سلام وقت بخیر
زیدیه یکی از فرق شیعی است که در قرن دوم هجری ظهور کرد. آنها معتقد به امامت زید بن علی(علیهما السلام) هستند یعنی اعتقاد دارند که امامت بعد از امام سجاد به فرزند دیگر امام یعنی زید رسیده است و امام بعد از امام سجاد حضرت باقر نیست بلکه امامت به برادرش زید رسیده است واقع امر این است که زید در زمان اقامۀ حق و هنگام قیام خود هرگز دعوی امامت نداشته و تنها به قصد اقامۀ سنت، تطهیر احکام، و امر به معروف و نهی از منکر اقدام به این امر کرد و این قیام هم مورد تایید ائمه معصومین می باشد. مثلا امام صادق درباره ی زید چنین میفرماید: «کسی که بر زید، گریه کند، در بهشت با اوست و کسی که او را شماتت کند، در خون او شریک است»(1) پس از واقعه جانسوز کربلا و شهادت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اگرچه قیامهایی به خونخواهی امام (علیه السلام) بر ضد امویان از سوی دوستداران اهل بیت به وقوع پیوست و حکومت امویان را با خطرهای جدی روبهرو کرد؛ مانند قیام «توابین» و «مختار» امّا از سوی علویان و خاندان رسالت تا زمان زید قیام و حرکت قابل توجهی پدید نیامده بود و قیام ایشان، سرآغاز قیامها و جنبشهای علویان بر ضد امویان و پس از آنان علیه عباسیان بود، زید که شاهد ظلمهای زیادی از طرف هشام بود، بواسطه کثرت نفرت از حکام آل امیه و برای خونخواهی اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و یارانش و به منظور امر به معروف و نهی از منکر، خود را ملزم به قیام دانست. از این رو در ماه شوال سال 120 ق قیام خود را از شهر کوفه آغاز نمو. او مدتی پنهانی مشغول دعوت مردم به انقلاب بود و زمینه را برای قیام خود آماده میکرد و در این مدت نیز به صورت مخفی زندگی مینمود و چندین بار مخفیگاه خود را از بیم کارگزاران هشام تغییر داد و علاوه بر کوفه چندی نیز در بصره و دیگر شهرهای عراق به جمعآوری یار پرداخت او هنگام بیعتگیری هدف خود را چنین بیان میکرد: من شما را به عمل بر کتاب خدا و سنت رسول الله- دعوت میکنم، تا با ستمگران و ظالمان نبرد و از مظلومان و ستمدیدگان دفاع کنیم، حقوق از دست رفتۀ خویش را بازیابیم و ثروت مسلمین را با عدالت و تساوی بین آنان تقسیم نماییم و از حریم مقدس خاندان پیامبر- دفاع کنیم. آیا با این شرط با من بیعت میکنید؟!(2) زید در گفتاری، عمده علل قیام خود را خونخواهی سید الشهداء و احیای شریعت اسلام و امر به معروف و نهی از منکر برشمرده، و میگوید: «إنَّما خَرَجتُ عَلَی الّذَیِنَ قاتَلُوا جَدِی الحُسَینَ(علیه السلام)»؛ من بر ضد آنان که با جدم حسین جنگیدند قیام کردهام»(3). پس پر واضح است که خود زید هیچ زمان ادعای امامت و جانشینی نداشته بلکه بعضی از اطرافیان کاسه داغ تر از آش می شوند و باعث انحراف دیگران می شوند، یکی از عقاید زیدیه قیام به سیف و شمشیر است و برای همین هم اکثر زیدی ها که غالبا در یمن هستند همیشه همراه خود شمشیر و خنجر دارند. موفق باشید.
1- الغدیر، علامه امینی، ج3، ص98. 2- مقاتل الطالبین، ابو الفرجاصفهانی، تحقیق احمد صغر، دار المعرفه، بیروت، بی تا، ص115. 3- شخصیت و قیام زید بن علی، رضوی، ص114.