مرسلون

محمد فاضلی

محمد فاضلی

سه شنبه, 21 اسفند 1397 21:23

محبوب‌ترین چیزها نزد خداوند

امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: ما مِن شَیءٍ اَحَبَّ إلَی اللهِ بَعدَ مَعرِفَتهِ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ وَ ما مِن شَیءٍ اَحبَّ إلیَ اللهِ مِن اَن یُساَلَ (1): هیچ‌چیز نزد خداوند، پس از خداشناسی، محبوب‌تر از نگهداری شکم و شهوت از گناه نیست؛ و هیچ‌چیز نزد خدا محبوب‌تر از این نیست که از درگاهش سؤال کنند.

 

شرح حدیث:

دو چیز، بیشترین تأثیر را در انحراف و فساد انسان دارد: یکی طمع و هوس برای خوردن و خوابیدن، دیگری کشش و جاذبه‌های جنسی و تمایلات شهوانی؛ به تعبیر دیگر دو نیرو و غریزه‌ی «شکم» و «شهوت» که بسیار هم نیرومندند، اگر کنترل نشوند، انسان را به حرام‌خواری، حرام اندوزی، هوسرانی و مفاسد اخلاقی می‌کشانند.

«عفاف» نیز، کنترل شکم و شهوت است، چه عفاف شکم، چه عفاف شهوت؛ خداوند دوست دارد بندگان برای ارضای تمایلات نفسانی خود، از راه حلال و مشروع وارد شوند و به بیراهه نروند؛ وقتی طیبات و روزی‌های حلال را برای بهره‌وری بندگان آفریده است، چرا باید سراغ حرام رفت؟

وقتی ازدواج و تشکیل خانواده را مقرّر کرده، چرا باید برای ارضای تمایلات جنسی در پی شهوت و گناه و روابط ناسالم رفت؟ پس نگهداری شکم و غریزه‌ی جنسی از مفاسد و گناهان، محبوب خداست و او بندگان عفیف و پاک‌دامن را دوست دارد.
موضوع دیگری که محبوب خداوند است، این است که بندگان در مشکلات و نیازها، دست حاجت به پیشگاه خداوند بلند کنند و از او بخواهند؛ سؤال و درخواست از دیگران بد است.

دست نیاز چو پیش توانگری کنی               

دراز پُل بسته‌ای که بگذری از آبروی خویش (2)

طلب از خدا ذلت و بی‌آبرویی نیست؛ بلکه عین شرافت و ارجمندی است؛ زیرا او بر همه‌چیز تواناست و از بندگان خواسته که دعا و طلب کنند و وعده‌ی اجابت داده است.

محبوبیت نزد خدا در سایه‌ی پارسایی، قناعت و بندگی است. (2)


پی‌نوشت:
1) تحف العقول، صفحه 282
2) صائب تبریزی
3) برای مطالعه بیشتر در این مورد به کتاب حکمت‌های سجادی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام سجاد علیه‌السلام) تألیف جواد محدثی مراجعه کنید.

دوشنبه, 20 اسفند 1397 22:46

خشم و تربیت

امام على علیه‌السلام: لاأدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛ با خشم، تربيت {ممكن} نيست. (1)

بسیاری از والدین برای تربیت کودکانشان راه‌های اشتباهی را انتخاب می‌کنند که اشتباه‌ترین راه، رفتار خشمگینانه و گاهی کتک زدن فرزند است که طبق این حدیث از امام علی علیه‌السلام این‌گونه عمل کردن در مورد فرزندان برای تربیت کردن آنان نتیجه‌بخش نخواهد بود.

پس بهتر است برای تربیت فرزند از روش‌های دیگر مثل منع کردن چیزهایی که دوست دارد یا وادار کردن کودک به جبران اشتباهش استفاده کنیم. (2)


پی‌نوشت:
1) تصنیف غررالحکم و درر الکلم صفحه 303، حدیث 6912
2) برای مطالعه بیشتر در مورد تربیت فرزند می‌توانید به کتاب (منِ دیگرِ ما: مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز) تألیف محسن عباسی ولدی- انتشارات جامعه الزهرا (س) مراجعه کنید.

شنبه, 23 تیر 1397 11:22

دروغ نگفتن و خیر دو جهان

رُوِی اَنَّهُ سَئَلَ رَجُلٌ عَنِ الصّادِقِ علیه‌السلام اَن يُعَلِّمَهُ مايَنالُ بِهِ خَيرَالدُّنيا وَ الاخِرَةِ وَ لايُطَوِّلُ عَلَيهِ فَقالَ علیه‌السلام: لاتَکذِب (1): شخصي خدمت امام صادق عليه¬السلام رسيد و از حضرت درخواست کرد که به او کاري بياموزد که به خاطر آن کار، به خير دنيا و آخرت برسد و طولاني هم نباشد؛ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: دروغ نگو.

 

شرح حدیث:

در زمان ائمه معصومين علیهم‌السلام مرسوم بوده است که خدمتشان می‌رسیدند و تحفه‌ای می‌گرفتند و می‌رفتند؛ اين شخص انسان باصفایی است که از حضرت علیه‌السلام چنين درخواستي می‌کند؛ در این روايت خيلی ظرافت است؛ درخواست انجام کاری را می‌کند ولی حضرت نمی‌فرمایند فلان عمل را انجام بده؛ بلکه می‌فرمایند دروغ نگو و بدان که در آن خير دنيا و آخرت است.
در روايتی امام باقر علیه‌السلام، در بيان زشتی دروغ و مقايسه آن با ديگر پلیدی‌ها می‌فرماید: إنَّ اللهَ عَزّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِ اَقفَالاً وَ جَعَلَ مَفَاتِيحَ تِلکَ الاَقفَالِ الشَّرابَ وَ الکِذبُ شَرٌّ مِنَ الشَّراب (2): خداوند براي بدی‌ها قفل‌هایی قرارداد که کليد آن همانا شراب است و دروغ از شراب بدتر است.

مبدأ بسياری از فسادها و شرور، چه فردی و چه اجتماعی دروغ است؛ منشأ تمامی اديان فاسده و منحرفه دروغ است؛ بعضی برای برطرف شدن مشکلات و يا برآورده شدن حاجات و يا رسيدن به مقامي معنوی چهل روز اعمالي را انجام می‌دهند و از انجام بعضی کارها خودداری می‌کنند؛ انسان بداند اگر چهل روز دروغ نگويد، کارش درست می‌شود و هر گره‌ای که دارد باز می‌شود، چون بزرگ‌ترین گره و بدترين شرور دروغ است؛ زيرا دروغ توفيق انجام بسياری از اعمال خوب را از انسان می‌گیرد و پرهيز از آن، توفيق اعمال صالح را به انسان می‌دهد؛ اگر انسان‌ها صادق بودند، ديگر خيانت، غلّ و غشّ، نفاق، تکبّر، تهمت و ريا وجود نداشت.


پی‌نوشت:
1) بحارالانوار، جلد 75، صفحه 241
2) اصول کافي، جلد 2، صفحه 338

یکشنبه, 17 تیر 1397 10:55

ضرورت پرداخت حقوق الهی

روی عن الصادق علیه‌السلام قال: مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ (1): کسانی که حقوق الهی را ادا نمی‌کنند بدانند که در نظام قضای الهی این‏چنین رقم خورده است که دو برابر آن را در باطل مصرف خواهند کرد؛ مثلاً در امور مالی در باب انفاق‌های واجب و مستحب اگر یک تومان از حق الهی را که باید درراه خدا مصرف كند، اما ندهد، بداند که دو تومان درراه باطل مصرف خواهد کرد؛ چون آنچه را که درراه حق باید مصرف می‌کرد را منع نموده است.

مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَنْفَقَ فِی بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ (2): هر كس حق الهی را منع كند دو برابرش را درراه باطل مصرف می‌کند؛ نظیر این روایت، روایات متعدّد داریم.

در روایت دیگری از امام کاظم «صلوات‌الله‌علیه» منقول است که حضرت فرمودند: إِيَّاكَ اَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ، فَتُنْفِقَ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ (3)

«إِيَّاكَ» بپرهیز از اینکه آنچه درراه خدا باید صرف شود را، مصرف نکنی! چرا؟ فَتُنْفِقَ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ، جهت آن این است که دو برابر آن‏ را درراه معصیت خدا خرج خواهی کرد؛ در روایت اوّل حضرت فرمودند: فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ، اینجا دارد: مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ.

حواست جمع باشد! در نظام قضایی الهی، این‏طور رقم خورده است؛ خیال نکنی اگر حقوق الهی را ندادی، این برای تو ذخیره‏ای خواهد شد؛ نه! خدا دو برابرش چاله درست می‌کند. چاله‌هایی را هم که درست کرده همه‌اش باطل و معصیت خواهد بود.


پی‌نوشت:
1) وسائل الشیعه، جلد 9، صفحه 43، روایت 11480
2) کافی، جلد 3، صفحه 506
3) بحارالانوار، جلد 75، صفحه 320

دوشنبه, 28 خرداد 1397 17:36

پلیدی دروغ

امام عسكرى سلام‌الله‌علیه در بیان بزرگی پلیدی دروغ می‌فرمایند: جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْكَذِبُ (1): همه پلیدی‌ها را در خانه‌ای نهادند و كليد آن، دروغ است.


پی‌نوشت:
1) بحارالانوار (ط-بیروت)، جلد 69، صفحه 263

 

شنبه, 08 ارديبهشت 1397 13:03

خیر بدون شر

امام حسن علیه‌السلام: اَلخَیرُ الَّذِی لا شَرَّ فِیهِ، اَلشُّکرُ مَعَ النِّعمَة وَ الصَّبرُ عَلَی النّازِلَة (1): خیری که هیچ شری در آن نیست، شکر بر نعمت و صبر بر مصیبت ناگوار است.


پی‌نوشت:
1) تحف العقول، صفحه 234

 

پنج شنبه, 16 فروردين 1397 21:49

حمایت از لوازم برقی ایرانی

آیا می‌دانید اگر به‌جای خرید لوازم برقی چینی از مشابه با کیفیت ایرانی آن استفاده کنیم، هزاران شغل در کشور ایجاد می‌شود.

پنج شنبه, 16 فروردين 1397 21:41

حمایت از لاستیک ایرانی

آیا می‌دانید در کشور چند کارخانه تولید لاستیک خودرو وجود دارد که این کارخانه‌ها تولیدات باکیفیتی دارند و کالای خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند ولی متأسفانه تعداد بسیاری از مردم ما، از لاستیک خارجی استفاده می‌کنند.

پنج شنبه, 16 فروردين 1397 21:42

کالای ایرانی و ایجاد کار

درصورتی‌که همه ما برای دوخت لباس، پرده و همچنین اگر از پارچه باکیفیت ایرانی استفاده کنیم، میلیون‌ها شغل برای جوانان کشور ایجاد می‌شود.

صفحه1 از4
استفاده از مطالب این سایت در راستای ترویج دین مبین اسلام بلامانع می باشد.