مرسلون

سید حسین سیدی

سید حسین سیدی

یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 18:35

گام دوم انقلاب و نهادینه شدن عدالت

0000000000000000000000000000000000000000000000023 سید حسین سیدی

کسی منکر نیست که در کشور ما در بخش‌هایی، آن‌گونه که باید پیش می‌رفته است پیش نرفته؛ اما این بدان معنی نیست که همه‌چیز را زیر سؤال ببریم؛ این نکته در بیانیه گام دوم رهبری نسبت به جوانان، موردتوجه قرارگرفته است؛ نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. (1)

یکی از موضوعاتی که در کوچه و بازار، راجع به آن سخنان فراوانی شنیده می‌شود، مربوط به سطح زندگی مسئولان و نبود عدالت دراین‌باره است؛ درحالی‌که در دین ما بر توازن زندگی بین مردم و مسئولان تأکید شده است.

حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: اِنَّ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ العَدلِ اَن يُقَدِّروا اَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَيلا يَتَبَيَّغَ بِالفَقيرِ فَقرُهُ (2): خداوند عزوجل بر پيشوايان عادل واجب كرده كه سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر كنند تا فقير را، فقرش برآشفته نكند.

اینک به دو نکته در زمینه سطح زندگی مسئولان اشاره می‌کنیم:

1) کسی انتظار ندارد که زندگی یک مسئول، ساده‌ی ساده باشد؛ بلکه باید در حد شان خود بوده و استاندارد عقلایی داشته باشد؛ کسی نمی‌گوید که یک مسول با پیکان تردد کند (هرچند که تردد با پیکان، اشکالی ندارد)؛ خلاصه یک مسول باید در حدشان خود زندگی کند؛ اما اخلاق و رفتار او عوض نشود و برای مردم کار کند و از ریخت‌وپاش و اسراف، جلوگیری کند.

2) مردم نیز باید درباره سطح زندگی به وظیفه خود عمل کنند؛ درست است که عدالت، بیشتر از مسئولان جامعه انتظار می‌رود؛ اما به فرموده پیامبر اسلام: عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر؛ (3) دولتمردان جامعه نیز فرزندان مردم کوچه و خیابان هستند و از کره دیگر نیامده‌اند؛ وقتی مسئولی در ناز و نعمت بزرگ‌شده است و افتخار خانواده‌شان آن است که در بالا شهر زندگی می‌کنند، انتظار نداریم که این مسول حال فقیران جامعه (و حتی متوسط جامعه را) درک کند.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) کافی (ط-الاسلامیه)، جلد 1، صفحه 411، حدیث 3
3) نهج الفصاحه، صفحه 578، حدیث 2006

دوشنبه, 09 ارديبهشت 1398 00:32

گام دوم و تفکر انقلابی بیشتر

00000000000000098098 سید حسین سیدی

َهمواره در کشور ماکسانی بوده و هستند که انقلابی بودن را به معنی بی‌قانونی تفسیر می‌کنند؛ اما رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، این تفسیر را رد کردند؛ (انقلاب اسلامی) میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند. (1)

کار انقلابی آن است که در راستای عمل به شعارهای انقلاب و باهمت و پشتکار و در عین احترام به قانون صورت گیرد؛ بنابراین:

اولین شاخصه انقلابی بودن، عمل به شعارهای انقلاب است؛ متأسفانه کسانی که به انقلابی بودن نقد دارند، شاید بتوان گفت که با شعارهای انقلاب (اول انقلاب) فاصله گرفته‌اند و این را در قالب بی‌قانونی و غیره قلمداد می‌کنند.

دومین شاخصه انقلابی بودن؛ داشتن همت و اراده برای پیشرفت کشور است؛ این تفکر هر جا که به فضل خدا واردشده، با شور و حرارتی که ایجاد کرده حتی اگر مشکل بودجه و نیروی انسانی بوده تا حدودی آن‌ها را حل کرده (گروه‌های جهادی) و کارها را به‌پیش برده است درحالی‌که اگر منتظر بودجه و سایر بحث‌ها می‌ماند، چه‌بسا درجا می‌زد. تفکر انقلابی در پی یافتن شعار «ما می‌توانیم» است؛ شعاری که در احادیث، این‌گونه از آن تمجید شده است: الْمَرْءُ بِهِمَّتِهِ لَا بِقُنْيَتِه (2) ارزش انسان به همت اوست.

سومین شاخصه کار انقلابی، احترام به قانون است؛ اما این را باید تفسیر کرد؛ چه‌بسا برخی از قوانین با شعارهای انقلاب و حتی خدای‌ناکرده، غیر عامدانه با مبانی دینی، فاصله داشته باشند؛ اینجا باید قانون را اصلاح کرد و ایراد را از قانون دانست تا تفکر انقلابی؛ مثلاً در جریان شهید شدن برخی از آمران به معروف و نهی از منکر، شاید برخی قانون دان‌ها، آن عزیزان را به قانون‌گریزی متهم کنند؛ درحالی‌که قانون ما ایراد دارد که نحوه برخورد با فلان جرم را تعریف نکرده و یا ناقصی دارد؛ در این زمینه مثال‌ها زیادند؛ البته ممکن است کسانی به اسم انقلابی بودن، کارهای تندی انجام دهند (حمله به سفارت عربستان در سال‌های قبل)؛ ولی این‌ها قابل‌قبول نیستند؛ و نباید به این بهانه، کل تفکر انقلابی را زیر سؤال برد.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) حضرت علی علیه‌السلام در تصنيف غررالحکم و درر الكلم‏، صفحه 447

00000000000000000001323 سید حسین سیدی

می‌دانیم که شعار سال‌های اخیر، همه اقتصادی است و این نشان از اهمیت آن برای جامعه دارد؛ رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، راه‌حل مشکلات کشور را اقتصاد مقاومتی دانستند: درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدی گری نکردن دولت، بخش‌های مهم این راه‌حل‌ها است؛ بی‌گمان یک مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند؛ (1) رهبر معظم در این بیانیه بر «مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلط بر دانسته‌های اقتصادی» تأکید کرده است.

برای موفقیت در هر کاری (ازجمله کار اقتصادی) باید شرایطی باشد؛ اتفاقاً در احادیث معصومین علیهم‌السلام راجع به کار اقتصادی و ملزومات آن بحث شده است.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: يَجْتَلِبُ بِهَا الْمَكْسَبَ وَ هُوَ أَنْ يَكُونَ حَاذِقاً بِعَمَلِهِ مُؤَدِّياً لِلْأَمَانَةِ فِيهِ مُسْتَمِيلًا لِمَنِ اسْتَعْمَلَهُ (2): هر اهل‌فنی برای موفقیت در کسب‌وکار خود به سه مطلب نیازمند است: تخصص و باهوشی در فن و حرفه موردنظر؛ امین باشد و در کار و مال مردم، امانت و درستی را حفظ کند. با کارفرما و صاحب‌کار، خوش‌برخورد و خوش‌قلب باشد.

در این حدیث بعد از تصریح به تخصص در کار، به رعایت اخلاق اسلامی تأکید شده است. این دو موضوع، در بحث اقتصاد مقاومتی ما نیز باید نمود داشته باشد؛ زیرا که لازم و ملزوم هم‌اند.

یکی از بحث‌های مردم در بحث استفاده از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی، نبود کیفیت در آن است، این موضوع، بخشی از آن به تخصص برمی‌گردد و بخشی از آن به اخلاق و وجدان کاری؛ تخصص در کار اقتصادی که امری معلوم است و البته باید در کنار تخصص، همت و اراده نیز باشد؛ زیرا که اگر همت نباشد، حتی انسان ظرفیت‌های خود را نیز دست‌کم می‌گیرد؛ ما در داخل کشور خیلی از کالاها داریم که متأسفانه حمایتی از تولید آن‌ها نمی‌شود و توان رقابت خود را با کالاهای مشابه خارجی ازدست‌داده و گرفتار رکود می‌شوند.

در موضوع اخلاق نیز باید گفت که تولیدکننده هر چه به وجدان کاری و تعهدات دینی مقید باشد، جنس معیوب به مردم تحویل نمی‌دهد و بااخلاق و رفتار مناسب و تولید جنس باکیفیت، اعتماد مشتری را جلب نموده و در راستای اقتصاد مقاومتی گام برمی‌دارد.
به امید رونق اقتصاد مقاومتی.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) تحف العقول‏، صفحه 322

یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 19:45

غیرقابل‌اعتماد یعنی مذاکرات کم سود

01234501234 سید حسین سیدی

یکی از تعبیراتی که رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، نسبت به دشمنان بکار می‌بردند، «غیرقابل‌اعتماد» بودن آن‌ها بود؛ این تعبیر نیز در بیانیه گام دوم رهبری نیز آمده است؛ امروز ملّت ایران علاوه‌ بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه ‌گر و غیرقابل‌اعتماد می‌داند؛ (1) از سوی دیگر برخی مسئولان ــ هرچند آمریکا را غیرقابل‌اعتماد می‌دانند ــ اما در تعبیراتشان از مذاکره زیاد سخن به میان می‌آید؛ این ناهماهنگی باعث شده که عده‌ای رهبری را مخالف مذاکره بدانند؛ درحالی‌که رهبری، اصل مذاکره را مشکل نمی‌داند؛ اما با توجه به تجارب قبلی می‌داند که مذاکره با آن‌ها کمترین سود را دارد.

علت اینکه دشمان ایران، غیرقابل‌اعتماد هستند، ناشی از دشمنی آن‌ها با اسلام و انقلاب و مکتب تشیع است؛ يَأ ايهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّى وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُواْ بِمَا جَاءَكُم مِّنَ الْحَق (2): اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگيريد! شما نسبت به آنان اظهار محبت مى‏ كنيد، درحالی‌که آن‌ها به آنچه از حق براى شما آمده كافر شده ‏اند.

اینکه در ترجمه آیه آمده «آن‌ها به آنچه از حق براى شما برای شما آمده ...» این حق دو معنی می‌تواند داشته باشد، یکی دین و حقانیت و مسلمانی و دیگری حق زندگی توأم باعزت و حقوق انسانی؛ مثلاً آمریکا حق‌وحقوق ملت ایران را مصادره می‌کند و ایران را تحریم می‌نماید؛ مثلاً در برجام نه‌تنها به تعهداتش عمل کرد؛ بلکه هلال‌احمر ایران را نیز در سیل اخیر تحریم کرد.

بنابراین به خاطر این خصوصیات کشورهای استکباری ــ مخصوصاً آمریکا ــ نباید دل‌خوش به مذاکره با آن‌ها شویم؛ چنان‌که ما در مذاکرات برجام، خیلی به آن‌ها اعتماد کردیم و یک‌طرفه تعهدات خود را انجام دادیم؛ اما آن‌ها خلف وعده کردند؛ همان روزها نیز رهبری بر بی‌فایده بودن مذاکرات، تأکید کرده بود؛ ولی درعین‌حال، مذاکره را نیز منع نکرده بودند؛ در بیانیه گام دوم نیز از مذاکره سخن گفتند؛ اما با قیودی: (ملت ایران) حکیمانه و مصلحت‌ جویانه و البته از موضع انقلابی، مشکلات قابل‌حل خود را با آنان حل کند. (3)

نکته مهم: البته عقلانی نبود هنوز که دشمنان به برجام عمل نکردند، بیاییم و برجام 1 و 2 و 3 را با آن‌ها مذاکره کنیم؛ اگر در این‌گونه موارد، رهبری، مسئولان را از مذاکره منع کند، کاملاً عقلانی و بجاست؛ زیرا به فرموده نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم: مؤمن از یک سوراخ (از یک آسیب) دو بار گزیده نمی‌شود. (4)


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) ممتحنه، آیه 1
3) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
4) عوالی اللئالی العزيزية في الأحاديث الدينية، ابن ابی جمهور (قرن دهم) جلد ‏1، صفحه 228 

یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 21:04

فضای مجازی و جولان سبک زندگی غربی

0000000000000000003434 سید حسین سیدی

برای همگان هویداست که دنیای غرب از طریق فضای مجازی، سبک زندگی منحط خود را شیوع می‌دهد؛ اما آن‌ها برای فرزندان خود برنامه دارند و آن‌ها را کنترل می‌کنند (1) اما ما را تشویق می‌کنند؛ هشیاری نسبت به این قضیه، می‌تواند یکی از وظایف جوان انقلابی و مخاطب پیام رهبری باشد؛ آنجا که جوانان را به حضور جهادی در مقابله با سبک زندگی غربی فراخواند. (2)

خدا نکند به‌جای آن‌که ما از گمراهی کافران عبرت بگیریم، آن‌ها از کارهای نسنجیده ما عبرت بگیرند؛ رَبَّنا لاتَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذينَ كَفَرُوا (3): پروردگارا! ما را مايه عبرت براى كافران مگردان‏؛ متأسفانه در بحث فضای مجازی که فعلاً اوضاع چنین است.

وقتی‌که رئیس‌جمهور آمریکا و سردمدار مستکبران (اوباما)، برای دختر خود، فیلترینگ می‌گذارد پس نباید ما به بهانه‌های مختلف، مخالف فیلترینگ بوده و جوانان خود را به مسلخ بفرستیم.

تا حالا فکر کرده‌ایم که چرا آمریکا با آن‌که ایران را در بخش‌های مختلف تحریم می‌کند، به‌جز موارد ناچیزی، کاری به فضای مجازی ندارد و بلکه آن را نیز برای جوانان ما فریبنده می‌کند؟ زیرا می‌داند که بهترین گزینه برای سبک زندگی غربی، همین است؛ زیرا می‌داند که نهاد خانواده ایرانی را از طریق فیلم‌های مبتذل و شکستن حریم محرم و نامحرم، می‌تواند سست کرده و به کرامت آن‌ها لطمه بزند؛ خدا می‌داند چقدر از طلاق‌های خانواده‌های ایرانی براثر دیدن فیلم‌های ناهنجار و دوستی‌های حرام ــ که فضای مجازی و ماهواره، آن را در قالب فیلم‌های خانوادگی پخش می‌کنند ــ است.

متأسفانه وقتی این‌گونه باشد و ما کنترلی بر فضای مجازی نداشته باشیم، سبک زندگی مبتذل غربی در خانواده‌های ایرانی رسوخ کرده و به‌جز آرامش دینی، آرامش روانی خانواده‌ها را (براثر خیانت و مانند آن) نیز خواهد گرفت.

می‌شود با تقویت پیام‌رسان‌های ایرانی و شبکه ملی اطلاعات، ضمن امن کردن فضای مجازی کشور، سبک زندگی غربی را نیز به حاشیه راند. این مطالبه را باید جوانان این مرزوبوم، ان‌شاءالله پیگیری کنند؛ جوانانی که رهبری از آن‌ها انتظار حرکت دارد.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/forums/25051
2) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
3) ممتحنه، آیه 5

یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 21:05

پیام رهبری و سبک زندگی اسلامی

000000000000000000000101 سید حسین سیدی

سبک زندگی غربی، موضوع گسترده‌ای است که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم با اشاره به آن فرمودند: مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است؛ (1) یکی از کارهایی که باید نسل جوان مخاطب پیام رهبری انجام دهد، حرکت به سمت پیام‌رسان‌های بومی و حرکت به سمت فرهنگ اسلامی در فضای مجازی و حقیقی است.

جوانان مخاطب پیام رهبری باید با استفاده از شور و تحرک جوانی، در هر جایگاهی که هستند، به فکر پیشرفت ایران و اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی و تقویت سبک زندگی اسلامی و مقابله با سبک زندگی غربی بوده و علاوه بر تقویت سبک زندگی اسلامی، خیر آخرت خود را نیز به دست آورند.

امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: فی قَولِ اللّه عَزَّوَجَلَّ «وَ لاَتَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا»: لاتَنسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَراغَكَ وَ شَبابَكَ وَ نَشاطَكَ اَن تَطلُبَ بِهَا الآخِرَةَ (2): درباره آيه سهم خود را از دنيا فراموش مكن: [يعنى] سلامتى، توانايى، فرصت، جوانى و شادابی‌ات را فراموش مكن تا با آن‌ها، آخرت را به دست آورى.

این حدیث، سبک زندگی اسلامی را به همگان و مخصوصاً به جوانان یادآور می‌کند؛ جوانانی که شورونشاط و سرزندگی دارند.

جوانان مخاطب پیام رهبری، باید قبل از هر چیز، زندگی خود را به سبک ایرانی اسلامی بیارایند؛ از قبیل لباس و گفتار و توجه به خانواده و حلال و حرام؛ وقتی‌که این‌گونه شد، طبعاً بازخورده‌ای آن در اجتماع، قابل‌لمس خواهد بود.

از دیگر مسئولیت‌های جوان مخاطب پیام رهبری، حضور مؤثر در پیام‌رسان‌های ایرانی است؛ آز آنجا که حمایت‌های چندانی از پیام‌رسان‌های بومی به عمل نمی‌آید، باید جوانان به تعبیر رهبری «جهادی» وارد میدان شوند و فضا را به نفع فرهنگ اسلامی ایرانی سوق داده و راه را بر پیام‌رسان‌های خارجی ــ که مروج فرهنگ وزندگی غربی هستند ــ تنگ کنند.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) قصص، آيه 77؛ معانی الاخبار، صفحه 325

دوشنبه, 09 ارديبهشت 1398 05:18

ظاهر غربی و فرهنگ غربی

00000000000000000000000000143 سید حسین سیدی

یکی از اموری که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به اشاره نمودند، سبک زندگی غربی بود؛ (1) یکی از مصادیق سبک زندگی غربی، نحوه پوشش ظاهری (لباس و آرایش موی سر و...) است.

یکی از بانیان سبک زندگی غربی در ایران رضاخان بود؛ و البته اکنون نیز کسانی هستند که همان تفکر را دارند و دشمن به خوش‌خدمتی آن‌ها دل‌خوش کرده است؛ زیرا وقتی لباس و ظاهر یک جامعه تغییر کرد، راه برای سایر تغییرات بازخواهد شد.

حضرت علی علیه‌السلام: من تشبه بقوم إلا أوشک أن یکون منهم (2): کسی که شبیه گروهی گردد، نزدیک است از آنان شود.

برای روشن شدن مطلب مثالی می‌زنیم؛ خیلی از کسانی که با افراد معتاد می‌گردند، در روز اول فکر نمی‌کنند که روزی گرفتار مواد مخدر شوند؛ آن‌ها به بهانه با مرام بودن آن‌ها و از این قبیل بهانه‌ها، به دوستی خود با آن‌ها ادامه می‌دهند؛ اما درنهایت گرفتار مواد می‌شوند؛ زیرا طبیعی است وقتی کسی طرفدار تفکری یا شخصی است، خواه‌ناخواه گرفتار عقاید ناخوشایند آن شخص شده و یا لااقل با آن کنار می‌آید؛ بحث ما نیز چنین است. جوانانی که سرووضع خود را به سبک غربی می‌آرایند و لباس‌های نامطلوب می‌پوشند (شلوارهای پاره‌پاره) و خالکوبی می‌کنند، شاید در روز اول، انسان‌های بدی نباشند ولی خیلی از این‌ها با گذشت زمان، یا بزه‌کار می‌شوند و یا با رفقای بزه‌کار محشور می‌شوند؛ معمولاً کسانی که ظاهر خود را به سبک غربی می‌آرایند، اخلاق و رفتارشان حتی با پدر و مادر و اقوام خود نیز فرق می‌کند و از اخلاق اسلامی و گذشت و دیگر صفات انسانی، دور می‌شوند.

سخن آخر اینکه باید قبول کنیم که هر چه در پوشش و ظاهر، پیرو غرب باشیم، خواه‌ناخواه گرفتار فرهنگ منحط آن‌ها خواهیم شد؛ باید متولیان بخش پوشاک با برنامه‌ریزی درست، راه را بر فرهنگ غرب ببندند.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) نهج‌البلاغه (صبحی صالح)، صفحه 506

دوشنبه, 09 ارديبهشت 1398 05:48

ماهواره و ورود به سبک زندگی غربی

00000000000000000000000000000000098 سید حسین سیدی

یکی از موضوعات خیلی مهم که دشمنان از طریق آن قصد نفوذ دارند، موضوع سبک زندگی غربی است؛ رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم با اشاره به سبک زندگی غربی، فرمودند: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی ‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی به کشور و ملّت ما زده است؛ (1) یکی از مصادیق سبک زندگی غربی، ورود فیلم‌های مبتذل و خانمان‌برانداز غربی، از طریق ماهواره و فضای مجازی در فضای خانواده‌های ایرانی است.

اگرچه ماهواره به‌خودی‌خود بد نیست؛ اما به دلیل موارد استفاده بد آن و نیز وسوسه‌انگیز بودن آن برای افرادی از خانواده که سروکاری با بحث‌های مبتذل ندارند و یا وقتش را ندارند (به علت مشغله کاری و...)، بلای خانمان‌سوزی شده علیه خانواده ایرانی.
چه خانواده‌هایی که بعدازآنکه دین و اعتقادات خود را از دست دادند، صفا و صمیمیت خود را نیز ازدست‌داده و خدای‌ناکرده گرفتار خیانت و طلاق شدند؛ البته مثال‌ها فقط به طلاق محدود نمی‌شود.

قطعاً اگر برای کسانی که گرفتار ماهواره می‌شوند و زندگی خود را (باخیانت) از دست می‌دهند، این آیه را که درباره عدم تبعیت از کفار است بخوانند، بادید عبرت‌آموزی بیشتری به آن نگاه می‌کنند؛ انگار که این آیه را تازه می‌شنوند؛ اما کار از کار گذشته است؛ آیه می‌فرماید: «وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (2): هرگز يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، (تا به‌طور كامل، تسليم خواسته‌های آن‌ها شوى).

بله دشمنان اسلام، خودشان به‌نظام خانواده اعتقادی نداشته و موارد غیراخلاقی را نیز بی مشکل می‌دانند و همین نسخه و سبک زندگی را در فضای مجازی و ماهواره برای جامعه ما می‌پیچند.

باید به خود بیاییم و کاری که ارزشی ندارد و نیازی هم به آن نیست (ماهواره)، با تأویل و تفسیرهای نادرست (دلم پاک است)، پای آن را به خانه‌هایمان باز نکنیم و آرامش خانواده را از دست ندهیم.


پی‌نوشت:

1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) بقره، آیه 120

0000000000000000000000231 سید حسین سیدی

یکی از آسیب‌هایی که متوجه انقلاب اسلامی است، طبق بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم «تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه» نسبت به انقلاب اسلامی است؛ مانند شعار استقلال و آزادی که از شعارهای بنیادین انقلاب اسلامی است؛ استقلال، نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود و آزادی نباید در تقابل بااخلاق و قانون و ارزش‌های الهی و حقوق عمومی تعریف شود. (1)

ظاهراً این سخنان رهبری در پاسخ کسانی است که سیاست انقلاب اسلامی را منحصر در ایران می‌دانند و به نحوی باسیاست منطقه‌ای ایران، زاویه‌دارند؛ آن‌ها این کار را وابسته کردن سرنوشت ایران با کشوری نظیر سوریه و عراق و فلسطین می‌دانند و به‌زعم خود آن را مخالف استقلال ایران می‌دانند؛ اینان نه‌تنها با شعارهای انقلاب؛ بلکه با شعارهای مسلمانی زاویه‌دارند.من أصبح لا يهتم‏ بأمور المسلمين فليس منهم و من سمع رجلا ينادي يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم؛ کسی که صبح کند و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد، از من نیست و هر کس صدای فریادخواهی مسلمانی را بشنود و اجابتش نکند، مسلمان نیست؛ (2) البته این سخن حقی است که؛ باید هوای مملکت خود را نیز داشته باشیم؛ اما اینان به دنبال چیز دیگری هستند و اعتقاد چندانی به کمک به مسلمانان و این سخنان ندارند و اصلاً می‌گویند که کشورهای مسلمان دیگر به ما ربطی ندارند.

در زمینه آزادی نیز باید گفت که متأسفانه برخی از اقشار جامعه؛ مثل روزنامه‌نگاران و فیلم‌سازان همان اعتقاد غربی‌ها را در زمینه آزادی بیان دارند و هر سخنی را و هر فیلمی و لو با آموزه‌های دینی ما سنخیت نداشته باشد در پی نشر آن در جامعه هستند؛ در بحث لباس پوشیدن و حضور در اجتماع نیز باید مراعات آموزه‌های اسلامی را داشت و به بهانه آزادی، نباید مدگرایی و مصرف‌گرایی را رواج داد.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) حدیث پیامبر اسلام صلی‌الله علیه وآله وسلم در الكافی (ط - الإسلامية)، ج‏لد 2، صفحه 164

00012 سید حسین سیدی

بی‌تردید انقلاب ما حاصل جان‌فشانی فرزندان قهرمان این مرزوبوم بودند که سینه‌های خود را آماج گلوله‌های سفاکان دوران کردند و توانستند انقلاب را به‌پیش ببرند؛ این نکته مهم در بخشی از بیانیه رهبری در گام دوم آمده است: استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد بلکه خون ‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیت؛ (1) این سخنان رهبری حاوی این پیام است که در لابه‌لای بحث‌های روز و ژست‌های سیاسی و دیپلماسی، یادمان باشد که کار اصلی را دلاورمردان جبهه‌ها انجام دادند؛ البته دیپلماسی نیز در جای خودش برای انقلاب مهم بوده است و مهم است؛ اما کار اصلی را دلاورمردان جبهه‌ها به ثمر رساندند.

اینک بر جوانان نسل سه و چهار انقلاب لازم است که راه آن شهیدان گلگون‌کفن را ادامه دهند. همان‌گونه که آن‌ها دوستان خود را به شهادت درراه اسلام و امام و انقلاب سفارش کردند و در این کار به صحابی بزرگوار اباعبدالله الحسین علیه‌السلام یعنی مسلم بن عوسجه اقتدا کردند که به حبیب بن مظاهر، شهادت در مسیر آن حضرت را یادآوری می‌کرد؛ (2) فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (3): بعضى پيمان خود را به آخر بردند (و درراه او شربت شهادت نوشيدند) و بعضى ديگر در انتظارند؛ و هرگز تغيير و تبديلى در عهد و پيمان خود ندادند. (3)

البته ادامه دادن راه شهیدان بدان معنی نیست که همه بروند و مثلاً در مسیر مبارزه با استکبار و تکفیری‌ها، به شهادت برسند؛ بلکه باید هرکسی در مسیر خود، معتقد به راه شهیدان که عزت اسلام و ایران بود حرکت کنند؛ مثلاً هرکسی که دانشمند است، باید علم خود را در مسیر اعتلای اسلام و انقلاب و ایران به کار ببرد، کسی که کارگر است در مسیر اعتلای ایران اسلامی کار کند، کسی که دیپلمات است برای انقلاب و ایران کار کند.

نکته: کاری که ادامه‌دهنده راه شهیدان است، نشانه‌های خود را دارد؛ متأسفانه کسانی هستند که در ظاهر از شهیدان دم می‌زنند؛ اما در عمل دنبال منافع خود هستند. مخصوصاً در موضوع دیپلماسی؛ این دیپلماسی نمی‌تواند در راستای راه شهیدان باشد؛ شهیدانی که تا پای جان ایستادند؛ ولی به دشمن باج ندادند.


پی‌نوشت:
1) https://www.ziaossalehin.ir/fa/content/24543
2) لهوف، ترجمه ابوطالبی، صفحه 144
3) احزاب، آیه 22

صفحه1 از8
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.