‌گیرند، سریع عقب‌نشینی می‌کنند و از هدفشان، دست می‌کشند. شاید برای روشن شدن جایگاه عقل و فلسفه همین اندازه کافی باشد که بدانیم:
برهان عقلی، حجت خداست. هر کسی با سرمایه‌ی عقلی به سراغ متون مقدس رود، علوم مقدس، متراکم نصیب و بهره‌ی او می‌شود؛ هم از متن نقلی و هم از برهان عقلی.
برهان عقلی، همانند دلیل معتبر نقلی، از الهامات الهی است که در ظرف اندیشه بشر تجلی یافته است.
بنابراین، چون دلیل عقلی همتای دلیل نقلی است، حجت خدا و الهام الهی است. اگر کسی با سرمایه‌ی عقلی به سراغ متون مقدس نقلی رود و چیزی را از آن استنباط کند، مانند آن است که به کمک آیه‌ای، معنای آیه‌ی دیگر یا به کمک روایتی، معنای آیه‌ای معلوم شود(1)
با این حساب، فلسفه و علوم عقلی، جایگاه ویژه‌ای بین علوم پیدا می‌کنند.


پی نوشت:

1)دین‌شناسی، آیت‌الله جوادی آملی، ص ۱۲۷

در طول ماه مبارک رمضان، سه شب از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که از آن‌ها به‌عنوان لیالی قدر یاد می‌شود. در لسان روایات، شب قدر، در دل یکی از این سه شب باعظمت مخفی است ولی از ظاهر برخی روایات برمی‌آید که شب بیست و سوم اهمیتش از دو شب دیگر بیشتر است.
در روایتی از امام باقر (علیه‌السلام) نقل‌شده است که مردی به نام جهنی در ماه رمضان خدمت رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله) آمد و به آن حضرت عرض کرد: من در بیرون مدینه به سر می‌برم و شتر و گوسفنددارم که نمی‌توانم همه‌شب در مدینه حاضر شوم، دوست دارم شبی را به من معرفی کنی تا آن شب را به مدینه بیایم و در نماز و عبادت حاضر شوم. حضرت او را به نزد خود فراخواند و به‌طور درگوشی آن شب را معرفی کرد.
جُهَنی نیز وقتی شب‌های بیست و سوم ماه رمضان فرامی‌رسید، با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدینه می‌آمد و آن شب را می‌ماند و صبحگاهان به منزل خویش برمی‌گشت. (1)
همچنین در روایت دیگری نقل‌شده است که رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله) در شب بیست و سوم ماه رمضان به سر و روی خانواده‌اش آب می‌پاشید تا به خواب نروند (و از فضیلت این شب بهره بگیرند)(2)
شاید تا حالا که دو شب از این شب‌های بابرکت را پشت سر گذاشته‌ایم، متوجه اهمیت این شب‌ها نشده باشیم، خوب است حالا که در شب بیست و سوم قرارگرفته‌ایم، قدری بیشتر به عظمت این شب واقف شویم.
خدای متعال در سوره قدر می‌فرماید: انا انزلناه فی لیلة القدر؛ ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. از این آیه‌ی شریفه می‌شود این‌طور برداشت کرد که این شب به‌قدری باعظمت است که نزول قرآن را در خودش جای‌داده است.
به این شب، قدر می‌گویند یعنی شب اندازه‌گیری، شبی که اندازه‌ی همه‌چیز در عالم هستی محاسبه می‌شود و برنامه‌ی یک سال تمام موجودات عالم در همین یک‌شب نوشته می‌شود.
خداوند متعال در شب قدر، حوادث یک سال را تقدیر می‌کند وزندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسان‌ها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می‌گرداند. امام رضا (سلام‌الله‌علیه) می‌فرمایند: ِ يُقَدَّرُ فِيهَا مَا يَكُونُ‏ فِي‏ السَّنَةِ مِنْ خَيْرٍ أَوْشَرٍّ أَوْ مَضَرَّةٍ أَوْ مَنْفَعَةٍ أَوْ رِزْقٍ أَوْ أَجَلٍ وَ لِذَلِكَ سُمِّيَتْ لَيْلَةَ الْقَدْر؛ در این شب، آنچه در طول سال اتفاق می افتد مقدر می‌شود از قبیل خیر، شر، ضرر، منفعت، رزق و روزی، مرگ به همین خاطر به لیله‌القدر نامیده شده است. (3)
شایسته است در این شب عظیم، بهترین‌ها را از خدا بخواهیم خصوصاً ظهور منجی عالم بشریت، عاقبت‌به‌خیری و سعادت دنیا و آخرت تمام شیعیان را از خداوند متعال طلب نماییم.


پی نوشت:
1. اقبال الاعمال، ص 207
2. همان
3. عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 117

 

استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.