مرسلون

مصطفی شیری

مصطفی شیری

دوشنبه, 07 آبان 1397 15:54

راه‌های جلوگیری از طلاق

ملاکتان از زیبایی چیست؟

همیشه استثناهایی هم وجود دارد.

زن و شوهرهایی هستند که هر دو طرف یا یکی از آن‌ها، چندان زیبایی ظاهری ندارند اما چون سیرت زیبایی دارند، زندگی موفقی را تجربه کرده‌اند؛ اگر هدف شما از ازدواج، تکامل و ارتقای معنویات است بنابراین زیبایی ظاهری نباید زیاد برایتان مهم باشد؛ اگر هم صرفاً ظاهر برایتان مهم است، این مدل معیار برای چند صباحی بیش نمی‌پاید.

دوشنبه, 05 شهریور 1397 14:21

وفای به عهد

به عهد خود وفا کنید. (1)

همین یه جمله‌ی کوتاه از قرآن، اگر فهمیده شود، خیلی از مشکلات حل خواهد شد.


پی‌نوشت:

1) اسراء، آیه 34

شنبه, 03 شهریور 1397 17:46

استغفار و بندگان الهی

وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتَاعًا حَسَنًا

علامه طباطبایی در ذیل آیه فوق در (1) می‌فرماید: بهرە دنیایی وقتی حسن و نیکو می‌شود که آدمی در آن حیات به‌سوی سعادتی که برایش امکان دارد روانه شود و خدای تعالی او را به‌سوی آرزوهای انسانی‌اش که همان دستیابی به نعمت‌های دنیوی از قبیل وسعت، امنیت، رفاه، عزت و شرافت است هدایت کند. پس این حیات حسن در مقابل عیش ضنک و تنگی است که در آیه 124 سورە طه به آن اشاره‌شده است که کسی از یاد من روی برگرداند معیشتی تنگ خواهد داشت.

 

بهره دنیایی و مادی با استغفار

اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ غَفّاراً یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ویمدِدکُم بِاَموال وبنین وَیجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً (2): از پروردگار خود آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است؛ تا باران‌های مفید و پربرکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد و شمارا با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند و باغ‌های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید.

در بیان امام صادق (علیه‌السلام) با استناد به آیات 10- 12 نوح می‌فرمایند: هنگامی‌که رسیدنِ روزی‌ات را همراهِ سختی و کندی دیدی، زیاد استغفارکن، چراکه خداوند عزوجل در کتابش می‌فرماید: از پروردگارتان، طلبِ مغفرت نمایید که او بسیار آمرزنده است تا از آسمان پیوسته بر شما بباراند و با اموال و فرزندان فراوان یاری‌تان رساند (در دنیا) و باغ‌های خرّم و نهرهای جاری عطایتان فرماید (در آخرت). (3)


پی‌نوشت:

1) تفسیر المیزان، جلد 10، صفحه 210

2) نوح، آیه 10- 12

3) بحارالانوار، جلد 78، صفحه 201، روایت 29

چهارشنبه, 23 آبان 1397 16:17

ارزش و جایگاه معلم و پدر

خداوند متعال نسبت به شان و مقام عالم و متعلم عنایت خاصی مبذول داشته و آنان را بر سایر طبقات ممتاز ساخته است؛ پدر و معلم ازجمله کسانی هستند که نقش مهم و اساسی در شکل‌گیری شخصیت هر فردی دارد؛ به همین جهت آموزه‌های دینی ما جایگاه ویژه‌ای را برای آن‌ها تعریف کرده است.

امام علی علیه‌السلام: قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً (1): به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.

معلم می‌سوزد ولی نمی‌سوزاند، هدایت می‌کند و گمراه نمی‌سازد، آتش درونش سرد است و سلام و درود او همچون عود و رایحه‌اش جهانگیر؛ معلم چراغ هدایت و کشتی نجات است؛ معلم راهنمای خوبی‌ها و نیکی‌ها و هدایتگر و بیدارکننده است؛ معلمی همان‌گونه که معلم پیر انقلاب (ره) فرموده، شغل انبیاست و امت سرگردان را از وادی جهل و ضلالت به سرمنزل هدایت و سعادت و از دریای پرتلاطم فساد و انحراف به ساحل امیدبخش نجات و نیکبختی می‌رساند؛ سرنوشت جوامع بشری مرهون سعی و تلاش آموزگاران و معلمان است؛ در قدرت و توان هیچ‌کس نیست که مقام و ارزش معلم را برشمارد؛ چنان‌که هیچ‌کس را یارای آن نیست که فعل ایزد بستاید یا نقش عظیم رسولان الهی را بر کاغذ بنشاند؛ ازاین‌رو خداوند متعال نسبت به شان و مقام عالم و متعلم عنایت خاصی مبذول داشته و آنان را بر سایر طبقات ممتاز ساخته است؛ او به شخصیت آنان ارج نهاده و برای آنان امتیاز ویژه‌ای قائل شده است.

 

جایگاه و منزلت معلم در قرآن

معلمی در قرآن به‌عنوان جلوه‏ای از قدرت لایزال الهی، نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک‌وتعالی دانسته شده است و در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم نازل شد، به این هنر خداوند اشاره‌شده است: اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم (2): بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان! و پروردگارت کریم‌ترین است همان‌که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی‌دانست.

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می‌خواند و جالب این‌که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده‌ترین و بهترین شاهکار خلقت یعنی انسان آورده است؛ مقام معلم بودن را، خدا بعد از آفرینش قرارداد؛ نوعی انسانی را که هیچ نمی‌دانست، به‌وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد؛ ازاین‌رو می‌توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.


پی‌نوشت:
1) تصنیف غررالحکم و درر الکلم، صفحه 435
2) علق، 1 ـ 5

صفحه1 از3
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.