بسم الله الرحمن الرحیم
(وَ إِذِ اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدين)[1]؛ و (بخاطر بياور) زمانى كه موسى براى قوم خويش طلب آب كرد، به او گفتيم: عصاى خود را به سنگ بزن، ناگاه دوازده چشمه ى آب از آن جوشيد، (بطورى كه) هر يك از افراد (طوائف دوازدهگانه بنىاسرائيل) آبشخور خود را شناخت (گفتيم:) از روزى الهى بخوريد و بياشاميد و در زمين، تبهكارانه فساد نكنيد!
نکته : در عدد دوازده، راز و رمزى نهفته است زيرا عدد ماههاى سال، عدد نقباى بنىاسرائيل و تعداد حواريون حضرت عيسى عليه السلام و عدد ائمه ى معصومين عليهم السلام، دوازده است، خداوند نعمت ديگر خود را اضافه بر نعمتهاى قبلى بر بنى اسرائيل ميشمرد، كه ياد كنيد وقتى را كه موسى براى قومش آب خواست و چون روشن است كه اين درخواست از خداست لذا اين قسمت كه از كى خواست حذف شده است همانطور كه بعد ميفرمايد: ما باو گفتيم عصايت را به سنگ بزن پس از آن جوشيد در اينجا باز اين قسمت حذف شده است كه: «او عصايش را بسنگ زد» چون از خود جمله معلوم ميشود، قوم موسى همان بنى اسرائيل بودند و اين آب خواستن موسى، در موقع سرگردانى آنان در وادى تيه بود كه از تشنگى خود، پيش موسى شكايت كردند و او از خدا خواست و باو وحى شد كه عصايت را بسنگ بزن و موسى زد در نتيجه آن، دوازده چشمه بعدد دوازده سبط بنى اسرائيل بيرون آمد كه برابر هر سبطى يك چشمه[2].
کلام آخر : در این آیه شریفه نکاتی وجود دارد که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می نماییم ، از جمله اینکه انبیای الهی همانگونه که برای تقویت روح معنوی انسانها مبعوث شده اند ، از طرفی در فکر تامین نیازهای مادی مردم نیز می باشند، این آیه شریف به ما می آموزد در زندگی هرچه را می خواهیم باید از رب العالمین طلب کنیم ، اینگونه نباشد که احساس کنیم خواسته ما کوچک است این طلب نعمت از خداوند کوچک باشد ، یا بگوییم این خواسته بزرگ است و در توان خداوند متعال نیست، در این آیه در می یابیم که توزیع منظم و عادلانه و حساب شده از جمله امور مدیریتی است که در میان افراد آن جامعه مایه امنیت و صمیمیت و مانع اختلاف و تفرقه می شود [1]
سوره بقره آیه 60 [2] ( 1) در اينجا مجمع البيان به بيان اينكه عصاى موسى از كجا آمد و چگونه بود و همچنين سنگى كه آب از آن بيرون آمد چگونه بود پرداخته است كه از نقل آن صرف نظر شد.